Gå til innhold

K-PTSD og ufør - noen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går i behandling for kptsd. Behandleren min har noen ganger nevnt at hun mener jeg burde hatt uføregrad 50 % da belastningene jeg har opplevd i livet er mange og jeg står stadig i ting som blir triggende/som påvirker PTSD’n negativt. Det er ting jeg ikke nødvendigvis kommer utenom og som påvirker helsen min negativt og ja… Er i perioder også svært sliten. Har også vært minst en stor retraumatisering etter at jeg fikk diagnosen. Jeg ble da sykmeldt på nytt og over på AAP igjen.

Nå skal jeg finne «veien videre» og NAV setter meg selvsagt i tiltak for å få bistand til å finne ny jobb. Dette er greit nok, men jeg er usikker på alt nå, og på om jeg egentlig bare driver og presser meg selv slik at helsen min bare forverrer seg. Jeg er god til å presse meg…

Dere andre som også har kptsd, har dere erfaringer? Hvor langt skal man presse seg for å være «vanlig» og «flink»? Jeg er redd for å gi opp håpet om å bli frisk/bedre og få et godt liv dersom jeg sier meg enig i min behandlers råd om 50 % ufør. Og jeg lurer også på om det evt bare hadde blitt en kamp å skulle få det innvilget? Det har jeg ikke krefter til. Jeg fremstår nok kanskje som mer velfungerende enn jeg egentlig er.

Anonymkode: cec1b...596

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er 100% ufør med KPTSD. Ikke bare på grunn av den alene men den bidrar.  Om behandleren din anbefaler ufør så er det noe i det, ikke ta sorgene på forskudd. Hverken veien mot søknad og eventuell innvilgelse eller selve uføren.

Ufør er ikke en endelig dom av dine muligheter i livet, det å få innvilga delvis ufør kan være det du trenger for å få ro nok til å fortsette å stå i arbeidslivet i mange-mange år.

Anonymkode: 67882...d95

• Hjerte 3
Skrevet

Du får ikke uføretrygd pga diagnsoe,men pga funksjonsnivå og restarbeidsevne :) 

Anonymkode: 87fa1...0c8

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du får ikke uføretrygd pga diagnsoe,men pga funksjonsnivå og restarbeidsevne :) 

Ok, tusen takk for info🙂 Kan du utdype hvordan det legges frem/«måles»?

Å nei, nå følte jeg meg nesten litt verre, føler jeg driver og lurer meg selv med at jeg ønsker å være bedre fungerende enn jeg kanskje er… mens behandleren min ser noe annet.

ts

• Hjerte 1
Skrevet

Anbefaler deg å heller finne en jobb du fungerer i og som ikke e like utfordrende som de du har hatt. 

Anonymkode: c10e5...30b

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Anbefaler deg å heller finne en jobb du fungerer i og som ikke e like utfordrende som de du har hatt. 

Takk for tips! Ja, jeg er også i god dialog med tiltaket jeg er i, noe som er fint mtp veien videre.

ts

Skrevet

Jeg er uføre med kompleks ptsd. Psykologen sa jeg aldri ville bli bedre og både psykolog , lege og nav behandler måtte bruke flere år før jeg godtok at jeg aldri kom til og jobbe. Vært uføre i noen år og kjenner at jeg har lyst og jobbe enda men at jeg sliter med og bare ta vare på meg selv så skjønner at det ikke vill fungere 

Anonymkode: 5bfe2...319

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ok, tusen takk for info🙂 Kan du utdype hvordan det legges frem/«måles»?

Å nei, nå følte jeg meg nesten litt verre, føler jeg driver og lurer meg selv med at jeg ønsker å være bedre fungerende enn jeg kanskje er… mens behandleren min ser noe annet.

ts

Det er en lang prosess hvor du må gjennom AAP og tiltak for å vurdere nettopp det jeg nevner. De sier at det i gjennomsnitt tar syv år å bli uføretrygdet.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg er uføre med kompleks ptsd. Psykologen sa jeg aldri ville bli bedre og både psykolog , lege og nav behandler måtte bruke flere år før jeg godtok at jeg aldri kom til og jobbe. Vært uføre i noen år og kjenner at jeg har lyst og jobbe enda men at jeg sliter med og bare ta vare på meg selv så skjønner at det ikke vill fungere 

Jeg er så syk av kptsd pga overgrep at jeg har verken kunne klart å få meg kjæreste eller barn da jeg har så mye traumer omkring menn. Jeg er nå over 40år og det er for sent. Men å jobbe det klarer jeg siden det er ikke ting som har med jobb å gjøre som trigger traumene for meg. 

• Hjerte 2
Skrevet

Jeg er 100% ufør pga kpts og kompleks dissosiativ lidelse. 
Nav vil høre på behandler, men det viktigste blir at du er ærlig med nav nå når du skal i tiltak. At du faktisk sier ifra hva som er grensene dine, at du ikke jobber over Max bare for å gjøre nav fornøyd. Det var der jeg slet, og hadde heldigvis en saksbehandler og psykolog som så at jeg presset meg langt over grensene. 

Anonymkode: b4555...12a

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg går i behandling for kptsd. Behandleren min har noen ganger nevnt at hun mener jeg burde hatt uføregrad 50 % da belastningene jeg har opplevd i livet er mange og jeg står stadig i ting som blir triggende/som påvirker PTSD’n negativt. Det er ting jeg ikke nødvendigvis kommer utenom og som påvirker helsen min negativt og ja… Er i perioder også svært sliten. Har også vært minst en stor retraumatisering etter at jeg fikk diagnosen. Jeg ble da sykmeldt på nytt og over på AAP igjen.

Nå skal jeg finne «veien videre» og NAV setter meg selvsagt i tiltak for å få bistand til å finne ny jobb. Dette er greit nok, men jeg er usikker på alt nå, og på om jeg egentlig bare driver og presser meg selv slik at helsen min bare forverrer seg. Jeg er god til å presse meg…

Dere andre som også har kptsd, har dere erfaringer? Hvor langt skal man presse seg for å være «vanlig» og «flink»? Jeg er redd for å gi opp håpet om å bli frisk/bedre og få et godt liv dersom jeg sier meg enig i min behandlers råd om 50 % ufør. Og jeg lurer også på om det evt bare hadde blitt en kamp å skulle få det innvilget? Det har jeg ikke krefter til. Jeg fremstår nok kanskje som mer velfungerende enn jeg egentlig er.

Kjenner noen som har vært gjennom samme driten som deg og som til slutt ble 100 prosent ufør. Hun ville ikke bli ufør, så vet ikke hvilken kamp det var å få. Mye styr har det i alle fall vært. 

Anonymkode: 51362...d69

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Finnes det psykolog som sier at du aldri kommer til å bli bedre?! Verste jeg har hørt! Snakk om å ta fra folk håp! Jeg har nå vært veldig syk i tre år og det så lenge helt håpløst ut. Hvis noen hadde sagt det der til meg spørs det om jeg noen gang hadde blitt bedre. Nei jeg fikk høre at med små skritt så kunne jeg oppleve bedring. Og det har jeg fått

Anonymkode: 4716d...de5

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det er en lang prosess hvor du må gjennom AAP og tiltak for å vurdere nettopp det jeg nevner. De sier at det i gjennomsnitt tar syv år å bli uføretrygdet.

Er det vanlig å gå igjennom to perioder 2•3 år med AAP?

Anonymkode: 4716d...de5

Skrevet

Jeg gikk på AAP 6 år før jeg fikk sende uførsøknad.  Men ikke pga kptsd men bipolar, har ikke offisielt fått kptsd diagnosen.  Men behandlerene er sikker på at jeg har det, så jeg får behandling av den ene mest for det og ikke bipolar nå.  Alle søsknene mine har kptsd diagnosen dokumentert, og de var utsatt i en mye kortere periode enn meg.

Men jeg har aldri vært i ordinær jobb over tid, hadde en 15% stilling i 16 måneder men så måtte jeg si opp pga helsen (for mye psykisk stress som er med å utløse bipolar dal). Ellers har jeg gått på vgs eller ikke gjort noe bare levd av familie og mannen min.  Er bare 27 år så er veldig ung.  Men begge behandlerne mine mener jeg ikke vil bli bedre siden jeg har gått i  behandling og tidvis innlagt siden jeg var 8 år.  Men kom ikke fri fra foreldrene mine før jeg var 16. Men om jeg kommer til å bedre blir det nok ikke før om 10+ år liksom, og da er det ikke sikkert jeg vil klare stå i jobb uansett.  Men ønsker å komme meg dit en dag ☺️

Så det er forventet at jeg får delvis ufør. Får svar i oktober forhåpentligvis.

Anonymkode: ae94f...368

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...