Gå til innhold

Å gå gravid mens man jobber med farlige stoffer..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 30 år og har begynt å tenke mer og mer på barn. Dette gjorde jeg aldri i 20 årene og det har alltid virket stress mtp jobben min -kanskje har jeg bare "utsatt" å tenke på det fordi det stresser meg. Jeg jobber med både stråling og kjemikalier, noe som gjør at jeg føler det blir en stor byrde for arbeidsplassen min at jeg får barn. Det kan hende at det går an å tilrettelegge noe, men det finnes svært få kvinner i faget og bransjen min, så jeg har heller ingen jeg kan rådføre meg med.

Jeg er redd for at jeg må gå hjemme eller ikke får vært med på den faglige utviklingen både jeg og bedriften kommer til å få i kort fremtid, eller at jeg mister sjansen til mer ansvar fordi jeg går gravid/permisjon i en fase hvor ting er i utvikling på jobb.

Vil først og fremst si at det ikke er aktuelt å bytte jobb da jeg elsker jobben min og jeg har jobbet med dette siden jeg gikk ut av skolen og det er en jobb jeg kan bli gammel i. 

Det vil selvfølgelig være naturlig å snakke med arbeidsgiver om dette, men det føles veldig skummelt ut å skulle ta opp noe sånt før jeg i det hele tatt har blitt gravid? Jeg har en veldig profesjonell arbeidsgiver, så er egentlig ikke redd for at det skal påvirke noe, men alikevell så er jeg litt redd for det..?

Så, det jeg lurer på; Er det noen som har en jobb hvor de ikke kan jobbe mens de er gravide ELLER som har jobbet med kjemikalier som kan fortelle litt om hvordan ting ble gjort? Fikk du en gassmaske du måtte bruke til hver minste ting? Hvis du ikke kunne jobbe mens du var gravid, hvordan tok arbeidsgiver det?

Anonymkode: 9bf15...d61

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har krav på tilrettelegging hvis ikke så får du lavære å jobbe en periode.. Du er dame. Alle skjønner at det er stor sannsynlighet for at dublirblrtren periode for å gjør en annen viktig jobb. 

Anonymkode: cf994...91b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du har krav på tilrettelegging hvis ikke så får du lavære å jobbe en periode.. Du er dame. Alle skjønner at det er stor sannsynlighet for at dublirblrtren periode for å gjør en annen viktig jobb. 

Anonymkode: cf994...91b

Joda, men hvis jeg ikke kan jobbe mens jeg er gravid og i tillegg skal ha permisjon etterpå, så blir det jo veldig lenge å være borte fra jobb. TS

Skrevet

Hei!

Jeg er kjemiker. De aller fleste stoffer er ikke mer farlige for gravide enn befolkningen forøvrig. Jeg har jobbet trygt som kjemiker gjennom tre svangerskap med ytterst få tilpasninger fra arbeidsgiver. 

Sjekk datablader og piktogrammer nå, så vet du hvor ille det er for hva du jobber med i det daglige. 

Alle H-setningene som handler om farlig for barn i magen etc. skal føre til merking med piktogrammet under. Obs, selv om piktogrammet under står der, så betyr det ikke at det er farlig for gravide, du må inn og lese datablad. 

Kronisk-helsefare-GHS-faresymbol-josafety-132407.png

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

En ting til - gassmaske er nødløsning. Normalt bør dette løses med tilstrekkelig avtrekk.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Juleeees skrev (Akkurat nå):

Hei!

Jeg er kjemiker. De aller fleste stoffer er ikke mer farlige for gravide enn befolkningen forøvrig. Jeg har jobbet trygt som kjemiker gjennom tre svangerskap med ytterst få tilpasninger fra arbeidsgiver. 

Sjekk datablader og piktogrammer nå, så vet du hvor ille det er for hva du jobber med i det daglige. 

Alle H-setningene som handler om farlig for barn i magen etc. skal føre til merking med piktogrammet under. Obs, selv om piktogrammet under står der, så betyr det ikke at det er farlig for gravide, du må inn og lese datablad. 

Tusen takk for svar! 

Grunnen til at jeg begynte å tenke på dette nå var fordi vi hadde om kurs om diisocyanater i går og det var jo selvfølgelig forferdelige saker, og da begynte tankene å surre.

Jeg har enkel tilgang til alle databladene, så kanskje jeg skal ta en ekstra titt. Akkurat dette synes jeg er litt ukomfortabelt å prate med kolleger om.

Hvis kjemikaliene vi bruker er "innafor" så gjør det ting veldig mye bedre for meg. Stråling vil være no-go uansett, men det er ikke verdens undergang om jeg ikke utfører den jobben.

TS

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Har det vært andre gravide på jobben din? 

Kan det være aktuelt å ikke jobbe med kjemikaliene, men ellers være mye tilstede i møter, kurs eller hva det skulle være som kan holde deg faglig oppdatert? Man kan jo få delvis svangerskapspenger, trenger ikke være enten 0 eller 100 prosent. 

Når du har LYST til å jobbe tenker jeg at dere bør få til en delvis tilrettelegging i det minste. 

Skrevet
Juleeees skrev (3 timer siden):

Hei!

Dette! Pluss informer nærmere leder så snart du vet selv. Du har krav på tilrettelegging.

Anonymkode: fb039...7c4

Skrevet

Du har krav på tilrettelegging. Jeg jobbet med sveising og diverse annet rusk da jeg var gravid, og ble omplassert til en rolig jobb på lageret. Om arbeidsplassen ikke kan tilrettelegge har du rett på fri fra jobb med svangerskapspenger fra NAV. Du skal ikke under noen omstendigheter jobbe med farlige kjemikalier, røyk, støv o.l. når du er gravid, så om arbeidsgiver gjør seg vanskelig må du huske å stå på ditt.

Min erfaring er heldigvis at arbeidsplassen heller er føre var, så selv om de ikke fant noe i databladene angående helsefare for foster med noen av kjemikaliene jeg var borti, bestemte HMS-sjefen at jeg ikke skulle arbeide med det uansett.

Anonymkode: 9875a...662

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg jobber i en kjemisk bedrift (har kontorjobb, men bør helst ta en tur ut i drift i ny og ned). Her får vi ikke lov til å være ute i drift der det er fare for eksponering av kjemikalier som kan være farlige. Der jeg jobber har vi flere slike, så jeg har ikke vært ute i drift siden jeg fant ut at jeg var gravid. Man må også passe på eksponering av enkelte kjemikalier så lenge man ammer, så jeg er fortsatt bare kontorrotte. 

I og med at de kjemikaliene vi har her kan påvirke reproduksjonsevnen og gjøre skader på ufødte barn ser de egentlig helst at man snakker med leder når man planlegger å bli gravid. Sjekk om det står noe om det i personalhåndboken deres. 

Tipper for øvrig at arbeidsgiver klarer å finne noen kontoroppgaver til deg om arbeidsmiljøet er for risikabelt med tanke på en graviditet. Alltid noe som burde vært gjort, men som ingen har hatt tid til  å se på :) 

Anonymkode: 28ba1...57b

• Nyttig 1
Skrevet

Forstår hva du mener, TS. En ting er alt man har krav på, arbeidsplassen skal tilrettelegge osv. Du skriver også at du har en proff arbeidsgiver som du ikke tror vil diskriminere deg. Det har også jeg. 

Likevel, når du ikke er der, så blir du neppe tatt med i vurderingen dersom noen må få utvidede ansvarsområder. Man går glipp av kurs, erfaring og blir i det hele tatt litt parkert og litt glemt. Og når det kommer til lønnsforhandlinger, så kan man ikke vise til faglig utvikling, økt ansvarsområde eller at man bidrar til noe som helst som kan forsvare at du skal prioriteres foran andre. Det er jo ikke rart i det hele tatt at kvinner sakker akterut karrieremessig når vi får barn? 

Når graviditeten er et faktum, anbefaler jeg at du snakker med sjefen om hvordan du fortsatt kan være med i loopen.  

Anonymkode: 02767...5a7

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Forstår hva du mener, TS. En ting er alt man har krav på, arbeidsplassen skal tilrettelegge osv. Du skriver også at du har en proff arbeidsgiver som du ikke tror vil diskriminere deg. Det har også jeg. 

Likevel, når du ikke er der, så blir du neppe tatt med i vurderingen dersom noen må få utvidede ansvarsområder. Man går glipp av kurs, erfaring og blir i det hele tatt litt parkert og litt glemt. Og når det kommer til lønnsforhandlinger, så kan man ikke vise til faglig utvikling, økt ansvarsområde eller at man bidrar til noe som helst som kan forsvare at du skal prioriteres foran andre. Det er jo ikke rart i det hele tatt at kvinner sakker akterut karrieremessig når vi får barn? 

Når graviditeten er et faktum, anbefaler jeg at du snakker med sjefen om hvordan du fortsatt kan være med i loopen.  

Anonymkode: 02767...5a7

Ja, du forstod virkelig hva jeg mente😅

Vi har en nyoppstartet avdeling 1  time nærmere der jeg bor hvor jeg kommer til å starte etter hvert som det blir mer jobb for mitt fag. Det er jeg og en til som skal starte. Han har jobbet i faget i 6 år og jeg i 12 år. Han første arbeidsdag i firmaet er i oktober. Det blir stadig mer og mer jobb for meg der, men ikke fullt i gang før 2025. Jeg er *så* redd for at jeg misser sjanser og muligheter fordi jeg enten må være hjemme mens jeg er gravid eller er i permisjon. Planen er å begynne å prøve på nyåret.

Det ville vært sårende om mitt fravær fordi jeg ønsker barn vil påvirke hva jeg får muligheten til og ikke. Samtidig så er jeg veldig bestemt på at jobben ikke skal påvirke ønsket mitt om å få barn -eller når jeg vil ha det. 

Jeg har alltid fått gode tilbakemeldinger på jobben jeg gjør og er dyktig i den, så jeg håper så inderlig at de tenker litt lenger frem i tid enn den tiden det tar å være gravid/gå i permisjon. Jeg har mange år igjen i jobb😊

• Hjerte 1
Skrevet
Albbas skrev (4 timer siden):

Kan det være aktuelt å ikke jobbe med kjemikaliene, men ellers være mye tilstede i møter, kurs eller hva det skulle være som kan holde deg faglig oppdatert? Man kan jo få delvis svangerskapspenger, trenger ikke være enten 0 eller 100 prosent. 

Når du har LYST til å jobbe tenker jeg at dere bør få til en delvis tilrettelegging i det minste. 

Vi jobber med forskjellige "metoder". Hovedmetodene er med kjemikalier og stråling, men det er èn metode som kun går på magnetisme, men da må jeg fortsatt utføre jobben i et verkstedmiljø. Jeg aner ikke hvor strenge man er på sånt med gravide😅

TS

Skrevet

Er du fagorganisert? Hvis ikke, organiser deg. Da vil du få anledning til å snakke med folk innenfor ditt fagfelt som har erfaringer med problemstillingene. Da jeg møtte gravid i et jobbintervju, lo sjefen som intervjua meg vennlig og sa at de ikke ansatte meg for et år, men for en karriere. Da er den tida du er gravid og ammer bare en parentes.

Anonymkode: beb39...5ae

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette! Pluss informer nærmere leder så snart du vet selv. Du har krav på tilrettelegging.

Sier selvfølgelig i fra og tar en prat når det skjer, men jeg synes det er veldig skummelt å skulle ta den praten på forhånd 

TS

Skrevet
Albbas skrev (4 timer siden):

Jeg har aldri sett noen som jobber "på gulvet" som er gravide. I faget/bransjen min er vi 30 stk i Norge og vi er 2 damer, så det er lite å spørre av, dessverre. Jeg har så absolutt lyst til å jobbe så lenge jeg kan😁

Skrevet

Du har krav på tilrettelegging. Jeg jobbet med sveising og diverse annet rusk da jeg var gravid, og ble omplassert til en rolig jobb på lageret. Om arbeidsplassen ikke kan tilrettelegge har du rett på fri fra jobb med svangerskapspenger fra NAV. Du skal ikke under noen omstendigheter jobbe med farlige kjemikalier, røyk, støv o.l. når du er gravid, så om arbeidsgiver gjør seg vanskelig må du huske å stå på ditt.

Min erfaring er heldigvis at arbeidsplassen heller er føre var, så selv om de ikke fant noe i databladene angående helsefare for foster med noen av kjemikaliene jeg var borti, bestemte HMS-sjefen at jeg ikke skulle arbeide med det uansett.

Anonymkode: 9875a...662

Ja, det kanskje litt forskjellig og kommer brått litt an på HR/HMS-folkene hva de anser som forsvarlig og ikke?

TS

Skrevet

Jeg jobber i en kjemisk bedrift (har kontorjobb, men bør helst ta en tur ut i drift i ny og ned). Her får vi ikke lov til å være ute i drift der det er fare for eksponering av kjemikalier som kan være farlige. Der jeg jobber har vi flere slike, så jeg har ikke vært ute i drift siden jeg fant ut at jeg var gravid. Man må også passe på eksponering av enkelte kjemikalier så lenge man ammer, så jeg er fortsatt bare kontorrotte. 

I og med at de kjemikaliene vi har her kan påvirke reproduksjonsevnen og gjøre skader på ufødte barn ser de egentlig helst at man snakker med leder når man planlegger å bli gravid. Sjekk om det står noe om det i personalhåndboken deres. 

Tipper for øvrig at arbeidsgiver klarer å finne noen kontoroppgaver til deg om arbeidsmiljøet er for risikabelt med tanke på en graviditet. Alltid noe som burde vært gjort, men som ingen har hatt tid til  å se på :) 

Anonymkode: 28ba1...57b

Jeg skulle ønske jeg hadde litt mer "kontorete" oppgaver, men jobben min er 95% praktisk. Det hender noen ganger at jeg kan få deler inn på kontoret og ikke i verksted, men det skjer bare en sjelden gang

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er du fagorganisert? Hvis ikke, organiser deg. Da vil du få anledning til å snakke med folk innenfor ditt fagfelt som har erfaringer med problemstillingene. Da jeg møtte gravid i et jobbintervju, lo sjefen som intervjua meg vennlig og sa at de ikke ansatte meg for et år, men for en karriere. Da er den tida du er gravid og ammer bare en parentes.

Anonymkode: beb39...5ae

Jeg er det, men faget/bransjen min er knøttliten😅 Vi er 30 stk i landet som gjør det vi gjør i bransjen vår. Det er flere i en annen bransje, men når det gjelder folk som har helt likt miljø og arbeidsdag, så er vi bare 30 stk

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Sier selvfølgelig i fra og tar en prat når det skjer, men jeg synes det er veldig skummelt å skulle ta den praten på forhånd 

TS

Veldig forståelig 😊 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...