AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #1 Skrevet 22. august 2023 Er det værre å røyke når man er overvektig enn om man er normalvektig? Både jeg og dama røyker. Jeg er normalvektig, mens hun har en del kilo ekstra. (BMI 45) Det plager ikke meg, jeg syns ho er fin som ho er, men jeg har fått noen kommentarer om at ho kanskje ikke burde røyke så mye, siden ho er såpass stor… Vi vet jo begge at det ikke akkurat er bra å røyke, men jeg har liksom aldri tenkt på at vekta skulle ha noe med det å gjøre! Anonymkode: 141a8...f5d
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #2 Skrevet 22. august 2023 Det er fascinerende synes jeg. At i 2023, med absolutt all informasjon om hvordan man kan leve sunt, så velger så mange mennesker å ta elendige valg daglig. Sigaretter, junkfood, ultraprossesert mat, masse skjerm, for lite bevegelse osv. Fatter det ikke. Røykingen er helseskadelig, ekstrem fedme er helseskadelig, til sammen kommer dama di til å utvikle masse helseplager før hun dør tidlig. Bra jobba. 🤷 Anonymkode: 2abb2...4e7 1 1
MyMichelle Skrevet 22. august 2023 #3 Skrevet 22. august 2023 Hun har ikke bare «en del kilo ekstra». Hun har sykelig fedme, også kalt fedme III. Det gjør henne svært utsatt for blant annet hjerte- og karsykdommer, og høyt blodtrykk. Røyking gir økt risiko for hjerte- og karsykdommer, åreforkalkning og høyt blodtrykk. Så hun gjør sitt beste for å få slike sykdommer, når hun både røyker og har alvorlig fedme. 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #4 Skrevet 22. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er fascinerende synes jeg. At i 2023, med absolutt all informasjon om hvordan man kan leve sunt, så velger så mange mennesker å ta elendige valg daglig. Sigaretter, junkfood, ultraprossesert mat, masse skjerm, for lite bevegelse osv. Fatter det ikke. Røykingen er helseskadelig, ekstrem fedme er helseskadelig, til sammen kommer dama di til å utvikle masse helseplager før hun dør tidlig. Bra jobba. 🤷 Anonymkode: 2abb2...4e7 Det er akkurat det! Jeg har tenkt det samme flere ganger. Har både slektninger og kolleger som er kraftig overvektige og sliter med livsstilsrelaterte sykdommer/plager som diabetes, dårlige knær, pustestopp om natten osv. Når de snakker om plagene, virker det som om de er totalt innsiktsløse når det gjelder hvorfor de har fått dette. De klager på og spøker om (!!) behandlinger, legetimer som om dette er noe de ikke har noen som helst innflytelse på. Jeg har mange ganger tenkt på om det virkelig er umulig i 2023 å ikke vite hva dette kommer av og hva man kan gjøre for å forebygge og/eller forbedre situasjonen. Og dette er altså folk jeg ellers regner som oppegående, er er det både samfunnsengasjerte og bedriftsledere. Anonymkode: 83c65...d69 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #5 Skrevet 22. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er fascinerende synes jeg. At i 2023, med absolutt all informasjon om hvordan man kan leve sunt, så velger så mange mennesker å ta elendige valg daglig. Sigaretter, junkfood, ultraprossesert mat, masse skjerm, for lite bevegelse osv. Fatter det ikke. Røykingen er helseskadelig, ekstrem fedme er helseskadelig, til sammen kommer dama di til å utvikle masse helseplager før hun dør tidlig. Bra jobba. 🤷 Anonymkode: 2abb2...4e7 Derfor vi har velferdsstaten, som sørger for at selvvalgt dårlig livsstil dekkes økonomisk av andre. Anonymkode: 0b9fa...6df
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #6 Skrevet 22. august 2023 Livet er farlig… Ingen har overlevd enda! Noen kan bli syke av å røyke, noen kan bli syke av overvekt, men folk kjører bil/MC, driver med fjellklatring, hopper i fallskjerm, dykker, drikker alkohol osv. Det er mye som kan være farlig… man vet aldri hva livet bringer, så det er viktig å kose seg også! Jeg tror ikke det er noe forskjell om man er overvektig eller ikke i forhold til røyking! Min bestefar døde før 60 år, av hjertet. Han var aktiv, slank og ikke-røyker… Bestemor har alltid vært stor, og røyker som en skorstein. Hun lever i beste velgående, 86 år 🙂 Anonymkode: 450fd...9f8
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #7 Skrevet 22. august 2023 Alle vet at både røyking og fedme er svært helsefarlig. Ren logikk at røyking OG fedme er ekstra farlig. BMI på 45 er fedme og ikke overvekt. Dama di øker risiko for høyt blodtrykk og hjerteproblemer med denne kombinasjonen betraktelig. Anonymkode: 96338...5b2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå