Gå til innhold

Innafor med energikuler i matpakka?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sånne med dadler, kakao, havregryn osv. Det ser jo ut som dessert, men tenkte at det kunne vere kos å få i matpakka til 3åringen. Men så tenkjer eg om andre barn reagera, eller om det blir sett på som "godteri" og at det sjølvsagt ikkje er ok ved måltid. Blir laga i små kuler for unngå gris, og guten grisar generelt lite.

Null stress å gje før barnehage. Mannen sa ja, eg vart usikker. Kva syns du?

Anonymkode: 7a6e3...e09

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg har ikke sånne ting i matpakka. Syns det er en uting. 

Anonymkode: 1f575...f1b

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Sånne med dadler, kakao, havregryn osv. Det ser jo ut som dessert, men tenkte at det kunne vere kos å få i matpakka til 3åringen. Men så tenkjer eg om andre barn reagera, eller om det blir sett på som "godteri" og at det sjølvsagt ikkje er ok ved måltid. Blir laga i små kuler for unngå gris, og guten grisar generelt lite.

Null stress å gje før barnehage. Mannen sa ja, eg vart usikker. Kva syns du?

Hvorfor ikke? 
Det er jo sunt. Mer næring i en sånn enn ei kneipskive. Mitt barnehagebarn har innimellom med seg matpakke selv (får brødmat servert men av og til vil hun ha med hjemmefra) og den matboksen fylles med ostestang, oliven, pinjekjerner, eplebåter, osv. Aldri fått kommentarer på det fra bhg😊

Anonymkode: 7bc5e...858

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Bare å gi

Anonymkode: 1a07f...990

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Selvfølgelig er det greit 👌

Vil du dele oppskrift også?

Anonymkode: 0aa39...053

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Selvfølgelig er det greit 👌

Vil du dele oppskrift også?

Anonymkode: 0aa39...053

Sjølvsagt! :)

100g dadlar, 50g kakao, 1 dl havregryn, 1dl vatn, 1 ss peanøttsmør/tahin, 1 ts kokosolje, 1 klype salt. Ha alt i mixar og form som kuler. Eg rulla dei litt i kokos også! Oppbevar i kjøleskap 🤗

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet

Sender med det rett som det er, jeg! Barna elsker det, og de inneholder god næring. Kokoskuler og pepperkakekuler er favoritten 🤓 Lager selv. Utrolig hva man kan putte i. Prøv med gresskarkjerner i kokoskulene, så sunt!

Anonymkode: b0398...495

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du vet kanskje ikke hva det er siden du mener det er en uting?

Anonymkode: 01a93...605

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Lol. Mer næring i det enn ei skive med kneipp, da…

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er en uting med nøtter/peanøtter i barnehagen. Selv om man ikke vet at det er nøtteallergi der så er det ikke sikkert alle har smakt nøtter enda, om man ved et uhell får i seg dette og er allergisk kan det være livsfarlig. Akkurat nøtter synes jeg man kan spise hjemme. 

Anonymkode: c4ab6...5de

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvis ungen begynner å bli tjukk etterhvert, så tror jeg du skal regne på energiinnholdet i de kulene og hva en liten unge på 3 år faktisk bruker i løpet av en dag.

Anonymkode: e7885...781

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvorfor holder det ikke å bare ha skiver med pålegg og en frukt i matpakken? Ungene blir jo bortskjemte i matveien

Anonymkode: c5fb8...53c

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes det er en uting med nøtter/peanøtter i barnehagen. Selv om man ikke vet at det er nøtteallergi der så er det ikke sikkert alle har smakt nøtter enda, om man ved et uhell får i seg dette og er allergisk kan det være livsfarlig. Akkurat nøtter synes jeg man kan spise hjemme. 

Du vet det dør flere barn av melk- og eggeallergi enn av nøtteallergi. Skal man forby melkb eg egg i matpakken også da, siden andre kan få det i seg?

• Liker 2
Skrevet

Hvis ungen begynner å bli tjukk etterhvert, så tror jeg du skal regne på energiinnholdet i de kulene og hva en liten unge på 3 år faktisk bruker i løpet av en dag.

😂 ja, regnar med den eine kula eg har i matpakka for første gong gjer utslaget. Eg har god kontroll på kostholdet/aktivitetsnivået til borna mine, takk!

• Liker 4
Skrevet

Overvektighet hos barn skyldes i hovedsak feilernæring og inaktivitet. De energikulene det snakkes om her faller ikke inn under den kategorien. Både peanøtter, havregryn og dadler er svært næringsrikt og sunt.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, det er eg faktisk einig i! Eg har feks sagt til mannen at nøtter ikkje er ok å ha i matpakka, både pga allergi men også mtp kvelningsfare då vi gjev heile nøtter, og vil ikkje pålegge personale å passe ekstra på sidan dei har fleire å følgje med på enn vi har i måltida. Difor eg skreiv "/tahin" 😊

Ts.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Sjølvsagt! :)

100g dadlar, 50g kakao, 1 dl havregryn, 1dl vatn, 1 ss peanøttsmør/tahin, 1 ts kokosolje, 1 klype salt. Ha alt i mixar og form som kuler. Eg rulla dei litt i kokos også! Oppbevar i kjøleskap 🤗

Hørtes godt ut 😊

Anonymkode: 3e714...914

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Overvektighet hos barn skyldes i hovedsak feilernæring og inaktivitet. De energikulene det snakkes om her faller ikke inn under den kategorien. Både peanøtter, havregryn og dadler er svært næringsrikt og sunt.

Har du en kilde på det?

Anonymkode: 393fc...c32

Skrevet

Høres helt unødvendig ut.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Næringsrikt ja.fruktose fra dadler går rett til fettlagring.300 kcal pr 100g ( 68g karb) Havregryn  370kcal pr 100g ( 60 g stivelse)  peanøttsmør er 610 kcal pr 100g 

https://nhi.no/kosthold/overvektfedme/storre-vektokning-med-fruktose/

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...