Gå til innhold

Har noen prøvd VALIUM for søvn/beroligende?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter av og til med tankekjør/søvnvansker. Har seroqvell 100mg for å sove i nød,men har også liggende en valium resept. Blir man trøtt av 5mg valium?

Jeg går ikke på noen medisiner fast og har full kontroll. Liker ikke bli avhengig av noe. Tar sovemedisin ( seroqvell ca 5 ganger pr måned),men lurer litt på om valium kan funke også?

Anonymkode: 7c5ba...05e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Valium funker, men det er så sterkt vanedannende og sløvende at jeg måtte kutte det ut. Jeg begynte å meditere og lærte meg å bruke affirmasjoner og visualisering i stedet, og det fungerer fint når det først sitter. 

Anonymkode: c2b9c...41b

Skrevet

Selvfølgelig fungerer det, derfor folk liker det så godt. 

Anonymkode: 88989...046

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Selvfølgelig fungerer det, derfor folk liker det så godt. 

Anonymkode: 88989...046

Vel jeg prøvde sobril 3-5 ganger i fjor. Null effekt. Merket ingenting,er ikke det litt i samme gata?ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Forskning viser at kognitiv terapi er like effektivt mot langvarige søvnvansker, så det bør vel prøves i første omgang. 

Her er et gratis kurs: 

https://nhi.no/selvhjelp-og-kurs/kognitiv-terapi/langvarige-sovnvansker-selvhjelpskurs/

Anonymkode: 483eb...304

Enig.
Jeg har hatt langt bedre effekt av å jobbe med tankene og fokusere på affirmasjoner og visualisering. Det tar litt tid å få det på plass i rutinen og kroppen, men det er veldig bra, og et veldig sunt verktøy i hverdagen for egentlig all stresshåndtering.

Skrevet

Jeg måtte bruke Sobril i en periode og ble veldig trøtt av dem. Sovnet lett. Både Sobril og Valium tilhører gruppen benzodiazepiner, men Valium er 3 ganger sterkere. Disse er veldig avhengighetsskapende. Hvis du trenger sovemedisin så er det mange alternativer som er bedre å bruke enn beroligende. Samtidig har du vel fått Valium av en grunn, er søvn den grunnen? Hvis ikke bør du kanskje snakke med legen din før du bruker medisiner til noe annet enn det de er ment for.

Anonymkode: 7044e...333

• Liker 1
Skrevet

Har brukt vival for å roe panikkangst til tider, det funker utmerket! 

Men, å ta sånt noe bare for noen søvnvansker er tøysete. Det er B-preparat og sterkt vanedannende. 

Det er en grunn til at narkomane kjøper sånt til blodpris på gata!

Anonymkode: a73b4...fd5

Skrevet

Valium var ikke noe for meg. Følte meg ruset. Ubehagelig, men jeg vet folk har forskjellige opplevelser og at det er individuell effekt av de forskjellige benzopreparatene. Bruker sobril når det trengs og har gjort i mange år. Siste to månedene har jeg ikke hatt bruk for noe i det hele tatt. Noen ganger i året feks kommer jeg i en situasjon jeg egentlig ikke takler, men må fungere til; dvs være fungerende til oppgavene og sove i den tilmålte tiden så kan ikke være for sløv men må sove. Oppgaven er beintøff og uunngåelig. Å ta valium og sose rundt som en zombie går ikke.  

Anonymkode: ed58d...f1c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vel jeg prøvde sobril 3-5 ganger i fjor. Null effekt. Merket ingenting,er ikke det litt i samme gata?ts

Tror Sobril er det mildeste av de beroligende, og de kommer i forskjellige doseringer. Tror den minste doseringen merker man lite til? 

Anonymkode: 66971...d26

Skrevet

Jeg sover godt og uten bivirkninger én natt med Rivotril. To netter og jeg er et hulkende vrak, så jeg holder meg til én når det kniper.

Anonymkode: 88b62...8a9

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sobril er beroligende, mot angst, og ikke sovemedisin. Jeg har brukt den i et noen dager da foreldrene mine døde. Ellers så bruker jeg Sobril kun når jeg har skoleeksamen på universitetet. Jeg blir aldri søving av den. Men den gjør at jeg kan fungere som normalt. Jeg har to angstdiagnoser.

Jeg brukte Imovane en tid jeg hadde søvnproblemer. Men om jeg ville unngå å våkne om natten, brukte jeg allergipille. Da sov jeg som en stein hele natten (og mer om jeg ikke satte på alarmen).

Anonymkode: 6648b...35d

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Forskning viser at kognitiv terapi er like effektivt mot langvarige søvnvansker, så det bør vel prøves i første omgang. 

Her er et gratis kurs: 

https://nhi.no/selvhjelp-og-kurs/kognitiv-terapi/langvarige-sovnvansker-selvhjelpskurs/

Anonymkode: 483eb...304

Jeg går ukentlig til psykolog. Trenger ingen råd der,tanke kjør kommer på kveldstid.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg måtte bruke Sobril i en periode og ble veldig trøtt av dem. Sovnet lett. Både Sobril og Valium tilhører gruppen benzodiazepiner, men Valium er 3 ganger sterkere. Disse er veldig avhengighetsskapende. Hvis du trenger sovemedisin så er det mange alternativer som er bedre å bruke enn beroligende. Samtidig har du vel fått Valium av en grunn, er søvn den grunnen? Hvis ikke bør du kanskje snakke med legen din før du bruker medisiner til noe annet enn det de er ment for.

Fikk de for "akutte" tanke kjør episoder. 

Skrevet

Fungerte veldig bra på meg når jeg hadde angst. Bakdelen er at du ikke kan kjøre bil, så da utgikk den for meg.

Anonymkode: 94e5e...f31

• Liker 1
Skrevet

Fikk de for "akutte" tanke kjør episoder. 

Ja, om det er det akutte tankekjøret som hindrer deg i å sove så ville jeg gitt det et forsøk. Min erfaring er som sagt at jeg blir trøtt av benzodiazepiner, men folk er forskjellige. Vær obs på å ikke falle for fristelsen å ta det når du ikke har akutt tankekjør. Lurt å ikke bruke det hver dag.

• Liker 1
Skrevet

Jeg går ukentlig til psykolog. Trenger ingen råd der,tanke kjør kommer på kveldstid.

Ikke alle psykologer jobber aktivt med kognitivt terapi. Når tankekjøret kommer, er da du må jobbe med det kognitive. Samt affirmasjoner og visualisering hjelper å roe tanker. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...