Gå til innhold

"Hvis du kjeder deg veldig kan du jo ...", forslag som egentlig er beskjeder

Anbefalte innlegg

Skrevet

I samboers familie er det veldig vanlig å si "hvis du kjeder deg/hvis du føler for det kan du ..." foran en forespørsel til noen. Eller fraser som "Du skal få lov til å ...". Jeg blir så irritert på det der, for noen ganger når han sier det, mener han faktisk at det er helt greit hvis jeg ikke har lyst. Andre ganger hører jeg på tonen, eller merker konsekvenser i form av sure bemerkninger etterpå, at det er en ordre og at nei ikke er et alternativ.

- Du skal få lov til å stikke på Biltema og kjøpe bremseklosser til meg på vei hjem. (Ordre)

- Hvis du kjeder deg veldig, kan du jo plukke resten av bærene som er modne nå. (Ordre)

- "Ta med deg den der hvis du gidder og føler for det"(Ordre)

- Hvis du kjeder deg er det lov å ta seg en tur hit, det er rikelig med høy som skal slås/ved som skal kløyves og pakkes. (Svigerfars måte å spørre om hjelp til slått/vedhogst på.)

- Hvis du og barna føler for det, kan dere komme hit en liten tur. Bare hvis dere har lyst altså, hvis ikke så driter du i det. (Han syns det er koselig hvis vi kommer, men det er helt greit om vi vil gjøre noe annet.)

Er dette en helt vanlig, sosial kode som jeg bare tar altfor bokstavelig? (Har adhd og kan være litt klønete på det sosiale plan, jeg fungerer generelt best med tydelige beskjeder.) Jeg syns denne måten å be om ting på er slitsom, for det fremstilles som et valg samtidig som at  tonefall og kroppsspråk tilsier at det er en ordre.

Anonymkode: 7a20e...270

• Liker 2
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, du tar det altfor bokstavelig. Dette er måter å si ting på som jeg hører omtrent daglig, så vil tro det gjelder de fleste av oss. 

• Liker 14
  • Nyttig 3
Skrevet

Hadde blitt sprø. 

Anonymkode: 2661e...47a

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Det er en sånn "jeg er egentlig selvordnet, men har du tid og lyst til å hjelpe meg så hadde det vært knallbra likevel. Jeg spør ikke, og det er du som bestemmer. Le det gjerne vekk for min del om det er det du har lyst til. Det går fint!". 

Synes det er en grei måte å insinuere at man kunne tenkt seg hjelp selv om man ikke trenger hjelp. 

Men klart, det er jo ikke bra hvis dette pågår til tider og utider, da er det en plage. 

Endret av Bombasi
  • Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er jo bare en "figure of speech". Skjønner den kan være litt irriterende om man henger seg opp i det bokstavelige i den, det virker som teit måte å spørre om en tjeneste på, også kanskje litt kommanderende. Men det er nok ikke ment helt sånn. 

Jeg har hørt den der "har du lyst til å ..." mange ganger når det spørres om en tjeneste. Kan av og til svare litt ertende, når min mor spør om jeg har lyst til å vaske badet så kan jeg si at LYST er vel ikke riktig ord, men gjør det gjerne. For lyst er jo egentlig ikke riktig ord i den sammenheng føler jeg.

Anonymkode: f4a32...722

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei, det er ikke vanlig. Hadde irritert vettet av meg. Spør høflig hvis du vil ha hjelp (og ta nei for et svar),

Anonymkode: e709c...547

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
Bombasi skrev (46 minutter siden):

Det er en sånn "jeg er egentlig selvordnet, men har du tid og lyst til å hjelpe meg så hadde det vært knallbra likevel. Jeg spør ikke, og det er du som bestemmer. Le det gjerne vekk for min del om det er det du har lyst til. Det går fint!". 

Synes det er en grei måte å insinuere at man kunne tenkt seg hjelp selv om man ikke trenger hjelp. 

Men klart, det er jo ikke bra hvis dette pågår til tider og utider, da er det en plage. 

Å le det bort har jeg faktisk ikke turt å prøve på lenge. Jeg har typisk svart noe sånt som at jeg får se når så langt kommer/kanskje det(selve samtalen er typisk på vei fra/til jobb), en sjelden gang noe sånt som "heh, jeg husker ikke sist jeg hadde tid til å kjede meg". Og så blir det av ulike årsaker ikke gjort(alt fra at jeg glemte det til at noe uforutsett skjedde), og da kommer de sure og sårede bemerkningene. "Det er bra at du prioriterer det som faktisk er viktig", eller at "det var jo ikke dine ting det gjaldt så da var det tydeligvis ikke så viktig", sånne ting. Om jeg en sjelden gang sier der og da at det ikke blir nå, kan det gå en stund, og så kommer hjertesukkene om at han er den eneste som bryr seg/ser hva som må gjøres/faktisk ønsker å bruke tid med familien etc. Da sitter jeg igjen med inntrykket av at det slettes ikke går fint å si nei.

- Men jeg kan prøve å le det bort neste gang og se hva reaksjonen blir da. Takk for innsikten 🙂

Tide og utide, ja. Det er ikke hver dag, men det er sånn han ordlegger seg nesten hver gang det handler om noe annet enn å svippe innom matbutikken. Alt fra bærplukking til sexlyst under mensen(jeg skal nok få lov til å suge pikk  selv om han ikke vil kjøre brannbil, jeg trenger ikke bekymre meg for det...!).

• Hjerte 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Å le det bort har jeg faktisk ikke turt å prøve på lenge. Jeg har typisk svart noe sånt som at jeg får se når så langt kommer/kanskje det(selve samtalen er typisk på vei fra/til jobb), en sjelden gang noe sånt som "heh, jeg husker ikke sist jeg hadde tid til å kjede meg". Og så blir det av ulike årsaker ikke gjort(alt fra at jeg glemte det til at noe uforutsett skjedde), og da kommer de sure og sårede bemerkningene. "Det er bra at du prioriterer det som faktisk er viktig", eller at "det var jo ikke dine ting det gjaldt så da var det tydeligvis ikke så viktig", sånne ting. Om jeg en sjelden gang sier der og da at det ikke blir nå, kan det gå en stund, og så kommer hjertesukkene om at han er den eneste som bryr seg/ser hva som må gjøres/faktisk ønsker å bruke tid med familien etc. Da sitter jeg igjen med inntrykket av at det slettes ikke går fint å si nei.

- Men jeg kan prøve å le det bort neste gang og se hva reaksjonen blir da. Takk for innsikten 🙂

Tide og utide, ja. Det er ikke hver dag, men det er sånn han ordlegger seg nesten hver gang det handler om noe annet enn å svippe innom matbutikken. Alt fra bærplukking til sexlyst under mensen(jeg skal nok få lov til å suge pikk  selv om han ikke vil kjøre brannbil, jeg trenger ikke bekymre meg for det...!).

Tuller du? Altså… en så ekkel mann ville jeg ikke hatt.

Anonymkode: e709c...547

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Problemet ditt ser ut til å være at du har skapt falske forventninger ved å ikke si nei eller på andre måter antyde at dette ikke blir aktuelt for deg å gjøre. Og da blir folk "sittende og vente" på deg, og kommenterer ditt fravær og grunner til ditt fravær som du da blir "svar skyldig" på.

Du må være avkreftende på en tydelig måte når du får slike "hvis du kjeder deg.."-kommentarer. 

Og husk at du må ikke begrunne ditt avslag. En "Hehe, artigkar du! :D" får deg som regel bort fra kommentaren. 

Edit: Eeh, er det snakk om typen din?! Be han hute seg å gjøre ting selv heller. Vær direkte! Si NEI hvis du ikke har lyst.

Endret av Bombasi
  • Liker 4
  • Nyttig 8
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

I samboers familie er det veldig vanlig å si "hvis du kjeder deg/hvis du føler for det kan du ..." foran en forespørsel til noen. Eller fraser som "Du skal få lov til å ...".

Hehe, kjenner igjen det der. Gjerne enda mer smiskende innpakket, "du som er så flink til å bake kan vel...". Så blir man nesten tvunget til å svare enten, jada, det kan jeg, helt gratis, selvsagt 😊 eller neida, jeg fins ikke god til å bake, baksten min er den rene gift. 😊

Anonymkode: a3fcd...e7d

• Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg har bodd flere steder i landet. Mitt inntrykk er at det noen steder er ganske vanlig å si slike ting som du nevner i hovedinnlegget, om enn ikke så konsekvent som din samboers familie synes å bruke det. Noen steder er det ikke uvanlig å bruke det moderat, andre steder brukes det svært lite, så det er nok litt ulike kulturer rundt omkring.

Forstår at det blir for mye når de synes å bruke det så mye. Jeg kommer fra et sted hvor det brukes noe. Men selv jeg synes det du forteller er altfor mye. Jeg ville nok spurt saklig om de ikke heller kan spørre direkte. Men jeg mistenker at det er nettopp det de ikke helt takler, eller at det er en måte å forsøke å ikke kreve noe fra andre, pakke inn et ønske om en tjeneste o.l.

Her jeg bor brukes det mer litt fleipete, noen ganger veldig ironisk, noen ganger alvorlig - og det er tydelig å skille, slik at det ikke blir påtrengende.

Da jeg var barn kunne eldre i familien bruke samme ordlyd noen ganger og at det mer eller mindre var en ordre, men da også var det med et smil, og gjerne fordi ungene hadde klaget på at de kjedet seg.

Men... den nederste kommentaren i siste innlegg her, det hvor samboeren din sier du nok skal få lov til å suge pikk, selv om han ikke vil kjøre brannbil... den synes jeg helt ærlig bare blir kvalm, siden det er noe han bruker å si. I en bestemt situasjon, hvor min eks og jeg hadde planlagt sex (var lenge siden sist og begge like lystne), så fikk jeg brått mensen med større blødning. Da sa min eks noe lignende som det din bruker å si når du har mensen. Forskjellen var at min eks sa det med latter og ironi og gjorde det tydelig at han ikke forventet det. Han hadde aldri sagt slikt og forventet det. Så at din sier slikt når du har mensen, det blir bare slitsomt og flaut og kjempeirriterende.

Anonymkode: 34900...6f2

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Bombasi skrev (6 minutter siden):

Problemet ditt ser ut til å være at du har skapt falske forventninger ved å ikke si nei eller på andre måter antyde at dette ikke blir aktuelt for deg å gjøre. Og da blir folk "sittende og vente" på deg, og kommenterer ditt fravær og grunner til ditt fravær som du da blir "svar skyldig" på.

Du må være avkreftende på en tydelig måte når du får slike "hvis du kjeder deg.."-kommentarer. 

Og husk at du må ikke begrunne ditt avslag. En "Hehe, artigkar du! :D" får deg som regel bort fra kommentaren. 

Edit: Eeh, er det snakk om typen din?! Be han hute seg å gjøre ting selv heller. Vær direkte! Si NEI hvis du ikke har lyst.

Til siste avsnitt; det er i forhold til typen jeg sliter mest med denne kommunikasjonsformen, ja. Men foreldrene og broren hans er på den samme måten i forhold til ham og oss. Vil ikke spørre om hjelp, men hinter og hinter til at vi skal bidra uoppfordret. Vil ikke være til bry og vil bare hjelpe, men ender opp med å skape mer bry for oss å la dem "hjelpe oss", enn om vi hadde fått klare oss selv.

Han gjør veldig mye selv, og jeg har ingenting imot å handle ting for ham og sånt. Det er mer måten det blir "spurt" og hintet på som kan irritere meg eller gjøre meg sliten mentalt, avhengig av dagsform. Det er ikke bare tjenester det gjelder. Han hører isbilen komme, og spør om jeg vil ha noe. Det er ikke nøye for ham, sier han, bare hvis jeg vil ha noe. Jeg har egentlig ikke lyst på noe, så jeg svarer at for meg er det ikke så farlig. Han blir sur når isbilen kjører uten at vi har kjøpt noe, så da ville han jo tydeligvis ha likevel. Så hvem springer på eget initiativ, etter mange nok ganger med furting, og handler noe han liker, lar jentungen velge noe, og velger et eller annet random jeg bruker å like når vi hører isbilen? Meg. Da blir han glad. Er jeg på butikken og jeg spør om han vil ha noe godt, kan jeg få til svar at jeg vet hva han liker. Han har innrømmet at han har ikke like god kontroll på hva jeg liker. (Jeg "tester" ham ikke ved å svare at han vet da hva jeg liker heller...)

Ja, du er inne på noe i første avsnitt, jeg er elendig på å si tydelig nei(evt nei takk). At alt man ikke liker selv blir snakket ned i den familien hjelper ikke på siden jeg da liker mange av de tingene som snakkes ned.

• Hjerte 6
Skrevet

Bare si at nei, du kjeder deg ikke, og du har nok å henge fingrene i, men takk for tips!

Det er jo ingen som kan tvinge deg til å stikke innom biltema eller plukke bær. Men bærne må jo plukkes, så du kan jo tilby å gjøre det når du har tid. Antar at mannen din også har ting å gjøre. Og hvis du likevel skal forbi biltema, så kan du vel det?

Det er vel bare en forsiktig måte å spørre om en tjeneste på.

Anonymkode: 8b8e3...bfb

• Liker 1
Skrevet

"Kan du være så snill..."

"Gidder du..."

"Passer det at du..."

Selv liker jeg ikke å bli bedt om ting med et "gidder du", og sier ifra hvis noen bruker det ofte. Det du beskriver TS er en språklig ukultur, der man ikke kommuniserer tydelig:

Jeg ber deg om en tjeneste, der jeg skal være takknemlig hvis du hjelper meg.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er sånne ting dårlige foreldre sier til sine barn og gjør at barna deres assosierer ansvar og plikter med grusomt negative ting. Man suger all lyst til å gjøre produktive ting ut av barna sine ved å gjøre plikter til straff, heller enn noe man gjør for å holde ting ordentlig rundt seg

Anonymkode: fabd6...9a3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er lov til å ta en samtale med partner om tonen man prater til hverandre med. Hvis du ikke trives så er nok gresset grønnere på andre siden. 

Anonymkode: 1ef76...e59

• Liker 4
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Hahahahaha hva faen her hadde jeg ikke klart å unngå å le HØYT! Heldige meg som får suge pikk og ha mensen samtidig. Helt sjukt.

Men sånn seriøst, jeg skjønner at de er slitsomt. Jeg foretrekker klar kommunikasjon selv, det et noe nedlatende med denne måten å kommunisere på, som om man snakker til et barn man prøver å oppdra til å gjøre de riktige tingene.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Han er er passiv aggressiv fyr som i stede for å spørre normalt og ta et svar, bygger opp sånne halvspørsmål der han halveis manipulerer deg og halveis ber deg om å gjøre noe, ved å legge deg på deg. Jeg mistenkte det helt til jeg leste dette avsnittet her, nå er jeg sikker. Han klarer ikke å spørre rett ut og risikere å få et avslag.

Du sitter med en fyr som er veldig konfliktsky, men går ikke av banen for å slenge dritt og fornærmelser mot deg når du ikke gjør som han vil, enda det er han selv som presenterte det som noe mindre viktig først!.

Dette er ikke bare en talemåte, og jeg tror ikke dette er eneste området han er sånn på. Jeg ville ikke vært sammen med noen som ikke klarer å si ting som de er. 

Anonymkode: 9e9d3...983

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er mange som gjør lignende, de pakker inn forespørselen/spørsmålet, mest sannsynlig fordi de vil gi 'ordren' eller spørsmålet på en mildere måte i redsel for å tråkke noen på tærne.

Kan du ikke bare si ifra om at de gjerne kan være mer direkte.

-Stikker du innom biltema og kjøper bremseklosser på vei hjem

-Vil du plukke resten av bærene som er modne?

- Vi har mye arbeid med slått/vedhogst som skulle vært gjort, har dere tid til å hjelpe en dag?

(Det blir mer rett på, men en har fortsatt mulighet til å si at en ikke kan)

• Nyttig 5
Skrevet

Du må kanskje ta litt mer ansvar og iniativ selv da så folk ikke må mase. 

Anonymkode: 4955d...4f1

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...