Gå til innhold

Skotland - the highlands

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg planlegger en tur til Skotland neste år. Har vært der et par ganger tidligere, utrolig fascinerende land 😍

Jeg tenker noen dager i Edinburgh, der er jeg ganske kjent. Og så tenker jeg å dra nordover, er usikker hvor. 

Noen som har tips til en koselig by hvor det er fint å rusle tur, gjerne mulighet for turløyper i nærområdet? Jeg har vært i Fort Augustus og Inverness, likte begge stedene. Men tenkte å prøve noe nytt.

Og så lurte jeg på om det er enkelt å reise med tog/buss. 

Anonymkode: 10fe3...a03

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Buss og tog fungerer veldig bra, aldri hatt noe problem med det. 

har du vurdert Arran eller Isle of Skye?

Anonymkode: befb2...978

Skrevet

Enkelt, men dyrt

Anonymkode: 2c248...ea3

Skrevet

Inverness, Fort William, Loch Lomond, St Andrew, Isle of Skye.
Enkelt med både tog og buss. Men mest fleksibelt å leie bil synes jeg.

Anonymkode: 5518d...17f

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg planlegger en tur til Skotland neste år. Har vært der et par ganger tidligere, utrolig fascinerende land 😍

Jeg tenker noen dager i Edinburgh, der er jeg ganske kjent. Og så tenker jeg å dra nordover, er usikker hvor. 

Noen som har tips til en koselig by hvor det er fint å rusle tur, gjerne mulighet for turløyper i nærområdet? Jeg har vært i Fort Augustus og Inverness, likte begge stedene. Men tenkte å prøve noe nytt.

Og så lurte jeg på om det er enkelt å reise med tog/buss. 

Tog i Skottland er utrolig fint ❤️ var på interrail i høylandet for mange år siden 

Anonymkode: 98985...db3

• Liker 1
Skrevet

Fort Augustus har du jo vært, men likte meg godt der. Fort William og Glencoe, sistnevnte for naturen selvfølgelig. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Buss og tog fungerer veldig bra, aldri hatt noe problem med det. 

har du vurdert Arran eller Isle of Skye?

Anonymkode: befb2...978

Har egentlig ikke vurdert noe som helst 😊 Hvordan er Arran? Har vært på Isle of Skye, helt nydelig. Men har ikke overnattet der. Ser det er en del steder der, tips til sted å ha som utgangspunkt? /ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Inverness, Fort William, Loch Lomond, St Andrew, Isle of Skye.
Enkelt med både tog og buss. Men mest fleksibelt å leie bil synes jeg.

Anonymkode: 5518d...17f

Tør ikke kjøre …. 🫣 kjører ellers uansett land, men ikke i Storbritannia /ts

• Liker 1
Skrevet
Example skrev (12 minutter siden):

Fort Augustus har du jo vært, men likte meg godt der. Fort William og Glencoe, sistnevnte for naturen selvfølgelig. 

Syntes Fort Augustus var veldig koselig, mulig jeg lander på å dra dit på nytt. Men samtidig hadde det vært fint å se andre steder. 

Har vært på vandring i Glencoe (nasjonalparken), på kartet ser selve stedet Glencoe veldig lite ut, stemmer det? /ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Syntes Fort Augustus var veldig koselig, mulig jeg lander på å dra dit på nytt. Men samtidig hadde det vært fint å se andre steder. 

Har vært på vandring i Glencoe (nasjonalparken), på kartet ser selve stedet Glencoe veldig lite ut, stemmer det? /ts

Det er veldig lite, ja. Så det er nok mer for nærhet til naturen enn kultur, for å si det sånn. Ville nok sånn sett overnattet andre steder.

Pitlochry kan jeg forresten anbefale som en litt større, men koselig by/landsby. Det ligger ikke i Highlands, men heller ikke så langt unna. Litt samme følelse som de andre byene nevnt over her, minus Glencoe village.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vært i Ullapool noen ganger. En koselig liten by, skal visstnok være fine turmuligheter der også. Går ikke tog, men buss nord fra Inverness. Derfra kan du ta ferge over til de ytre hebridene, om du vil. Harris/Lewis.

Anonymkode: 05a24...002

Skrevet

Inverness, Glencoe, Culross, Isle of Skye, Falkland, mange fine steder. 

Anonymkode: 5d21e...d49

Gjest Linny111
Skrevet

Jeg bor i Skottland. Highlands blir umiddelbart vanskelig uten bil. Hvis du får til å dra til nordkysten av Moray, er det helt nydelig og svært få turister der. Lange sandstrender og nydelig natur. Fort William er ganske fin, like ved Ben Nevis om du vil ha en skikkelig tur. 

Selve landsbyen Glencoe er ikke noe særlig. Det er mer et sted å overnatte/spise lunsj om man har bil og skal kjøre rundt for å oppdage Glencoe, som er helt nydelig.

Bare send meg PM om du har noen spørsmål. Jeg bor i Edinburgh.

Skjønner at du ikke tør å kjøre. Jeg har hatt lappen i et år, og syns det er skikkelig skummelt å bare kjøre rundt sør i Skottland. Veiene er knøttsmå 😅

Skrevet

Ikke akkurat highlands, men jeg liker meg veldig godt i Dumfries.

Anonymkode: a655a...1af

Skrevet

En fin rute jeg har kjørt et par ganger er rett nord fra Edinburgh, gjennom Inverness og videre til nordkysten. Så følge nordkysten litt vestover før du svinger sørover, ned til Kyle of Localsh og Kileakin, og så opp Skye til Portree. Derfra tilbake, sørover, via Highlanderslottet noen minutter ned fra Skye, og så nedover mot Fort William. Sving østover tilbake til Edinburgh i godt tid før Glasgow.

Sett av et par dager til Edinburgh. Besøk de fire åsene for å få utsikt og gåturer. Hver har sin særegenhet. (Castle Hill, Calton Hill, Arthurs Seat og den hvor astronomiavdelingen til Universitet holder til)

Skrevet
47 minutter siden, Epictetus said:

En fin rute jeg har kjørt et par ganger er rett nord fra Edinburgh, gjennom Inverness og videre til nordkysten. Så følge nordkysten litt vestover før du svinger sørover, ned til Kyle of Localsh og Kileakin, og så opp Skye til Portree. Derfra tilbake, sørover, via Highlanderslottet noen minutter ned fra Skye, og så nedover mot Fort William. Sving østover tilbake til Edinburgh i godt tid før Glasgow.

Sett av et par dager til Edinburgh. Besøk de fire åsene for å få utsikt og gåturer. Hver har sin særegenhet. (Castle Hill, Calton Hill, Arthurs Seat og den hvor astronomiavdelingen til Universitet holder til)

TS har vært i Edinburgh flere ganger og skal ikke kjøre bil, så denne posten er litt irrelevant.

Anonymkode: 89d50...90f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker said:

TS har vært i Edinburgh flere ganger og skal ikke kjøre bil, så denne posten er litt irrelevant.

Er du like hyggelig ellers, eller er du bare tøff i trynet når du er anonym på internet?

(Du trenger ikke svare. Du vil bli ignorert).

Skrevet
2 hours ago, Epictetus said:

Er du like hyggelig ellers, eller er du bare tøff i trynet når du er anonym på internet?

(Du trenger ikke svare. Du vil bli ignorert).

Beklager, ser at det hørtes litt frekt ut. Du kom med skikkelig gode råd angående Edinburgh, men jeg tenkte bare på at TS spesifikt sa at de ikke ville leie bil og du kun ga råd om en spesiell kjørestrekning. Men den kan jo være relevant for andre som leser tråden og vil reise samme rute.

Skrevet

Jeg var på seminar i Edinburgh for mange år siden, da reiste vi en tur til «the Highlands» etterpå. Ca en time ut av Edinburgh, til Loch Lomond og en tur opp på Ben Lochmond. Vi sov over på et koselig hotell før vi tok turen opp/ ned Ben Lochmond. Fantastisk utsikt og nedstigningen gav super utsikt i timesvis. Glemmer det aldri 😊 - vi kjørte bil da, men tipper det går buss dit og.

Anonymkode: 69c01...f80

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...