AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #1 Skrevet 21. august 2023 Jeg og samboer har valgt å gå fra hverandre. Her er utfordringen: -Han vil ikke møte til mekling. Jeg vet jeg får attesten. Jeg vil ut så fort som mulig. Men barna kan fint se faren sin. Ikke noe vold eller rus bak. Jeg synes bare ikke at krangling er bra for noen. Hater konflikter. Da må vi har samværskontrakt. Spørsmålet mitt blir dra: Er kontrakten gyldig juridisk, selv uten/ før mekling? Anonymkode: bcbd9...0a9
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #2 Skrevet 21. august 2023 Eneste samværsavtalen som er gyldig juridisk er den du får utstedet av dommer. Anonymkode: b52d8...b80
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #3 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Eneste samværsavtalen som er gyldig juridisk er den du får utstedet av dommer. Anonymkode: b52d8...b80 Men hva slags kontrakt er det som bestemmer hvem barnet skal hos, altså hvem som har hovedomsorgen. For den forelderen kan bestemme en del. Feks flytting. Anonymkode: bcbd9...0a9
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #4 Skrevet 21. august 2023 Det er full avtalefrihet vedr samvær. Det er mer enn nok at dere begge er enige, hvor enigheten har skjedd er ikke relevant. En slik avtale er like juridisk gyldig som alle andre avtaler en inngår. Ang hovedomsorgen så er ‘kontrakten’ det som står i folkeregistret. Dere kan alltids skrive det ned helt eksplisitt, men en samværsavtale forteller implisitt hvem som har den daglige omsorgen. Om dere ikke blir enige, er retten neste steg å gå. Da må man ha meklingsattest. Om barnet bor hos deg, mens far feks nekter å signere flyttemelding, send den inn uansett. Skatteetaten kan selv fatte vedtak om hvilken adresse barn skal stå på, da etter hva som er dokumentert som de faktiske forhold. Den som nekter å signere, vil få brev i posten og får en mulighet til å uttale seg og argumentere for hvorfor barnets adresse ikke skal endres. Anonymkode: f87ca...b25
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #5 Skrevet 22. august 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det er full avtalefrihet vedr samvær. Det er mer enn nok at dere begge er enige, hvor enigheten har skjedd er ikke relevant. En slik avtale er like juridisk gyldig som alle andre avtaler en inngår. Ang hovedomsorgen så er ‘kontrakten’ det som står i folkeregistret. Dere kan alltids skrive det ned helt eksplisitt, men en samværsavtale forteller implisitt hvem som har den daglige omsorgen. Om dere ikke blir enige, er retten neste steg å gå. Da må man ha meklingsattest. Om barnet bor hos deg, mens far feks nekter å signere flyttemelding, send den inn uansett. Skatteetaten kan selv fatte vedtak om hvilken adresse barn skal stå på, da etter hva som er dokumentert som de faktiske forhold. Den som nekter å signere, vil få brev i posten og får en mulighet til å uttale seg og argumentere for hvorfor barnets adresse ikke skal endres. Anonymkode: f87ca...b25 Tusen takk for utfyllende og skikkelig svar ❤️ ts Anonymkode: bcbd9...0a9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå