Gå til innhold

Dere med småbarn, typ 1-2år pluss. Er det noen dåpsgaver dere fortsatt bruker? Kreative forslag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal lage ønskeliste til dåp. Jente.

Ønsker oss ikke smykker eller sølvbestikk. Vil helst ha noe barnet har bruk for senere, evt kan ha lenge.

Fikk dine barn noen kreative gaver eller har du gitt bort en annerledes gave? 

Anonymkode: 01f3d...4d5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min soleklare anbefaling er å opprette fondssparing. Dette er noe stadig flere gjør. Det er den beste gaven man kan gi.
Jeg er usikker på hvordan reglene er med tanke på hvilket navn det står i - hør med banken. Men ja, opprett fond til henne. På  ønskelisten skriver du nr 1: penger til fondet. Det geniale er at flere da følger opp med å gi bursdags/julegaver i form av innskudd i fondet også. Jeg vil anbefale et helt vanlig global indeks fond slik at du får lage forvaltningsgebyr og en lav risikoprofil. Det geniale med fond er jo den enorme gevinsten man det stor sannsynlighet har etter 18 år. Det er en gave som varer og som virkelig vil gi en «kickstart» på voksenlivet. 

Så er det jo alltid noen som absolutt heller vil gi fysiske gaver (eller noen smågaver i tillegg til innskudd i fondet).
Noen gaver utenom smykker og sølvtøy: 
- Årgangsvin som skal lagres i minst 18 år før den drikkes
- Et påbegynt bildealbum med bilder fra graviditeten og de første levemnd. Som man fyller ut etterhvert, gjerne sammen når alderen blir høyere
- Dyrere utstyr man må/bør ha, som god trillevogn, bilsete til barnet, pult/turutstyr, babynest.

Så bare en liten kommentar på slutten: Jeg ser at du ikke ønsker smykker. Noe jeg kan forstå, da svært mange får alt for mye av det til dåpen og kanskje ender med å ikke bruke det. Likevel - jeg har et inngravert smykke som min mormor fikk når hun døpte seg, som jeg fikk når jeg døpte meg. Det bruker jeg nesten hver dag 🙏

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bhgsekk, barnebestikk, matboks, drikkeflaske/termos, ullpledd, eventyrbok.

Anonymkode: c3058...04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet er 5 nå og vi bruker stålbestikk, barneservise, tursekk, barnehagesekk, sitteunderlag i ull, eventyrbøker, smykker, termos. Pengene barnet fikk står i fond. 

Anonymkode: b5033...381

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fond, sekk, sparegris (georg jensen elefant), bøker

Anonymkode: 097d2...af1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehagesekk, redningsvest (vi er mye på sjøen, og derfor mye i bruk), penger i fond. 

fikk smykker og smykkeskrin også, men det står dessverre å støver bort i et skap. Husket på smykkene en gang, og ble derfor brukt på julafta en gang. Nå hadde jenta syntes det var kjekt med smykkeskrin, men hun får ikke leke med de i sølv… skulle heller hatt seg et smykkeskrin feks sånt med ballerina inni som hun kunne brukt aktivt selv… håper hun setter mer pris på disse gavene når hun blir eldre

Anonymkode: 437b6...5cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medlemskap i Obos (eller tilsv der dere bor?), i tillegg til de åpenbare fordelene (forkjøpsrett på bolig når dåpsbarnet er voksen) gir det fine rabatter på forestillinger, konserter osv, mye for barnefamilier

Fond

Epletre til å plante i hagen

Stål barnebestikk

Ullpledd

Eventyrbøker etc

Maleri 

Turutstyr 

Barnehagesekk

Anonymkode: 15bb0...670

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine eventyr / sang bøker. De har de resten av livet. Mor min har fremdeles Margrete Munthe sangbok hun fikk på 50- tallet 

Anonymkode: 33c76...2e3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine på 14 og 17 bruker fortsatt sine bunadssøljer som de fikk i dåpsgave 

Anonymkode: ac1dd...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk masse fint! Fond, fjellreven tursekk mini, bunadssølje og servicesett fra mummiserien (kopp, glass, fat, skål og bestikk) :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk søljer som brukes enda, også ba vi om bøker som giver hadde et forhold til selv som barn. Fikk mange bøker vi aldri hadde tenkt på å kjøpe selv!

Anonymkode: 92e39...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...