Gå til innhold

Hvor gjør jeg av sønnen min om jeg blir lagt inn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er alenemor til 2 barn og sliter veldig mentalt. Jeg er nå i en situasjon der jeg føler alt rakner og jeg mister helt grepet. Jeg har gitt får til ene barnet midlertidig full omsorg så jeg kan få rett behandling men jeg har et barn til som ikke har noen andre omsorgspersoner enn meg. Får hans er narkoman og har derfor ikke hatt noe kontakt på lang tid, fars familie ser barnet som ukjent og ønsker ikke kontakt. Jeg har selv brutt kontakt med egen familie etter dårlig oppvekst og rusproblemer hos familien min. Så jeg har heller ikke noen. Jeg har kun venner som bor flere timer fra meg og ikke kan følge opp med skole og annet. Så jeg er alene. Jeg vurderer å gå til barnevern og be om hjelp men er redd for dem utav egen oppvekst erfaring. Jeg har gått i terapi i mange år fått bøttevised utredninger og diagnoser som har vist seg å være feil gang på gang og jeg har nå et tilbud om full utredning 24/7 og må derfor innlegges for å få denne. Det er vanskelig å estimere tid og da blir det vanskelig å plassere barnet mitt. Jeg ønsker å få hjelp for slik det er nå er ikke livet noe kjekt og det blir vanskeligere for hver dag som går . Så hvor kan jeg henvende meg? 

Anonymkode: cc280...f4a

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnevernet kommer inn og akuttplasserer imidlertidig om du ikke har noen å foreslå selv

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
1 minutt siden, Fjugur said:

Barnevernet kommer inn og akuttplasserer imidlertidig om du ikke har noen å foreslå selv

Men da lurer jeg også på hvordan det foregår? Vil barnet bo langt borte og ikke ha skole og venner nær seg i mellomtiden? 

Skrevet
Fjugur skrev (2 minutter siden):

Dette. Har ikke barnet noen gode venner på skolen eller noe som kan spørres i en krise?

Skrevet
Just now, Sirah said:

Dette. Har ikke barnet noen gode venner på skolen eller noe som kan spørres i en krise?

Har ikke kontakt med foreldre så det vil nok virke veldig merkelig. Og ikke minst føles utrygt for meg at noen jeg ikke kjenner skal ha ansvaret for han, og igjen så vet jeg ikke for hvor lenge det skulle være snakk om

Skrevet

Hvordan er forholdet mellom far til det andre barnet og barnet «uten» far da? Tror du han kunne vurdert å være midlertidig omsorgsperson slik at ikke søsknene blir skilt? Hvertfall i en periode i første omgang? 

Anonymkode: 98f90...771

• Liker 8
  • Nyttig 6
Skrevet

Enn far til ditt andre barn? Kan han være en ressurs? Jeg vet om flere fedre som har samvær med eks-stebarn, som har eks-stebarn med på ferie, og faktisk en som har fostret opp barnet til en eks-samboer da hun døde og faren ikke var istand til å ta seg av barnet.

Anonymkode: 33a92...507

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvordan er forholdet mellom far til det andre barnet og barnet «uten» far da? Tror du han kunne vurdert å være midlertidig omsorgsperson slik at ikke søsknene blir skilt? Hvertfall i en periode i første omgang? 

Nei, det går ikke heller. Skulle skrive i hovedinnlegget at heller ikke dette er et alternativ da disse to ikke går sammen i det hele tatt

Skrevet

Av hensyn til både deg og sønnen din bør du knytte kontakt med barnevern og beredskapshjem ganske raskt. De kan hjelpe deg mer enn du tror, og siden du har lite ressurser rundt deg kan det være snakk om annen type hjelp som feks avlastning eller besøkshjem. 

Mye bedre å få hjelp på forhånd, før det tipper over og det blir en dramatisk akuttplassering eller omsorgsovertakelse. 

Det er ingen svakhet å ta imot hjelp, klem til deg 🥰

Anonymkode: c5ae6...d4f

• Liker 7
  • Hjerte 4
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Men da lurer jeg også på hvordan det foregår? Vil barnet bo langt borte og ikke ha skole og venner nær seg i mellomtiden? 

Hei, dette varierer en del. Barneverntjenesten forsøker alltid finne noen som kan ivareta barnet slik at det får fortsette å være i nærmiljøet, men det lar seg ikke alltid gjøre. Jeg jobber i en barneverntjeneste i Oslo - her klarer vi nesten alltid å opprettholde vanlig skole, men det hender skoleveien blir en del lengre (beredskapshjemmet kjører barnet, etter hvert kan det kanskje også ta taxi). Andre steder i landet er avstandene vesentlig større og det kan være vanskeligere å få  beredskapshjem i nærmiljøet. 

Dersom det er noen i barnets nettverk som er aktuelle for å ivareta det, kan barneverntjenesten gå inn og godkjenne disse som beredskapshjem for det spesifikke barnet. Det kan f.eks være hos foreldre til venner, av og til hos lærere, trener eller andre barnet kjenner. 

Anonymkode: 2a874...104

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det går ikke heller. Skulle skrive i hovedinnlegget at heller ikke dette er et alternativ da disse to ikke går sammen i det hele tatt

Ok - men går de såpass dårlig overens at det ikke kan gå en uke eller to i en nødssituasjon? Hvor gamle er barna? Hvis du ikke har noen du kan spørre ( slekt, venner, naboer, barnets venner), så må du overlate dette til BV. De forsøker i det lengste å ha barnet i nærmiljøet slik at det kan gå i vanlig barnehage / skole, men det kommer selvfølgelig ann på kapasiteten. Men barnet blir tatt trygt vare på, slik at du kan konsentrere deg om å få nødvendig hjelp, bli bedre - og komme tilbake til barna dine. Lykke til, og god bedring ❤️

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kontakt barnevernstjenesten. De vil hjelpe deg med å finne et beredskapshjem. Det kan feks også være noen i barnets nettverk. Feks lærere, venners foreldre, trenere, speiderleder etc. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

De forsøker alltid finne noen først i nær familie/krets og slik at barnet kan fortsette på skole.

Ei venninne av meg og broren hennes bodde i fosterhjem i 1 år mens foreldre var på psyk/avrusning osv. De hadde kontakt med foreldrene hele veien, gikk på skolen som vanlig osv. 

Vi var ofte på besøk hos henne i fosterhjemmet - kjempefine folk. 

De som kan ha det ene barnet: tror du de vil si ja til søsken også? Det kan jo tenkes de kan frikjøpes noe fra jobb. 

Beklager - ser du svarer her.

Jeg ville begynt med å kontakte BV rett og slett. Jeg ville vært forsiktig med å skille søsken. 

Endret av AprilLudgate
  • Liker 1
Skrevet

Stor klem til deg, livet kan være…vanskelig. 

Barneverntjenesten er rette sted å kontakte. Jeg ville anbefalt deg å tatt kontakt med de uansett, for eventuell avlastning siden dere mangler nettverk og du sliter med ditt. 

Håper det ordner seg til det beste for dere

Anonymkode: 64d93...899

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Noen ganger spør de ansatte i barnehagen eller på skolen om de kan være beredskapshjem for en periode. Anbefaler deg å ta kontakt med barnevernet, få på plass et besøkshjem for han, så har han noen kjente dersom du må legges inn, og ikke minst, du vil få noen velfortjente pustrerom. 

Anonymkode: 1809c...30a

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Har ikke kontakt med foreldre så det vil nok virke veldig merkelig. Og ikke minst føles utrygt for meg at noen jeg ikke kjenner skal ha ansvaret for han, og igjen så vet jeg ikke for hvor lenge det skulle være snakk om

Men en skolekamerat er vel tryggere for barnet enn en helt ukjent og tilfeldig familie som barnevernet finner? 

Anonymkode: 1293c...21b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

I din situasjon ville jeg kontaktet barnevernet med en gang TS og forhørt deg om alle muligheter. Jeg har blitt spurt om å være beredskapshjem tidligere, da var det barnet selv som hadde foreslått meg. De prøver så langt det lar seg gjøre at barnet kommer til noen de allerede kjenner eller i det minste holder seg i skolekretsen.

Lykke til TS, du er beintøff som tar dette valget og jeg ønsker deg alt godt og lykke til ❤️ Vi er en stor gjeng her inne som heier på deg!

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Hei, dette varierer en del. Barneverntjenesten forsøker alltid finne noen som kan ivareta barnet slik at det får fortsette å være i nærmiljøet, men det lar seg ikke alltid gjøre. Jeg jobber i en barneverntjeneste i Oslo - her klarer vi nesten alltid å opprettholde vanlig skole, men det hender skoleveien blir en del lengre (beredskapshjemmet kjører barnet, etter hvert kan det kanskje også ta taxi). Andre steder i landet er avstandene vesentlig større og det kan være vanskeligere å få  beredskapshjem i nærmiljøet. 

Dersom det er noen i barnets nettverk som er aktuelle for å ivareta det, kan barneverntjenesten gå inn og godkjenne disse som beredskapshjem for det spesifikke barnet. Det kan f.eks være hos foreldre til venner, av og til hos lærere, trener eller andre barnet kjenner. 

Anonymkode: 2a874...104

Bvt i Oslo er kjent for å bli felt av Statsforvalteren. Ta svaret med en stor klype salt.

Anonymkode: dccca...d63

Skrevet

Jeg tror det er en del som kunne stilt opp i nærmiljøet om de hadde visst om behovet. Absolutt ikke alle, men en del. Du kan ha en dialog med BV på det også. Si barnet går på x aktivitet, leker bra med de barna osv. Jeg har sett litt reklamer for fosterhjem, og det er helt klart at BV ofte ser rundt i nærmiljøet etter noen som kan hjelpe til. 

Det kan være lurt å få til en dialog med BV så snart som mulig. 

Jeg er selv vokst opp i en blandet familie. Min mor var aldri innlagt, men jeg ble en ferie sendt til familie 3 timer unna fordi min mor var så dårlig. Ble med min tante på jobb, og en kusine på skolen. Jeg reiste også ca annenhver helg 2 timer avgårde til annen onkel som avlastning for det samme når jeg var 8/9/10. (gjorde det ikke i 3 år, men var i den alderen der) Fikset internt i familien. Ser du ikke har noen å spille på, men det kan være BV vet om noen. Det kan være godt for barnet, og du får samlet krefter også innimellom slagene. Det er tøft å være alene med 1-2 barn, hatten av for det 💚 Du er også utrolig god som ser dine egne begrensinger, søker hjelp, og da både for deg selv og barna. Ingen mulighet for at far til andre barnet kan hjelpe her? Grunnen for at jeg spør er fordi en ung fin mann jeg kjenner er vokst opp hos mor til halvsøsknene sine. Hans far fikk først flere barn med en kvinne, så ble det brudd. Ingen god mann dette her. Så fikk han denne gutten her med annen. Første kvinne tok da over denne lille gutten, en del yngre enn de andre og har vært fosterhjem for ham. Sånn har han fått vokse delvis opp med halvsøsken også (mye yngre her), i et kjent miljø. Jeg vet de hadde gutten en del på besøk før han flyttet fast inn. Mor til halvsøsken er gift på nytt. Noen strekker seg ganske så langt, om de vet behovet er der 💚

Sender deg en stor klem, og håper det ordner seg på en god måte 💚 Å spille med åpne kort og samarbeide med BV vil være veldig lurt 💚

Anonymkode: 70619...df5

• Hjerte 1
Skrevet

Hadde selv en krise som deg flere år siden,vurderte legge meg inn,MEN hvem skulle ha de 2 barna som ikke har far. Forferdelig måtte bekymre seg over slik når man er så dårlig! Husker jeg var sjalu på alle som hadde en far til barna,og at jeg kunne ikke søke hjelp en gang,barna må jo ha tilsyn.

Barna hadde noe familie,men pga skolen og den familien bodde 4 timer herfra var det ikke alternativ. Min mor er syk selv. Far til mine andre barn er en drittsekk og hadde aldri tatt på seg ansvar med 2 barn til,dvs han følger fint om sine barn men en egoistisk fyr som kun ser seg selv og sine egne barn.null omsorg for andre.

Det som skjer om barnevernet ikke finner familie eller noen kjente ( de prøver det først) er å akutt plassere om ikke,det kan bety hos noen andre siden av landet,der det er ledig. 

Nå er barna her mye større,skulle jeg blitt syk igjen hadde de klart seg. 

Skjønner deg så godt,håper det ordner seg. 

Anonymkode: 5cec7...dc5

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...