AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #1 Skrevet 22. august 2023 Jeg har ei jente i 7. klasse. Hun vil nå bli med på fotball, de trenger to timer tre ganger i uken. I moderate mengder har jeg snakket om at man trenger nok påfyll for å å orke å eksistere. Mer enn bare å sitte og puste. I går var det trening - jeg sa at hun må rekke å spise ordentlig før trening, jada det var greit. Hun gadd ikke spise skolematen sin fordi hun visstnok ikke var sulten, og hadde et rundstykke til frokost og et etter skolen rett før trening. Mange morgener lager hun seg ikke mat til skolen, for hun «glemmer» det. Jeg vet hun er med på fotballen for det sosiale, ikke for å trene som sådan. Men nå er jeg frustrert og hysterisk. En jente på snart 12 kan vel ikke leve på fire brødskiver + litt middag om dagen og mente hun skal orke å trene to timer tre ganger i uken? Vi hadde en jææævla krangel, for jeg veit ikke hva jeg skal gjøre lenger. Alle tips er hjertelige velkomne. Anonymkode: f0f19...d69 2
Gjest Albbas Skrevet 22. august 2023 #2 Skrevet 22. august 2023 Ikke krangle om det. Det kan gjøre vondt ekstremt mye verre. Ikke la mat bli et maktmiddel. Hun bestemmer hva hun skal spise, alltid. Har hun alltid spist lite eller går det i rykk og napp? Hvordan er vekta? Det beste er om barna lærer seg å lytte til kroppen og ikke spise etter mammas behov.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #3 Skrevet 22. august 2023 Fire brødskiver + middag er jo ikke for lite... begynner hun å trene vil hun sikkert oppleve være mer sulten og dermed spise mer Anonymkode: 0a908...82b 8 4
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #4 Skrevet 22. august 2023 Fire brødskiver pluss middag hadde holdt lenge for min del, og jeg er både voksen og trener... Er du sikker på du ikke bekymrer deg unødig nå? Anonymkode: 0b86a...e1e 15 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #5 Skrevet 22. august 2023 Det var da ikke så lite med middag og 4 brødskiver . La det ligge, hun styrer selv Anonymkode: 826cc...fbe 6
h/k Skrevet 22. august 2023 #6 Skrevet 22. august 2023 Lag lunsj til henne hver dag hvis du er så bekymret. 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #7 Skrevet 22. august 2023 Jeg har også et slikt barn. Trener tre ganger i uka, elsker sporten sin, men spiser ekstremt lite. Så jeg har kjøpt slike: https://www.vitusapotek.no/kosthold-og-kosttilskudd/naeringsmidler/fortini-creamy-fruit-med-baer%26fruktsmak-100gram-x-4-stk/p/863442 Disse går raskt ned før trening og dekker et måltid. Anonymkode: ad840...205 2 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #8 Skrevet 22. august 2023 Tenker at du må ikke la dette bli en stor "krangel"-greie mellom deg og datter. Det kan skape ett vanskelig forhold til mat nettopp fordi hun opplever at dere krangler om det. Jeg ville bare smørt niste hver dag til ungen min. Laget gode opplevelser på mat, kanskje hun opplever maten idag som "kjedelig". Som flere påpeker, trener man mye, trenger man mer mat og man blir ofte mer sulten. OM du ser drastiske endringer i vekt/kropp som gjør deg faktisk bekymret, så må det snakkes om, om du trenger hjelp til hvordan, må du snakke med helsevesenet. Anonymkode: 3a548...144 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #9 Skrevet 22. august 2023 Vi har fire jenter. De laget sin egen frokost, og skolemat fra de var på barneskolen. Så ble de 12 år, og der lå matpakkene enten igjen i sekken, eller så ble de aldri laget og tatt med. Dette er en kjent problemstilling for oss. Jeg har ikke funnet noen god løsning, annet enn å ikke mase så mye, og ved at jeg og far laget veldig fristende matpakker til skole slik at de ikke greide å la være å spise. De sminket seg, og brydde seg ikke om å ta med mat. Hvis det ble et tema, så ble det høylydt sukking, og de bare tok noe med seg for at vi skulle holde kjeft. Det ble selvsagt ikke spist. Så vi måtte bare gå tilbake til barnestadiet og lage mat til dem. Anonymkode: 630f3...737 5
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #10 Skrevet 22. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har også et slikt barn. Trener tre ganger i uka, elsker sporten sin, men spiser ekstremt lite. Så jeg har kjøpt slike: https://www.vitusapotek.no/kosthold-og-kosttilskudd/naeringsmidler/fortini-creamy-fruit-med-baer%26fruktsmak-100gram-x-4-stk/p/863442 Disse går raskt ned før trening og dekker et måltid. Anonymkode: ad840...205 Nei Gud, la ungen spise menneskemat og ikke noe ultraprosessert drit. 4 brødskiver og litt middag er helt greit for en 12åring. Anonymkode: 6b152...13f 5 1
Hotwife Skrevet 22. august 2023 #11 Skrevet 22. august 2023 Hun spiser nok mer om hun er sulten. La henne få regulere dette selv. Forøvrig så holder 4 brødskiver + middag for meg. 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #12 Skrevet 22. august 2023 Tusen takk for alle svar. Det letter en hysterisk mor… Jeg holdt på selv sånn og var alvorlig spiseforstyrret. Er vel derfor jeg er så redd. Det er fryktelig vanskelig å stole på at dette går bra. Anonymkode: f0f19...d69 2 4
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #13 Skrevet 22. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei Gud, la ungen spise menneskemat og ikke noe ultraprosessert drit. 4 brødskiver og litt middag er helt greit for en 12åring. Anonymkode: 6b152...13f Det er ikke slik at jeg nekter barnet mat. Men når det er småspist og gjerne selv kan gå hele dagen uten så er disse kjærkommen siden de faktisk er akseptert. Så de sendes med på lange dager, treningsleir og konkurransedager. De går faktisk ned, en matpakke hadde ikke gjort det. Så det var bare et raskt tips til TS, men du kan fint overse det hvis du ikke liker det. Anonymkode: ad840...205 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #14 Skrevet 22. august 2023 "Begynn og spis mer ellers får du ikke fortsette på fotballen" Anonymkode: 3214a...b99
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #15 Skrevet 22. august 2023 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Jeg har ei jente i 7. klasse. Hun vil nå bli med på fotball, de trenger to timer tre ganger i uken. I moderate mengder har jeg snakket om at man trenger nok påfyll for å å orke å eksistere. Mer enn bare å sitte og puste. I går var det trening - jeg sa at hun må rekke å spise ordentlig før trening, jada det var greit. Hun gadd ikke spise skolematen sin fordi hun visstnok ikke var sulten, og hadde et rundstykke til frokost og et etter skolen rett før trening. Mange morgener lager hun seg ikke mat til skolen, for hun «glemmer» det. Jeg vet hun er med på fotballen for det sosiale, ikke for å trene som sådan. Men nå er jeg frustrert og hysterisk. En jente på snart 12 kan vel ikke leve på fire brødskiver + litt middag om dagen og mente hun skal orke å trene to timer tre ganger i uken? Vi hadde en jææævla krangel, for jeg veit ikke hva jeg skal gjøre lenger. Alle tips er hjertelige velkomne. Anonymkode: f0f19...d69 Hjelp henne å lag matpakke slik at hun har mat å ta med. Det kan hende kun slanker seg også. Si at hvis hun ikke spiser blir det ikke fotballtrening! Anonymkode: 85007...3e6
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #16 Skrevet 22. august 2023 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Jeg har ei jente i 7. klasse. Hun vil nå bli med på fotball, de trenger to timer tre ganger i uken. I moderate mengder har jeg snakket om at man trenger nok påfyll for å å orke å eksistere. Mer enn bare å sitte og puste. I går var det trening - jeg sa at hun må rekke å spise ordentlig før trening, jada det var greit. Hun gadd ikke spise skolematen sin fordi hun visstnok ikke var sulten, og hadde et rundstykke til frokost og et etter skolen rett før trening. Mange morgener lager hun seg ikke mat til skolen, for hun «glemmer» det. Jeg vet hun er med på fotballen for det sosiale, ikke for å trene som sådan. Men nå er jeg frustrert og hysterisk. En jente på snart 12 kan vel ikke leve på fire brødskiver + litt middag om dagen og mente hun skal orke å trene to timer tre ganger i uken? Vi hadde en jææævla krangel, for jeg veit ikke hva jeg skal gjøre lenger. Alle tips er hjertelige velkomne. Anonymkode: f0f19...d69 Er da nok mat det. Mor må slappe litt av😉 Anonymkode: 08a16...41a 1
Gjest Albbas Skrevet 22. august 2023 #17 Skrevet 22. august 2023 13 minutter siden, AnonymBruker said: Tusen takk for alle svar. Det letter en hysterisk mor… Jeg holdt på selv sånn og var alvorlig spiseforstyrret. Er vel derfor jeg er så redd. Det er fryktelig vanskelig å stole på at dette går bra. Anonymkode: f0f19...d69 Kanskje du bør få hjelp til å snakke om ditt vanskelige forhold til mat? Hvis ikke overfører du fort noen av problemene dine til datteren din. Hjalp det deg da du var spiseforstyrret hvis noen prøvde å tvinge deg til å spise?
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #18 Skrevet 22. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har ei jente i 7. klasse. Hun vil nå bli med på fotball, de trenger to timer tre ganger i uken. I moderate mengder har jeg snakket om at man trenger nok påfyll for å å orke å eksistere. Mer enn bare å sitte og puste. I går var det trening - jeg sa at hun må rekke å spise ordentlig før trening, jada det var greit. Hun gadd ikke spise skolematen sin fordi hun visstnok ikke var sulten, og hadde et rundstykke til frokost og et etter skolen rett før trening. Mange morgener lager hun seg ikke mat til skolen, for hun «glemmer» det. Jeg vet hun er med på fotballen for det sosiale, ikke for å trene som sådan. Men nå er jeg frustrert og hysterisk. En jente på snart 12 kan vel ikke leve på fire brødskiver + litt middag om dagen og mente hun skal orke å trene to timer tre ganger i uken? Vi hadde en jææævla krangel, for jeg veit ikke hva jeg skal gjøre lenger. Alle tips er hjertelige velkomne. Anonymkode: f0f19...d69 Slik var min barndomsvenninne da vi var på den alderen. Hun var veldig aktivt og i løpet av en skoledag var det et pølsebrød. Vi sklei litt fra hverandre på ungdomskolen, men husker at hele ryggraden hennes syns veldig på skoleball i 10 klasse. Vi er voksne nå og hun er veldig åpen om å ha slitt med spising og hatt et høyt ønske om å være veldig tynn. Det bør bli tatt tak i nå som du har oppdaget dette. Hjelper det ikke med prat så må du gå til lege. Anonymkode: be11c...226 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #19 Skrevet 22. august 2023 Er du en av de som maser mye om mat? Det er ikke sunt for barna, normalt sett så har man naturlig metthetsfølelse og den skal ikke voksne ødelegge. Anonymkode: cece6...05f 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #20 Skrevet 22. august 2023 Syns ikke hun spiser så lite. Min sønn, aktiv fotballspiller i alle år, spiste gjerne bare et par skiver og litt middag hver dag. Spiste grønnsaker som tilbehør til middag hver dag, og et stort glass melk til frokosten. Egg noen ganger i uka, fisk et par ganger i uka. Litt frukt. Så fikk i seg viktige næringsstoffer. Likte ikke sjokolademelk, syltetøy, sjokoladepålegg osv. Var lite interessert i mat fra fødsel av. Det gikk helt fint. Han likte egentlig alt av middagsingredienser, var bare veldig småspist. Nå er han voksen, altetende og glad i mat 🙃 Anonymkode: 09be6...0eb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå