AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #1 Skrevet 22. august 2023 Katten vår var rolig og tam som kattunge, men etter at han ble igjen alene da hans søsken ble solgt, ble han engstelig og er redd fremmede, men er veldig kosete til meg og mannen min. Han ser med en gang hvilke biler som kommer opp mot huset, og hvis det er en fremmed bil løper han og gjemmer seg. Som kattunge ble han vaksinert og kastrert sammen med de andre kattungene, og nå burde han vært hos dyrlegen for nye vaksiner og flåttkur, siden han får flått hele tiden. En venninne fra Sverige som er dyrlege var på besøk hos oss og ga han ormekur i vår, og da kunne ikke hun undersøke han men observerte han på avstand og ga medisinen til meg som dryppet dråpene på huden hans. Turen til den lokale veterinærklinikken tar én time hver vei, og katten vår kommer til å bli veldig stresset og og enda reddere i etterkant etter en sånn opplevelse. Hva gjør vi? Anonymkode: d354f...b77
Millinea Skrevet 22. august 2023 #2 Skrevet 22. august 2023 Snakk med vetrinær om å få beroligende? Usikker på om de gir det uten å ha sett katten først, men vært et forsøk. 1
Tabris Skrevet 22. august 2023 #3 Skrevet 22. august 2023 Hør med dyrlegen om dere kan få resept på korttidsvirkende beroligende som dere kan gi før bilturen. 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #4 Skrevet 22. august 2023 Jeg tok kontakt med klinikken i går og forklarte problemet, og dyrlegen sa at de måtte få katten inn til undersøkelse før de skrev ut resept på beroligende! Jeg har ikke lyst å stresse katten min enda mer, men det skjønner ikke dyrleger som omtrent må ha katter inn til undersøkelse for den minste ting. Vi har brukt et år på å få den såpass tam og kosete at den tør å sitte på fanget. Mange dyrlege tenker også penger, og skal ha mest mulig ut av hver eneste kunde! Ts Anonymkode: d354f...b77
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #6 Skrevet 22. august 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg tok kontakt med klinikken i går og forklarte problemet, og dyrlegen sa at de måtte få katten inn til undersøkelse før de skrev ut resept på beroligende! Jeg har ikke lyst å stresse katten min enda mer, men det skjønner ikke dyrleger som omtrent må ha katter inn til undersøkelse for den minste ting. Vi har brukt et år på å få den såpass tam og kosete at den tør å sitte på fanget. Mange dyrlege tenker også penger, og skal ha mest mulig ut av hver eneste kunde! Ts Anonymkode: d354f...b77 De har ikke lov til å skrive ut resepter til dyr de ikke har undersøkt. Anonymkode: 2e996...906 5 3
Rufs Skrevet 22. august 2023 #7 Skrevet 22. august 2023 Du kan få dyrlegen på hjemmebesøk. Koster nok mer, men er fint verdt det for mange katter. 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #8 Skrevet 22. august 2023 Er dette en katt som får gå utendørs? Høres ikke ut som det var ormekur du fikk, når du nevner å dryppe dråper på huden. Det høres mer ut som medisin mot flått, lus og lopper utenpå kroppen, ikke inni, som innvollsparasitter. Men det kan jo ha kommet medisiner jeg ikke vet om de siste årene da. Innekatter trenger bare ormekur (etter kattungestadiet) når det er påvist innvollsorm i avføringen. Anonymkode: 9a6e5...bdc
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #9 Skrevet 22. august 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er dette en katt som får gå utendørs? Høres ikke ut som det var ormekur du fikk, når du nevner å dryppe dråper på huden. Det høres mer ut som medisin mot flått, lus og lopper utenpå kroppen, ikke inni, som innvollsparasitter. Men det kan jo ha kommet medisiner jeg ikke vet om de siste årene da. Innekatter trenger bare ormekur (etter kattungestadiet) når det er påvist innvollsorm i avføringen. Anonymkode: 9a6e5...bdc Neida det var for parasitter og innvollsorm, og hun mente han trengte det siden han spiser mus og fugler. Han er en aktiv jeger Ts Anonymkode: d354f...b77
Topsi Skrevet 22. august 2023 #10 Skrevet 22. august 2023 Veldig mange steder (byer) er det veterinærer som går på hjemmebesøk. Hvis det er en mulighet
Rosa Gnom Skrevet 22. august 2023 #11 Skrevet 22. august 2023 Må du ha katten i bur da? Kan ikke en av dere sitte i baksetet med katten på fanget? Gjerne med litt godbiter,pledd og lignende. Stryke og kose med katten hele veien.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #12 Skrevet 22. august 2023 Topsi skrev (2 minutter siden): Veldig mange steder (byer) er det veterinærer som går på hjemmebesøk. Hvis det er en mulighet Dette er på landet ca 1 time fra dyrlege. Har man gård med dyr kan dyrlegen behandle katter når de likevel er der pga kyrne, så å bestille dyrlege hjem på bygda er dyrt. Ts Anonymkode: d354f...b77
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #13 Skrevet 22. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Neida det var for parasitter og innvollsorm, og hun mente han trengte det siden han spiser mus og fugler. Han er en aktiv jeger Ts Anonymkode: d354f...b77 Å slippe ut katten uten vaksiner er ikke grei(ja innekatter trenger de også,men smitterisikoen er mindre. Og hva hjelper det med en tam katt om den blir syk og dør? Hør med veterinæren om hjemmebesøk,og går ikke det må dere bare være upopulære for en liten stund slik at den lille er beskyttet. Anonymkode: d24af...d6b 1 1
Rufs Skrevet 22. august 2023 #14 Skrevet 22. august 2023 9 hours ago, AnonymBruker said: Er dette en katt som får gå utendørs? Høres ikke ut som det var ormekur du fikk, når du nevner å dryppe dråper på huden. Det høres mer ut som medisin mot flått, lus og lopper utenpå kroppen, ikke inni, som innvollsparasitter. Men det kan jo ha kommet medisiner jeg ikke vet om de siste årene da. Innekatter trenger bare ormekur (etter kattungestadiet) når det er påvist innvollsorm i avføringen. Anonymkode: 9a6e5...bdc Ormekur er dråper på huden jo.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #15 Skrevet 24. august 2023 Hjelper det ikke med et pledd over buret heller, slik at pus ikke ser ut og blir stresset av trær som fyker forbi vinduet osv? Anonymkode: 2dc7d...f5f 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #16 Skrevet 24. august 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hjelper det ikke med et pledd over buret heller, slik at pus ikke ser ut og blir stresset av trær som fyker forbi vinduet osv? Anonymkode: 2dc7d...f5f Han blir veldig stresset av fremmede han ikke kjenner. Det er kun meg, mannen og vår sønn han er tam og rolig med, når det kommer andre på besøk gjemmer han seg. Ts Anonymkode: d354f...b77
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #17 Skrevet 27. august 2023 Rufs skrev (På 22.8.2023 den 23.54): Ormekur er dråper på huden jo. Kun fått piller. Men dråper mot flått. Og ormkur skal kun gies når man ser orm. Min katt sitter i sete med sele og sikkerhetsbelte i bilen. Liker ikke bur. Anonymkode: b2cd6...16f
Sola de Skrevet 27. august 2023 #18 Skrevet 27. august 2023 Hør om de selger calmivet over disk. flere veterinærer gjør dette. Du må teste det ut på forhånd da det kan få motsatt effekt.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #19 Skrevet 29. august 2023 Men har du prøvd å kjøre bil med ham eller er det bare noe du tror? Katten min er også redd for alle og alt untatt meg og brukte et år på å bli trygg nok til å sitte på fanget. Hun overlever en tur til dyrlege i året, og er ikke noe mer redd meg etterpå. Hun er bare litt ekstra skvetten og gjemmer seg litt raskere i noen dager etterpå. Anonymkode: f2f93...480 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #20 Skrevet 29. august 2023 Avliv spetakkelet. Anonymkode: c6c1a...d9c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå