Gå til innhold

Ny tollgrense for kjøp over nett?

Anbefalte innlegg

Gjest gjest 0
Skrevet

Har det blitt høyere grense på kjøp av varer i utlandet på nett? Hørte det var snakk om at den skulle økes fra 200 til 1000 kr, men så har jeg ikke fått meg med hva som har skjedd videre...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trur ikkje det blei noko av... :tristbla:

Gjest Dalwhinnie
Skrevet (endret)

De nye regjeringspartiene var veldig positive før valget, men nå sier de nei inntil saken og dens konsekvenser for norsk næringsliv er grundig utredet. Høres ut som nei i mine ører.

Endret av Dalwhinnie
Skrevet

Dette snakker mange politikere som vil ha makt varmt om før et valg, men ikke så mye etter. Slik har det vært de siste ti årene. Håper ingen er så dumme å avgjøre hvilket parti de stemmer på utfra slike åpenbare lokkebiter.

200 kr grensen er der bl.a for å spare papirarbeid. Kommer verdien på varen+frakt over grensen skal det betales moms på alt og i noe tillfeller også toll (f.eks for klær) Men det er viktig å huske at moms kan trekkes fra i landet varen kjøpes fra såfremt forhandleren er villig til å ordne dette (det betyr merarbeid for forhandleren).

Det er ingen ekstra avgift på bøker da de ikke er momsbelagt i Norge.

Gjest Varg-Menja
Skrevet
200 kr grensen er der bl.a for å spare papirarbeid. Kommer verdien på varen+frakt over grensen skal det betales moms på alt og i noe tillfeller også toll (

Det stemmer ikke, der er bare verdien på varen som skal regnes med, frakt kommer utenom 200 kronersgrensa. Derfor er det viktig at avsender spesifiserer dette på pakka.

Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Finner det ikke igjen nå, men sist jeg sjekket, så var regelen at hvis varen koster under 200 kr, så regnes ikke fraktkostnadene med når moms beregnes. Hvis varen derimot koster over 200 kr, så regnes det moms av både varens verdi og frakten.

Skrevet

Det stemmer.. betaler bare moms av frakt hvis varen er over 200kr. :)

Gjest TomKrus
Skrevet
De nye regjeringspartiene var veldig positive før valget, men nå sier de nei inntil saken og dens konsekvenser for norsk næringsliv er grundig utredet. Høres ut som nei i mine ører.

Det var ikke annet enn valgflesk. Tror ikke regjeringspartiene er fulle av så mange inkompetente folk at de ikke forsto at en slik økning ville få ringvirkninger for norsk næringsliv.

Gjest TomKrus
Skrevet
Det stemmer.. betaler bare moms av frakt hvis varen er over 200kr. :)

Du betaler moms på frakt OG varen hvis varen koster over 200.

Skrevet

Jaa.. det ble litt klønete. poenget var at, så lenge varen koster 200kr.. og frakten 1000kr.. så skal du ikke fortolle pakken.. ;)

Men hvis varen koster 201kr og frakten 1000kr, må du betale moms av begge deler.. det var det jeg skulle frem til. :)

Skrevet
Jaa.. det ble litt klønete. poenget var at, så lenge varen koster 200kr.. og frakten 1000kr.. så skal du ikke fortolle pakken.. ;)

Men hvis varen koster 201kr og frakten 1000kr, må du betale moms av begge deler.. det var det jeg skulle frem til. :)

Nei, det er ikke slik jeg har forstått det. Det er summen av frakt + vare som ikke må overstige 200 kr.

Jeg har ikke funnet noen side hos tollvesnet som sier dette, men under sies det f.eks.

http://php.dinside.no/php/art.php?id=31366

"Men husk: Dersom varene sendes deg, skal også frakt-/portokostnadene legges til innkjøpsprisen."

Det er ikke meg imot om det viser deg å være feil :) , men da må jeg altså se en offisiell side som sier dette før jeg tror det.

Skrevet

FrP har foreslått dette, men den rød/grønne regjeringen sa nei

Skrevet

Det er flere partier som er inne på den tanken (dvs når de ikke er posisjon).

http://www.dn.no/forsiden/kommentarer/article472538.ece

"Et flertall på Stortinget har erklært at de ønsker en høyere grense for tollfri import av småpakker. Arbeiderpartiet foreslo en grense på 1000 kroner i høsten 2003. For et år siden gikk også SVs Øystein Djupedal inn for en høyere grense, uten at han har sagt hvor høy. Frps Gjermund Hagesæter gikk samtidig inn for en grense på minst 1000 kroner."

Skrevet

Men mannen på jobben sa jo det til meg joooh!

O_o

Skrevet

Jeg har søkt litt mer (merkelig at dette ikke kan stå i klartekst på toll.no) og det ser ut til at jeg tok feil over (så fint).

Denne er fra 2002, men støtter det at frakt ikke er innkludert i MVA grunnlaget.

http://www.dinside.no/php/art.php?id=31906&=katnav

"- Reglene er helt greie. Bestiller du en vare til maksimalt 200 kroner, skal du ikke betale toll og moms. Portoen holdes utenfor 200 kroners-grensen, sier Toril Hagen, underdirektør i juridisk avdeling i Toll- og avgiftsdirektoratet."

Skrevet

Yei! Vi hadde rett likevel!:)

Dette fant jeg ut selv nettopp.. og det gjorde hjertet mitt veeldig glad :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...