AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #1 Skrevet 21. august 2023 Bruker gladkokkens oppskrift. Jeg har 2 spørsmål 1. Jeg skal ha 0.5 ss korianderfrø når jeg lager kraften til sausen. Dette skal siles av. Jeg har ikke korianderfrø, kan jeg drysse litt malt koriander oppi, eller bør jeg bare kutte den ut? 2. Kan man fryse denne retten? Det er fløte i sausen Anonymkode: 029dd...1bb
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #2 Skrevet 21. august 2023 Jeg har ikke koriander oppi, jeg har salt, gulrøtter og purre i sausen evt vårløk eller annen løk. Anonymkode: eecfb...58b
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #3 Skrevet 21. august 2023 Du kan ha malt koriander i, du kan også droppe det. Det kan fryses, men fløten vil kanskje bli kornete. Har ikke så mye å si på saken. Anonymkode: bb48c...1b1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #4 Skrevet 21. august 2023 Takk for svar! Mvh Ts Anonymkode: 029dd...1bb
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #5 Skrevet 21. august 2023 6 hours ago, AnonymBruker said: Du kan ha malt koriander i, du kan også droppe det. Det kan fryses, men fløten vil kanskje bli kornete. Har ikke så mye å si på saken. Anonymkode: bb48c...1b1 Korianderblad og korianderfrø har to svært distinkte smaksprofiler Anonymkode: 49904...ec5 1
Brunhilde Skrevet 22. august 2023 #6 Skrevet 22. august 2023 I mitt hode passer ikke koriander passer i bollefrikassé. Jeg bruker gulrot, kålrot og purre i sausen og ikke fløte, men en buljongterning og litt lettmelk. Jeg syns det går fint å fryse den.
Pawn Hearts Skrevet 22. august 2023 #7 Skrevet 22. august 2023 8 hours ago, AnonymBruker said: Korianderblad og korianderfrø har to svært distinkte smaksprofiler Anonymkode: 49904...ec5 Men malt koriander er jo nettopp malte korianderfrø, så det er riktig krydder. 8 minutter siden, Brunhilde said: I mitt hode passer ikke koriander passer i bollefrikassé. Kanskje ikke korianderblader, men jeg kan godt tenke meg at korianderfrø passer. 1
Brunhilde Skrevet 22. august 2023 #8 Skrevet 22. august 2023 Pawn Hearts skrev (2 timer siden): Men malt koriander er jo nettopp malte korianderfrø, så det er riktig krydder. Kanskje ikke korianderblader, men jeg kan godt tenke meg at korianderfrø passer. Jeg klarer ikke å være enig med deg, verken når det gjelder den ene eller andre varianten. Koriander er godt i mye, men bollefrikasséen vil jeg ha slik jeg er vant til, og det er bare salt og pepper. (Nei, noen ganger er jeg bare ikke åpen for å prøve noe nytt.)
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #9 Skrevet 22. august 2023 Brunhilde skrev (11 minutter siden): Jeg klarer ikke å være enig med deg, verken når det gjelder den ene eller andre varianten. Koriander er godt i mye, men bollefrikasséen vil jeg ha slik jeg er vant til, og det er bare salt og pepper. (Nei, noen ganger er jeg bare ikke åpen for å prøve noe nytt.) Farsen i bollefrikassé skal tradisjonelt sett også ha revet muskatnøtt - essensielt for smaken. Ellers mener også jeg at malt koriander i bollefrikassé høres interessant ut, forutsatt at det er i farsen og ikke i sausen den skal tilsettes (har ikke lest den aktuelle oppskriften). Anonymkode: 32366...754
Brunhilde Skrevet 22. august 2023 #10 Skrevet 22. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Farsen i bollefrikassé skal tradisjonelt sett også ha revet muskatnøtt - essensielt for smaken. Ellers mener også jeg at malt koriander i bollefrikassé høres interessant ut, forutsatt at det er i farsen og ikke i sausen den skal tilsettes (har ikke lest den aktuelle oppskriften). Anonymkode: 32366...754 Nå lager ikke jeg farsen selv, men kjøper hos lokal slakter. Om det er muskat eller ikke i den er jeg sannelig ikke sikker på, men god og ferdigkrydret er den. I den aktuelle oppskriften skulle det være korianderfrø i sausen som skulle siler bort, derav spørmålet om disse kunne erstattes med malt koriander.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #11 Skrevet 22. august 2023 2 hours ago, Pawn Hearts said: Men malt koriander er jo nettopp malte korianderfrø, så det er riktig krydder. Kanskje ikke korianderblader, men jeg kan godt tenke meg at korianderfrø passer. Da bør det faktisk spesifiseres. Man får kjøpt tørkede korianderblader, og hvis man ikke er klar over smaksforskjellen mellom frø og blader, så kan det fort bli en interessant smaksopplevelse. Jeg er enig med deg at korianderfrø vil smake godt i bollefrikasse - de har noter av sitrusfrukter, men også bl.a. muskat og nellik. Ferdigmalte frø veldig raskt mister mye av smaken, så da er det bedre å selv riste frøene raskt i varm stekepanne, støte de i morter, og så bruke de i matlaging. Anonymkode: 49904...ec5
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #12 Skrevet 22. august 2023 Hva er egentlig bollefrikassé? Frikassé pakket inn i bolledeig? Anonymkode: 8a081...775
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #13 Skrevet 22. august 2023 Altså, ts har funnet en oppskrift som skal ha koriander frø i seg, hva folk måtte mene om det er jo irrelevant. Det er jo derfor det og kom råd om at det kunne droppes. Anonymkode: bb48c...1b1 1
Arkana Skrevet 22. august 2023 #14 Skrevet 22. august 2023 I denne oppskriften ville jeg ikke brukt malt koriander fordi korianderfrøene bare skal være med i kraften og så siles vekk slik at smaken derfor ikke blir så markant mens malt koriander naturlig nok ikke kan siles bort og derfor vil gi en tydeligere smak. Malt koriander brukes jo typisk i karri- eller texmexretter så jeg er enig med Brunhilde i at det høres rart ut i norsk husmannskost. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå