Gå til innhold

Hvordan komme i gang med vektnedgang etter fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg er en av de som lar meg selv forfalle under graviditet.

Med første la jeg på meg nærmere 30 kg, satt igjen med 20 kg + som jeg klarte å gå ned til jeg ble gravid igjen med neste 2 år etter. Men klarte ikke å gå ned noenting nesten før jeg slutta å amme og begynte på jobb igjen og baby ble mer aktiv.

Nå er nr. 2 4 uker. La på meg 25 kg dette svangerskapet og sitter nå med 16 kg+ fra startvekt. Men kunne tenke meg å gå ned 20-25 kg. Er per dags dato 92 kg.

Problemet er at jeg er så sulten og sugen på mat. Begge babyene mine har vært sånn at de kun vil ligge oppå meg og sove. Blir babyen lagt ned så våkner hun igjen. Sovner av og til i vogna, men det er ikke lenge🙈 Så jeg sitter mye i sofaen, og da blir trøsten noe godt og spise. Sammen med lite aktivitet så sier det seg selv at kiloene ikke "raser" av.

Jeg vet jo egentlig hva som skal til for å gå ned, men det er vanskelig i praksis. Så trenger hjelp til å endre tankegang og vaner. Jeg er mye lei meg, gråter og føler meg "fanget". Har også mye dårlig samvittighet ovenfor eldste barnet som for det meste henger sammen  med pappaen/besteforeldre etter barnehagen. :( så er nok mye trøstespising i tilegg til sulten og dårlige vaner etter svangerskapet. Sover også veldig lite om nettene, 4-5 timer med usammenhengende søvn.

Noen som har vært i samme situasjon? Tips til hvordan endre tankegang?

Ønsker å være lettere og ha mer energi til barna, i tillegg til å se og føle meg bedre😊

Tar gjerne i mot konkrete tips til mat osv.😊

Anonymkode: cd64b...911

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, jeg er en av de som lar meg selv forfalle under graviditet.

Med første la jeg på meg nærmere 30 kg, satt igjen med 20 kg + som jeg klarte å gå ned til jeg ble gravid igjen med neste 2 år etter. Men klarte ikke å gå ned noenting nesten før jeg slutta å amme og begynte på jobb igjen og baby ble mer aktiv.

Nå er nr. 2 4 uker. La på meg 25 kg dette svangerskapet og sitter nå med 16 kg+ fra startvekt. Men kunne tenke meg å gå ned 20-25 kg. Er per dags dato 92 kg.

Problemet er at jeg er så sulten og sugen på mat. Begge babyene mine har vært sånn at de kun vil ligge oppå meg og sove. Blir babyen lagt ned så våkner hun igjen. Sovner av og til i vogna, men det er ikke lenge🙈 Så jeg sitter mye i sofaen, og da blir trøsten noe godt og spise. Sammen med lite aktivitet så sier det seg selv at kiloene ikke "raser" av.

Jeg vet jo egentlig hva som skal til for å gå ned, men det er vanskelig i praksis. Så trenger hjelp til å endre tankegang og vaner. Jeg er mye lei meg, gråter og føler meg "fanget". Har også mye dårlig samvittighet ovenfor eldste barnet som for det meste henger sammen  med pappaen/besteforeldre etter barnehagen. :( så er nok mye trøstespising i tilegg til sulten og dårlige vaner etter svangerskapet. Sover også veldig lite om nettene, 4-5 timer med usammenhengende søvn.

Noen som har vært i samme situasjon? Tips til hvordan endre tankegang?

Ønsker å være lettere og ha mer energi til barna, i tillegg til å se og føle meg bedre😊

Tar gjerne i mot konkrete tips til mat osv.😊

Anonymkode: cd64b...911

Jeg tenker at det ikke er nå du skal «slanke deg», men du kan gjøre sunnere valg? Gjøre ting som er bra for deg og fokusere på at du skal få i deg noe sunt hver dag. Kanskje kan du bruke bæresele og gå tur ute med den? Da er babyen nær deg og du får bevege deg. 
Du kan dele opp frukt du faktisk liker og ha tilgjengelig. Dele opp grønnsaker med dipp til. Og så kanskje blir det mindre usunt fordi noe erstattes av sunnere valg? 
Ellers har du noe annet du kan drive med som gjør deg glad som er forenlig med klistremerkebaby? 
Kanskje sånn voksenfargeleggebok, lese en bok, strikke, legge puslespill et eller annet så du har noe annet å gjøre enn å spise når du ikke er sulten? 

Anonymkode: 3cf9d...bc4

• Hjerte 1
Skrevet

Ammer du nr 2 også? Isåfall burde du vente med å aktivt slanke deg før du er ferdig med å amme

Anonymkode: ac07e...842

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...