Gå til innhold

Sjekk av rydding , oppvask , arbeid i hjemmet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det slik ?

Når man som mann ska utføre ett arbeid i hjemmet ,så kommer ofte fruen i forholdet og sjekker hvorden arbeidet er utført 🙄 

Spørsmålet er hvorfor , uhyre sjelden att en mann sjekker det daglige arbeidet i hjemmet som fruen utfører 

Det gjelder ikke bare meg ,jeg har mange venner som opplever det og ...

Er det ett kontrollbehov ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Erfaringsmessig så blir det ikke gjort godt nok. Jeg har prøvd å fortelle mannen at nyvaskede klær må henges opp pent for at de skal bli tørre uten å surne. Gang på gang finner jeg klær på tørkestativet som er bare trøkket på i en svær klump, og forblir fuktige i dagevis. Så derfor må jeg sjekke etter at han har hengt opp klær. Hvorfor han aldri lærer, skjønner jeg ikke. Han har ødelagt sine egne klær flere ganger.

Eller, han vasker badet fordi vi skal få gjester. Når jeg kommer inn på badet etterpå, er det fortsatt tannkrem på speilet, tomt for dopapir, flekker på veggen ved doen og søpla er full. Hadde gjestene sett dette, hadde jeg blitt flau. Derfor må jeg sjekke etter at han har vasket, og gjøre det han ikke har gjort.

Elker, han legger på sengetøy på gjesterommet til vi får gjester. Det viser seg at han har valgt lakenet med skjolder på, som vi bare bruker til oss selv i nødstilfeller. Og han har lagt på dynetrekk og putetrekk fra ulike sett, selv om vi har sengesett som hører sammen. Og bare kastet dynene i en haug på gulvet uten det minste forsøk på å re opp. Flaut å ta imot gjester sånn. Alt trenger ikke å være perfekt, men en liten innsats kan man gjøre. Så derfor må jeg sjekke.

Anonymkode: eb83d...284

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Samme som over her, jeg og kjæresten holder ikke lik standard. Når han mener han er ferdig, ser jeg fortsatt masse som ikke har blitt gjort eller at det er gjort så dårlig at det må gjøres på nytt. Jævlig irriterende. 

Anonymkode: 878b8...593

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Erfaringsmessig så blir det ikke gjort godt nok. Jeg har prøvd å fortelle mannen at nyvaskede klær må henges opp pent for at de skal bli tørre uten å surne. Gang på gang finner jeg klær på tørkestativet som er bare trøkket på i en svær klump, og forblir fuktige i dagevis. Så derfor må jeg sjekke etter at han har hengt opp klær. Hvorfor han aldri lærer, skjønner jeg ikke. Han har ødelagt sine egne klær flere ganger.

Eller, han vasker badet fordi vi skal få gjester. Når jeg kommer inn på badet etterpå, er det fortsatt tannkrem på speilet, tomt for dopapir, flekker på veggen ved doen og søpla er full. Hadde gjestene sett dette, hadde jeg blitt flau. Derfor må jeg sjekke etter at han har vasket, og gjøre det han ikke har gjort.

Elker, han legger på sengetøy på gjesterommet til vi får gjester. Det viser seg at han har valgt lakenet med skjolder på, som vi bare bruker til oss selv i nødstilfeller. Og han har lagt på dynetrekk og putetrekk fra ulike sett, selv om vi har sengesett som hører sammen. Og bare kastet dynene i en haug på gulvet uten det minste forsøk på å re opp. Flaut å ta imot gjester sånn. Alt trenger ikke å være perfekt, men en liten innsats kan man gjøre. Så derfor må jeg sjekke.

Latskap, kun det det går i. Han ønsker at du skal overta all arbeide og prøver å gjøre det så dårlig som mulig slik at du heller gjør det selv. 

Hva skjer når han gjør denne dårlige jobben? Retter du opp eller?

Anonymkode: 2d961...b7b

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Latskap, kun det det går i. Han ønsker at du skal overta all arbeide og prøver å gjøre det så dårlig som mulig slik at du heller gjør det selv. 

Hva skjer når han gjør denne dårlige jobben? Retter du opp eller?

Det varierer, utifra situasjon, og når jeg oppdager det.  Når vi får gjester så er det viktigste at det blir gjort før de kommer, så da gjør jeg det hvis det er raskest. Noen ganger får oppdager jeg det i tide og sier ifra så han kan fullføre selv. Andre ganger bare påpeker jeg det "jeg så at du har hengt opp jeansen din, den kommer til å surne hvis den henger i en krøll sånn", og noen ganger sier jeg ingenting. Han oppdager jo fort selv at det er tomt for dopapir eller at skoene hans fortsatt er våte dagen etterpå.

• Liker 1
Skrevet

Jeg gjør aldri det, men så har jeg da også valgt meg en oppegående mann.

Anonymkode: 2facf...4c4

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg gjør aldri det, men så har jeg da også valgt meg en oppegående mann.

Anonymkode: 2facf...4c4

Enig med denne 😉

Anonymkode: a3244...653

Skrevet

Jeg: Vasker du vinduet?

Han : Ja, jeg har gjort det.

*Ser skitne vinduer*

Jeg: Har du ikke vasket vinduene?

Han: Nei, jeg har ikke rukket det enda.

*må vaske vinduene selv sammen med alt annet han har gjort halvveis, og konfirmasjonen er rett rundt hjørnet, og jeg kan ikke stole på at han bestiller kake heller*

Anonymkode: 833c4...e7b

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg er en mann og jeg vasker leiligheta en gang i uka, støvsuger vær andre dag.. 

Hater å ha det rotete.

Anonymkode: 76c13...688

• Liker 1
Skrevet

Jeg sjekker aldri. Dersom min mann gjør husarbeid så er det som oftest godt nok om dersom noe skulle være litt slurvete så er det ingen krise, vi gjør tross alt rent ofte så det som mangler en dag blir tatt grundigere en annen dag. Det er ingenting som dreper lysten til å gjøre husarbeid mere enn en ektefelle som går i hælene og klager.

• Liker 1
Skrevet

Tidligere dømt i dette 😅

Fordi vi hadde veldig ulik oppfatning av hva som var rent, hva som var ryddig. 

Jeg har faste plasser til glass og alt av slikt. Han kunne bruke glass hver dag, men for en eller annen grunn om han tok ut av oppvasken, fannt ingenting hjemmet sitt.

Når han setter inn i oppvasken ble det ikke rent, han setter det inn på en måte som er uefektiv plassering å at noe dekker over noe annet så flekker ikke blir borte, så måtte vi vaske det på nytt igjen.

Sånn var det med nesten alt, han bare så ikke skittet eller rotet jeg så og jobben ble gjennomført deretter. Om jeg ønsket å ha det trivelig som i mine øyne, måtte jeg gjøre det ferdig etterpå. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det varierer, utifra situasjon, og når jeg oppdager det.  Når vi får gjester så er det viktigste at det blir gjort før de kommer, så da gjør jeg det hvis det er raskest. Noen ganger får oppdager jeg det i tide og sier ifra så han kan fullføre selv. Andre ganger bare påpeker jeg det "jeg så at du har hengt opp jeansen din, den kommer til å surne hvis den henger i en krøll sånn", og noen ganger sier jeg ingenting. Han oppdager jo fort selv at det er tomt for dopapir eller at skoene hans fortsatt er våte dagen etterpå.

Han bringer med seg merarbeid for deg uansett altså. En av poengene med at oppgaver fordeles, er jo at man skal slippe å måtte tenke på det. Den mentale arbeidsmengden øker for deg av måten dere gjør ting på.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Eksen min kokte i hjel all maten. Å sette på timer eller sjekke tiden på mobilen og ikke koke det lenger enn angitt på pakningen var for pyser og amatører. Og han var jo proff, må du skjønne. Så vi ble servert ihjelkokt spaghetti, poteter som så eksploderte ut eller ris som var helt bløt og grøtete. Alt ble kokt på måfå og først tatt av platen når han "kjente på seg" at det var ferdig.

Prøvde utallige ganger å få han til å ta tiden og sette på timer, siden jeg var lei av å spise gjørmete spaghetti, men det nektet han alltid. Trengte ikke det, han. Han kjente nemlig ikke forskjell når han spiste maten han har laget og den jeg har laget...

Derfor hendte det at JEG tok tiden fra stua, selv om det var han som sto på kjøkkenet, og så sa jeg i fra at nå er det ferdig kokt. På ren trass sa han da nei, og lot det koke lenger, så det ble helt bløtt og gjørmete.

Glad jeg er ferdig med ødelagt mat og lager den selv slik den skal lages og kokes/stekes.

Anonymkode: 7d761...40d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Svirrehue skrev (15 timer siden):

Hvorfor er det slik ?

Når man som mann ska utføre ett arbeid i hjemmet ,så kommer ofte fruen i forholdet og sjekker hvorden arbeidet er utført 🙄 

Spørsmålet er hvorfor , uhyre sjelden att en mann sjekker det daglige arbeidet i hjemmet som fruen utfører 

Det gjelder ikke bare meg ,jeg har mange venner som opplever det og ...

Er det ett kontrollbehov ?

Kanskje fordi de har vært sammen med en som ikke tok det så nøye.

Har selv vært borti menn som godt kan støvsuge. Men som ikke letter/flytter på skoa som står på gulvet engang, og da er jo gulvet fullt av rusk igjen så snart noen kommer borti skoa.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg vet at jeg har en udugelig mann, så kanskje dumt av meg å svare. 

Jeg vet at han slurver mye, som fører til ekstraarbeid for meg. Og han klarer ikke å lære seg noe. Så han er en tapt sak. Skulle gjerne gjort som noen over her skrev, at de hadde "valg seg en oppegående mann". Jeg visste vel ikke helt hva jeg skulle se etter da jeg ble forelsket som 18 åring... 

Noen få eksempler jeg kommer på i farta: Klær blir hengt opp uten å riste først, så de blir skrukkete og lukter surt. Støvsuger uten å flytte på ting. Svært lite gjennomtenkt i gangen med sko, sekker etc. Bruker dokosten i do, men resten av toalettet trenger tydeligvis ikke vaskes. Etter 7 år i samme kjøkken, aner han ikke hvor ting skal stå. Hva er feks forskjellen på matbokser/frysebokser, eller bakeboller/salatskåler? Og hvorfor er det så nøye å sette like glass/kopper i samme hylle når vi har glassskap? Han kan legge sammen klær, men hvem sine klær det er og hvor de skal er helt lotto.

Heldigvis har vi barn som viser oppegående tendenser, så jeg har gitt opp mannen og legger alle kortene på å lære ungene noenlunde ansvar.

Anonymkode: ec12b...1b9

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg tenker at det egentlig går tilbake til våre biologiske roller som har vært i mange hundre år.

Det har alltid vært kvinnen som har stelt hjemme - barn lærer av sine foreldre - og rollene går i "arv". 
Så de fleste av oss er lagd slik, med mindre man har hatt foreldre som har bryti den "arverekken". 

Anonymkode: 44b61...e21

Skrevet

Mannen er myyye mer nøye enn meg. Men til mitt forsvar så¨gjør jeg mer. Jeg har null tålmodighet da, så når han bruker 1 time på badet, så har jeg rast gjennom stua, kjøkken, trappa, og loftstua, og gjerne badet oppe. Er det perfekt? Nei, men det er nå i alle fall bedre.

Så jeg irriterer meg mest om at han er sååå nøye og treg. 

Anonymkode: 0ddfc...4e1

• Liker 1
Skrevet

Det jeg ikke forstår, er hvorfor han aldri lærer hvor ting skal være. Vi har hatt omtrent  samme system i kjøkkenskap og skuffer alle steder vi har bodd, likevel klarer han ikke å sette ting på rett plass når han tømmer oppvaskmaskinen. Han ser heller ikke forskjell på finbestikket som brukes når vi har gjester og hverdagsbestikket. Alt stappes i samme skuff, som da blir overfylt og umulig å åpne/lukke.

Ellers: vaske badet = vaske golvet og ingenting annet. Samme gjelder kjøkkenet. Tørke støv? Har aldri skjedd.

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...