Gjest Hemmelig!! Skrevet 18. januar 2006 #1 Skrevet 18. januar 2006 Jeg har ett problem. Jeg har en elsker. Saken er at han vil ha ett forhold og jeg har sagt at jeg ikke er keen på forhold enda og ikke sikkert jeg vil i det hele tatt. Helt i orden for han. I det siste har jeg lekt med tanken om han som kjæreste...,men har ikke sagt noe til han fordi jeg ikke er helt sikker. Det som er saken er at kompisen min fikk en utrivelig tlf i dag..., en han hadde sex med hadde testet positivt på klamydia. Så lo jeg litt for meg selv og fortalte elskeren om at hun hadde ringt han fortalt det. Da sa han at det hadde han ALDRI gjort, nei det var for pinlig og det var ikke noe man ble pålagt å gjøre. Man må ingenting var ordene hans. Det var ett kjempe "turn of" for meg...! Jeg sa at jenter faktisk kan bli sterile av dette og har kravpå å vite det, såå fort som mulig. Nei.., det hadde han aldri gjort! Den lille tanken om å prøve å bli sammen han har falt helt bort! Er jeg rar?? Hva syns dere??
Tinken Skrevet 18. januar 2006 #2 Skrevet 18. januar 2006 Enig med deg i at det er noe man skal si ifra om!
Gjest gjest1 Skrevet 19. januar 2006 #3 Skrevet 19. januar 2006 Er det ikke straffbart å unnlate å opplyse potensielle smittede om en seksuell overførbar sykdom da?
Dødspingvinen Skrevet 19. januar 2006 #4 Skrevet 19. januar 2006 Jo, man er pålagt å melde fra om sånt. Det er straffbart å ikke gjøre det som Saskia sier.
Laban Skrevet 19. januar 2006 #5 Skrevet 19. januar 2006 Jo, man er pålagt å melde fra om sånt. Det er straffbart å ikke gjøre det som Saskia sier. ← Trodde det bare var straffbart å ha sex med noen når man visste at man hadde en kjønnssykdom? Ikke at man var pålagt å ringe en eks for å si fra om at man nå har fått det og at h*n kan være smittet? Moralsk er jeg selvsagt enig i at det SKAL man gjøre!
Gjest Gjesta Skrevet 19. januar 2006 #6 Skrevet 19. januar 2006 Jo det er da straffbart mener jeg å ha hørt...? Uansett er vel iallefall legen pliktig til å sikre seg at alle involverte parter er blitt informert........
Jellyfish Skrevet 19. januar 2006 #7 Skrevet 19. januar 2006 Tror og det er straffbart å ikke informere partnere du evt kan ha smittet, men har hørt at legen din kan gjøre det for deg. En slik innstilling hadde forøvrig skremt meg og!
Xora Skrevet 19. januar 2006 #8 Skrevet 19. januar 2006 Ei venninne av meg fikk Klamydia for noen år tilbake, og det var i en "vill" periode i hennes liv. Hun fikk tlf fra en av de hun hadde hatt sex med, og dro til legen, og fikk altså beskjed om at hun hadde. Takket være at hun fikk denne tlf så fikk hun behandling tidlig. Og hun ringte iallefall også til de hun hadde hatt sex med i etterkant. (jeg sier DE fordi jeg ikke husker om det var en eller flere) Tror det er ganske så vanlig at man opplyser de berørte parter om at man har pådratt seg en kjønnssykdom, men jeg visste ikke at det var lovpålagt. Men moralsk riktig er det iallefall. Skjønner at du reagerer på "elskeren" din sin innstilning!
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2006 #9 Skrevet 19. januar 2006 Jeg er ganske sikker på at man er pålagt å si fra til potensielle smittede. Konsekvensen om man ikke gjør det kan jo være store og skadelige. Herregud - for pinlig? Da er man i hvert fall ikke voksen nok til ubeskyttet sex. Skjønner godt at du reagerer på innstillingen hans.
Gjest Elfrida Skrevet 19. januar 2006 #10 Skrevet 19. januar 2006 Jeg innbiller meg at man plikter å opplyse om hvem man kan ha smitta, men at man ikke er nødt til å informere dem sjøl. Jeg mener å huske fra da jeg hadde det for mange år tilbake at jeg fikk valget om å informere sjøl, eller at de sendte beskjed fra legekontoret til de som kunne være smitta. Man slapp da at de man hadde hatt sex med fikk vite hvem det var som hadde meldt i fra. Siden jeg hadde testa meg før jeg ble sammen med han jeg var sammen med da var det en enkel sak å fortelle typen at han hadde klamydia, og hadde smitta meg. Kjipt for ham selvfølgelig, men det ble oppdaga tidlig, og en kort kur seinere var vi friske begge to. Han derimot måtte ta et par lett flaue telefoner...
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2006 #11 Skrevet 19. januar 2006 Selvfølgelig sier man i fra! Ville spurt meg selv om hva mer han ikke ville snakket om jeg. Ha et forhold til en som ikke snakker er slitsomt.
Gjest TomKrus Skrevet 19. januar 2006 #12 Skrevet 19. januar 2006 Er det ikke straffbart å unnlate å opplyse potensielle smittede om en seksuell overførbar sykdom da? ← Dette gjelder nok primært hiv.
doodles Skrevet 19. januar 2006 #13 Skrevet 19. januar 2006 Selvfølgelig sier man fra! Forstår at han syntes det var flaut, men det går også an å gi navn og nummer på partner(e) til fastlegen, så informerer han/hun om det til de som kan ha blitt smittet. Selv tror jeg at jeg ville følt lettelse om noen "innrømmet" noe sånt overfor meg. Krever sikkert litt baller for å si fra.
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2006 #14 Skrevet 19. januar 2006 http://hivnorge.no/temasider/hiv&jus_5.php
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2006 #15 Skrevet 20. januar 2006 Selvfølgelig sier man i fra! Ville spurt meg selv om hva mer han ikke ville snakket om jeg. Ha et forhold til en som ikke snakker er slitsomt. ← Ja, det er akkurat det jeg tenker på. Uansett for pinlig det er, må man fortelle det. Har nesten ikke snakket med han i dag..., er liksom litt sur på han. Kan jo være at han egentlig ikke er noe jeg vil ha..., siden jeg reagere så sterkt på dette, men ser jo at det de fleste også hadde reagert på innstillingen hans. Si at vi skulle blitt sammen, så kan han ikke ta ting opp med meg fordi det er pinlig?? Vet ikke jeg az.., vet bare at dette var en kjempe demper på alle følelsene mine. Hadde det vært meg som en gutt ikke fortalte at han hadde klamydia og viste det selv da og jeg ( evt dumt av meg å ikke skjekke seg) ikke ble fortalt dette og ble sterlil..., hadde jeg søren meg anmeldt fyren altså..(hvis fyren viste det, men ikke turte å si fra!) , man har jo ansvar selv, men den dagen man får det, skal man for H..... si fra..!
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2006 #16 Skrevet 20. januar 2006 Er det ikke ulovlig og straffbart å ikek si ifra om sånt da, jeg leste nettopp i avisa før idag om en dame som fikk bråk med politiet og ble straffet fordi hun aldri fortalte mannene sin at hun ahdde kjønnssykdom, og fikk 2 barn med ham
Gjest 2324 Skrevet 20. januar 2006 #17 Skrevet 20. januar 2006 (endret) Til siste gjest: Hun dama hadde HIV, det er noe mer enn "bare" en vanlig kjønnssykdom.. Endret 20. januar 2006 av Milah
LilleMy28 Skrevet 21. januar 2006 #18 Skrevet 21. januar 2006 En person som ikke skjønner vitsen med å ringe tidligere partnere når en oppdager at en har en kjønnsykdom er rett og slett umoden! Når det gjelder klamydia så er det så vanlig nå at jeg hadde ikke følt meg trygg eller stolt på noen. Og det kan jo gjøre oss jenter sterile, gjerne ikke noe som er fokus i begynnelsen av 20-årene, men sikkert veldig kjipt å få beskjeden i 30-årene etter utallige forsøk på å bli gravid. Det er fortsatt den vanligste grunnen for ufrivillig barnløshet i Norge.... Og det er faktisk bare en antibiotika-kur som skal til, så test dere etter hvert partnerbytte. Jeg hadde gått i taket viss en partner hadde visst om det og ikke giddet å fortelle om det. Men jeg tester med alltid når jeg har fått ny partner så det hadde jo blitt oppdaget, oppfordrer alle å teste et par ganger for mye i stedet for å stole på "fremmede" personer. Og han typen der fortjener ikke mer "moro"!
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2006 #19 Skrevet 22. januar 2006 Jeg fikk klamydia i min siste relativt "ville" singelperiode. Han som tipset meg ar helt sikker på at det var jeg som hadde smittet ham, så jeg kunne ikke være helt sikker på hvor lenge jeg hadde hatt det. Derfor tok jeg i litt og sendte selv brev til de jeg hadde hatt sex med i noen måneder før. Men det var ikke noe jeg ble pålagt. Legen sa jo at jeg burde si ifra til de jeg hadde hatt sex med, men fikk ikke noe tilbud om at de kunne sende beskjed for meg. Uansett, så var det svært varierende reaksjoner på de som fikk beskjeden min. En jeg hadde hatt et ganske nært forhold til ignorerte meg fullstendig da jeg møtte ham ute på byen noen måneder etter at jeg hadde sendt ham brevet. Utrolig umoden oppførsel, han burde jo vært glad for at jeg sa ifra, men det var han tydeligvis ikke. Må si jeg angret for at jeg hadde sagt ifra til ham da jeg så hvordan han reagerte. Andre igjen tok det helt greit, testet seg og var like hyppe på meg etter det Men jeg kan altså godt skjønne at folk lar være å fortelle exer om det, og det er vel også grunnen til at det sprer seg så fort som det gjør. Men noen lov om at man er pålagt det tror jeg ikke at det er, i såfall så synder leger veldig mot å håndheve den. Og uansett; hvordan skal man kunne sjekke at folk oppgir riktig antall og personer? Det er jo umulig å sjekke. Eneste man kan gjøre er å bruke kondom og håpe på det beste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå