AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #1 Skrevet 21. august 2023 Jeg venter på å få time til konklusjon fra psykiater, men sitter igjen med følelsen av en ukomplett utredning. Så uansett hva konklusjonen blir kommer jeg til å sitte igjen med tvil. Jeg har kun vært igjennom alle mulige tester, og det er det. Ikke noe samtaler om hvordan jeg har det. Jeg har ikke fått tid til å forklare hvem jeg er i dagliglivet. Kan det være at utrederne ikke så noen tegn under testene og derfor ikke gidder å ha samtaler? Anonymkode: 441a9...6a7
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #2 Skrevet 21. august 2023 Det høres litt rart ut, ja. Jeg hadde flere intervjuer av meg selv, samt av foreldrene mine og mannen min. Anonymkode: 64f8f...efa
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #3 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Det høres litt rart ut, ja. Jeg hadde flere intervjuer av meg selv, samt av foreldrene mine og mannen min. Anonymkode: 64f8f...efa Det høres mer riktig ut. Jeg kan ikke involvere foreldre, men regnet med at jeg skulle få tid til å snakke for meg. Har også en mann som kjenner meg godt som kunne deltatt. Anonymkode: 441a9...6a7
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #4 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jeg venter på å få time til konklusjon fra psykiater, men sitter igjen med følelsen av en ukomplett utredning. Så uansett hva konklusjonen blir kommer jeg til å sitte igjen med tvil. Jeg har kun vært igjennom alle mulige tester, og det er det. Ikke noe samtaler om hvordan jeg har det. Jeg har ikke fått tid til å forklare hvem jeg er i dagliglivet. Kan det være at utrederne ikke så noen tegn under testene og derfor ikke gidder å ha samtaler? Anonymkode: 441a9...6a7 Hva slags tester er det du har tatt? Og har du ikke snakket i det hele tatt? Anonymkode: e5165...f40 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #5 Skrevet 21. august 2023 Høres rart ut, man kan da ikke diagnosere noen kun med bakgrunn av tester. Intervju av deg, samt observasjon, er et minimum av hva som skal gjøres i tillegg. Anonymkode: f30e2...49e
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #6 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hva slags tester er det du har tatt? Og har du ikke snakket i det hele tatt? Anonymkode: e5165...f40 Har egentlig ikke snakket nei. Vet ikke hva alle heter, men har tatt wais-3. Også RAADS og et skjema om adhd. Har tatt sånne nevropsykologiske tester også. Anonymkode: 441a9...6a7
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #7 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Høres rart ut, man kan da ikke diagnosere noen kun med bakgrunn av tester. Intervju av deg, samt observasjon, er et minimum av hva som skal gjøres i tillegg. Anonymkode: f30e2...49e Det er litt derfor jeg kjenner på at uansett resultat så vil jeg være i tvil. Anonymkode: 441a9...6a7
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #8 Skrevet 21. august 2023 Jeg fikk adhd diagnose etter et møte med psykiater. Svarte på et skjema og pratet litt om oppvekst og vansker. Etter 1 år med utprøving av medisiner viste det seg at diagnosen var feil og jeg e r nå i ny utredning. Det kan slå feil alle veier så tenker det er viktig å få en grundig og skikkelig utredning Anonymkode: 906bf...404 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #9 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Har egentlig ikke snakket nei. Vet ikke hva alle heter, men har tatt wais-3. Også RAADS og et skjema om adhd. Har tatt sånne nevropsykologiske tester også. Anonymkode: 441a9...6a7 Er det privat eller dps? Ofte tar man skjemaer først og snakker etterpå Hva slags symptomer har du? Hvordan preger det hverdagen din? Anonymkode: e5165...f40
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #10 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det er litt derfor jeg kjenner på at uansett resultat så vil jeg være i tvil. Anonymkode: 441a9...6a7 Jeg lurer også veldig på om det er privat eller dps. Jeg skal selv i utredning nå, og veier for og i mot om jeg skal gå privat eller ikke. Anonymkode: f30e2...49e
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #11 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg fikk adhd diagnose etter et møte med psykiater. Svarte på et skjema og pratet litt om oppvekst og vansker. Etter 1 år med utprøving av medisiner viste det seg at diagnosen var feil og jeg e r nå i ny utredning. Det kan slå feil alle veier så tenker det er viktig å få en grundig og skikkelig utredning Anonymkode: 906bf...404 Huff, så leit at det skal bli sånn. Vet om de som har blitt utredet for ADHD og fått beskjed om at de ikke har det også, men så har det vist seg at de absolutt har det. Flere år tapt som kunne vært brukt på behandling/medisinering. Anonymkode: f30e2...49e 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #12 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det privat eller dps? Ofte tar man skjemaer først og snakker etterpå Hva slags symptomer har du? Hvordan preger det hverdagen din? Anonymkode: e5165...f40 Det er en privat med avtale. Ble henvist dit fra dps. Jeg er surrete, glemsk, humørsyk, stressa. Evig tankekjør og indre uro. Hater alt av kontakt med andre mennesker, klarer ikke lese bildet. Anonymkode: 441a9...6a7
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #13 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg venter på å få time til konklusjon fra psykiater, men sitter igjen med følelsen av en ukomplett utredning. Så uansett hva konklusjonen blir kommer jeg til å sitte igjen med tvil. Jeg har kun vært igjennom alle mulige tester, og det er det. Ikke noe samtaler om hvordan jeg har det. Jeg har ikke fått tid til å forklare hvem jeg er i dagliglivet. Kan det være at utrederne ikke så noen tegn under testene og derfor ikke gidder å ha samtaler? Anonymkode: 441a9...6a7 De finner ut mye gjennom testene så jo de kan sette diagnose basert på det. Anonymkode: 6f69c...f9e 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #14 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er en privat med avtale. Ble henvist dit fra dps. Jeg er surrete, glemsk, humørsyk, stressa. Evig tankekjør og indre uro. Hater alt av kontakt med andre mennesker, klarer ikke lese bildet. Anonymkode: 441a9...6a7 Okey, da anser ihvertfall jeg det som via det offentlige. Hører så mye negativt om utredning via DPS/henvisninger derfra, så jeg er nok mer klar på at jeg går privat hele veien. Alt du nevner er såklart symptomer på ADHD etc, men det kan også være symptomer på andre ting. Jeg antar at du har hatt disse symptomene siden du var liten og konstant, ikke noe som oppstod senere? Har du hatt noen traumatiske opplevelser? Anonymkode: f30e2...49e
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #15 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De finner ut mye gjennom testene så jo de kan sette diagnose basert på det. Anonymkode: 6f69c...f9e Men det kan bli veldig feil også. Jeg synes testene var kjempemorsomme, og klarte meg derfor veldig greit gjennom pusleoppgaver og sånt. Hadde jeg fått oppgaver som ikke interesserer meg hadde det vært noe annet. Anonymkode: 441a9...6a7
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #16 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De finner ut mye gjennom testene så jo de kan sette diagnose basert på det. Anonymkode: 6f69c...f9e Ja de kan finne ut mye gjennom testene, men f.eks kan kptsd og asd gi mange like utfordringer. Hvordan kan de skille hva som er hva utifra et par tester, og uten intervju? Anonymkode: f30e2...49e
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #17 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Okey, da anser ihvertfall jeg det som via det offentlige. Hører så mye negativt om utredning via DPS/henvisninger derfra, så jeg er nok mer klar på at jeg går privat hele veien. Alt du nevner er såklart symptomer på ADHD etc, men det kan også være symptomer på andre ting. Jeg antar at du har hatt disse symptomene siden du var liten og konstant, ikke noe som oppstod senere? Har du hatt noen traumatiske opplevelser? Anonymkode: f30e2...49e Jeg har alltid hatt det sånn ja, i større og mindre grad. Det eskalerte ved pubertetsalder, og igjen når jeg fikk barn. Har aldri blitt utsatt for traumer. Anonymkode: 441a9...6a7
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #18 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har alltid hatt det sånn ja, i større og mindre grad. Det eskalerte ved pubertetsalder, og igjen når jeg fikk barn. Har aldri blitt utsatt for traumer. Anonymkode: 441a9...6a7 Har skjønt at det å få barn kan forverre ting hos de med ASD. Har du noen synlige og veldig åpenbare ting ved deg som viser ADHD/ASD, ting du kanskje ikke er klar over? Noen stimmer veldig synlig og mye, andre vugger kroppen mye, unngår blikkontakt, etc. I noen tilfeller er det kanskje veldig mer åpenbart enn i andre tilfeller. Jeg har møtt mennesker jeg har visst har ADHD etter 1 minutt, noen har det bare ekstremt synlig. Men likevel syns jeg ingen diagnoser skal settes basert på tester. For å være sikker bør pasienten observeres og intervjues, om så bare for formalitetens skyld. Jeg har selv vært hos psykiater og psykolog i det offentlige (for noe helt annet), og jeg opplevde bare at de ville bli fort ferdig med meg. Fikk på ingen måte den hjelpen jeg trengte. Jeg ville ihvertfall snakket med psykiateren og forklart din bekymring rundt dette. I verste fall så finnes det dyktige private psykiatere med dette som spesialfelt. Anonymkode: f30e2...49e 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #19 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Det er en privat med avtale. Ble henvist dit fra dps. Jeg er surrete, glemsk, humørsyk, stressa. Evig tankekjør og indre uro. Hater alt av kontakt med andre mennesker, klarer ikke lese bildet. Anonymkode: 441a9...6a7 Det du beskriver her er ihvertfall ikke autisme. Anonymkode: e5165...f40
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #20 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det du beskriver her er ihvertfall ikke autisme. Anonymkode: e5165...f40 Noe av det er det. Tankekjør, hukommelse, humørsyk, og indre uro kan gjelde både for adhd/asd, mistrives med mennesker og ikke klare å "lese" er en av flere typiske ting med asd. Men asd har flere særtrekk som jeg antar må være med i tillegg, selv for høytfungerende autisme. TS, det er veldig viktig at alle utfordringene dine og detaljer rundt det kommer tydelig frem til psykiater/fastlege/dps. F.eks har jeg tankekjør, har hatt de samme tvangstankene siden jeg var liten. Tankene trigges av visse ting, uten at jeg forstår hvorfor. Jeg er humørsyk fordi jeg blir utslitt av sanseinntrykk og for mye tid med mennesker. Jeg MÅ ha mye alenetid. Jeg takler ikke trengsel, og får meltdown når jeg blir overveldet av hva enn det er jeg blir overveldet av. Skjer hovedsakelig i offentlige rom hvis det er for mye lyder og mennesker på en gang. Jeg får dog meltdowns innvendig, jeg står ikke og flapper med hender eller holder meg for ørene. Mye angst, særlig når jeg skal sove. Jeg kan elske berøring, men plutselig får jeg angst av det. Det kan endre seg i løpet av sekunder. Jeg er besatt av datoer og tall, noe som kom senere i livet. Dette ble trigget av store omveltninger i livet. Jeg kan fortsette og fortsette, poenget mitt er at det kan være lurt å skrive ned alt av utfordringer, hva som trigger/gjør ting verre, tidslinje om når evnt nye utfordringer kom, osv. Så ta med til psykiater. Jeg har skrevet ned detaljer omhyggelig fordi jeg er redd for at jeg ikke skal få med alt, fordi jeg glemmer. Anonymkode: f30e2...49e 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå