AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #1 Skrevet 21. august 2023 Hei, har nettopp fått meg en liten valp. Har hatt han i en uke ca. I dag skjedde det en liten hendelse som gjorde meg så lei meg. Valpen biter hele tiden. Spesielt på fingre og bein. Da jeg skulle hente noe på soverommet fulgte han etter meg og beit. Det gjør sinnsykt vondt. Jeg fikk han til å slutte og ga han en pinne. Men da jeg slang meg i senga for å hente mobilen, tok han i samme sleng tak i sokken min. Han ble derfor slengt i veggen. Han skadet seg ikke, men han ble så redd. Han peip og løp ut av rommet. Hjertet mitt sank, jeg er så redd for at jeg har mista tilliten hans. Han roer seg fort ned men han nekter å gå i rommet. Så bare lurte på om noen har noen tips? Dette var virkelig et uhell, men er så sint på meg selv for at jeg var uforsiktig. Prøvde bare å late som ingenting hadde skjedd for å roe han. Men føler han er blitt mer engstelig etter epiosoden🥺 Anonymkode: 0ab6c...0b4 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #2 Skrevet 21. august 2023 Ved et uhell * Anonymkode: 30231...a4c
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #3 Skrevet 21. august 2023 Hvordan er det mulig at du slengte han i veggen? Hvordan slenger man seg i senga sånn? Det eneste du kan gjøre er vel å bevege deg litt roligere inne, og ikke skremme han noe mer. Er valpen redd deg eller rommet? Har f.eks trådd på halen til hunden min ved uhell, men det har gått bra- så tror det sikkert går bra med valpen din. Anonymkode: e6068...e75
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #4 Skrevet 21. august 2023 Gi han noe godt å spise. Det beste han vet. Fra hånda di. Anonymkode: 63b4e...3bf 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #5 Skrevet 21. august 2023 Og hva gjorde du når han peip og du åpenbart så at han ble redd, du bare lå der? Hvis jeg ved et uhell skader et dyr så utrykker jeg med både kroppsspråk, språket mitt m.m ovenfor dyret slik at dyret forstår at det ikke er farlig, og at jeg unnskylder meg. Det handler vel om empati. Du kan jo anse valpen som en baby, du må umiddelbart skape tilliten igjen. Ellers er det jobbing som må gjøres. Uavhengig dette så er hele episoden helt ekstremt merkelig. Du må være forferdelig tung og sterk hvis du klarer å slenge en valp i veggen fra sokken din 🙃🙃🙃🙃. Jeg hadde ikke klart det. Anonymkode: 1daea...9c6 4
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #6 Skrevet 21. august 2023 Føler jeg blir litt misforstått her. Det var virkelig ikke med vilje. Hadde håpt på råd fremfor at folk skal påpeke hvor dumt dette var. Jeg vet det veldig godt. Jeg hadde så vondt inni meg og ringte nærmest på gråten til dyrlegen. Med dyrlegen kom vi fram til at dette gikk veldig fint. Jeg bare kjenner veldig på skyldfølelse siden jeg var uforsiktig. Har aldri hatt en valp før og så ikke det komme at han skulle gripe tak i meg da jeg gikk i senga. Men jeg vet det var dumt. Han er trygg på meg og var egentlig aldri direkte utrygg på meg heller. Jeg gikk til han med en gang og beroliget han. Men bare merker at han er redd for rommet det skjedde i. Derfor hadde jeg håpt på råd fra folk som har mer erfaring enn meg når det kommer til de små for hvordan man kan betrygge valpen. Anonymkode: 0ab6c...0b4 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #7 Skrevet 21. august 2023 10 minutter siden, AnonymBruker said: Og hva gjorde du når han peip og du åpenbart så at han ble redd, du bare lå der? Hvis jeg ved et uhell skader et dyr så utrykker jeg med både kroppsspråk, språket mitt m.m ovenfor dyret slik at dyret forstår at det ikke er farlig, og at jeg unnskylder meg. Det handler vel om empati. Du kan jo anse valpen som en baby, du må umiddelbart skape tilliten igjen. Ellers er det jobbing som må gjøres. Uavhengig dette så er hele episoden helt ekstremt merkelig. Du må være forferdelig tung og sterk hvis du klarer å slenge en valp i veggen fra sokken din 🙃🙃🙃🙃. Jeg hadde ikke klart det. Anonymkode: 1daea...9c6 Ikke nødvendigvis, er det en sånn liten valp som mange skaffer seg så veier de jo nesten ingenting. Anonymkode: 70802...287 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #8 Skrevet 21. august 2023 Det går seg somregel til. Gjør noe morsomt ut av å være på soverommet. For eksempel trene litt, gi godbiter osv så pleier de somregel å glemme det som var skummelt Anonymkode: ce121...28a 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #9 Skrevet 21. august 2023 Valpen har helt sikkert glemt det nå. Det verste du kan gjøre er å trøste og synes synd på. Da viser du at dette var farlig og noe å være redd for. Lat som ingenting, oppmuntre og bruk positiv forsterkning. Dersom valpen er redd for å gå inn på rommet ditt så lokk han inn dit og belønn hver gang han kommer litt nærmere. Ikke press eller tving han. Dette går helt fint Anonymkode: c0455...e30 4 1
AnonymBruuuker Skrevet 21. august 2023 #10 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det går seg somregel til. Gjør noe morsomt ut av å være på soverommet. For eksempel trene litt, gi godbiter osv så pleier de somregel å glemme det som var skummelt Anonymkode: ce121...28a Takk for råd skal prøve det!
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #11 Skrevet 21. august 2023 Hunder kan bli skremt av ting som skjer brått, høye lyder osv, og min erfaring er at det er best å late som ingenting. Ikke løpe etter, trøste osv. Nå fikk jo valpen din seg en liten støyt også, så du må selvsagt se til at den ikke er skadet, men ellers ville jeg latt det være. Hvis den er redd for rommet så hadde jeg brukt tid på trening der. Anonymkode: 564b4...486 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #12 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan er det mulig at du slengte han i veggen? Hvordan slenger man seg i senga sånn? Det eneste du kan gjøre er vel å bevege deg litt roligere inne, og ikke skremme han noe mer. Er valpen redd deg eller rommet? Har f.eks trådd på halen til hunden min ved uhell, men det har gått bra- så tror det sikkert går bra med valpen din. Anonymkode: e6068...e75 Klarte det med en katt jeg hadde. Begynte å ane hvorfor ingen eide katten. Jeg tok den inn fordi den gikk ite og søkte ly for kulden i butikken. Og det var 25 minus ute. Katten var nesten voksen og klin gal. Så den gikk uprovosert til angrep, også når jeg sov. Så lukket døra på natten. Men den fikk opp døra. Og tok meg alikevel. En natt hugg de skikkelig til i beinet mitt, mens jeg sov. Tydeligvis sparket jeg ut foten, og i det jeg hadde opp øynene , så jeg katten midt oppå veggen. Ganske naturlig reakson, når noe uventet blir så vondt. Måtte avlive den, for den var jo gal. Dyrlegen ville undersøke katten. Og viste seg å ha en gen feil og nerve feil. Kunne sitte i ro å se på tv, pg plutselig fikk jeg fullt angrep i bakhodet. Pekte seg ut noen av mine venner, jeg reddet fra katten ved at heg fikk tak i den i lufta. Når den gikk fulstendig berserk på armen til en, som heldigvis hadde på seg hanske. Da fant jeg ut at dette var så brutalt at det var ikke noen vei utenom å avlive. Biting på valp er mer vanlig da Anonymkode: 182b4...28e 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #13 Skrevet 21. august 2023 Det har helt sikkert gått bra med valpen. Har hatt flere valper og kattunger, og det har vært en del hendelser over årene med alle disse små villbassene. Alle har gått bra uten at det har gitt noe varige men hos noen av de. Ene valpen min hadde vært ute med samboeren min, og var veldig gira og glad for å se meg. Så han tok fart og hoppet opp på meg og bjeffer høyt mens jeg hadde duppet av på sofaen. Så jeg skvatt skikkelig og snudde meg rundt litt fort, og valpen datt opp på bordet og veltet alt som lå der. Han ble litt forskrekket, og bordet var litt skummelt noen timer etterpå. Men det har ikke hindret han i å rulle ut av sofaen og lande delvis på bordet en håndfull ganger til i løpet av 4år 😅 Anonymkode: fd839...b45
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #14 Skrevet 22. august 2023 Slapp helt av. Du var uheldig og ga valpen en støkk, som vi alle har gjort. Det kommer sikkert til å skje igjen. Ikke gå etter og trøst med babystemme. Snakk med vanlig, fin stemme og gi valpen en fin "du er okay" scratch, og få den med i lek/gøy 5-min trening med godbiter. Da får den ristet det av seg. Jeg tråkket på labben til minstehunden så nylig som i går. Hun skrek og hoppet unna. Jeg snakket med en "whoops sorry men du er okey" stemme (verken baby-- eller veldig glad stemme), og ga henne en kjapp scratch på rumpa. Det var over på 4 sekunder, og turen fortsatte som vanlig. Hunder vet hva uhell er. Det er ikke noe problem at valpen e litt redd for soverommet nå. Faktisk er det fint at den assosierte støkken den fikk med rommet og ikke deg. Kast noen godbiter på gulvet utenfor soverommet, også noen rett innenfor døren på soverommet og jobb dere inn på rommet. Går den inn på rommet, sleng deg ned på gulvet og sleng litt godbiter rundt og kos dere i noen minutter. Den kommer over det. Anonymkode: ed079...4e5 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå