AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #1 Skrevet 21. august 2023 Vil kandidaten få beskjed hvis det dere får opp gjør at dere tenker at personen ikke egner seg til jobben? Hva er positivt? Hva kan være diskvalifiserende? Hvilke kanaler sjekker dere? Er det arenaer dere selv er på? Hvilke søkemotorer? Et søskenbarn tok en prestisjeutdanning, har vært på noen intervjuer, men forsøker seg med noe helt annet. Her kan jeg forstå arbeidsgiver, da omtrent alt som kommer opp er psykiske problemer OCD og spiseforstyrrelser. Da kan man lure på hvorvidt hun takler å stå i stressende situasjoner. Er det noe arbeidsgivere kan begrunne et avslag med? Anonymkode: 7a704...3c9
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #2 Skrevet 21. august 2023 Jeg forteller ikke kandidaten om jeg har googlet vedkommende, nei. Til dags dato har det ikke kommet opp noe så graverende at det har tippet lasset, men et slik søk har gjerne bekreftet magefølelsen. Anonymkode: e607b...8cf 5
Bombasi Skrevet 21. august 2023 #3 Skrevet 21. august 2023 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Vil kandidaten få beskjed hvis det dere får opp gjør at dere tenker at personen ikke egner seg til jobben? Nei. Det informeres heller ikke om at det har blitt utført et søk på personen. AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva er positivt? At man er vanskelig å finne på sosiale medier, at man er inaktiv på sosiale medier og/eller at man ikke overeksponerer seg selv på sosiale medier, herav er en normal profil nøytral. AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva kan være diskvalifiserende? At man overeksponerer seg selv, deler sensitive opplysninger om seg selv, viser negative holdninger til livet eller folk og/eller nedsnakker arbeidsgiver eller personer. Og, ja, fyllabilder. AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvilke kanaler sjekker dere? Er det arenaer dere selv er på? Facebook, Instagram og Twitter. Særlig Instagram og Twitter for da får man innblikk i livene og holdningene deres. AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvilke søkemotorer? Søker sjeldent random, men Google hvis jeg gjør det. AnonymBruker skrev (1 time siden): Et søskenbarn tok en prestisjeutdanning, har vært på noen intervjuer, men forsøker seg med noe helt annet. Her kan jeg forstå arbeidsgiver, da omtrent alt som kommer opp er psykiske problemer OCD og spiseforstyrrelser. Da kan man lure på hvorvidt hun takler å stå i stressende situasjoner. Er det noe arbeidsgivere kan begrunne et avslag med? Arbeidsgiver bør absolutt ikke begrunne et avslag med slike ting. Som regel avslås alle basert på at man hadde mange gode søkekandidater og måtte plukke ut èn basert på helheten mellom kompetanse og egnethet, der tilsettingen ikke ble deg, og gjerne med en oppfordning om å søke ved en senere anledning og "lykke til videre" eller noe slikt. Utover det begrunnes ikke avslag. Blir man spurt om en dypere begrunnelse så er ikke helsemessige årsaker en begrunnelse man nevner. Sånn tilleggsnote: Søkene er ofte overfladisk og raske. Det brukes ikke mye tid på dette. Og profilinnhold vektlegges ikke såfremt det er noe som utpeker seg som særlig negativt. Søkere har publisert mye rart, men tror det kun har skjedd et par ganger at innhold på profilene har vippet ned en kandidat basert på helhetsinntrykket. Ansettelsesprosesser handler om et komplekst helhetsinntrykk, der sosiale medier er en bitteliten del av det. For øvrig søkes det kun etter profilene til de 2-3 fremste kandidatene etter jobbintervju. Likevel er rådet mitt å rydde i profilene, og kanskje aller mest fjerne gammel rusk som du ikke "står for" lenger eller som beskriver deg nå. For offentlige profiler er som sagt offentlige, og det er naivt å tro at ikke arbeidsgiver søker etter deg når du søker til arbeidsgiver. Endret 21. august 2023 av Bombasi 6
Ullvott Skrevet 21. august 2023 #4 Skrevet 21. august 2023 Nei, søkeresultatene blir ikke tatt opp under intervju, men godt forberedte jobbsøkere antar selvsagt at potensielle arbeidsgivere googler dem. De vet også hvilke søkeresultater som dukker opp. De som er flinke i intervjusituasjoner passer på å flette inn informasjonen i intervjuet. De sier for eksempel ikke "jeg vet at psykisk sykdom kommer opp når du søker på mitt navn", men "jeg har vært aktiv i arbeidet for å fremme psykisk helse". Arbeidsgiver kan heller ikke basere vurderingene sine på rene gjetninger om at en person ikke mestrer f.eks. stress basert helseinformasjon som dukker opp etter et googlesøk på personen. Slik informasjon kan være fragmentert og tatt ut av sammenheng. Kanskje kan personens erfaringer medføre det stikk motsatte, og kanskje har personen fått mye bedre helse uten at den delen av historien framkommer i et søkeresultat. Hvis et bestemt nivå av stressmestring er saklig og viktig informasjon for arbeidsgiver, må arbeidsgiver kartlegge det på andre måter enn gjennom et tilfeldig googlesøk. Som Bombasi over her skriver: søkene er overfladiske og raske. Arbeidsgiver legger ikke mye ressurser i slike bakgrunnssjekker før intervjuer, med mindre det er særlig viktig for stillingen. Det skal også mye til før det får noe å si, og det man finner må peke seg ut som spesielt negativt. 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #5 Skrevet 21. august 2023 Ullvott skrev (2 timer siden): Nei, søkeresultatene blir ikke tatt opp under intervju, men godt forberedte jobbsøkere antar selvsagt at potensielle arbeidsgivere googler dem. De vet også hvilke søkeresultater som dukker opp. De som er flinke i intervjusituasjoner passer på å flette inn informasjonen i intervjuet. De sier for eksempel ikke "jeg vet at psykisk sykdom kommer opp når du søker på mitt navn", men "jeg har vært aktiv i arbeidet for å fremme psykisk helse". Arbeidsgiver kan heller ikke basere vurderingene sine på rene gjetninger om at en person ikke mestrer f.eks. stress basert helseinformasjon som dukker opp etter et googlesøk på personen. Slik informasjon kan være fragmentert og tatt ut av sammenheng. Kanskje kan personens erfaringer medføre det stikk motsatte, og kanskje har personen fått mye bedre helse uten at den delen av historien framkommer i et søkeresultat. Hvis et bestemt nivå av stressmestring er saklig og viktig informasjon for arbeidsgiver, må arbeidsgiver kartlegge det på andre måter enn gjennom et tilfeldig googlesøk. Som Bombasi over her skriver: søkene er overfladiske og raske. Arbeidsgiver legger ikke mye ressurser i slike bakgrunnssjekker før intervjuer, med mindre det er særlig viktig for stillingen. Det skal også mye til før det får noe å si, og det man finner må peke seg ut som spesielt negativt. Min venninne fikk i hverfall høre at de hadde søkt henne opp og at de likte bildet hennes på Face, hvor hun holdt i en kobraslange. Hva de kan lese ut av det derimot, vet jeg ikke. Anonymkode: 7a704...3c9
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #6 Skrevet 21. august 2023 Da jeg ansatte, googlet jeg aldri de jeg ansatte. Fikk den informasjonen jeg trengte via intervju/søknad/cv/attester. Anonymkode: fdb3a...b02 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #7 Skrevet 21. august 2023 Googler alltid. Sjekker også Facebook, Instagram, Twitter og TikTok. Det kan noen ganger bekrefte magefølelse. Anonymkode: 9f17d...1f9 4
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #8 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Googler alltid. Sjekker også Facebook, Instagram, Twitter og TikTok. Det kan noen ganger bekrefte magefølelse. Anonymkode: 9f17d...1f9 Hvilke magefølelser får du? Anonymkode: 7a704...3c9 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #9 Skrevet 21. august 2023 Har enkelte ganger blitt sjokkert over at mennesker som har lagt ut temmelig drøyt innhold, fullt gjenkjennelig med navn og bilde, ikke virker til å ha problemer med å bli ansatt etterpå 😱 Så kan tydeligvis ikke være alle som Googler... Anonymkode: a6b95...5bb 3
linsejesus Skrevet 22. august 2023 #10 Skrevet 22. august 2023 13 hours ago, AnonymBruker said: Min venninne fikk i hverfall høre at de hadde søkt henne opp og at de likte bildet hennes på Face, hvor hun holdt i en kobraslange. Hva de kan lese ut av det derimot, vet jeg ikke. Anonymkode: 7a704...3c9 Søkte hun jobb i Dyreparken?
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #11 Skrevet 22. august 2023 linsejesus skrev (1 time siden): Søkte hun jobb i Dyreparken? Nei.😃 Det var en sekretærjobb. Anonymkode: 7a704...3c9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå