AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #1 Skrevet 21. august 2023 Hei. Må bare ventilere, å spørre om jeg overreagerer.. Samboeren min og jeg har foreløbig ikke felles økonomi. Vi har begge 1 barn hver, ingen felles. Sønnen min begynte nå på første året på videregående, og trengte i den forbindelse en ny pc. Fant en til ok pris som han fikk. Gutten til samboer fikk ny pc i fjor. Han ønsket seg ny nå i høst, noe han tydeligvis har fått.. Nå er saken slik, at samboer har dårlig inntekt, og det kommer en del inkassokrav i posten. Jeg har sagt meg villig til å hjelpe han for å få han på beina igjen økonomisk. Jeg har hittil i sommer betalt ca 10 000 av han inkassokrav i sommer. Jeg satte noen krav til han for min økonomiske hjelp, men foreløbig kun 2 av de 5 kravene har blitt møtt. Når da sønnen han klarer å mase til seg ny pc når hans gamle er kun 1 år, kjenner jeg at jeg blir irritert. Jeg spurte samboer om hvordan det ble med guttens ønske om ny pc, og fikk da til svar at gutten IKKE skal få. Det vil da, med stor sannsynlighet, si at samboer løy til meg når jeg spurte.. Jeg mener dette er et tillitsbrudd fra samboer sin side, når jeg spør rett ut, og føler jeg mister tillit til han. Er jeg helt på bærtur? Sier seg selv at jeg ikke betaler fler av hans inkassokrav med det første.. Hadde tenkt jeg skulle være grei å hjelpe han på føttene økonomisk, men føler nå han pisser på hjelpen min.. Anonymkode: 0420c...4b4 3 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #2 Skrevet 21. august 2023 Om man skal hjelpe mennesker uten økonomisk styring, så skal man kun gi gode råd, aldri penger... Anonymkode: 72955...3aa 26 15
Topsi Skrevet 21. august 2023 #3 Skrevet 21. august 2023 Håper ikke du vurderer felles økonomi med denne fyren på sikt heller,virker lite seriøs, og utakknemlig 10 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #4 Skrevet 21. august 2023 Jeg skjønner du ble irritert over at sønnen får ny pc nå når den gamle er bare 1 år. Det er helt unødvendig å kjøpe når en har dårlig råd og inkasso. Så ja jeg hadde ikke godtatt det. Men vet du hvorfor han fikk ny pc? var det behov for det eller bare at han ville ha ny pc? Anonymkode: 6ebc7...64b 6
BobbySocks Skrevet 21. august 2023 #5 Skrevet 21. august 2023 Altså, det er jo helt tydelig at den mannen der ikke kan hjelpes. Hadde aldri betalt en regning for han, og hadd krevd at han betalte halve av alt. Sånn som han sløser penger får han lære på den harde måten. 10 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #6 Skrevet 21. august 2023 Jeg hjelper han litt økonomisk fordi jeg bor i hans hus og betaler ikke leie. Jeg prøver å gi han gode råd, men ikke alt som går inn. Om det noen gang blir felles økonomi, jeg jeg ha kontroll på utgiftene, og dette er han fullstendig klar over. Gutten hadde absolutt ikke behov for ny pc, det var bare noe han ønsket seg.. Hi Anonymkode: 0420c...4b4 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #7 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Om man skal hjelpe mennesker uten økonomisk styring, så skal man kun gi gode råd, aldri penger... Anonymkode: 72955...3aa Dette Anonymkode: 7e09d...436 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #8 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg hjelper han litt økonomisk fordi jeg bor i hans hus og betaler ikke leie. Jeg prøver å gi han gode råd, men ikke alt som går inn. Om det noen gang blir felles økonomi, jeg jeg ha kontroll på utgiftene, og dette er han fullstendig klar over. Gutten hadde absolutt ikke behov for ny pc, det var bare noe han ønsket seg.. Hi Anonymkode: 0420c...4b4 Hvis det er slik at han egentlig ikke har råd til den boligen/livsstilen dere har, bør du heller vurdere å betale husleie/mer av boutgiftene. Anonymkode: 17146...5f8 4
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #9 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg hjelper han litt økonomisk fordi jeg bor i hans hus og betaler ikke leie. Jeg prøver å gi han gode råd, men ikke alt som går inn. Om det noen gang blir felles økonomi, jeg jeg ha kontroll på utgiftene, og dette er han fullstendig klar over. Gutten hadde absolutt ikke behov for ny pc, det var bare noe han ønsket seg.. Hi Anonymkode: 0420c...4b4 Er du sikker på at du har en fremtid med denne mannen? Anonymkode: b6a7a...7a8 3 8
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #10 Skrevet 22. august 2023 Hvorfor betaler du ikke husleie til han? Du og din sønn bor der og din samboer har dårlig råd og inkassokrav? Hvis du betalte feks 10 000 I mnd (normal husleie), så ville han kunne ha betalt mere av regningene sine? Anonymkode: 8b959...5c1 11
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #11 Skrevet 23. august 2023 Hvorfor kan ikke gullungen hans få ny pc av sin mor? Anonymkode: 6b3a5...7ac 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #12 Skrevet 23. august 2023 Skjønner ikke hvorfor du i det hele tatt betaler andres inkassokrav. Dere har separat økonomi, og burde ha det til evig tid basert på hans mangel på økonomisksans. Anonymkode: ff58c...b6a 6 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #13 Skrevet 23. august 2023 Guttene får vel stipend til å betale mOC med når de begynner på VGS? Anonymkode: e7b4e...d0b 4
ThereGoesBob Skrevet 23. august 2023 #14 Skrevet 23. august 2023 Nei, du overreagerer ikke. Tillitsbrudd helt klart. 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #15 Skrevet 23. august 2023 Ikke få felles økonomi med en sånn.. Og nei, du overreagerer ikke. Alle VIL jo ha det nyeste, men deg betyr ikke at de trenger det. Særlig ikke når dere har flere ungdom. Da må den ene få nå, den andre få da. Ellers blir jo utgiftene skyhøy. Jeg synes også det er fint at den ene får flyte litt på å ha noe nyere enn den andre. Også bytter det når den andre trenger oppgradering . Anonymkode: 9128b...ecf 3
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #16 Skrevet 23. august 2023 Er du sikker på at det ikke var moren som betalte den da? Anonymkode: 2b62d...3c4
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #18 Skrevet 23. august 2023 Kan vel ikke si at du hjelper han så mye om du ikke betaler leie om du bor i hans hus? Anonymkode: c972d...042 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #19 Skrevet 23. august 2023 Merkelig opplegg. Du kan ikke stille krav til en voksen mann for at du skal betale inkassoen hans. Du er ikke mora hans. Men hvorfor i all verden bor du og din sønn gratis? Det gir heller ingen mening. 1) begynn å betale en rimelig leie 2) slutt å legg deg oppi hvordan han voksne mannen bruker penga sine/penger du gir til han 3) styr unna felles økonomi Anonymkode: 2497c...36b 7
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #20 Skrevet 23. august 2023 Du slutter iallefall med å betale noe som helst for ham. Ingen lærer av at andre ordner opp for dem. Dette er generelt. Anonymkode: 8ef36...d52 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå