Gå til innhold

Noen her som er jordmor og kan hjelpe meg ?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym1618
Skrevet

Jeg er gravid nå med min partner. Skal til svangerskapskontroll nå snart men min lille hemmelighet er at jeg har tatt 4 aborter før (jeg ønsker ikke å bli dømt for dette.. jeg er fullt forståelig over at det ikke er bra) men jeg ønsker å holde dette for meg selv … kan godt kun nevne den ene. Går det fint eller sjekker jordmor tidligere journal og slikt ? Setter stor pris på svar :) 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helsepersonell har ikke lov å svare som helsepersonell her inne

Anonymkode: 8e434...122

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Du ringer på forhånd og gir beskjed om at han ikke skal vite noe om det. Jordmor har taushetsplikt om dine helseopplysninger.

Anonymkode: 7a668...45e

• Liker 6
Skrevet
Anonym1618 skrev (13 minutter siden):

Jeg er gravid nå med min partner. Skal til svangerskapskontroll nå snart men min lille hemmelighet er at jeg har tatt 4 aborter før (jeg ønsker ikke å bli dømt for dette.. jeg er fullt forståelig over at det ikke er bra) men jeg ønsker å holde dette for meg selv … kan godt kun nevne den ene. Går det fint eller sjekker jordmor tidligere journal og slikt ? Setter stor pris på svar :) 

Tenker du å holde det hemmelig for partner eller jordmor?

Jeg tror ikke jordmor kan sjekke journal, men tørr ikke si det sikkert. Tenker uansett at du ikke bør føle at du må holde det hemmelig for jordmor. Tenker det faktisk kan være nyttig å vite, hvis du plutselig i løpet av svangerskapet skulle få tanker rundt det at du har tatt abort flere ganger tidligere. Jordmor skal være en god samtalepartner, og tenker ærlighet er viktig for å kunne få så god hjelp og støtte som mulig! 

Fastlege derimot kan se journal.

Hvis det er nåværende partner du ikke ønsker at skal få vite noe om dette, bør det gå helt fint. Eventuelt snakk med jordmor om det :)

Gratulerer med graviditeten, og lykke til :)

Anonymkode: ad6ee...611

• Liker 1
Skrevet

Hvis du synes det er greit å nevne den ene så hadde jeg gjort det. Det er det som er relevant, ikke hvor mange ganger. 

Anonymkode: 20cce...e93

• Liker 2
Skrevet

På første svangerskapskontroll spør de om antall tidligere graviditeter (det inkluderer da de hvor du tok abort.). Så skriver de det tallet på helsekortet ditt. Alle som gjennomfører undersøkelser videre i graviditet og fødsel ser på helsekortet ditt, og kan komme til å snakke om antallet tidligere graviditeter ifm et eller annet de sjekker. 

Men er det partner eller jordmor/helsepersonell du ikke vil si det til? Du må nesten si det til jordmor og helsepersonell, de fører det opp av en grunn. Og det blir litt jobb å holde det hemmelig for partner, du må ev. ta kontakt med alle kontroller han skal være med på og gi beskjed i forkant, og ikke vise ham helsekortet. 

Anonymkode: a4c03...9c5

Skrevet

Tror jordmor er mer opptatt av hvor mange spontanaborter du har hatt. Det har nok noe med hvor tett oppfølging de vil gi deg videre. 

Selvbestemt abort har jo ikke noe å si for graviditeten din nå. Da er det den psykiske belastningen en abort kan ha i så fall.

Jeg ble vertfall kun spurt om hvor mange, om noen, spontanaborter jeg hadde opplevd av jordmor, fastlege og på sykehuset. 

Anonymkode: a79ae...4c1

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

På første svangerskapskontroll spør de om antall tidligere graviditeter (det inkluderer da de hvor du tok abort.). Så skriver de det tallet på helsekortet ditt. Alle som gjennomfører undersøkelser videre i graviditet og fødsel ser på helsekortet ditt, og kan komme til å snakke om antallet tidligere graviditeter ifm et eller annet de sjekker. 

Men er det partner eller jordmor/helsepersonell du ikke vil si det til? Du må nesten si det til jordmor og helsepersonell, de fører det opp av en grunn. Og det blir litt jobb å holde det hemmelig for partner, du må ev. ta kontakt med alle kontroller han skal være med på og gi beskjed i forkant, og ikke vise ham helsekortet. 

Anonymkode: a4c03...9c5

Du kan helt fint la være å si det. Det har ikke noe å si for videre oppfølging i denne graviditeten. 

Anonymkode: bdd29...709

• Nyttig 5
Gjest Anonym1618
Skrevet

Tusen tusen takk for svar alle sammen! Ja jeg kan gjerne nevne den ene men ikke alle 4 på grunn av skammen .. har så lyst til å være glad nå for oss og dette barnet og jeg vet at det hadde blitt skikkelig dårlig stemning 😕 jeg har veldig lyst til å holde dette for meg selv … er det noen som vet om det har noe å si med tanke på om det var kirurgisk / medisinsk abort eller begge deler ? Hvis blod typen min ikke er rhesus negativ har det ingen betydning da ? 

Skrevet

Jeg nevnte aldri min abort under svangerskapskontrollene.

På spørsmålet om antall svangerskap listet jeg kun opp de jeg hadde fullført. 

Kan ikke skjønne at en selvvalgt abort 10 år tidligere skal ha noe å si, spontanbort er noe annet.

Anonymkode: ba7ad...39c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ble spurt og sa jeg hadde tatt abort 7 år tidligere.

Anonymkode: a5d5a...bd8

Gjest Anonym1618
Skrevet

Hva er egentlig grunnen til at de må vite ? Er det ikke kun hvis det blir komplikasjoner med blodtypen rhesus negativ? Ellers har det ingen ting å si? 

Skrevet

Ryddet for krenkende innlegg og avsporing, og svar til det. 

_popcorn_, adm

Gjest Anonym1618
Skrevet

Er det noen som vet ? Hvorfor de må vite det, er det fordi det kan ha oppstått komplikasjoner før ? 

Gjest Anonym1618
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.8.2023 den 15.17):

Hvis du synes det er greit å nevne den ene så hadde jeg gjort det. Det er det som er relevant, ikke hvor mange ganger. 

Anonymkode: 20cce...e93

Ja det er det jeg tenker også :) du tror det går fint å si at jeg har bare vært det en gang ? Selv om jeg både har tatt medisinsk og kirurgisk 

Gjest Anonym1618
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.8.2023 den 15.29):

Du kan helt fint la være å si det. Det har ikke noe å si for videre oppfølging i denne graviditeten. 

Selv om jeg har tatt medisinsk og kirurgisk ? :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.8.2023 den 10.29):

Det er ikke alltid riktig. Dersom du har blodtype rhesus negativ, er dette svært viktig info. 

Anonymkode: 95d63...38d

Gjest Anonym1618
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er ikke alltid riktig. Dersom du har blodtype rhesus negativ, er dette svært viktig info. 

Anonymkode: 95d63...38d

Kan jeg spørre om hvorfor ? 😕 

Skrevet

Du trenger ikke å si det, det har ingenting å si. 

Men jeg synes det er litt spesielt at du må holde noe sånt hemmelig for mannen du skal ha barn med. Jeg hadde sagt det uansett.

Anonymkode: 70511...419

• Liker 1
Skrevet

Jordmor her spurte kun etter spontanaborter, mener hun spesifiserte at det kun var det hun var ute etter.

Anonymkode: 1c5be...9e6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...