minienthe Skrevet 18. januar 2006 #1 Skrevet 18. januar 2006 Fikk et spørsmål fra min eldre nabo i sta som satte meg totalt ut for her har jeg null peiling. saken er følgende: Min eldre nabo er uten livsarvinger men hun har temmelig "bra" formue... hun ønsker å testamentere formuen sin til vår lokale kirke men hun vil at pengene KUN skal gå til vår lokale kirke og ikke brukes til andre eller havne i statskassen. ting som pengene skal kunne øremerkes til er f.eks oppussing, tiltak for barn/unge i regi av vår lokale kirke osv. summen det her er snakk om er over 2 milioner så det er ingen liten sum. Er det teknisk mulig for henne å testamentere sin formue til vår lokale kirke, øremerket KUN denne kirken ? Og hvordan garantier er det mulig å sette opp i testamentet for at eventuellt ikke stat og kommune skal kunne gå inn og "dekke opp budsjettsprekker" med disse pengene ? noen som har et fornuftig svar jeg kan gi henne ?
tuji Skrevet 19. januar 2006 #3 Skrevet 19. januar 2006 Når man testamenterer til en bestemt kirke, går pengene til denne kirken. (Vet ikke om det er spesielle regler ved så store summer, men har aldri hørt det.) I kirken hvor jeg jobber får vi av og til slike gaver, og da passer vi på at pengene ikke går med i det store dragsuget, men at vi bruker dem til noe spesielt. Så mange penger kan jo bli noe virkelig fint! Et flygel, kirkesølv, eller en del av et kirkeorgel... Her hadde det virkelig blitt jubel om det hadde kommet en så stor testamentarisk gave!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå