Bentebent Skrevet 18. januar 2006 #1 Skrevet 18. januar 2006 Hvor lenge kan en brøddeig stå til forheving? Kan jeg sette en brøddeig før jeg drar på skolen og bake den ut når jeg kommer hjem? Blir borte 4-5 timer.
Scheherazade Skrevet 19. januar 2006 #3 Skrevet 19. januar 2006 Går bra det, men bruk kaldere væske og sett den kjølig og ikke varmt. For eksempel i en kald bod eller på soverommet med åpent vindu?
Elbereth Skrevet 19. januar 2006 #4 Skrevet 19. januar 2006 Brøddeig som har hevet lenge gir ofte saftigere brød enn hvis den bare hurtighever. Bruker du tørrgjær må du ikke ha kald væske, men deigen kan settes i et kjølig rom. Dersom du setter deigen oppi en stor balje (str klesbalje el. lign), er det ikke noen fare for at det hever utover gulvet.
skrue Skrevet 20. januar 2006 #5 Skrevet 20. januar 2006 Hvor lenge kan en brøddeig stå til forheving? Kan jeg sette en brøddeig før jeg drar på skolen og bake den ut når jeg kommer hjem? Blir borte 4-5 timer. ← Det kan i prinsippet stå så lenge du vil bare gjærcellene har noe å spise. Bruk lite gjær. Prøv f.eks. 1/4 av den mengden gjær oppskriften sier. Jeg har nevnte det før her: Det beste brødet jeg lager selv lages av en deig med 5 gram gjær (gjærklumpstørrelse ca lik en ert) som gir tre landbrød. Denne deigen hever i ca 19 timer med tre nedslåinger underveis.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå