Gå til innhold

Parkett eller varmefolie og laminat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg skal pusse opp leiligheten min, og siden den antakelig må selges om 1-3 år, vil jeg gjerne høre hva dere foretrekker her:

Jeg må bytte gulv, og vil ha likt gulv i hele leiligheten. Stue, gang, kjøkken og to soverom. 

Innenfor budsjettet kan jeg enten kjøpe ordentlig lun og fin parkett, eller få lagt varmefolie og rimeligere laminat.

Jeg er ikke så veldig glad i laminat selv, men ser at det er praktisk på kjøkken og i gang, og varmefolie vil hjelpe mot den kalde følelsen (kun kjeller under her, så det er litt gulvkaldt).

Er laminatgulv veldig negativt ved boligkjøp for deg? Ville varmefolie vært en betydelig pluss? 

På forhånd takk for svar! 

Anonymkode: 25363...6aa

Skrevet

For meg er laminat er stort pluss! Vi pusset nettopp opp, og la nye gulv i hele første etasje, og valgte laminat! Valgte god kvalitet, som har bl.a 72 timers garanti mot vannsøl. Etter to nye boliger med parkett tidligere ville vi ha noe som tålte normal bruk bedre, uten store muligheter for riper, hakk og evt solbleking.

Anonymkode: bf155...2ac

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Heller laminat enn parkett👍 Varmefolie har jeg ingen erfaring med, så ville nok ikke tenkt over at det ikke var lagt det.

Anonymkode: 62667...1da

• Liker 2
Skrevet

Jeg liker parkett best. Hvis ikke må du kjøpe en dyr laminat og passe på å legge den slik at mønstre ikke gjentar seg så man lett ser at det er fake.

Anonymkode: fbea6...0a7

Skrevet

Er det elektrisk varmefolie du tenker på?

jeg har dette under laminatgulv i stue og kjøkken og er veldig fornøyd med det, dette ble lagt for 9 år siden og jeg ville valgt dette fremfor parkett om valget skulle vært gjort på nytt.

Men prismessig vil jeg tro dette er minst like dyrt som parkett om du vil ha laminatgulv som ser bra ut og skal ha en elektriker til å legge varmefolien. 🤔

Anonymkode: b7499...96d

• Liker 1
Skrevet

Jeg har varmefolie. Aldri igjen. Hver minste ujevnhet i gulvet førte til knirk x1000. 

Kjør parkett og selg en varm sommerdag. 

Anonymkode: 0d989...7a6

Skrevet

Takk for svar! Det er elektrisk varmefolie jeg tenker på. Jeg har en effektiv vedovn og det er relativt godt isolert her, så håper å kunne droppe panelovner utenfor stue som en bonus. 

Regner med det blir like dyrt som parkett, for jeg vil absolutt ikke ha det billigste laminatgulvet. Men heller ikke den billigste parketten.

Knirk er et stort minus! Det må jeg definitivt sjekke/spørre om før jeg bestiller noe.

Anonymkode: 25363...6aa

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg har varmefolie. Aldri igjen. Hver minste ujevnhet i gulvet førte til knirk x1000. 

Kjør parkett og selg en varm sommerdag. 

Anonymkode: 0d989...7a6

Hæ? 
Hva har knirkinga med varmefolien og gjøre?

Varmefolie hadde absolutt vært et pluss for meg! Vi har det selv og det knirker ikke her. Trappa knirker, men der har vi ikke folie😏

Endret av Ulla Ullsokk
  • Liker 2
Skrevet

Jeg ville valgt parkett.  Parkett er tremateriale, natur og ekte.  Laminat er "plastikk".  Man hører forskjellen også.  Mens det verste man hører fra et parkettgulv er et knirk, hører man høye klikkelyder fra laminat.  

Ja, det er lettere å vaske og vedlikeholde et laminatgulv.  Men for meg teller det mer at golvet er naturlig og ekte.  

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Laminat uten tvil! Har hatt begge deler, og parketten var på ingen måte varm å gå på. Iskaldt på vinteren. Og det ble så vanvittig lett hakk og riper. Skinte sola inn, så så gulvet helt grusomt ut (hadde småbarn som får en god del av skylden). Jeg skjønner ikke greia med de som elsker parkett. 

Anonymkode: 81164...5bc

• Liker 2
Skrevet

Laminat er pluss i min bok, parkett er noe drit som jeg ikke kan fordra.

Anonymkode: 8542d...0da

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ikke valgt laminat. Foretrekker parkett som jeg syns er mer "ekte".

Skrevet

Personlig syns jeg laminat er helt ålreit, mest fordi vi har hund! Vi bor også i 1. etasje med kjeller under, og det blir gulvkaldt her, så varmefolie eller annen gulvvarme ville vært et pluss for min del i en lignende leilighet.

Anonymkode: fc004...fd5

• Liker 1
Skrevet

Parkett på kjøkken hadde vært uaktuelt for meg. Siden gulvet er kaldt ville jeg gått for varmefolie og korklaminat. 

Anonymkode: acb17...ab1

Skrevet

Vi har gulv i herdet tre på kjøkkenet. Det har samme følelsen som parkett, men tåler mer enn parkett og kan legges med varmefolie. Vi har elektrisk varmefolie på kjøkkenet pga uisolert bodareale under. 

Har laminat i yttergangen pga bor i fuktig landsdel, men selv om denne er av den dyrere sorten, ville vi ikke ha det over et stort areal på kjøkkenet fordi den likevel har et plastpreg.

Anonymkode: f3aad...fc8

• Liker 1
Skrevet

Jeg har varmefolie med korklaminat, det var slik da jeg kjøpte boligen. 

Jeg har aldri hørt et knirk eller klikk fra dette gulvet og varmen i gulvet er det eneste jeg bruker. Jeg har vedfyringsovn men jeg har aldri hatt behov for å fyre. Det er veldig effektivt og bruker lite strøm. I fremtidige boliger kommer jeg også til å velge dette, det er perfekt for meg som er frysen av meg.

• Liker 1
Skrevet

For en som hadde varmefolie før er det et absolutt pluss, jeg savner virkelig den varmen i gulvet! Jeg hadde dog varmefolie under parkett, så det var ingen av alternativene dine 😁

Anonymkode: b0665...b2f

Skrevet

Det kan dog hende det har betydning når du selger. Jeg solgte i januar og hadde naturligvis varme på gulvet under visning. Selger du nå er det ikke sikkert det er noe folk tenker på uansett

Anonymkode: b0665...b2f

Skrevet

Elektrisk oppvarming som panelovner og varmefolie er vel stort sett negativt for salgsverdien nå som folk har sett hva som skjer med strømprisen innimellom. Jeg ville heller montert opp en luft/luft varmepumpe som blåser varmluften ut over gulvet (dvs. montert lavt). Den kutter oppvarmingskostnaden til en fjerdedel. 

Vedfyring er bare lønnsomt om man har tilgang på gratis ved. 

Skrevet

vi har valgt laminat og varmematter under - og det er vi veldig fornøyde med. Vi hadde tidligere heltregulv i hus, men det var så skadet og så uforenelig med småbarnsliv, at det droppet vi denne gangen. 

Kombinasjon av varmegulv + varmepumpe er faktisk det som er mest økonomisk uansett strømpriser. Det er fordi med varme i gulvet, trenger man mindre luftvarme, så huset vil oppleves lunt på lavere temperatur. 

men, en liten notat. For at den løsningen skal funke og ikke forårsake knirk og gynging i gulvet, som noen andre her opplevde, må man også sørge for at gulvunderlag er helt fast og stabilt. Altså, hellimte gulvplater i spon, og ikke planker. 

Anonymkode: c5425...165

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...