Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Disse to er mine favoritter.

Eplepai

5 dl hvetemel

¼ ts bakepulver

1 ss sukker

125 g smør

1 egg, lettpisket

4-5 ss vann

5-6 røde epler i skiver

1,25 dl sukker (jeg bruker litt mer, men det kommer helt an på hvor søtt du liker det)

1 ss maisenna

2 ts revet sitronskall

2 ss sitronsaft

½ ts allehånde

¼ ts malt nellik

½ ts kanel

litt melk og sukker til toppen

Sikt mel og bakepulver i en bolle. Tilsett sukker. Smuldre i smøret. Rør i egg og vann. Elt til deigen er glatt. Dekk med plast og sett i kjøleskap i 15 minutter. Del deigen i to. Kjevle ut den ene delen stor nok til å dekke en 23 cm paiform. Bunnen prikkes med en gaffel. Sett formen i kjøleskap. Rør sammen epleskiver og sukker. Bland maisenna, sitronskall og sitronsaft til melet er glatt. Bland i krydder, hell over eplene og vend sammen. Hell over i paiformen. Kjevle ut resten av deigen til et logg og legg over eplene. Bruk vann/melk som "lim". Pensle lokket med melk og dryss over sukker. Stek ved 210 grader i 15 minutter. Demp så varmen til 180 grader og stek videre i 25 minutter.

Tarte aux pommes (fransk epleterte)

250 g hvetemel

150 g smør

1 egg

75 g sukker

½ ts salt

½ ts vaniljesukker

500 g epler (Golden Delicious)

4 eggeplommer

90 g sukker

2 ts vaniljesukker

1 ts kanel

2 dl kremfløte

Smuldre smør og mel til en grov masse. Tilsett sammenvispet

sukker og egg. Elt deigen raskt sammen. La hvile kaldt i en time.

Forvarm ovnen til 215°C. Kjevle ut deigen til en 30 cm stor sirkel. Smør en rund pai-form. Kle formen med deigen. Skjær av overflødig deig i kantene. Skrell eplene og skjær dem i båter uten kjernehus. Anrett eplebåtene over deigen. La steke i 15 min.

Bland sammen eggeplommer, sukker, vaniljesukker og kanel. Pisk inn fløten. Hell blandingen over eplene, la steke videre i ca 35 min.

Serveres varm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...