Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hører hva den sier. Jeg har mine meninger. Jeg ønsker ikke å bo hjemme til jeg er nesten død. Jeg ønsker meg en sykehjemsplass. Noen som tar vare på meg i mine gamle dager.  Nå er dette mange år til. Jeg opplever dog at foreldregenerasjonen vil dø hjemme. Jeg ønsker ikke det. Jeg ønsker nærhet, bli tatt vare på.. jeg vet ikke om dette kommer til å skje. Men jeg skal bo på et hjem når jeg blir gammel. Jeg har sagt dette til min datter. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Helene skrev (16 timer siden):

Jeg hører hva den sier. Jeg har mine meninger. Jeg ønsker ikke å bo hjemme til jeg er nesten død. Jeg ønsker meg en sykehjemsplass. Noen som tar vare på meg i mine gamle dager.  Nå er dette mange år til. Jeg opplever dog at foreldregenerasjonen vil dø hjemme. Jeg ønsker ikke det. Jeg ønsker nærhet, bli tatt vare på.. jeg vet ikke om dette kommer til å skje. Men jeg skal bo på et hjem når jeg blir gammel. Jeg har sagt dette til min datter. 

Da må du spare penger.  Hvis ikke er det ikke du som bestemmer, desverre, det er det kommunen som gjør

• Liker 1
Skrevet
Helene skrev (19 timer siden):

Tror du de som bor på sykehjem nå til dags får mye nærhet og omsorg? Tror du de føler seg godt i varetatt der de blir stuet bort og får stappet i seg allverdens med medisiner? Tror du de eldre har det godt på sykehjem der det ikke er bemanning nok til at de får dusje mer enn en gang i uka, eller bli tatt med ut på luftetur?  

Blir vel ikke bedre med årene slik utviklingen er nå dessverre. 

Skrevet

Da må du stemme på partier som vil bedre forholdene til helsepersonell.

• Liker 1
Gjest Adobyen
Skrevet
Majer skrev (49 minutter siden):

Da må du stemme på partier som vil bedre forholdene til helsepersonell.

Da trengs det flere hender.  Det er for tøft for dem i dag og de sliter seg ut og forlater yrket. Hvilket parti vil utdanne flere og gi dem skikkelige arbeidsvilkår? 

Skrevet

Jeg vil gjerne bo hjemme så lenge som mulig.  Men den dagen hjemmetjenesten ikke kan gi meg nødvendig trygghet og omsorg, ønsker jeg meg til et sykehjem.  Mannen min og jeg er like gamle.  Skulle det skje at han trenger sykehjemsplass, så vil jeg flytte sammen med ham der.  Vi har bodd sammen så lenge at noe annet vil være uholdbart.  

Som situasjonen er i dag vet jeg at mine ønsker er urealistiske.  Kommunen sparer penger ved å la de eldre bo hjemme lenger enn det er forsvarlig.  En sykehjemsplass er mye dyrere enn at hjemmetjenesten kommer til den gamle flere ganger daglig.  Politikerne får det til å høres så fint ut, for hvem synes ikke det beste må være å få bo hjemme lengst mulig?  

Det trenges store økonomiske løft for å få eldreomsorgen på fote og rustet for framtidens eldrebølge.  Det behøves flere hender, men også bygging av aldershjem og sykehjem.  I min kommune har politikerne satset på omsorgsboliger i senter, delfinansiert via Husbanken.  Her skal eldre som kan klare seg selv bo.  Politikerne har ikke forstått at det er mangelen på sykehjemsplasser som er prekær.  De gamle kan ikke bo hjemme til evig tid.   

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...