AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #1 Skrevet 22. august 2023 Gutt 5 år. Fryktelig usikker her. Har en gutt som har et voldsomt aktivitetsnivå. Ikke lek, bare løping. Voldsomme sinneutbrudd, vil gjerne ødelegge ting, sliter med å kontrollere seg. Slenger ting rundt seg og ødelegger ting. Rastløshet, virker ikke til å ha ro i kroppen, med mindre han ser på tv/spiller på switch feks. Det er det eneste som kan holde han i ro. Om ikke han har det flyr han rundt overalt. Klarer ikke sette seg ned med leker Ukonsentrert, bytter veldig mellom aktiviteter, med mindre noen er med han. Kan da leke litt men sporer fort av. Impulsiv(!), kan løpe forbi noen å slå helt uten mål og mening Han blir ildsint for de minste ting. Det kan være at vi ikke har riktig frokostblanding, da sprekker han, og da vil han ødelegge ting rundt seg. Da han var liten var det akkurat likt, men han reagerte da med å denge hodet hardt i gulvet/vegger osv. Følelsene er kraftige. Beskjeder han får går inn det ene øret og ut det andre…. Overgangssituasjoner feks, når han ser tv og vi sier at nå skal vi ut, gjør han spinnvill. Sommerferien når vi var ute av hverdagsrutinene var reine helvete…. Noen med adhd barn som vil si hva de tenker? Jeg er nå rådløs… og sliten… har tenkt siden han var 2år at «han er liten, han er gutt og har mye energi», men nå er han 5 år, og har fortsatt ikke ro eller konsentrasjonsevne. Ei heller kontroll på følelsene sine 😕 Anonymkode: 57ed4...d46
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #2 Skrevet 22. august 2023 Høres ut som mitt barn , han var slik som din var som liten, og som 5-åring. Han er nå nettopp fylt 9 år, og har fortsatt innslag av dette. Kanskje litt mindre illsint raseri, men i stedet frustrasjon. Jeg vet ikke hva som er normalt, men har inntrykk av at i dag er det "helt normalt" at barn mister følelsene sine og får nedsmelting. Mantraet i dagens oppdragelse er jo at barn må få ha sine følelser, og vi må stå i det som foreldre. Med mitt barn har det sjeldent hjulpet å prøve å validere følelser. Det har ikke roet ham. Jeg har bare tenkt at en gang blir jo han også eldre og mer moden, og da er det bedre. I følge Montgomery, så er barn i 7-9 årsalderen også veldig dårlige på å håndtere følelser. Så da er det iallefall ikke rart at 5-åringer er det. Men du har min fulle sympati. Det er ganske krevende og utmattende å stå i. Anonymkode: 5d94b...697
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #3 Skrevet 22. august 2023 Ja det kan være det, men må slite på fler arenaer som feks. Skole, familie,venner Noen er englebarn på skolen og vica versa. Barn kan bli frustrerte hvis foreldre ikke møter de på følelser eller ikke er konsekvente. Man kan også bli gal av pedagoger som snakker til deg som et barn og. Så det er en balansegang. Verdens vanskeligste fag, kommunikasjon Anonymkode: 61347...55c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå