AndreaJohan Skrevet 22. august 2023 #21 Skrevet 22. august 2023 58 minutter siden, AnonymBruker said: Skjelden politiet gidder å gjøre noe med det også... Anonymkode: 174d9...591 Vi må legge skylden der den hører hjemme, det er påtalemyndigheten og domstolene som bagatelliserer overgrep 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #22 Skrevet 22. august 2023 Samfunnsengasjert skrev (12 minutter siden): Jeg har anmeldt grov incest som skjedde i svært tidlig alder (før skolealder). Flere personer involvert, penetrering med penis, for å nevne noe. Politiet henla saken uten etterforskning. De ble ikke avhørt engang. Det er noe av det vondeste jeg har opplevd. Jeg får svaret fra klagen til Statsadvokaten nå til uka, og krysser fingrene for at de gjenåpner etterforskningen, men etter det jeg har opplevd med politiet vet jeg faktisk ikke om jeg ville anbefalt noen å anmelde. Det er en så jævlig prosess at det ikke finnes ord. Her er min erfaring: https://samfunnsengasjert.blogg.no/rettsvesenet-politiet-utnytter-de-mest-sarbare.html Uansett hva du velger så bør du forberede deg på alle mulige utfall. Har du fått oppnevnt bistandsadvokat? Det er viktig å gå gjennom hva du kan forvente deg i et avhør, ellers vil du få sjokk. "Hvordan tok han på underlivet ditt?", "Hvilken bevegelse?", "Hvor langt var han inni deg?", "Kan du beskrive penisen?", "Hvilken stilling lå du i?", "Du sier at overgriperen så rett inn, hvor så han inn?". Altså det er helt sykt. Alle disse spørsmålene fikk jeg, som bare var 5 år og yngre da det grufulle skjedde. Helt forferdelig at du har vært utsatt for voldtekt, og du har min støtte uansett hva du velger. Men snakk med en advokat slik at du kan være så forberedt som mulig, for jævlig er bare forbokstaven. Prosessen er retraumatiserende, men kan også på sikt være helende. Du må selv finne ut av hva du lever best med, enten det er å anmelde eller ikke. Masse lykke til ❤️ Grusom sak ❤️ håper de gjenåpner saken din. Det må de,en så alvorlig sak kan vel ikke være uprøvd? Helt fælt, og du ett lite barn….. skal lese det du la ved… Jeg fikk nummer til bistandsadvokat på overgrepsmottak. Har ikke ringt, men takk for tips- da skal jeg kontakte vedkommende. ønsker deg masse lykke til Anonymkode: 6e01e...556 1 2
Paneera Skrevet 22. august 2023 #23 Skrevet 22. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Grusom sak ❤️ håper de gjenåpner saken din. Det må de,en så alvorlig sak kan vel ikke være uprøvd? Helt fælt, og du ett lite barn….. skal lese det du la ved… Jeg fikk nummer til bistandsadvokat på overgrepsmottak. Har ikke ringt, men takk for tips- da skal jeg kontakte vedkommende. ønsker deg masse lykke til Anonymkode: 6e01e...556 ❤️ Du har rett til 3 timers veiledning med bistandsadvokat i slike saker, og hvis du velger å anmelde er den juridiske hjelpen ubegrenset så lenge saken pågår. Jeg vil også råde deg om støttesenteret for kriminalitetsutsatte, samt NOK (støttesenter mot seksuelle overgrep). 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #24 Skrevet 22. august 2023 Samfunnsengasjert skrev (1 minutt siden): ❤️ Du har rett til 3 timers veiledning med bistandsadvokat i slike saker, og hvis du velger å anmelde er den juridiske hjelpen ubegrenset så lenge saken pågår. Jeg vil også råde deg om støttesenteret for kriminalitetsutsatte, samt NOK (støttesenter mot seksuelle overgrep). Tusen takk for masse fine tips ❤️ glad jeg laget dette innlegget, selv om det var skummelt Anonymkode: 6e01e...556 3
Paneera Skrevet 22. august 2023 #25 Skrevet 22. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tusen takk for masse fine tips ❤️ glad jeg laget dette innlegget, selv om det var skummelt Anonymkode: 6e01e...556 Ønsker deg masse lykke til, og husk: Det var ikke din feil det som skjedde. For meg var det skamfølelsen som var den verste under avhørene. Jeg forventet nesten at avhører skulle kaste opp av å se meg da jeg fortalte hva jeg hadde opplevd. De måtte jo tenke at jeg var et kjempekkelt og skittent menneske. Jeg var redd for at politiet skulle tenke at jeg var med på det, selv om jeg i virkeligheten ikke skjønte hva som foregikk engang, men fordømmelsen fra avhører var lik null. Selv om saken så ble henlagt, så var politiet veldig forståelsesfulle under avhørene. Du har ingen skyld og ingen grunn til å skamme deg. Det er vanlig å føle skam, men du har ikke gjort noe galt. På samme måte som man ikke har skyld i et ran, har man heller ikke skyld i overgrep. Politiet har også hørt alt før og tenker ikke annerledes om deg. ❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #26 Skrevet 22. august 2023 Samfunnsengasjert skrev (26 minutter siden): Ønsker deg masse lykke til, og husk: Det var ikke din feil det som skjedde. For meg var det skamfølelsen som var den verste under avhørene. Jeg forventet nesten at avhører skulle kaste opp av å se meg da jeg fortalte hva jeg hadde opplevd. De måtte jo tenke at jeg var et kjempekkelt og skittent menneske. Jeg var redd for at politiet skulle tenke at jeg var med på det, selv om jeg i virkeligheten ikke skjønte hva som foregikk engang, men fordømmelsen fra avhører var lik null. Selv om saken så ble henlagt, så var politiet veldig forståelsesfulle under avhørene. Du har ingen skyld og ingen grunn til å skamme deg. Det er vanlig å føle skam, men du har ikke gjort noe galt. På samme måte som man ikke har skyld i et ran, har man heller ikke skyld i overgrep. Politiet har også hørt alt før og tenker ikke annerledes om deg. ❤️ Tusen takk ❤️ Anonymkode: 6e01e...556 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #27 Skrevet 22. august 2023 Anmeld. Voldtekt, incest og andre seksuelle overgrep er latterlig lavt straffet, men med å anmelde blir overgriperen navngitt til politiet. Jo mer de har på noen, jo mer sannsynlig at de blir straffet. Anmeldelse kan og virke preventivt mot nye overgrep i seg selv. Ingen som liker post fra politiet om at de er anmeldt. Anonymkode: 4941c...e30 2 4
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #28 Skrevet 22. august 2023 AndreaJohan skrev (8 timer siden): Prakteksempel på hva som feiler rettsstaten... Vedkommende i din historikk ble dømt. Så han gjorde det du beskriver utover en hver tvil, alikevel sitter det en dommer der som mener at det som skjedde med deg ikke var så nøye... Det kan virke som at rehabilitering er alfa omega i Norsk rettsstat. Å slippe noen ut i løpet av 2 mnder og kalle de kurerert slik at rehabiliterings-statistikken, og antall innsatte statistikk blir pen er viktigere enn å ivareta offrene... Virker ikke som ofre er et tema i Norsk domstol. Den domfelte skal ivaretas, offeret skal ha empati. Jeg blir kvalm. Er det rart det er store mørketall, er det rart vi ikke føler oss trygge, er det rart vi ikke tør å anmelde.... Som sagt, det var andre tider da, og det har blitt en forbedring og større fokus på slike saker nå enn da, inkludert økte straffer, spesielt i de sakene hvor fornærmede er under 16 eller under 14 år. Han som ble dømt i min sak slapp jo også å sone. Det er forskjell på betinget og ubetinget dom. Det er kun når det er ubetinget at man må i fengsel. Jeg ser du har en oppfatning av at man slipper for lett unna i sånne saker. Men det gjør man virkelig ikke hvis det er nok beviser til en dom. En voldtekt har vel en minstestraff på 3 år nå, ikke bare noen måneder. Jeg vil heller at 100 stykker går fri enn at vi får et nytt justismord ala Viggo Kristiansen - saken. Anonymkode: c4497...396
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #29 Skrevet 22. august 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ja sant ❤️ håper det går greit med deg på tross av det fæle du opplevde den gang. veldig glad det er meg og ikke min egen tenåring som opplevde dette Anonymkode: 6e01e...556 Det går greit med meg i hverdagslivet. Men jeg sliter med å være den aktive parten i sexlivet med min mann. Så det har han ødelagt. Min overgriper har heldigvis vært død siden jeg var i 20 årene, så slipper å møte på han ihvertfall. Anonymkode: c4497...396 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #30 Skrevet 22. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det går greit med meg i hverdagslivet. Men jeg sliter med å være den aktive parten i sexlivet med min mann. Så det har han ødelagt. Min overgriper har heldigvis vært død siden jeg var i 20 årene, så slipper å møte på han ihvertfall. Anonymkode: c4497...396 ❤️ Anonymkode: 6e01e...556 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #31 Skrevet 22. august 2023 AndreaJohan skrev (8 timer siden): Vi må legge skylden der den hører hjemme, det er påtalemyndigheten og domstolene som bagatelliserer overgrep Det handler ikke om det, men hva som kan bevises. Det er ganske bortkastede ressurser at påtalemyndigheten anlegger en sak som de er nødt til å tape. Anonymkode: c4497...396
Fionas Skrevet 22. august 2023 #32 Skrevet 22. august 2023 Anmeld det! Kanskje det er en anmeldelse som skal til for at han forstår hva han har gjort. Det kan hindre flere voldtekter. 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #33 Skrevet 22. august 2023 Jeg ble voldtatt som tenåring. Jeg valgte å ikke anmelde. Jeg har angret på det i 20 år. Min voldtektsmann har voldtatt jenter etter meg. Han har aldri fått straff og har barn og familie i dag. Han lever sitt lykkelige liv, mens jeg er bitter, alene og har PTSD. Skulle ønske jeg hadde stått opp for meg selv, selv om saken mest sannsynlig hadde blitt henlagt. Ønsker deg alt det beste. Håper du har folk rundt deg nå ❤️ Anonymkode: 469dd...281 4
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #34 Skrevet 22. august 2023 Takk for at du anmelder❤️ Respekt til deg❤️ Anonymkode: 74f14...1c9 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #35 Skrevet 22. august 2023 ❤️ annmeld om du har styrke til å stå i det men vær forberedt på at det blir henlagt og at du nok er den som får all dritten etterpå.. Anonymkode: 92231...e1a
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #36 Skrevet 22. august 2023 Sommer91 skrev (9 timer siden): Ga du motstand og sa nei? Hva slags dumt spørsmål er det? Anonymkode: 74f14...1c9 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #37 Skrevet 22. august 2023 Anmeld. Min sak ble henlagt, men det føltes godt likevel. Min voldtektsmann var min daværende partner og det følest godt å vise han at han ikke kan oppføre seg som han vil og ta seg til rette som han vil. Og hvem vet - kanskje din voldtektsmann har blitt anmeldt tidligere i saker som er blitt henlagt? Da vil disse sakene bli tatt opp igjen og han vil antagelig bli dømt. Lykke til❤️❤️ Anonymkode: 1c124...499 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #38 Skrevet 22. august 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg ble voldtatt som tenåring. Jeg valgte å ikke anmelde. Jeg har angret på det i 20 år. Min voldtektsmann har voldtatt jenter etter meg. Han har aldri fått straff og har barn og familie i dag. Han lever sitt lykkelige liv, mens jeg er bitter, alene og har PTSD. Skulle ønske jeg hadde stått opp for meg selv, selv om saken mest sannsynlig hadde blitt henlagt. Ønsker deg alt det beste. Håper du har folk rundt deg nå ❤️ Anonymkode: 469dd...281 Du kan vel anmelde nå? Anonymkode: 1c124...499
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #39 Skrevet 22. august 2023 Jeg synes det er flott om du orker å anmelde. Kanskje din blir henlagt, men hvis han gjør dette mot flere kan han bli tatt senere. Jeg anmeldte noe annet en voldtekt, selv om det ble henlagt var det godt å ha sagt tydelig ifra at det han hadde gjort ikke var greit. Anonymkode: df90c...4c2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #40 Skrevet 22. august 2023 Nei. Fordi jeg har ikke bevis og fordi det ikke faller inn under noen paragraf, så saken kommer til å bli henlagt. Anonymkode: 8f3ce...b50
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå