Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst til å søke startlån, men vet ikke om jeg får. Er det eventuelt lov å søke flere ganger? 

Jeg går på overgangsstønad og jobber som ringehjelp i barnehage. Jeg studerer til et trygt yrke på "fritiden". 

Medregnet bostøtte og barnetrygd uten barnebidrag (det får jeg ikke), har jeg en inntekt på ca 25000 i mnd. 

Jeg har gammelt studielån på snart 100 000, men det går sakte, men sikkert nedover. Ellers ingen gjeld utover det. 

Leiemarkedet her er ganske vanskelig, og jeg er redd for at barna må flytte mange ganger og bytte skole osv. 

Her jeg leier er det trygt og stabilt, og jeg står på venteliste til noe større, men det kan ta mange år, hadde jeg visst det tar feks kun et år, hadde jeg slappet av litt mer. 

Vi bor nå i en toroms, jeg og mine to barn. De har ikke eget rom, ikke plass til å ha venner.. Ingenting.. 

Vits å søke? 

Anonymkode: aae84...293

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ha fast inntekt for å få startlån. 

Anonymkode: 536b9...3d4

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du må ha fast inntekt for å få startlån. 

Ja, vet egentlig det. Vil jo få det etterhvert da, men alt kan jo skje.. 

Skrevet

Bare å søke på nettet. Trenger ikke spør her, er husbanken som avgjør. Bare å slenge inn en elektrisk søknad🙂🤞🏼

Jeg fikk og det til tross jeg hadde vanlig banklån i banken,men ønsket gunstigere rente og lån så fikk refinansiert og byttet lånet fra sparebank til husbanken☺

Anonymkode: 31f55...61e

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bare å søke på nettet. Trenger ikke spør her, er husbanken som avgjør. Bare å slenge inn en elektrisk søknad🙂🤞🏼

Jeg fikk og det til tross jeg hadde vanlig banklån i banken,men ønsket gunstigere rente og lån så fikk refinansiert og byttet lånet fra sparebank til husbanken☺

Men du hadde kanskje fast inntekt? 

Et alternativ kunne vært for meg og hoppet av studiet og prøvd å finne en dagtid jobb, men blir jo ikke trygg jobb det liksom.. Nå har jeg liksom endelig fått kommet inn på lærerstudiet og det er jo noe jeg egentlig vil fremfor å jobbe i service.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Et alternativ kunne vært for meg og hoppet av studiet og prøvd å finne en dagtid jobb, men blir jo ikke trygg jobb det liksom.. Nå har jeg liksom endelig fått kommet inn på lærerstudiet og det er jo noe jeg egentlig vil fremfor å jobbe i service.. 

Uføretrygdet. Fast er det vel ,men.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Uføretrygdet. Fast er det vel ,men.

Uføretrygd er varig fast inntekt, og det gjør deg også varig vanskeligstilt. 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva med å gjøre ferdig studier, skaffe fast inntekt og prøve deg på lån da. Kommunen vil mest sannsynlig ikke anse deg som varig vanskeligstilt hvis du tar lærerutdanning. 

Skrevet

Jeg synes du bør søke. Startlån er jo nettopp for slike som deg som trenger fast bolig, men som ikke har kapital og som ikke lån i vanlig bank. Banker krever fast inntekt, men Startlån er litt annerledes, så der har du kanskje en sjans også uten fast inntekt.Men for all del, ikke hopp av studiene. Fullfør lærerutdanningen og du vil høyst sannsynlig raskt få fast jobb og fast og trygg inntekt.

Skrevet
aksase skrev (3 minutter siden):

Jeg synes du bør søke. Startlån er jo nettopp for slike som deg som trenger fast bolig, men som ikke har kapital og som ikke lån i vanlig bank. Banker krever fast inntekt, men Startlån er litt annerledes, så der har du kanskje en sjans også uten fast inntekt.Men for all del, ikke hopp av studiene. Fullfør lærerutdanningen og du vil høyst sannsynlig raskt få fast jobb og fast og trygg inntekt.

Det skal mye til for at kommunen ser bort i fra fast inntekt som kriterie. Skader ikke å søke, men nå er nok årets midler oppbrukt uansett. 

Skrevet

Ta opp tlf og ring, forklar situasjonen og hva du lurer på. Det kan være at vedkommende du prater med legger inn notat til den som mottar søknaden.

Hvis du argumenterer med ønske om å bo i ett visst område grunnet familie/ støttespillere til barna i årene fremover så kan det også hjelpe på. Poenget er barnas trygghet, krets og fremtid.

Anonymkode: c9bf7...900

Skrevet
aksase skrev (8 minutter siden):

Takk for fint råd, ja jeg vil virkelig ikke hoppe av studiene, alt jeg vil er å bare ha en god og trygg jobb jeg trives med, og et ok sted å bo vi slipper å flytte fra.. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ta opp tlf og ring, forklar situasjonen og hva du lurer på. Det kan være at vedkommende du prater med legger inn notat til den som mottar søknaden.

Hvis du argumenterer med ønske om å bo i ett visst område grunnet familie/ støttespillere til barna i årene fremover så kan det også hjelpe på. Poenget er barnas trygghet, krets og fremtid.

Anonymkode: c9bf7...900

Takk for fint råd, det er jo egentlig bare de argumentene jeg har, nemlig barna og at de skal få slippe å bytte skole om de trives. Med å leie vet man jo aldri.. Samtidig koster treroms fjorten tusen i mnd, og det kunne jo gått, men kjipt å leve på andres nåde. 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Uføretrygd er varig fast inntekt, og det gjør deg også varig vanskeligstilt. 

Hva med å gjøre ferdig studier, skaffe fast inntekt og prøve deg på lån da. Kommunen vil mest sannsynlig ikke anse deg som varig vanskeligstilt hvis du tar lærerutdanning. 

Da blir det litt som å falle mellom to stoler om jeg ikke får lån i vanlig bank fordi jeg ikke har egenkapital, og ikke økonomisk vanskligstilt fordi jeg har en god jobb (etterhvert)😅 

Men uansett, godt råd likevel. Kanskje bare søke fordet, og situasjonen vil jo bedre seg etter endt utdanning.. 

Bare jeg ikke stryker da. Da får jeg heller finne meg noe annet.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det skal mye til for at kommunen ser bort i fra fast inntekt som kriterie. Skader ikke å søke, men nå er nok årets midler oppbrukt uansett. 

Er det lurt å søke på begynnelsen av året? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Er det lurt å søke på begynnelsen av året? 

Ja, det er det. 

Skrevet

Det er ingen vits i å søke, når du ikke oppnår kriteriet om fast jobb. Du kan ikke bruke argumentet om at du får jobb etter studiet - fordi det er ingen selvfølgelighet. 

Å gi deg lån uten fast jobb, er som å gjøre deg til gjeldslave. Fordi du må kunne betjene lånet fra dag 1. 

Du klarer fint å vente til du får deg fast jobb med å søke.

Når selv en del uføre med fast inntekt får avslag, så sier det seg selv at du ikke vil få startlån.

Anonymkode: 0e262...1c3

• Liker 1
Skrevet

Kan bare snakke for meg selv, men jeg fikk stort startlån uten å noengang hatt jobb eller noen jobb i sikte. Men er noen år siden, så mulig de har strammet inn.

Anonymkode: f4b82...c41

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kan bare snakke for meg selv, men jeg fikk stort startlån uten å noengang hatt jobb eller noen jobb i sikte. Men er noen år siden, så mulig de har strammet inn.

Dette er så misvisende. 

Sannsynligvis hadde du en fast varig (vanskeligstilt) inntekt av noe slag? Som uføretrygd? 

Eller mener du at du fikk et stort lån som skulle betjenes uten at du hadde inntekt?

Anonymkode: 3b77c...851

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det blir å snakke for deg selv ja, for det er en komplett annen situasjon enn hva TS er i. 
Ts er i en situasjon med midlertidig ikke-fast inntekt, hvor hun i fremtiden vil ha muligheter for fast inntekt. 
Det er stor forskjell på å ha fast og midlertidig lav inntekt. 

Det skulle tatt seg ut om alle studenter med barn kvalifiserte til startlån... 

Anonymkode: a3f6e...caf

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...