Gå til innhold

Vektnedgang og stoffskifte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen med lavt stoffskifte (Hashimoto) som kan dele litt tips og råd til hvordan jeg kan gå ned i vekt på en varig og sunn måte? 

Jeg trener styrke og kondisjon 3-4 ganger i uka i tillegg til at jeg går en del i løpet av dagene. En vanlig hverdag kan bestå av havregrøt lagd på vann med friske bær og nøtter til frokost, til middag har jeg en stor salat med grønnsaker, kylling og avokado ingen dressing eller forskjellige supper med en skive grovt brød med smør, til mellommåltider/lunch/ kvelds blir det gresk yoghurt med bær og litt honning, ett par knekkebrød med magert pålegg og kanskje ei banan. Jeg drikker kaffe og vann. 
Lørdager har jeg kuttet ned på kosen, men jeg klarer ikke å kutte helt ut. Det blir som regel ett par glass brus, en sjokolade og litt popkorn eller saltstenger. Noen ganger bytter jeg brusen med vin. 

Jeg er så lei av å føle meg ukomfortabel i min egen kropp. Jeg vil bare ned til trivselsvekt min og kunne føle meg vel igjen. Lavkarbo er ikke noe for meg, men eller kan jeg prøve det meste. Er 175 og 72 kg, har hele mitt voksne liv vært 65 og hatt det fint med det. 

Anonymkode: c24f3...a8a

Skrevet

Jeg greier å gå ned i vekt om jeg vil det, men jo dårligere medisinert jeg er jo vanskeligere er det. Hvor ligger du på Tsh? Hvis du er over 2, kan det hjelpe å få verdiene i det ideelle feltet for medisinerte på 0.5-1.5.

Anonymkode: 28ec5...bf6

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg greier å gå ned i vekt om jeg vil det, men jo dårligere medisinert jeg er jo vanskeligere er det. Hvor ligger du på Tsh? Hvis du er over 2, kan det hjelpe å få verdiene i det ideelle feltet for medisinerte på 0.5-1.5.

TSH ligger på 3 akkurat nå, men jeg har nylig fått diagnosen og holder på med å finne riktig dose medisin. Må du spise mye mindre og trene mer enn du gjorde før du ble syk?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

TSH ligger på 3 akkurat nå, men jeg har nylig fått diagnosen og holder på med å finne riktig dose medisin. Må du spise mye mindre og trene mer enn du gjorde før du ble syk?

Da er det ikke rart du sliter. Jeg har ikke engang mens med så høy Tsh. Når du nettopp er diagnostisert tar det og noen måneder før kroppen kommer i lage. Jeg hadde en del vann i kroppen da jeg ble diagnostisert, der det tok ca 6 mnd før det gav seg. Det er vanlig om verdiene er dårlig. Jeg legger lettere på meg, ja, men jeg trenger ikke spise veldig lite for å holde vekten. Det er nok mer sånn at jeg mister apetitten og spiser lite hvis stoffskiftet blir for lavt men uten at jeg taper meg særlig  i vekt, noe jeg ville gjort før jeg fikk det. Jeg klarer ikke trene så mye som før, så når jeg trenger gå ned i vekt blir det å kutte i maten.

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker said:

Da er det ikke rart du sliter. Jeg har ikke engang mens med så høy Tsh. Når du nettopp er diagnostisert tar det og noen måneder før kroppen kommer i lage. Jeg hadde en del vann i kroppen da jeg ble diagnostisert, der det tok ca 6 mnd før det gav seg. Det er vanlig om verdiene er dårlig. Jeg legger lettere på meg, ja, men jeg trenger ikke spise veldig lite for å holde vekten. Det er nok mer sånn at jeg mister apetitten og spiser lite hvis stoffskiftet blir for lavt men uten at jeg taper meg særlig  i vekt, noe jeg ville gjort før jeg fikk det. Jeg klarer ikke trene så mye som før, så når jeg trenger gå ned i vekt blir det å kutte i maten.

Tusen takk for gode svar. Da får jeg vel smøre meg med litt tålmodighet til jeg har fått rett dosering. Den siste måneden har jeg spist mindre enn jeg pleier, for jeg er veldig sliten og klarer ikke mer fysisk aktivitet, men vekta står bom stille. Eller, jeg har lagt på meg en halvkilo.  Jeg har alltid spist alt jeg vil og holdt samme vekt, så det er så utrolig frustrerende å føle at jeg omtrent lever på diett og likevel føler meg som gårdagens ballong. 

Skrevet

Når du er riktig medisinert vil fettet begynne forsvinne uten at du trenger endrer opp legget du har nå. Riktig medisinering har mye å si for hvor lett det er å miste vekt. Jeg sultet meg på feil medisinering og hadde alikevel mye fett rundt midjen. Når medisinen ble riktig så var det så lett å miste fett.

Anonymkode: b5509...4c6

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Når du er riktig medisinert vil fettet begynne forsvinne uten at du trenger endrer opp legget du har nå. Riktig medisinering har mye å si for hvor lett det er å miste vekt. Jeg sultet meg på feil medisinering og hadde alikevel mye fett rundt midjen. Når medisinen ble riktig så var det så lett å miste fett.

Hvor lang tid er det vanlig å bruke på å finne riktig medisinering? Det er akkurat det rundt midjen. Jeg føler meg kronisk oppblåst og firkanta og vil bare ha kroppen min tilbake og føle meg vel. Og det er jo absolutt et i-landsproblem, men jeg savner selvtilliten min. 
Så uansett hvor mye kalorier du kutta så viste det ikke på vekta?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Oj er dette sant!? Jeg ligger på 2,8 og legen er fornøyd. Så jeg bør bestille time og spørre om å øke dosen levaxin? Veldig takknemlig for dette svaret, hvor har du lært det?

Anonymkode: 545fd...07b

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Oj er dette sant!? Jeg ligger på 2,8 og legen er fornøyd. Så jeg bør bestille time og spørre om å øke dosen levaxin? Veldig takknemlig for dette svaret, hvor har du lært det?

Ikke meg du spør her og ikke kan jeg mye om dette heller, men min lege sa at TSH bør ligge på 0,5-1,5. 

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor lang tid er det vanlig å bruke på å finne riktig medisinering? Det er akkurat det rundt midjen. Jeg føler meg kronisk oppblåst og firkanta og vil bare ha kroppen min tilbake og føle meg vel. Og det er jo absolutt et i-landsproblem, men jeg savner selvtilliten min. 
Så uansett hvor mye kalorier du kutta så viste det ikke på vekta?

Jeg gikk ned i vekt da jeg spiste ekstremt lite. Men det var også da jeg hadde mest mageproblemer og slet med å få i meg mat, det var ikke med vilje. Da spiste jeg type 600-800 kalorier om dagen og ble spinkel. Når jeg spiste mer normalt, typ 1200- 1600 per dag, så stod vekten stille. Frem til jeg fikk riktig medisindose, da begynte vekten prelle av

Problemet med å spise lite på lavt stoffskifte, er at det kan veldig lett forverre sykdom og gjøre deg enda mer sliten. Ikke spis ekstremt lite for å gå ned i vekt, du vil bli så dårlig at du ikke klarer fungere.

Hvor lang tid medisineringen tar varierer veldig fra individ til individ. Noen har ikke vært syke lenge og 1 justering er nok. Da kan man være tilbake innen 2 uker til 4 måneder. Andre kan bruke år på å finne riktig dose.

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Om du fortsatt har symptomer, ja. Om du føler deg frisk og rask ville jeg fortstat på dosen du har

Skrevet

Jeg sliter med det samme. Må telle kalorier og spise lite karbohydrat/ingen brødmat om vekta skal gå ned. Jeg kan feks ikke spise havregrøt, selv om det er innafor på tall kalorier pr dag - så eser jeg ut som en ballong av havreprodukter…..

Anonymkode: 6f8b8...bfd

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.8.2023 den 18.52):

Er det noen med lavt stoffskifte (Hashimoto) som kan dele litt tips og råd til hvordan jeg kan gå ned i vekt på en varig og sunn måte? 

Jeg trener styrke og kondisjon 3-4 ganger i uka i tillegg til at jeg går en del i løpet av dagene. En vanlig hverdag kan bestå av havregrøt lagd på vann med friske bær og nøtter til frokost, til middag har jeg en stor salat med grønnsaker, kylling og avokado ingen dressing eller forskjellige supper med en skive grovt brød med smør, til mellommåltider/lunch/ kvelds blir det gresk yoghurt med bær og litt honning, ett par knekkebrød med magert pålegg og kanskje ei banan. Jeg drikker kaffe og vann. 
Lørdager har jeg kuttet ned på kosen, men jeg klarer ikke å kutte helt ut. Det blir som regel ett par glass brus, en sjokolade og litt popkorn eller saltstenger. Noen ganger bytter jeg brusen med vin. 

Jeg er så lei av å føle meg ukomfortabel i min egen kropp. Jeg vil bare ned til trivselsvekt min og kunne føle meg vel igjen. Lavkarbo er ikke noe for meg, men eller kan jeg prøve det meste. Er 175 og 72 kg, har hele mitt voksne liv vært 65 og hatt det fint med det. 

Har lavt stoffskifte selv. Går i tillegg på antipsykotika som gir ulvehunger daglig. Her gjelder rett og slett disiplin, enkelt og greit. Kaloriinntak er i gjennomsnitt 1750 kalorier daglig. Fordeler det slik at jeg noen dager spiser 1000 kalorier, andre ganger 2000. Fint med fleksibilitet. 

Utover dette går jeg 10 000 steg hver dag, men trener ikke noe utover dette. Dersom jeg går opp i vekt er det rett på 1200kcal-diett. Gikk opp 20 kg i fjor (fra 50-70, er 170cm). Nå er jeg på vei ned igjen, ligger på rundt 64. Skal ned 10 kg til. 

Du spiser et veldig sunt kosthold, men det er et veldig kaloririkt kosthold. Jeg ville kuttet ned på kaloriene. 

Anonymkode: 2d72e...ee0

Skrevet

Jeg har faktisk det motsatte problemet. Jeg burde ha lagt på meg for å få sunn bmi. Jeg er stabilt medisinert og har ft3 øverst i referanseverdiene. 

Anonymkode: ba8f6...91c

• Liker 1
Skrevet

Jeg gikk opp 4 kilo det første halvåret etter diagnostisert Hashimoto. Hadde tsh på 8 på det høyeste. I tillegg svinget vekten med ytterligere 3-5 kilo vann i menssyklus. Nå er jeg stabil med tsh rundt 1. Går nå kun opp 1-2 kilo vann i menssyklusen og har gått ned igjen en kilo fett så langt. 

Anonymkode: 5e7d3...66d

Annonse
Skrevet

Man blir gjerne forstoppet av lavt stoffskifte. Det kan påvirke følelsen av oppblåsthet.

Anonymkode: 5e7d3...66d

Skrevet

Jeg ville begynt med å sjekke FT3 og FT4 i blodprøver og få de optimale på medisiner. Jeg måtte ha liothyronine i tillegg til levaxin for å få gode verdier. Mange som må det. Men fastleger vet veldig lite om stoffskifte. Når du er riktig medisinert kan du tenke på vekt. 

Anonymkode: 7b836...f7a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...