AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #1 Skrevet 21. august 2023 Jeg var utsatt for en voldtekt for 3 mnd siden og har nå bestemt meg for å anmelde saken. Var på overgrepsmottaket døgnet etter så bevis er sikret. Jeg er forberedt på at saken blir henlagt pga ord mot ord. Det var ingen vold som ga særlige synlige skader. Noen blåmerker bare, som i en slik prosess (rettsprosess)sikkert vil kunne knyttes til daglig aktiviteter. Men for min egen del og for å lege sjelen min ønsker jeg nå gå til skrittet å anmelde. Føles som det rette. Mannen kan jo også ha gjort det mot andre jenter, men det vet jeg ikke enda. Er det noen her som har anmeldt en voldtekt og følt godt mtp det i etterkant. Føltes det rett for deg og gjorde bearbeidelse lettere? Jeg har vært til samtaler hos traumebehandler så har fått bygget meg opp endel. Redd for at denne prosessen skal skade mer enn den gagner meg. Noen med erfaringer på godt og vondt??? Anonymkode: 6e01e...556 2 6
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #2 Skrevet 21. august 2023 Jeg er dessverre mann, så kan ikke uttale meg om det du spør etter. Men jeg vil bare si at det er utrolig sterkt og tøft av deg om du velger å anmelde. Jeg kan ikke forestille meg hvordan du har det, det er bra du har behandler å snakke med. Du har sikkert tenkt på det allerede siden du nevner at du ikke vet om han har gjort det før, men en anmeldelse i systemet om enn henlagt vil uansett ligge der og være til støtte om han begår overgrep på nytt, og da blir det vanskeligere å sno seg unna med ord mot ord om det dukker opp et mønster. Men ta vare på deg selv først og fremst, ikke press deg til å gjøre noe, ta det når du føler deg klar. Jeg kan ikke få uttrykt med ord hvor urettferdig og uakseptabelt jeg synes det er at du måtte oppleve dette. Anonymkode: 145e7...0c2 7 6
Sommer91 Skrevet 21. august 2023 #3 Skrevet 21. august 2023 (endret) Ga du motstand og sa nei? Endret 21. august 2023 av Sommer91
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #4 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er dessverre mann, så kan ikke uttale meg om det du spør etter. Men jeg vil bare si at det er utrolig sterkt og tøft av deg om du velger å anmelde. Jeg kan ikke forestille meg hvordan du har det, det er bra du har behandler å snakke med. Du har sikkert tenkt på det allerede siden du nevner at du ikke vet om han har gjort det før, men en anmeldelse i systemet om enn henlagt vil uansett ligge der og være til støtte om han begår overgrep på nytt, og da blir det vanskeligere å sno seg unna med ord mot ord om det dukker opp et mønster. Men ta vare på deg selv først og fremst, ikke press deg til å gjøre noe, ta det når du føler deg klar. Jeg kan ikke få uttrykt med ord hvor urettferdig og uakseptabelt jeg synes det er at du måtte oppleve dette. Anonymkode: 145e7...0c2 Tusen takk for fint svar:) jeg føler meg litt tøffere nå, så føler meg klar for neste skritt. Jeg har blitt anbefalt det også, at det kan bli en avslutning på en måte, om det gir mening. Jeg har slitt med del selvbebreidelse- ideen man har om å gjøre sterk motstand i en slik situasjon - som bare forsvinner som dugg for sola når man først er der. Men han visste godt hva han gjorte og jeg forsøkte få han unna til ingen nytte. Så han fortjener dette, det vet jeg jo. takk igjen ❤️ Anonymkode: 6e01e...556 4
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #5 Skrevet 21. august 2023 Sommer91 skrev (6 minutter siden): Gå du motstand og sa nei? Ja det gjorde jeg. Jeg tviler ikke på at det var en voldtekt, men er redd jeg skal bli mer plaget av prosessen med å anmelde. Anonymkode: 6e01e...556 7
Sommer91 Skrevet 21. august 2023 #6 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja det gjorde jeg. Jeg tviler ikke på at det var en voldtekt, men er redd jeg skal bli mer plaget av prosessen med å anmelde. Anonymkode: 6e01e...556 Anmeld for all del! Jeg er mann, men hadde du vært datteren min eller søsteren min ville jeg at du anmeldte! 2 5
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #7 Skrevet 21. august 2023 Som regel blir slike saker henlagt på bevisets stilling, så frem han ikke innrømmer å ha voldtatt deg. Det som kan styrke din sak er at du var på overgrepsmottaket. Min datter ble utsatt for overgrep, og forholdet ble anmeldt, men henlagt på bevisets stilling. Det er en krevende prosess, og det føles veldig tungt og urettferdig når saken henlegges. Men som deg, tenker hun (og jeg) at anmeldelsen kan styrke en eventuell ny anmeldese om han gjør det samme igjen mot noen andre. Masse lykke til, og masse styrkeklemmer til deg! Anonymkode: 14006...ab5 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #8 Skrevet 21. august 2023 Sommer91 skrev (4 minutter siden): Anmeld for all del! Jeg er mann, men hadde du vært datteren min eller søsteren min ville jeg at du anmeldte! Takk ❤️ Anonymkode: 6e01e...556
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #10 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Som regel blir slike saker henlagt på bevisets stilling, så frem han ikke innrømmer å ha voldtatt deg. Det som kan styrke din sak er at du var på overgrepsmottaket. Min datter ble utsatt for overgrep, og forholdet ble anmeldt, men henlagt på bevisets stilling. Det er en krevende prosess, og det føles veldig tungt og urettferdig når saken henlegges. Men som deg, tenker hun (og jeg) at anmeldelsen kan styrke en eventuell ny anmeldese om han gjør det samme igjen mot noen andre. Masse lykke til, og masse styrkeklemmer til deg! Anonymkode: 14006...ab5 Ja regner med at det blir henlagt, så er forberedt på det- takk for støtte og håper datteren din har det greit og har fått hjelpen hun trenger til å bearbeide ❤️ For min del har jeg vært åpen hele veien med mine nærmeste. Først ektemann og også unger (ungdom) og nær familie. Jeg føler at det å bli hørt og trodd på har hjulpet meg, så nå er det liksom siste skritt for å lukke denne saken og komme meg videre full og helt. Anonymkode: 6e01e...556 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #11 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Meld det! Anonymkode: 12626...20f ❤️ Anonymkode: 6e01e...556
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #12 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ja det gjorde jeg. Jeg tviler ikke på at det var en voldtekt, men er redd jeg skal bli mer plaget av prosessen med å anmelde. Anonymkode: 6e01e...556 Skjelden politiet gidder å gjøre noe med det også... Anonymkode: 174d9...591
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #13 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Skjelden politiet gidder å gjøre noe med det også... Anonymkode: 174d9...591 Ja det kan jo hende, men det får da bli deres valg og jeg har gjort det jeg kan Anonymkode: 6e01e...556 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #14 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg var utsatt for en voldtekt for 3 mnd siden og har nå bestemt meg for å anmelde saken. Var på overgrepsmottaket døgnet etter så bevis er sikret. Jeg er forberedt på at saken blir henlagt pga ord mot ord. Det var ingen vold som ga særlige synlige skader. Noen blåmerker bare, som i en slik prosess (rettsprosess)sikkert vil kunne knyttes til daglig aktiviteter. Men for min egen del og for å lege sjelen min ønsker jeg nå gå til skrittet å anmelde. Føles som det rette. Mannen kan jo også ha gjort det mot andre jenter, men det vet jeg ikke enda. Er det noen her som har anmeldt en voldtekt og følt godt mtp det i etterkant. Føltes det rett for deg og gjorde bearbeidelse lettere? Jeg har vært til samtaler hos traumebehandler så har fått bygget meg opp endel. Redd for at denne prosessen skal skade mer enn den gagner meg. Noen med erfaringer på godt og vondt??? Anonymkode: 6e01e...556 Ble misbrukt / voldtatt over tid av en 41 år gammel mann da jeg var 15 år. (Cirka 20 tilfeller). Hadde jeg visst hvordan utfallet ble så hadde jeg nok ikke valgt det samme i dag. Opplevelsen hos politiet og rettsvesenet var nesten verre enn selve overgrepene. (Han fikk en dom på mellom 2 og 3 måneder betinget, dvs at han slapp å sone i fengsel). Han slapp også å betale erstatning. Dette var i 1995, og straffene har økt siden da. Men gitt de samme betingelser så hadde jeg ikke anmeldt på nytt, selv om man godt kan argumentere at det uansett er viktig å anmelde. Men for egen del så var det ganske så bortkastet å gå gjennom alt det der over en tidsperiode på 1 år for at han skulle få så liten konsekvens. Kan legge til at han (via advokaten) fremstilte meg som løs på tråden, og at jeg, ung jente på 15 år hadde lagt meg etter han 🤣 kvalmt 🤮 Anonymkode: c4497...396 6
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #15 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ble misbrukt / voldtatt over tid av en 41 år gammel mann da jeg var 15 år. (Cirka 20 tilfeller). Hadde jeg visst hvordan utfallet ble så hadde jeg nok ikke valgt det samme i dag. Opplevelsen hos politiet og rettsvesenet var nesten verre enn selve overgrepene. (Han fikk en dom på mellom 2 og 3 måneder betinget, dvs at han slapp å sone i fengsel). Han slapp også å betale erstatning. Dette var i 1995, og straffene har økt siden da. Men gitt de samme betingelser så hadde jeg ikke anmeldt på nytt, selv om man godt kan argumentere at det uansett er viktig å anmelde. Men for egen del så var det ganske så bortkastet å gå gjennom alt det der over en tidsperiode på 1 år for at han skulle få så liten konsekvens. Kan legge til at han (via advokaten) fremstilte meg som løs på tråden, og at jeg, ung jente på 15 år hadde lagt meg etter han 🤣 kvalmt 🤮 Anonymkode: c4497...396 ❤️ latterlig straff for en så grov handling. Huff… Anonymkode: 6e01e...556 2 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #16 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): ❤️ latterlig straff for en så grov handling. Huff… Anonymkode: 6e01e...556 Det var andre tider da. Forskjellen nå er at sånne saker er en prioritet hos politiet, så du stiller kanskje sterkere enn jeg gjorde. Eneste grunn for at han fikk straff i det hele tatt var at han tilstod, samt at jeg var under seksuell lavalder. Anonymkode: c4497...396 4
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #17 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det var andre tider da. Forskjellen nå er at sånne saker er en prioritet hos politiet, så du stiller kanskje sterkere enn jeg gjorde. Eneste grunn for at han fikk straff i det hele tatt var at han tilstod, samt at jeg var under seksuell lavalder. Anonymkode: c4497...396 Ja sant ❤️ håper det går greit med deg på tross av det fæle du opplevde den gang. veldig glad det er meg og ikke min egen tenåring som opplevde dette Anonymkode: 6e01e...556 3
Paneera Skrevet 21. august 2023 #18 Skrevet 21. august 2023 Jeg har anmeldt grov incest som skjedde i svært tidlig alder (før skolealder). Flere personer involvert, penetrering med penis, for å nevne noe. Politiet henla saken uten etterforskning. De ble ikke avhørt engang. Det er noe av det vondeste jeg har opplevd. Jeg får svaret fra klagen til Statsadvokaten nå til uka, og krysser fingrene for at de gjenåpner etterforskningen, men etter det jeg har opplevd med politiet vet jeg faktisk ikke om jeg ville anbefalt noen å anmelde. Det er en så jævlig prosess at det ikke finnes ord. Her er min erfaring: https://samfunnsengasjert.blogg.no/rettsvesenet-politiet-utnytter-de-mest-sarbare.html Uansett hva du velger så bør du forberede deg på alle mulige utfall. Har du fått oppnevnt bistandsadvokat? Det er viktig å gå gjennom hva du kan forvente deg i et avhør, ellers vil du få sjokk. "Hvordan tok han på underlivet ditt?", "Hvilken bevegelse?", "Hvor langt var han inni deg?", "Kan du beskrive penisen?", "Hvilken stilling lå du i?", "Du sier at overgriperen så rett inn, hvor så han inn?". Altså det er helt sykt. Alle disse spørsmålene fikk jeg, som bare var 5 år og yngre da det grufulle skjedde. Helt forferdelig at du har vært utsatt for voldtekt, og du har min støtte uansett hva du velger. Men snakk med en advokat slik at du kan være så forberedt som mulig, for jævlig er bare forbokstaven. Prosessen er retraumatiserende, men kan også på sikt være helende. Du må selv finne ut av hva du lever best med, enten det er å anmelde eller ikke. Masse lykke til ❤️ 1 4
AndreaJohan Skrevet 22. august 2023 #19 Skrevet 22. august 2023 23 minutter siden, AnonymBruker said: Ble misbrukt / voldtatt over tid av en 41 år gammel mann da jeg var 15 år. (Cirka 20 tilfeller). Hadde jeg visst hvordan utfallet ble så hadde jeg nok ikke valgt det samme i dag. Opplevelsen hos politiet og rettsvesenet var nesten verre enn selve overgrepene. (Han fikk en dom på mellom 2 og 3 måneder betinget, dvs at han slapp å sone i fengsel). Han slapp også å betale erstatning. Dette var i 1995, og straffene har økt siden da. Men gitt de samme betingelser så hadde jeg ikke anmeldt på nytt, selv om man godt kan argumentere at det uansett er viktig å anmelde. Men for egen del så var det ganske så bortkastet å gå gjennom alt det der over en tidsperiode på 1 år for at han skulle få så liten konsekvens. Kan legge til at han (via advokaten) fremstilte meg som løs på tråden, og at jeg, ung jente på 15 år hadde lagt meg etter han 🤣 kvalmt 🤮 Anonymkode: c4497...396 Prakteksempel på hva som feiler rettsstaten... Vedkommende i din historikk ble dømt. Så han gjorde det du beskriver utover en hver tvil, alikevel sitter det en dommer der som mener at det som skjedde med deg ikke var så nøye... Det kan virke som at rehabilitering er alfa omega i Norsk rettsstat. Å slippe noen ut i løpet av 2 mnder og kalle de kurerert slik at rehabiliterings-statistikken, og antall innsatte statistikk blir pen er viktigere enn å ivareta offrene... Virker ikke som ofre er et tema i Norsk domstol. Den domfelte skal ivaretas, offeret skal ha empati. Jeg blir kvalm. Er det rart det er store mørketall, er det rart vi ikke føler oss trygge, er det rart vi ikke tør å anmelde.... 2 1 1
Paneera Skrevet 22. august 2023 #20 Skrevet 22. august 2023 AndreaJohan skrev (1 minutt siden): Prakteksempel på hva som feiler rettsstaten... Vedkommende i din historikk ble dømt. Så han gjorde det du beskriver utover en hver tvil, alikevel sitter det en dommer der som mener at det som skjedde med deg ikke var så nøye... Det kan virke som at rehabilitering er alfa omega i Norsk rettsstat. Å slippe noen ut i løpet av 2 mnder og kalle de kurerert slik at rehabiliterings-statistikken, og antall innsatte statistikk blir pen er viktigere enn å ivareta offrene... Virker ikke som ofre er et tema i Norsk domstol. Den domfelte skal ivaretas, offeret skal ha empati. Jeg blir kvalm. Er det rart det er store mørketall, er det rart vi ikke føler oss trygge, er det rart vi ikke tør å anmelde.... Jepp. Spesialenheten beskytter sine egne, og politiet beskytter overgriperne. Er til å gråte av 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå