Myrmica Skrevet 21. august 2023 #1 Skrevet 21. august 2023 (endret) Jeg har en mild grad av skoliose, og er ofte vond og sliten i korsryggen. For litt siden hadde jeg et kraftig hekseskudd som satt i i over en uke, noe som gjorde hverdagen særdeles tungvint. Jeg blir stiv i korsryggen av å kjøre bil, av å sitte lenge i en stilling, og av og til uten at jeg skjønner årsaken selv. Og jeg er ganske drittlei 😅 Har vært hos fastlege, som ikke har gjort annet enn å si "det går over etter hvert" og gitt meg kraftige smertestillende. Jeg har fått henvisning til fysioterapeut, som har konstatert at det er muskulært, ikke farlig og gitt meg et treningsprogram. Dette har jeg ikke klart å følge opp godt nok på egen hånd... Nå vil jeg prøve noe annet, men hvor begynner jeg? Kiropraktor? Naprapat? Massasjeterapeut? Annet? Har ikke så lyst til å betale for flere timer hos en behandler når jeg kanskje heller hadde hatt mer nytte av en annen form for behandling. Men jeg har aldri vært hos annen form for behandling enn fysio, og vet ikke hvor jeg skal starte. Noen med tips? Red. for å legge til: jeg er ute med hest og hund daglig, og er mye i bevegelse. Det hjelper, men ikke nok til at jeg blir kvitt plagene. Så jeg ønsker å prøve behandler i tillegg til tingene jeg allerede gjør på egen hånd. Endret 21. august 2023 av Myrmica
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #3 Skrevet 21. august 2023 Ulendt terreng og gjerne oppover bakker Anonymkode: 29d93...38f
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #4 Skrevet 21. august 2023 Prøv å gå noen turer. Det pleier å hjelpe til med å løsne opp det som har stivna baki der Anonymkode: 51fca...1f3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #5 Skrevet 21. august 2023 For og holde det må du faktisk trene. Behandling er som regel av kort varighet. Har selv skoliose i nedre del av ryggen. Du må styrke musklene der. Om du blir helt smertefri kan ingen garantere, jeg er ikke det men trening er viktig så man plutselig ikke sitter der. Jeg har treningsprogram fra fysioterapeut. Skal du trene så må du forvente at det tar tid og bli bedre. Det må gå gradvis. Anonymkode: 60b6e...ed8
Gjest MissHannigan Skrevet 21. august 2023 #6 Skrevet 21. august 2023 (endret) ... Endret 11. august 2024 av MissHannigan
Myrmica Skrevet 21. august 2023 Forfatter #7 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ulendt terreng og gjerne oppover bakker Anonymkode: 29d93...38f AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Prøv å gå noen turer. Det pleier å hjelpe til med å løsne opp det som har stivna baki der Anonymkode: 51fca...1f3 Skulle kanskje hatt med det da, men jeg har to hunder og en hest, og er relativt mye ute på tur i skogen. Og jeg kjenner jo at det hjelper å bevege på seg, men jeg har i grunn ikke mulighet til mer bevegelse enn jeg allerede får inn, døgnet har bare så mange timer liksom 😅
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #8 Skrevet 21. august 2023 Myrmica skrev (2 minutter siden): Skulle kanskje hatt med det da, men jeg har to hunder og en hest, og er relativt mye ute på tur i skogen. Og jeg kjenner jo at det hjelper å bevege på seg, men jeg har i grunn ikke mulighet til mer bevegelse enn jeg allerede får inn, døgnet har bare så mange timer liksom 😅 Ah da må jeg foreslå at du prøver det treningsprogrammet mer ☺️ Anonymkode: 29d93...38f
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #9 Skrevet 21. august 2023 Her snakker jeg som en med skoliose, som har slitt med samme problemet i åresvis... Jeg brukte masse penger på fysio, osteopat, akupunktør og kiropraktor. All bedring jeg fikk var svært midlertid lindring. Det kom alltid tilbake. Løsningen for meg ble regelmessig trening. Så jeg anbefaler 100% å følge opp programmet du har fått, samt legge inn mer bevegelse i hverdagen. Jeg merker problemer kommer tilbake hver gang jeg er syk, for da har jeg 1-6 uker uten særlig trening, og vipps.. Da gjør det vondt igjen. Men ellers, med trening, føler jeg INGENTING! Det er verdt det, jeg lover 🙏🏻 Anonymkode: 687a2...ca9 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #10 Skrevet 21. august 2023 Kiropraktor som har fokus på riktig opptrening i tillegg til behandling. Treningen er viktig, men det må være riktig. Tilskudd av både d vitamin og kalsium (kanskje også k2). Min skoliose ble vesentlig bedre av tilskudd alene. Anonymkode: 35c53...475 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå