AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #1 Skrevet 21. august 2023 Bruker dere all deres tid med barnet etter bhg/skole og til barnet sover? Er det ingen rom for å sitte alene som voksne/ha besøk, gjøre noe annet enn å bruke tid med barnet? Anonymkode: 7c927...c3d
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #2 Skrevet 21. august 2023 Vi bruker ihvertfall mye tid med barnet fordi det er såpass lite. Det er bare 3 timer mellom henting i barnehagen og at barnet sover. Og noe av den tiden går jo vekk i matlaging, sette på en klesvask osv. Vi har jo selvfølgelig besøk innimellom, men de er stort sett interessert i å se barnet også. Og så hender det en av oss foreldre går ut på en eller annen aktivitet eller handler eller noe selvfølgelig. Eller trenger en halvtime alene på sofaen eller noe. Så definitivt rom for noe annet, men vi vil jo stort sett være med barnet etter en lang dag fra hverandre. Anonymkode: 6405c...295 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #3 Skrevet 21. august 2023 Tja. Vi spiser middag sammen og snakker om dagen. Gjør litt husarbeid sammen. Jeg følger ev på en fritidsaktivitet. Så leker de selv på rommet/i stua/ute og ser litt på barne-TV. Imens holder jeg på med mitt ute eller inne (husarbeid, jobb, studier). Så leser vi bok, setter på lydbok og de legger seg til å sove. Da går jeg gjerne en liten tur, tar en kaffe med naboen eller tar en joggetur. Ungene når meg på mobilen hvis det egentlig noe. De er 5 og 6. Så nei, vi tilbringer ikke all tid sammen vil jeg si. Men merker veldig at de har bli mer selvstendig det siste årene. Anonymkode: 4fd11...ccb
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #4 Skrevet 21. august 2023 Minst en av oss er sammen med barna, men den andre kan gjøre andre ting (gå ut, veldig opptatt med egne ting). Men ettermiddagen kretser ikke rundt barna, de leker alene osv. mens vi gjør hus- og hagearbeid. Vi har ofte venner på besøk/spise middag. Barna klarer fint å ikke være midtpunkt hele tiden. Anonymkode: ac8cf...26d 3
Whistler Skrevet 21. august 2023 #5 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Bruker dere all deres tid med barnet etter bhg/skole og til barnet sover? Er det ingen rom for å sitte alene som voksne/ha besøk, gjøre noe annet enn å bruke tid med barnet? Anonymkode: 7c927...c3d Barn nummer 1, tja, nummer to, tre og fire - ikke så mye.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #6 Skrevet 21. august 2023 Nei, jeg lager middag, og setter ofte på en klesvask. Noen dager sitter et av eller begge barna på kjøkkenbenken eller leker inne på kjøkkenet rett ved siden av meg, noen ganger leker de andre steder. Utover det bruker jeg oftest tiden med dem mellom barnehage og legging. Når mannen min er hjemme hender det en gang i blant løper jeg en tur og en gang i blant har vi besøk. Men jeg utsetter gjerne løpeturene mine til barna er i seng, fordi det er så få timer med dem mellom barnehage og leggetid. Anonymkode: 6e956...145 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #7 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Bruker dere all deres tid med barnet etter bhg/skole og til barnet sover? Er det ingen rom for å sitte alene som voksne/ha besøk, gjøre noe annet enn å bruke tid med barnet? Anonymkode: 7c927...c3d Ja klart vi gjør det. Vi har 2-3 timer med dem før de sover. Hvorfor skulle vi ha prioritert annerledes? Anonymkode: f8f5e...289 5 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #8 Skrevet 21. august 2023 Min leker ganske mye ute med venner, er på besøk hos andre og har med venner hjem, så jeg er ikke med henne hele ettermiddagen/kvelden alle dager i uka. Jeg er ikke så sosial og har ikke noe behov for å ha voksne på besøk, drikke kaffe og snakke om voksenting. Anonymkode: 16634...0e5
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #9 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Bruker dere all deres tid med barnet etter bhg/skole og til barnet sover? Er det ingen rom for å sitte alene som voksne/ha besøk, gjøre noe annet enn å bruke tid med barnet? Anonymkode: 7c927...c3d All tid? Nei absolutt ikke.. Men fra kl16.30-19 er det fokus på barna. Vi spiser middag sammen, snakker om dagen og går igjennom lekser. Utover det bruker jeg tid på trening, hunder og venninner og annen familie på ettermiddagen. 1 bhg barn, 2 barneskole barn, 1 på ungdomsskolen. Anonymkode: 33363...727
Anononyma Skrevet 21. august 2023 #10 Skrevet 21. august 2023 Rart spørsmål. Av døgnets 24 timer er det stort sett bare disse 3-4 timene man har sammen med barna. Resten er de plassert under omsorgen hos andre voksne, som har «hundre og ørten» barn å se etter i bhg/skole. De få, gyldne timene på ettermiddagen er de timene disse små menneskene har sammen med de som betyr aller mest for dem. Å tilbringe den tiden sammen bør ikke være en kostnad eller et «må», men et privilegium for oss som er så heldig å ha barn. 7 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #11 Skrevet 21. august 2023 Ja, de timene raser avgårde. Utenom middagslaging og kvekdsrutiner er det ofte bare 1-1,5 time med rom for kvalitetstid, og med barne-TV enda mindre. Så vi går enten ut eller spiller spill e.l inne. Anonymkode: f37c0...995 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #12 Skrevet 21. august 2023 Ja, gjør det. I alle fall når de er små. Åtteåringen har jo litt mer sitt eget liv, er med venner og på aktiviteter. De minste trenger tid med foreldrene på ettermiddagen. Anonymkode: dcfca...632 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #13 Skrevet 21. august 2023 Har så og si aldri andre planer enn å være tilgjengelig/være med barna, med mindre jeg må ordne noe. Så jeg er som regel hjemme hver ettermiddag. Men noe av tiden går jo til å lage middag/rydde opp etter middag. Støvsuger også kjapt. Vi er to hjemme som regel, så hjelper til begge så vi er raskt ferdig. Tiden fra vi er hjemme til leggetid, er ofte knapp. Når yngste er lagt til kl 19, er det jo ikke så lenge før neste mann skal være i seng, helst sove til kl 21. Så, ikke mye tid til å gjøre noe selv. Men det blir nok bedre om 4-5 år 😁 Og årene går fort. Anonymkode: b6204...561
tussi84 Skrevet 21. august 2023 #14 Skrevet 21. august 2023 Nei tilbringer ikke all tiden med barnet. Noe av tiden går til å lage middag, og 2 - 3 kvelder i uka er jeg alene med han. Da blir det ikke så mye fokus på han mens jeg lager maten akkurat. Vi spiser middag sammen. Etter middag er ferdig spist er kl 1730 - 1745. Da leker jeg noe med han, mens andre ganger så leker han alene. Det blir litt av begge deler oftest. De dagene vi er to voksne hjemme, så lager den ene middag mens den andre har fokus på barnet. Men det er fortsatt samme, leke noe med, samtidig mens barnet skal få leke alene inne i mellom også. Vi er tilgjengelig uansett, selv om vi gjør noe annet. Jeg er i litt imot dette med at alt skal aktiviteres og væres med på hele tiden. Barn lærer seg jo ikke å leke alene lenger, eller klarer å sette i gang noe som helst. Det er fint og bra å leke med barna, men alt med måte.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #15 Skrevet 21. august 2023 Jeg er jo rundt dem, vi lager mat, prater og gjør div rundt om i huset. Jeg setter meg ikke ned og fokuserer 100 prosent på dem hele tiden i 3-4 timer. Nå har jeg flere barn alt fra 3-17 så behovene er litt forkjellige. Men middag skal lages, minste skal gjerne bades og så vil alle ha sin bit av kaka. Men jeg pleier og ta meg 10 pause her og der også Anonymkode: 3f60c...044
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #16 Skrevet 22. august 2023 Anononyma skrev (7 timer siden): Rart spørsmål. Av døgnets 24 timer er det stort sett bare disse 3-4 timene man har sammen med barna. Resten er de plassert under omsorgen hos andre voksne, som har «hundre og ørten» barn å se etter i bhg/skole. De få, gyldne timene på ettermiddagen er de timene disse små menneskene har sammen med de som betyr aller mest for dem. Å tilbringe den tiden sammen bør ikke være en kostnad eller et «må», men et privilegium for oss som er så heldig å ha barn. Men dette er jo også barnas fritid, de vil være med venner, fortsette det dataspillet de begynte på etc. Å forvente at de skal ville sitte på fanget mitt å bli pusket på ryggen i mens vi leter bok er litt mye. Anonymkode: 07bc2...166 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #17 Skrevet 22. august 2023 Ja, men kan fint gjøre noe sammen med andre. F.eks treffe venninner og gå på kafé eller gå en tur, barnet blir med. Anonymkode: 4edd8...cf2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #18 Skrevet 22. august 2023 Det er sjeldent og kun i helgene som regel. Ungene flyr rett ut av huset så fort de er ferdig med lekser. Venner som gjelder på begge to. 7 og 10 år. I helgene finner vi på ting som regel. Anonymkode: a417b...dfc 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #19 Skrevet 22. august 2023 Nå er mine barn store. Men brukte ikke nødvendigvis 3-4 timer bare til barnet. Ble gjerne en tur ut på ettermiddagen, men jeg gjorde jo også andre ting. Hendte også at de gikk ut og lekte. Særlig datter kunne sitte lenge for seg selv med lego. Om jeg hadde besøk av venninner så var jo barnet tilstede. Anonymkode: d3225...71c
Arkana Skrevet 22. august 2023 #20 Skrevet 22. august 2023 Da de var ganske små og la seg tidlig gjorde vi det. Da hadde vi jo uansett mye egentid etter barnas leggetid. Ettersom de blir større og er våkne lenger samt både kan og liker å leke alene blir det naturlig å ikke ha samme behov for å bruke all ledig tid med dem. Den tiden hvor de faktisk aller helst ikke vil bruke ettermiddagene/kveldene med foreldrene kommer fortere enn du aner. 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå