AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #1 Skrevet 22. august 2023 Har en 2 åring som har rotet i sminke skuffen min. Jeg hadde en gammel pudder som fortsatt lå i skuffen. I dag tidlig lå den fremme og jeg bare tok og brukte den siden jeg hadde det travelt. Kom på det seinere at den kjøpte jeg for 5 år siden og er gått ut på dato lenge lenge siden. Kan dette være farlig? Har hatt på den i 4-5 timer nå Anonymkode: fc4ab...855
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #3 Skrevet 22. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke noe Anonymkode: ca441...d33 Dette, som regel går det helt fint, om noe så kan det hende sminken ikke er så god lenger. Anonymkode: b8ec6...4e0 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #4 Skrevet 22. august 2023 Jeg bruker mye som både er 2-3 og 5 år gammel. Går helt fint, er det noe som har vært dårlig har jeg luktet det med en gang. Spesielt foundation og flytende concealer kan bli dårlig, da skiller den seg eller stinker. Mascara tørker ut før den rekker å bli skadelig. Tørre ting som pudder og øyeskygge er det bare å bruke til det er tomt. Anonymkode: 61ed9...3d7 1
Capazitet Skrevet 22. august 2023 #5 Skrevet 22. august 2023 Tørre produkt som pudder og øyenskygge har lang holdbarhet 1
I Grosny Skrevet 22. august 2023 #6 Skrevet 22. august 2023 Datostempling settes på grunnlag av testing. Hvis et produkt er testet til å tåle en viss dato så kan man datostemple i overenstemmelse med det. Det kan godt tenkes at produktet holder lenger, men at man ikke har testresultater som beviser det. Det verste jeg har hørt om sånt er datostempling på salt , som var ganske kort, muligens bare et år etter pakkedato. Det saltet kan man mest sannsynlig bruke om 1000 år også, men skulle de ha testet det i 1000 år så hadde de gått konkurs før de fikk det saltet ut på markedet. 1
Bovina sancta Skrevet 22. august 2023 #7 Skrevet 22. august 2023 Grunnen til at det er oppgitt hvor mange måneder etter åpning, er at det kan komme bakterievekst. Nå så jeg en gang et tv-program hvor de gjorde dyrkingsforsøk av sminke som var åpnet og brukt i årevis. De viste ingen tegn til fare eller forhøyede verdier. Så det går nok helst bra. I aller verste fall dukker det opp litt uren hud, men jeg tviler.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #9 Skrevet 22. august 2023 Det går helt fint. Hvis det er noe flytende som foundation eller liquid blush, concealer osv blir det nok fortere dårlig men ikke pudder. Spesielt ikke etter bare 1 dag med det PP ansiktet Anonymkode: 9bcb0...1e0 1
Ullvott Skrevet 22. august 2023 #10 Skrevet 22. august 2023 Det skjer absolutt ingen ting. Hvis farge, lukt og konsistens er normal, er sminken fullt brukbar og helt trygg enten den er tre måneder eller fem år. 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #11 Skrevet 22. august 2023 Du blir til en varulv. Anonymkode: 7a1e6...f18 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #12 Skrevet 23. august 2023 Det er neppe farlig, men kan kanskje gi kviser. Anonymkode: 41c49...496
AprilLudgate Skrevet 23. august 2023 #13 Skrevet 23. august 2023 Pudder er jo tørt og holder ganske så lenge. Det verste som skjer er nok at den kunne klødd litt om det var skikkelig gammelt, eller litt urenheter fordi bakterievekst. Man kan ikke få noen allergisk reaksjon eller noe sånt. 5 år siden er ikke voldsomt i piddersammenheng, de skal jo holde en 2-3 år gjerne.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #14 Skrevet 23. august 2023 AnonymBruker skrev (På 22.8.2023 den 9.17): Jeg bruker mye som både er 2-3 og 5 år gammel. Går helt fint, er det noe som har vært dårlig har jeg luktet det med en gang. Spesielt foundation og flytende concealer kan bli dårlig, da skiller den seg eller stinker. Mascara tørker ut før den rekker å bli skadelig. Tørre ting som pudder og øyeskygge er det bare å bruke til det er tomt. Anonymkode: 61ed9...3d7 Ikke alltid, jeg brukte en gammel maskara en gang og endte opp på legevakta med skikkelig øyeinfeksjon. Ikke bruk gammel maskara!! Anonymkode: 3c17f...af4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå