AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #1 Skrevet 21. august 2023 CRPen har gått litt ned de siste dagene. Ville den ha gjort det ved kreft, eller holdt seg stabil da? Noen som vet? Lege mener det er virus/bakterie, men klarer ikke helt legge vekk tanken. Anonymkode: ae375...551
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #2 Skrevet 21. august 2023 Den kan svinge ved kreft. Men jeg synes du skal høre på legen. Anonymkode: bb783...c47 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #3 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Den kan svinge ved kreft. Men jeg synes du skal høre på legen. Anonymkode: bb783...c47 Skremmende. Men lest at CRP ved kreft vanligvis er 10-40, men kan være høyere ved spredning eller hodkins lymfom.. jeg hadde 54 på torsdag kveld og 43 i morges. Anonymkode: ae375...551
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #4 Skrevet 21. august 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Skremmende. Men lest at CRP ved kreft vanligvis er 10-40, men kan være høyere ved spredning eller hodkins lymfom.. jeg hadde 54 på torsdag kveld og 43 i morges. Anonymkode: ae375...551 Kreft er veldig langt nede på lista over sannsynlige årsaker når du har forhøyet CRP. Hvis legen mener at det er på grunn av en virus- eller bakterieinfeksjon så er er det sannsynligvis det. Anonymkode: bb783...c47 13 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #5 Skrevet 21. august 2023 Vi som er hobbyleger på kvinneguiden kan ikke gi deg noe bedre svar enn din faktiske UTDANNA LEGE.... Men du blir sikkert ikke fornøyd før du hører at du har kreft. Anonymkode: 2375c...6bf 5 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #6 Skrevet 21. august 2023 Hvorfor tenker du kreft egentlig? Anonymkode: 05f1a...bee 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #7 Skrevet 21. august 2023 Hva er problemer med at CRP går NED? CRP (komplement-reaktivt protein) er immunforsvarets plan B, som fyrer i gang komplementsystemet når immunforsvaret ikke greier å produsere nok immunceller. Høy CRP er indikasjon på dårlig fungerende immunforsvar og da skulle en tro at lavest mulig CRP er bra? Anonymkode: f0d2d...84c 2
kaffegirl Skrevet 21. august 2023 #8 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hva er problemer med at CRP går NED? CRP (komplement-reaktivt protein) er immunforsvarets plan B, som fyrer i gang komplementsystemet når immunforsvaret ikke greier å produsere nok immunceller. Høy CRP er indikasjon på dårlig fungerende immunforsvar og da skulle en tro at lavest mulig CRP er bra? Anonymkode: f0d2d...84c Du aner tydeligvis ikke hva du snakker om. CRP er et proinflammatorisk cytokin som produseres i lever for å fremme produksjon av immunceller. Høy CRP sier noe om hvor sannsynlig det er at en infeksjon er bakteriell. Er den lett forhøyet er det sannsynligvis virusinfeksjon. CRP kan også stige ved andre inflammatoriske prosesser i kroppen som ikke handler om infeksjon, blaa kreft og revmatisk sykdom.
Gregarious Skrevet 21. august 2023 #9 Skrevet 21. august 2023 (endret) kaffegirl skrev (27 minutter siden): Du aner tydeligvis ikke hva du snakker om. CRP er et proinflammatorisk cytokin som produseres i lever for å fremme produksjon av immunceller. Høy CRP sier noe om hvor sannsynlig det er at en infeksjon er bakteriell. Er den lett forhøyet er det sannsynligvis virusinfeksjon. CRP kan også stige ved andre inflammatoriske prosesser i kroppen som ikke handler om infeksjon, blaa kreft og revmatisk sykdom. CRP er ikke et cytokin, men en markør for inflammasjon. CRP fremmer heller ikke direkte produksjon av immunceller men kan ha indirekte påvirkning på immunresponsen via komplementsystemet. Endret 21. august 2023 av Gregarious 1
kaffegirl Skrevet 21. august 2023 #10 Skrevet 21. august 2023 Gregarious skrev (36 minutter siden): CRP er ikke et cytokin, men en markør for inflammasjon. CRP fremmer heller ikke direkte produksjon av immunceller men kan ha indirekte påvirkning på immunresponsen via komplementsystemet. Stemmer, ja. Lenge siden jeg har lest basalimunologien. Uansett var poenget mitt at høy CRP ikke har noe med et dårlig immunforsvar å gjøre
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #11 Skrevet 22. august 2023 kaffegirl skrev (10 timer siden): Uansett var poenget mitt at høy CRP ikke har noe med et dårlig immunforsvar å gjøre CRP kalles ofte cytokin fordi proteinet fungerer som signalstoffet som utløser komplement-kaskaden. Produksjon av CRP i levra blir på sin side utløst av cytokinet interleukin-6, som produseres av immunceller. Et dårlig fungerende immunforsvar greier ikke å regulere produksjonen av cytokiner. Da kan det bli produsert for mye IL6, som i sin tur gir overproduksjon av CRP i levra. Du bør nok oppdatere deg litt på basalimmunologien ja... Anonymkode: f0d2d...84c
kaffegirl Skrevet 22. august 2023 #12 Skrevet 22. august 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): CRP kalles ofte cytokin fordi proteinet fungerer som signalstoffet som utløser komplement-kaskaden. Produksjon av CRP i levra blir på sin side utløst av cytokinet interleukin-6, som produseres av immunceller. Et dårlig fungerende immunforsvar greier ikke å regulere produksjonen av cytokiner. Da kan det bli produsert for mye IL6, som i sin tur gir overproduksjon av CRP i levra. Du bør nok oppdatere deg litt på basalimmunologien ja... Anonymkode: f0d2d...84c Blir uansett for dumt å si at høy crp tyder på dårlig immunforsvar. CRP er en god indikasjon på infeksjon/inflammasjon. Kommer du til en lege vil ikke høy crp gi mistanke om immunsvikt, men nettopp en infeksjon/inflammatorisk prosess. Du har tydeligvis bedre greie på immunologi enn meg, da jeg kun har lært litt for noen år siden på studiet, men har erfaring fra hvordan vi normalt bruker det i klinikken.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #13 Skrevet 22. august 2023 kaffegirl skrev (1 minutt siden): Blir uansett for dumt å si at høy crp tyder på dårlig immunforsvar. CRP er en god indikasjon på infeksjon/inflammasjon. Kommer du til en lege vil ikke høy crp gi mistanke om immunsvikt, men nettopp en infeksjon/inflammatorisk prosess. Du har tydeligvis bedre greie på immunologi enn meg, da jeg kun har lært litt for noen år siden på studiet, men har erfaring fra hvordan vi normalt bruker det i klinikken. Dersom min crp har gått fra 44 i går til 25 i dag, tyder det på vanlig infeksjon og ikke kreft?🙈 sikkert dumt spørsmål men men… Anonymkode: ae375...551
kaffegirl Skrevet 22. august 2023 #14 Skrevet 22. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dersom min crp har gått fra 44 i går til 25 i dag, tyder det på vanlig infeksjon og ikke kreft?🙈 sikkert dumt spørsmål men men… Anonymkode: ae375...551 Umulig å svare på. Viktig at du tar bekymringene dine med legen din. Men CRP er på vei ned mot normalområdet, så sannsynligvis har du hatt en infeksjon som er på vei tilbake. Men jeg kjenner ikke deg eller helsesituasjonen din, så vil ikke si noe sikkert CRP er en veldig uspesifikk markør. Men jeg kan si at infeksjon i hvertfall er mer sannsynlig enn kreft, og CRP blir ikke brukt som en kreftmarkør
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #15 Skrevet 22. august 2023 kaffegirl skrev (3 minutter siden): Umulig å svare på. Viktig at du tar bekymringene dine med legen din. Men CRP er på vei ned mot normalområdet, så sannsynligvis har du hatt en infeksjon som er på vei tilbake. Men jeg kjenner ikke deg eller helsesituasjonen din, så vil ikke si noe sikkert CRP er en veldig uspesifikk markør. Men jeg kan si at infeksjon i hvertfall er mer sannsynlig enn kreft, og CRP blir ikke brukt som en kreftmarkør Takk igjen, hatt feber og har hovne lymfeknuter, og legen sier jeg er rød i svelget, så håper jo han har rett i at det er en infeksjon. Men har vært litt stresset. Anonymkode: ae375...551
kaffegirl Skrevet 22. august 2023 #16 Skrevet 22. august 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Takk igjen, hatt feber og har hovne lymfeknuter, og legen sier jeg er rød i svelget, så håper jo han har rett i at det er en infeksjon. Men har vært litt stresset. Anonymkode: ae375...551 Skjønner det er redd å bli engstelig for egen helse. Men jeg er enig med legen din i at dette høres ut som en infeksjon, så prøv å slå deg til ro med det
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #17 Skrevet 22. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk igjen, hatt feber og har hovne lymfeknuter, og legen sier jeg er rød i svelget, så håper jo han har rett i at det er en infeksjon. Men har vært litt stresset. Anonymkode: ae375...551 Men igjen, hvorfor tror du at det er kreft og ikke en halsbetennelse? Hva er grunnen til at du krisemaksimerer så voldsomt for sår og vond hals? Hvorfor stoler du ikke på legen din? Anonymkode: 05f1a...bee 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå