AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #1 Skrevet 21. august 2023 Heisann. Jeg er ei dame på 50 år som har kjørt meg opp i økonomisk krise og skulle sårt hatt 20 - 30.000 i forbrukslån. Skal bruke de til resten av sertifikatet, noe av huseleien og utgivelse av ei bok om mobbing. Selv ser jeg det som helt utelukket å få lån i en bank da jeg både går på Nav, er svartelistet og har heller ingen kausjonist, men så har jeg en god kamerat med langt mer peiling enn meg si at om jeg stilte arven som sikkerhet for lånet kunne jeg få lån på grunnlag av det. De ville selvfølgelig sjekket om det stemte først, men det tar nok en bank kun noen få tastetrykk før de finner ut at jeg trolig vil få noen mill. inn på konto om få år da min far er svært syk og min mor er senil. Jeg skal ringe noen banker i morgen, men selv betviler jeg sterkt det min eldre kamerat påstår... Anyone? Lurer også på om det er noen som vet hvordan jeg skal klare å skaffe kronasjene - 'Smålån' kanskje? Eller bare gi opp inn til videre..? Anonymkode: ed621...010
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #2 Skrevet 21. august 2023 ....eller bare gi opp inntil videre... ✔️ Anonymkode: 88220...d64 15 2
Hensatt Skrevet 21. august 2023 #3 Skrevet 21. august 2023 Det kan du nok ikke. Du har jo ingen garanti for at du arver noe som helst. 12 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #4 Skrevet 21. august 2023 Tror det er lurere å tjene penger enn å satse på forbrukslån. Fokuser på husleia først. Sertifikatet må utsettes. Hvis boka er bra nok betaler et forlag for å utgi den. Hvis ikke er er det en dyr hobby som du ikke har råd til akkurat nå, dropp det. Anonymkode: 96d8d...2d1 11 3
Hensatt Skrevet 21. august 2023 #5 Skrevet 21. august 2023 Eneste mulighet her ift arv er å be om et forskudd. 4 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #6 Skrevet 21. august 2023 Et godt råd, ikke selg skinnet før bjørnen er skutt. Du bør rett og slett bremse, det går fint an og vente til pengen er der. Du vet heller ikke hvor lang tid arven vil ta. Og leve på pengene i da du ikke aner når kommer er jo veldig dumt. Du må stoppe, før du sitter i det ennå verre. Tror ikke banken låner ut til deg pga en arv i fremtiden. Anonymkode: ea184...de7 3
Hensatt Skrevet 21. august 2023 #7 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Et godt råd, ikke selg skinnet før bjørnen er skutt. Du bør rett og slett bremse, det går fint an og vente til pengen er der. Du vet heller ikke hvor lang tid arven vil ta. Og leve på pengene i da du ikke aner når kommer er jo veldig dumt. Du må stoppe, før du sitter i det ennå verre. Tror ikke banken låner ut til deg pga en arv i fremtiden. Anonymkode: ea184...de7 Å få noe arv er heller ingen garanti. Foreldrene kan ha ødslet eller gitt bort pengene lenge før den tid kommer. 5 3
000VF000 Skrevet 21. august 2023 #8 Skrevet 21. august 2023 15 minutter siden, AnonymBruker said: Heisann. Jeg er ei dame på 50 år som har kjørt meg opp i økonomisk krise og skulle sårt hatt 20 - 30.000 i forbrukslån. Anonymkode: ed621...010 Altså, nå er ikke jeg bankansatt men dette resonnementet hadde gjort at du ikke fikk lån, hadde det vært opp til meg. 6 4
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #9 Skrevet 21. august 2023 Forbrukslån for å ta ferdig sertifikat og gi ut en bok? Haster dette såpass mye at du må ta ett dyrt lån på dette? Husleie kan jeg forstå, men da bør man først høre med utleier om man kan oppdele betalingen litt først. Mat kan jeg forstå, Strømregning kan jeg forstå. Medisiner kan jeg forstå. Men alt dette er jo ting man kunne fått hjelp av Nav til. Tror det smarte her er å la det ligge inntil videre, så kan du bruke tiden din til å skrive mer på boken din og se om kanskje noen forlag vil gi den ut? Anonymkode: f4c21...2c3 2
newman01 Skrevet 22. august 2023 #10 Skrevet 22. august 2023 20'000 er mye for en femåring, men hvordan kan man klare å fullføre sertifikat, betale husleie OG gi ut en bok for 20'000 kroner? Økonomisk sett er det antagelig myyyye lurere å vente 20 dager til neste utbetaling for å komme ajour med husleia. Du har tydeligvis ingen tro på at boka blir en suksess, siden du planlegger arv som økonomisk sikkerhet og redningen av økonomien. Så da tenker jeg boka kan utsettes til neste år 4
Schmuhu Skrevet 22. august 2023 #11 Skrevet 22. august 2023 (endret) Dette her er jo en klassiker. Ts ønsker å ta penger fra fremtiden men glemmer at disse pengene fortsatt mangler i fremtiden siden de forbrukes i dag. Mitt råd er enkel. Lag deg et budsjett som faktisk går opp og som funker. Det du ikke har råd til, det har du ikke råd til. Når det er sagt så må vi se litt mer på detaljnivå hva som skjer. Det å ta et sertifikat øker humankapital og kan åpne for nye jobbmuligheter senere. Det kan derfor være verdt å investere i eget humankapital med lånte penger. Dersom sertifikatet er jobbrelevant, så kan du søke jobben om å gi et tilskudd. Dersom du ikke er i jobb men sertifikatet gjør at du kan søke på jobber, så kan du søke NAV om tilskudd. Så var jo det med boken. Er du en grei skribent og bidrar du tydelig med noe nytt i mobbingdebatten, så er det sjanse for at et forlag utgir boken og overtar finansieringen. Til slutt så kan du tigge om et forskudd på arv. Får du det så snakker vi ikke lenger om fremtidens penger men om nåværendes penger. Schmuhu Endret 22. august 2023 av Schmuhu 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #12 Skrevet 22. august 2023 Troll i vei.... Som du ser - folk er lettlurt.... Anonymkode: 6487b...178 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #13 Skrevet 22. august 2023 Hva er tanken din med å skulle stille en fremtidig arv som sikkerhet? At du garanterer betale tilbake lånet når du får arven? Hvor mye renter tror du at det påløper innen den tid? Hele poenget med sikkerhet til lån er at banken skal ta den sikkerheten i det du ikke betaler for deg. Du kan ikke gi banken fullmakt til å ta foreldrene dine sine penger... Ett forbrukslån skal vanligvis betales innen kort tid, da 1-5 år... Hvordan skal du forklare banken at "jeg har ikke råd til husleie nå, derfor må jeg låne penger til livsopphold, men jeg blir rik om noen år da!" ? Anonymkode: 76ee3...3ce 2
Snublefot62 Skrevet 22. august 2023 #14 Skrevet 22. august 2023 For det første kan ikke banken bare sjekke sånt med noen tastetrykk. Selv om du i fremtiden mottar arv (dersom det er noe å arve) så er foreldrene dine i live i dag og banken har ikke lov å sjekke deres konto fordi du påstår at du arver de. Det er brudd på ganske mange regler og åpenbart ikke noe de ville ha gjort. For det andre er det ingen garanti for at du arver noe som helst. De kan ødsle bort alt lenge før du får vite noe om det og til og med kanskje sette seg i gjeld langt over pipa. Ikke selg skinnet før bjørnen er skutt var det noen som sa her tidligere. Dette er et godt eksempel. For det tredje kan ikke banken gå til foreldrene dine og kreve de for lånet de gav deg bare fordi du oppga det som fremtidig sikkerhet. Foreldrene dine eier alle sine midler i dag og har full råderett over disse (så lenge det ikke er verge inne i bilde). Den sikkerheten vil derfor ha null verdi. For det femte tror jeg du har rimelig dårlig kontakt med virkeligheten om du tror at 20-30k vil løse økonomiske utfordringer, betale for siste rest av førerkortet ditt OG gjøre at du kan gi ut bok. Her må du komme ned på jorden igjen og få bakkekontakt. Hva er husleia på? 5-10k? Da har du 20k igjen av et sånt lån etter 1 måned. 10k igjen etter 2 måneder. 0 igjen etter 3 måneder. En dobbel kjøretime ligger på 1400? Hvor mange trenger du? 4-5? Der røyk det 7k. Oppkjøring kr 1200 til trafikkstasjonen, 200 kr for nytt førerkort med bilde og 2000 for leie av bil til oppkjøring. Poff 3600 til. Over 10k. OM du består på første forsøk. Og bok... vet du hva det koster å utgi ei fysisk bok? Du skal ha redaktør, korrektur, omslag og trykk. Du snakker om minst 20-30k for et mindre opplag. Kanskje noe mindre om du tar på deg jobbene selv. Men skal du faktisk selge boka vil du fort erfare at redaktør og korrektur hadde vært lurt å sette ut til noen andre. Skal du da selge den til 200 kr stk må du klare å selge minst 150 eksemplarer for å gå i 0. Å tenke forbrukslån her på 20-30k er totalt skivebom og manglende bakkekontakt. Fokuser på husleie og gjelda di først så tar du førerkortet når du faktisk har penger til overs. Ikke la andre stoppe deg i å få ut historien din om mobbing om det er det du ønsker men om du ikke har råd til å få den på trykk så vurder andre alternativer. For eks en valgfri donasjon til deg for de som har lest boka. Donasjon via Spleis, Vipps, Paypal eller Stripe for eks. Mange alternativer. Historien skriver du i teksteditoren du bruker ellers og så lagrer du som PDF. Husk å inkludere donasjonsinformasjon. 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #15 Skrevet 22. august 2023 Nei, du kommer aldri til å få lån som ting er nå. Tror faktisk dette er en trolletråd, klarer ikke ta det seriøst. Og arv er ikke noe man forskutterer med, det er noe man er heldig hvis man får. Altså - sitte og vebte på at sin syke far skal dø fordi en selv har fucka opp livet sitt…?! 🤮 Anonymkode: ed543...8f0 4
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #16 Skrevet 22. august 2023 Nei, det vil du ikke få. Be faren din om forskudd på arv du. Anonymkode: ddb39...303 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #17 Skrevet 22. august 2023 Av og til lurer jeg faktisk på om banken min har i bakhodet at jeg arver min mor etter hvert (hun er nesten 80) 😅 Jeg fikk 2,7 mill i lån som alenemor med (da) 550 000 i inntekt. Har utvidet barnetrygd, men ikke bidrag. Riktignok har de god sikkerhet i leiligheten min, og jeg går opp i lønn hvert år, men likevel... Moren min har samme bank og kundeansvarlig, jeg er enebarn. Jeg hadde nok ikke fått lånet med dagens rente, men de tok jo høyde for 5% opp om jeg ikke husker feil, vi er et stykke unna det enda, og renteøkningene kjennes allerede godt. Det er vel kanskje mer sannsynlig fordi jeg har rammelån og derfor kan betale kun renter Det går greit, jeg har litt leieinntekter ved siden av fra en hytte (som de ikke har sikkerhet i, men som er med i lånesummen), men de er ganske ustabile ettersom det er Airbnb. Uansett, jeg tviler sterkt på at man kan gå til banken og be om lån, spesielt forbrukslån, basert på fremtidig arv, men det er mulig de tar det i betraktning i totalbildet hvis alt annet også er på stell (noe det ikke er her), hele familien bruker samme bank, og det er en mindre lokalbank. Anonymkode: d1efe...b2c
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #18 Skrevet 22. august 2023 Jeg fikk 100.000 i lån da moren min lå dødssyk for å pusse opp en leilighet jeg hadde kjøpt (fikk lån med fraråding, så var ikke mer å hente på boliglånet). Det kommer nok litt an på kundeforholdet, tenker jeg. Saksbehandler stolte på meg. Så det er ikke helt ute på viddene, det vennen din sier. Men jeg tror ikke begrunnelsen «syk» eller «dement» holder. Anonymkode: 24d2a...7e8
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #19 Skrevet 22. august 2023 I tillegg vil du i utgangspunktet ikke arve før begge har gått bort, dersom de er gift enda. Anonymkode: 24d2a...7e8 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #20 Skrevet 22. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg fikk 100.000 i lån da moren min lå dødssyk for å pusse opp en leilighet jeg hadde kjøpt (fikk lån med fraråding, så var ikke mer å hente på boliglånet). Det kommer nok litt an på kundeforholdet, tenker jeg. Saksbehandler stolte på meg. Så det er ikke helt ute på viddene, det vennen din sier. Men jeg tror ikke begrunnelsen «syk» eller «dement» holder. Anonymkode: 24d2a...7e8 Hadde du betalingsanmerkninger og gikk på nav da? Anonymkode: 76ee3...3ce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå