Gå til innhold

Nattarbeid; Når kan barna være alene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som er alene og jobber natt (eller er i forhold der begge jobber turnus/natt): Hvor gamle er baret (evt. barna) når de får være alene hjemme om natten?

Anonymkode: 0aaf0...5c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

14 ish tenker jeg så lenge det ikke er for ofte.

Anonymkode: cf3a2...b11

• Liker 1
Skrevet

13 år en gang i blant. Alene oftere på nettene 14-15 år. Tenker jeg.

Fra 16 år ok helger , ferie uten ungdommen osv hvis barnet er ansvarlig. 

Anonymkode: 117b2...63e

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke nattarbeider selv, men av prinsipp burde man ikke etterlate et barn som ikke kan gjøre følgende selv på egenhånd uten hjelp:

Kan ringe nødnumrene og kan kontakte naboer og/eller familie for hjelp (må avtale før barnet er alene)
Våkner av røykvarsler uten hjelp

Kan ta seg ut av boligen uten hjelp tilfelle bra n eller ulykke

Kan lage kveldsmat selv

kan lage frokost/matpakke, stå opp og gå på skolen selv

Kan låse døren og sjekke vinduer før leggetid

Komfortabel og trygg nok til å være alene hjemme på natt.

Unger er forskjellige. En 12-14 åring kunne klart dette en gang i blant, men om hun eller han er moden og trygg nok til å være hjemme er en helt annen sak.

• Liker 3
Skrevet
Sunshade83 skrev (6 minutter siden):

Jeg er ikke nattarbeider selv, men av prinsipp burde man ikke etterlate et barn som ikke kan gjøre følgende selv på egenhånd uten hjelp:

Kan ringe nødnumrene og kan kontakte naboer og/eller familie for hjelp (må avtale før barnet er alene)
Våkner av røykvarsler uten hjelp

Kan ta seg ut av boligen uten hjelp tilfelle bra n eller ulykke

Kan lage kveldsmat selv

kan lage frokost/matpakke, stå opp og gå på skolen selv

Kan låse døren og sjekke vinduer før leggetid

Komfortabel og trygg nok til å være alene hjemme på natt.

Unger er forskjellige. En 12-14 åring kunne klart dette en gang i blant, men om hun eller han er moden og trygg nok til å være hjemme er en helt annen sak.

Godt innspill, takk!

Anonymkode: 0aaf0...5c0

• Liker 1
Skrevet

Jeg var alene i helger fra jeg var 10 i hvert fall. Alene en hel helg med kusinen min sin 1 åring når jeg var 12. 
Min eldste kunne vært alene på natt fra 10 i hvert fall, hun er som meg, veldig selvstendig og ansvarlig. Nestemann kan være alene snart tenker jeg, som 12 åring. Det kommer veldig ann på barnet. 7 åringen tror jeg kommer til å ta litt tid, ikke pga ansvarlighet, men fordi barnet ikke kommer til å være komfortabel med det selv på en god stund. 
Jeg har en niese på 14 som overhodet ikke klarer å være alene, fordi hun ikke har lært det noen gang. Har aldri vært alene en halvtime engang. Det synes jeg egentlig er litt trist. Null selvstendighet. 

Anonymkode: a959f...b47

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg var alene i helger fra jeg var 10 i hvert fall. Alene en hel helg med kusinen min sin 1 åring når jeg var 12. 
Min eldste kunne vært alene på natt fra 10 i hvert fall, hun er som meg, veldig selvstendig og ansvarlig. Nestemann kan være alene snart tenker jeg, som 12 åring. Det kommer veldig ann på barnet. 7 åringen tror jeg kommer til å ta litt tid, ikke pga ansvarlighet, men fordi barnet ikke kommer til å være komfortabel med det selv på en god stund. 
Jeg har en niese på 14 som overhodet ikke klarer å være alene, fordi hun ikke har lært det noen gang. Har aldri vært alene en halvtime engang. Det synes jeg egentlig er litt trist. Null selvstendighet. 

😨

Anonymkode: 99717...308

• Liker 4
Skrevet

Fra 15 år

Anonymkode: f16b7...032

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Whaaat? 😳

• Liker 3
Skrevet

Fra ca 10år, men kun hvis barnet er trygg nok og ønsker det. Ønsket kan endre seg fra dag til dag i den alderen, og noen barn klarer ikke si sin egentlige mening i den alderen, så man må være ekstra var og oppmerksom på det før man tar valget. I dag har man god kommunikasjonsmuligheter på tlf osv.

Anonymkode: 70821...1ff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...