Gå til innhold

Dere som ikke kan reise, spise ute, gå på cafe eller annet alene...hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er nok veldig typisk Norsk, kan ikke gjøre noe uten å ha med seg sauene sine.

"Skal du reise alene???" Neida, du er ikke alene...du reiser på egenhånd, da kan du møte andre å snakke med. :) 

"Spiste du ute ALENE???" Neida, det var andre der også..hadde et fint måltid :) 

Alt dette handler om usikkerhet, skal du utvikle deg som menneske sosialt må du klare ting på egenhånd. Den beste måten for dette er jo nettopp det å bli selvstendig, møte andre mennesker. Dette gjøres best med en reise ut i verden på egenhånd. Skal du bare omgås sauene i flokken din kommer du aldri noen vei. Mange er livredde for å bli sett rart på fordi de gjør ting "alene". I andre kulturer er dette helt vanlig, livet skjer ute. I Norge må stort sett alkoholen være med, om man skal omgås mennesker dessverre.

Tenk så mye du går glipp av fordi ikke noen kan være med, livet er bare en gang. Tiden går heletiden. I dag er mangle enslige, bor for seg selv. Plutselig så er du 50-60år gammel uten å ha reist eller fått noe særlig opplevelser, fordi ingen kunne reise sammen med deg eller bare det å ta seg en middag på restaurant.

Mitt poenger er at du kan gjøre utrolig mye godt for deg selv, bra for det mentale er det også. Du kan heller ikke forvente at andre skal bli med deg på ting, eller ta kontakt med deg hver gang det skjer noe.

Lev nå! Om en uke kan du være ferdig...

Anonymkode: 092a3...582

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husker en tråd for noen måneder siden der trådstarter karakteriserte det som «suspekt» at en kollega reiste på ferieturer og gikk på kino alene, så kanskje noen tror det er veldig rart og mistenkelig?

Så vidt jeg husker, fikk vedkommende mange svar om at det var helt normalt og greit å gjøre slikt alene, så ut fra de svarene å dømme, er det ikke så veldig «norsk» som du påstår.

Anonymkode: ae570...e6a

• Liker 6
Skrevet

Jeg gjør mye alene, jeg tenker ikke over det, men hadde folk rundt meg bestemt så hadde jeg ikke fått gjort noe alene fordi det er så trist og stakkarslig.

"Gå på kino alene? Nei DET må du altså ikke finne på, huff (bedre å sitte hjemme og ikke gjøre noe)"

"Konsert alene, men er ikke det trist da?"

"SYDEN ALENE? Nei så kjedelig"

"Spise alene ute? Alle kommer til å se på deg og tenke du er kjip og venneløs"

Jaja sånn går no dagan

Anonymkode: d9418...18f

• Liker 3
Skrevet

Fordi jeg har fatigue og blir utslitt av å høre smelling med bestikk, musikk og mange som snakker samtidig.

Samme grunn med reising.

Bedre å gjøre ting alene enn sammen med noen, fordi jeg da må prate samtidig og det gjør meg mer utslitt.

Anonymkode: 073e0...32c

Skrevet

Selv om jeg innimellom er en sosial einstøing, så foretrekker jeg å leve mitt aleneliv for meg selv og da gjør jeg tingene jeg gjør alene og det kjennes fritt og godt. Jeg har vært der før i livet, men savner ikke en flokk rundt meg som skal være med og folk vil forskjellige ting, så jeg ender med å si ja og gi meg for å gjøre andre til lags...og det er ikke bra for meg i lengden. Vil jeg spise middag, se en film eller hva som helst, så er det det som har fokus og jeg er alene, altså gjør jeg det alene.

Alt er som det skal være for min del. :) 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror mange av oss føler seg enda mer ensomme når vi gjør ting alene i settinger der de aller fleste andre går i par eller grupper. (Restaurant, Konsert, Reise.)
Det kommer selvfølgelig an på hvor og hvordan du gjennomfører, og litt an på hva slags personlighet du har. 

Jeg forholder meg dårlig til fremmede, og synes stort sett det å snakke med fremmede mennesker er ubehagelig og veldig mentalt slitsomt. 
Jeg foretrekker mitt eget selskap, eller selskap av folk jeg kjenner relativt godt fra før. 

Samtidig har jeg lært meg å gjøre en del ting alene, uten tryggheten jeg føler i å "gå sammen med noen". 

Jeg kan (i motsetning til da jeg var yngre) dra på en fest alene, og satse på at jeg møter noen kjente når jeg kommer dit. (Gjelder både i jobbsammenheng og privat.) Jeg har erfart at det pleier å gå helt fint, og om jeg ikke kjenner noen, så merker ingen om jeg drar hjem tidlig heller. 

Jeg kan gå på konsert alene. Da går jeg for konsertopplevelsen, og snakker ikke noe spesielt med noen rundt meg. Men det opplever jeg som helt greit. 

Restaurant vil jeg tenke at det kommer an på typen restaurant og tidspunktet. (Ikke gå på byens mest romantiske restaurant på valentinsdagen...)  

Reise vil jeg også tro at det handler om å legge opp en reise som passer deg som person, og så gir deg det utbyttet av turen som du ønsker deg. 

Men jeg tror altså dette har flere sider. 
Jeg tenker at folk som ser på det som rart å gå alene, ser for seg at den som går alene forsøker å "etterligne" den settingen de selv ville gått i sammen med noen, bare alene. 
Mens de som ikke ønsker å gå alene gjerne ikke ønsker det fordi de er redd for å føle seg ekstra utenfor hvis alle rundt dem er veldig synlig og hørbart "sammen med noen". 

Anonymkode: 53011...a54

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Mange bra svar :) TS

Skrevet

Det er vel ikke "typisk norsk"

Jeg er norsk, og gjør ofte ting alene. Har reist halve jorda rundt alene, går på restaurant og kino alene. Null problem.

Mine venner/kollegaer (fra et ikke-vestlig land) går knapt ut døren alene. De må ha noen med seg overalt. Hvis jeg går ut og spiser eller shopper, eller bare går meg en tur, så spør de alltid "hvem var du sammen med?" som om det er en forutsetning for å gå ut.

Anonymkode: 308e6...934

• Liker 4
Skrevet

Typisk norsk er det neppe. Men det er typisk menneske å være flokkdyr. Det er menneskets natur  og ikke noe å skamme seg over.

Hvor gøy det er å gjøre ting alene handler også om hvorfor man gjør det alene. Var det ingen av vennene dine som kunne den dagen, eller har du slett ingen venner? Om du verken har venner eller familie, er du antakelig ensom. Da har du det ofte ikke bra, og er nedfor og trist. Da har du heller ikke så lyst til å feks dra på kino og sitte blant venninnegjengene der.

Folk har ulike personligheter også. Er du introvert er det slett ikke sikkert du kommer i prat med noen på reise. Og om du er utadvendt og kommer i prat med mange - så skal det jo litt til for at dere klaffer personlighetsmessig. 

Jeg kunne fortsatt og fortsatt.

Anonymkode: 1be46...9cf

• Liker 3
Skrevet

Du må jo være samme TS som startet en helt lik tråd for ikke så lenge siden. Nøyaktig samme babling om sauer og flokkmentalitet.

Med det sagt så er jeg enig i de som sier at det ikke er 'typisk norsk' oppførsel. I Norge er vi betydlig mer introverte og mindre avhengige av å ha 'en flokk' rundt oss slik som de er i flere ikke-vestlige land som noen andre nevner også.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.8.2023 den 8.25):

Dette er nok veldig typisk Norsk, kan ikke gjøre noe uten å ha med seg sauene sine.

"Skal du reise alene???" Neida, du er ikke alene...du reiser på egenhånd, da kan du møte andre å snakke med. :) 

Alt dette handler om usikkerhet, skal du utvikle deg som menneske sosialt må du klare ting på egenhånd. Den beste måten for dette er jo nettopp det å bli selvstendig, møte andre mennesker. Dette gjøres best med en reise ut i verden på egenhånd. Skal du bare omgås sauene i flokken din kommer du aldri noen vei. Mange er livredde for å bli sett rart på fordi de gjør ting "alene". I andre kulturer er dette helt vanlig, livet skjer ute. I Norge må stort sett alkoholen være med, om man skal omgås mennesker dessverre.

Tenk så mye du går glipp av fordi ikke noen kan være med, livet er bare en gang. Tiden går heletiden. I dag er mangle enslige, bor for seg selv. Plutselig så er du 50-60år gammel uten å ha reist eller fått noe særlig opplevelser, fordi ingen kunne reise sammen med deg eller bare det å ta seg en middag på restaurant.

Mitt poenger er at du kan gjøre utrolig mye godt for deg selv, bra for det mentale er det også. Du kan heller ikke forvente at andre skal bli med deg på ting, eller ta kontakt med deg hver gang det skjer noe.

Kan jo spørre deg, TS: Hvorfor er du redd for å sitte alene i sofaen hjemme med en god bok?  Hvorfor er du redd for å kjøpe en pose godter og se en film på tv? Hvorfor har du det så lite godt med DEG SELV at du hele tiden må løpe ut for å lete etter noen å komme i prat med? 

• Liker 2
Skrevet

Folk er forskjellige. Både på dette med alenetid og hvor sosial man er. Noen kan ha bedritne opplevelser som gjør at de ikke reiser alene ut av Norge, andre trives ikke på en ferietur alene. Mens mange liker seg og alene.

Tenker folk må få leve livet sitt som de trives med. Hva er poenget med å presse seg til en ukes feire alene om vedkommende ikke trives? Er det noe mål at alle skal like det samme?

Anonymkode: 7ec77...36d

Skrevet

Har ikke noe særlig behov for å gjøre de tingene alene, det er slikt jeg blir med på for det sosiale. Koser meg heller hjemme, å svi av masse penger på å dra ut alene er bortkastet. 

Anonymkode: 9c8f2...833

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kan jo spørre deg, TS: Hvorfor er du redd for å sitte alene i sofaen hjemme med en god bok?  Hvorfor er du redd for å kjøpe en pose godter og se en film på tv? Hvorfor har du det så lite godt med DEG SELV at du hele tiden må løpe ut for å lete etter noen å komme i prat med? 

Jeg er jo ikke redd for noe av det du skriver :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.8.2023 den 8.25):

Har mann, barn og venner. Men jeg kan gå på kino alene, spise ute alene, gjøre ting alene og reise alene. Hva andre mener bryr jeg meg ikke om! Trives i eget selskap!

Anonymkode: 3189e...ceb

Skrevet

Jeg reiser alene. Setter fart skikkelig nå i en alder av 49. Regner med 4 mnd i året minst i utlandet fremover.

Anonymkode: d24a3...1a7

Skrevet

Energinivået mitt tillater meg ikke å gjøre ting alene. Sliter med utmattelse etter sykdom. Jeg har mange venner og familie som jeg gjerne vil tilbringe så mye tid med som mulig, men begrenset energinivå gjør at jeg ofte er sengeliggende i et mørkt rom med støydempende øreplugger. Når jeg først har energi til å gjøre noe, vil jeg gjerne bruken den tiden med venner/familie. Derfor bruker jeg ikke energi på å gå ut å spise alene. 

Anonymkode: 2e9d1...ee5

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg er jo ikke redd for noe av det du skriver :) 

Ikke? Det virker jo som du synes det er skikkelig krise å nyte eget selskap.

Skrevet

Fordi det er ensomt og kjedelig. Jeg elsker å være omringet av folk jeg er glad i. Går av og til på kafé alene om f.eks jeg har katten til dyrlegen i nabobyen, der jeg ikke kjenner noen. Da har jeg bok og leser mens jeg spiser noe. Men jeg orker ikke å gjøre slikt ofte.

Anonymkode: 70180...e1c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...