Gå til innhold

Hjelp meg med å skjønne dette regnestykket?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det jeg har prøvd å regne på er omkrets, radius, diameter også ble nå bare areal med på kjøpet fordi det stod om det på siden som jeg lærte meg formlene på. Jeg har ikke jobbet med matte på mange år og jeg var ikke flink. Faktisk måtte jeg ta opp matteeksamen som privatist da jeg strøk på videregående. Men da kjempet jeg meg fra stryk til en treer og det var jeg stolt av. Jeg har enklere lærevansker, men til sammenligning hadde jeg 5 i naturfag skriftlig og 6 muntlig, 5 i gym som samlet karakter skriftlig og muntlig, (hadde fått seks var jeg ikke syk én gang da vi hadde affikansk dans), 4 i norsk skriftlig, men 5 på eksamen, 5 i sosial og sosialantropologi. 

Men matte har alltid vært et svært svakt fag hos meg. Samme med geografi. Jeg kan nok ikke engang plassere Bergen bortsett fra sånn ca på vestlandet. Ikke god i historie heller da det interesserer meg ikke så jeg klarer ikke huske ting. Utrolig nok bestod jeg på medikamentregningen der 75% stryker på første forsøk. 

Men så til saken. Det er en gjenstand som er 16 mm lang og følge emballasjen det jeg tolker som 0,50 mm hul. Det er en medisinsk gjenstand eller utstyr til å gjennomføre medisinske prosedyrer. Jeg har merket at de er ikke alle lik på hvor hul de er/omkretsen, også fikk jeg bare oppheng i å regne ut målene. Jeg har bare sjekket målene på en sort og venter med å sammenligne dem til jeg har skjønt hvordan regne ut. 

Jeg har altså tatt utgangspunkt i 0,50 mm som omkrets, og da 0,25 i diameter. Etter det har jeg bare regnet ut ifra formel og ikke alltid fått svar som har gitt mening. Feks har jeg fått et annet svar på omkrets enn det som er oppgitt på emballasjen. Ut ifra tallene jeg har fått basert nettopp på emballasjen. 

Jeg syntes også jeg fikk litt ulogiske tall i utregning A (se bilde), så jeg bare midlertidig sløyfet nulltallet også regnet jeg ut på nytt, men med tanke om å sette tilbake desimalet 0, feks 25 til 0,25. Som om jeg satt 0 på hylla også hentet jeg det tilbake igjen. Jeg har kanskje funnet på min egen matte her? 😛

Men så oppdaget jeg plutselig at svarene er egentlig de samme de bare har blitt manipulert litt i alternativ B. Likevel følte jeg B var mer rett. 

Men det jeg altså skjønner minst er omkretsen. Jeg har brukt 0,50 som omkrets mtp emballasjens informasjon. Og jeg vet det tallet sier noe om produktet sin hulhet da jeg tidligere har sett andre mål hvor grunnen til at jeg sjekket emballasjen var fordi jeg merket at det gikk tregere å injisere feks Zyprexaen/Zyphaderaen eller B-vitaminen eller hva nå enn som skulle injiseres da vi hadde fått ny type kanyler. Fortsatt gul, rosa og blå, men ikke helt samme farge. 

Så antok jeg at diameteren var halvparten av omkretsen, men innså akkurat nå at der er jo bare streken midt gjennom sirkelen og ikke nødvendigvis halve sirkelen? Ellers er jo formelen til diameter radius X to, men radiusen regnet jeg jo ut ifra diameteren. Og jeg kan ikke akkurat bruke en passer i dette tilfellet for å regne ut diameteren. Så alt jeg hadde å gå etter var 0,50 også måtte jeg bare sjanse på at diameteren er halvparten så mye som omkretsen slik at jeg da fikk radius og areal. Areal og omkrets ble like i begge varianter av utregningen, men omkretsen ble altså ikke det samme når jeg regnet O ut ifra formelen D X ĪĪ (pee 3,14, fant ikke et tegn som lignet mer).  Fra 0,50 til 0,785/78,5 (kan man i det hele tatt skrive et tall slik at det blir 0,78,5?). 

Kanskje utgangsinformasjonen min var for dårlig? Kanskje er ikke 0,50 den innvendige omkretsen? 

Men resten må jo være riktig mtp formler. 

Hvis jeg er helt på bærtur med matten min så er det bare å le i vei for det gjør jeg selv også. Jeg tar meg ikke nær av det :) Om ikke annet var det artig å regne litt igjen. Også var det jo artig at det var artig. 

Litt ADHD i blodet så kan være det gikk litt fort i svingene her. Har tatt meg ei par kalde også etter hvert. 😅

20230821_231034.jpg

20230821_231119.jpg

Anonymkode: ec140...5e7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke tid til å lese alt dette, men ser i hvert fall ved første øyekast på bildene dine at arealutregningen din er feil.

Anonymkode: 1058c...2b1

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har ikke tid til å lese alt dette, men ser i hvert fall ved første øyekast på bildene dine at arealutregningen din er feil.

Nei det ble mye å lese. 

Oppsummert er kjent info 0,50 mm hul/omkrets og 16 mm lang. 

Basert på det hva blir 

O;  

D;

R; 

Og A (men det er vel ikke aktuelt egentlig som mål på en medisinsk kanyle/sprøytespiss. 

Kom også til å lure på om 0,50mm kan være omkretsen til endestykket som skal omslutte sprøytens tupp. Men det støtter ikke det at noen kanyler er smalere. Endestykket/festet til sprøyten/pumpen er likens uansett hvilken type kanyle eller sprøyte/pumpe grønn, svart. Og når jeg har merket det er dårligere Flow ved injisjering så har det vært hovedsakelig pga smalere innvendig omkrets på kanylen noe emballasjen har bekreftet. Har også opplevd tregere stempel pga silikonen på stemplet, men kun fra èn leverandør.

Her er eksempel på 13 mm kanyle, men ulik innvendig omkrets eller hulhet. Det var dette, bare med lengre kanyle som forvillet meg inn i å regne på omkrets osv. 

https://www.med24.no/helse-og-livsstil/saar-og-skader/kanyler/bd-microlance-30g-0-3-x-13mm-gul-100-stk

https://www.med24.no/helse-og-livsstil/saar-og-skader/kanyler/bd-microlance-27gx-0-4x13mm-graa-100-stk?gclid=CjwKCAjwloynBhBbEiwAGY25dPtYcyIOaBBa2kP4ynRne_m1uRziLNuboDTG7B8vANgi0ZzxgXIcGxoCW8EQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Jeg har forvillet meg inn i et rart oppheng. Men sånn er jeg. 

Anonymkode: ec140...5e7

Skrevet

Areal er Pi x radius x radius

Ikke Pi x radius x 2 slik du har regnet.

Pi x radius x 2 er formelen for omkrets og dermed får du selvfølgelig samme svar i de to regnestykkene. Du regner jo ut omkrets to ganger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...