Tulipanpiken Skrevet 9. september 2023 #261 Skrevet 9. september 2023 Callisto83 skrev (3 timer siden): Skulle virkelig ønske politiet ikke var så altfor tilbakeholdne med informasjon. Man må liksom lytte til en podcast i stedet. Du skjønner kanskje at det er fordi de jobber med å etterforske og oppklare et drap, og at det kan skade etterforskningen å gå ut med for mye informasjon. 20 3
Krokenguri Skrevet 9. september 2023 #262 Skrevet 9. september 2023 Tulipanpiken skrev (5 minutter siden): Du skjønner kanskje at det er fordi de jobber med å etterforske og oppklare et drap, og at det kan skade etterforskningen å gå ut med for mye informasjon. Enig. Jeg tror mange ganger at justismord i norge kommer av alt for mye informasjon ut for tidlig. Og det er jo gode verktøy for den kriminelle å lese via media hva politiet tenker og har funnet. Samt mange konkluderer ut fra det lille de leser, og lager sannheter ut fra det. Så selv om jeg også blir nysgjerrig på denne saken, fordi den er så spesiell, er jeg glad de holder kortene tett til brystet ennå. For det viktigste er at de tar rett person/petsoner. Jeg vil nok tro de har minst en og mulig flere mistenkte på blokka. Som de evnt kan knytte opp mot bevisene. Jo mer de har av tekniske bevis, jo lettere er det å avsløre evnt løgner, de mistenkte kommer med. 6 2
NiceOrNothing Skrevet 9. september 2023 #263 Skrevet 9. september 2023 LukeDanes skrev (9 timer siden): Det må jeg kalle fullstendig bortkasta tid og energi. Jeg tviler på at etterforskere i Sør-Øst pd og Kripos bruker spesielt mye tid på KG, og enda mindre tillegger det spesielt mye tyngde. Jeg skrev ikke at politiet fulgte med innpå her eller vektlegger det som står her. men at noen som ønsker spekulasjoner skal gå i en viss retning muligens gjør det. ☺️ 2
Samfunnsdebatt Skrevet 9. september 2023 #264 Skrevet 9. september 2023 LukeDanes skrev (8 timer siden): De har etterlyst dashcamopptak fra området i dagene opp til og med tidspunktet for funn. Det anser jeg for å være dekkende nok. De som eventuelt ikke har dashcam, bare observert noe de mener politiet burde kjenne til, burde ha såpass anstendighet at de melder fra uten å bli oppfordret. Sykt. Så her kan noen ha sett hvem det var som hadde denne bilen. Men politet ber ikke om vitner til det.
NiceOrNothing Skrevet 9. september 2023 #265 Skrevet 9. september 2023 LukeDanes skrev (8 timer siden): De har etterlyst dashcamopptak fra området i dagene opp til og med tidspunktet for funn. Det anser jeg for å være dekkende nok. De som eventuelt ikke har dashcam, bare observert noe de mener politiet burde kjenne til, burde ha såpass anstendighet at de melder fra uten å bli oppfordret. Tenker at de samme kildene som har tipset avhørt -podcast om bevegelser i området dagene før ( sort suv / skyting etc) har gitt sin informasjon til politiet også . Tenker at gjerningsmennene har malt seg selv inn i et hjørne her . Tenkt at de var usynlig og vanskelig og ta. Men så er det motsatte tilfellet . Det må være invovlert noen med stor lokalkunnskap , som har misbrukt sin tilknyting / kjennskap til hytta / området . 1
Samfunnsdebatt Skrevet 9. september 2023 #266 Skrevet 9. september 2023 Callisto83 skrev (5 timer siden): Kanskje Jonas måtte vise legitimasjon til drapsmannen ved hytta, som ville være sikker på at det nettopp var Jonas som kom til jobboppdraget den morgenen? Politiet jobber jo bl.a utifra en hypotese om at han ble lokket dit i forbindelse med en jobb. Så ble han kanskje skutt ved terrassen, mistet lommeboka, men fikk løpt til bilen og kjørt et stykke før han døde av skadene. Dette innebærer da at Jonas ikke kjente skytteren. (Jonas visste vel heller ikke hvem de som banket han opp tidligere var.) Jeg er fremdeles mest nysgjerrig på mobilen, og hva politiet vet om den. Hvordan ble det falske jobboppdraget bestilt? Og hvordan kan politiet vite sånn cirka når og hvor han ble drept?, slik mediene har skrevet? Skulle virkelig ønske politiet ikke var så altfor tilbakeholdne med informasjon. Man må liksom lytte til en podcast i stedet. Eller hadde med kontanter for å få opplysninger.
Samfunnsdebatt Skrevet 9. september 2023 #267 Skrevet 9. september 2023 Tulipanpiken skrev (1 time siden): Du skjønner kanskje at det er fordi de jobber med å etterforske og oppklare et drap, og at det kan skade etterforskningen å gå ut med for mye informasjon. Jeg lurer på hvor mye erfaring de har med at å gå ut med informasjon skader etterforsking. Kontra hva det gir. 2
Andrine& Skrevet 9. september 2023 #268 Skrevet 9. september 2023 NiceOrNothing skrev (38 minutter siden): Jeg skrev ikke at politiet fulgte med innpå her eller vektlegger det som står her. men at noen som ønsker spekulasjoner skal gå i en viss retning muligens gjør det. ☺️ En liten ting.. Kan grunnen til at han ikke ringte nødetaten være at han ikke ville ha de innblandet? 1
NiceOrNothing Skrevet 9. september 2023 #269 Skrevet 9. september 2023 Andrine& skrev (28 minutter siden): En liten ting.. Kan grunnen til at han ikke ringte nødetaten være at han ikke ville ha de innblandet? Ikke sikkert han rakk eller klarte tenke så langt . Tenker at de feigingene som overrumplet han kom brått på. 7
LukeDanes Skrevet 9. september 2023 #270 Skrevet 9. september 2023 NiceOrNothing skrev (3 timer siden): Jeg skrev ikke at politiet fulgte med innpå her eller vektlegger det som står her. men at noen som ønsker spekulasjoner skal gå i en viss retning muligens gjør det. ☺️ Det var også poenget mitt. Hvilken nytte vil det ha å forvirre en bande forumbrukere når det er politiet som jobber med å løse saken? Da legger de uansett også bare igjen ytterligere elektroniske spor. For dersom saken drar ut veldig lenge uten at politiet føler de kommer noen vei så kommer de til å gå gjennom forumtråder om saken. NiceOrNothing skrev (3 timer siden): Tenker at de samme kildene som har tipset avhørt -podcast om bevegelser i området dagene før ( sort suv / skyting etc) har gitt sin informasjon til politiet også . Tenker at gjerningsmennene har malt seg selv inn i et hjørne her . Tenkt at de var usynlig og vanskelig og ta. Men så er det motsatte tilfellet . Det må være invovlert noen med stor lokalkunnskap , som har misbrukt sin tilknyting / kjennskap til hytta / området . Trenger nok ikke utvidet lokalkunnskap annet enn å ha kjent til området fra før eller hørt det nevnt av noen, og så brukt noen dager på å speide. De har jo også gamblet i valget av åsted. Hva om hytteeier plutselig bestemte seg for å ta turen opp? Eller hadde lånt ut hytta til familie, venner eller kollegaer? Det er jo en faktor lokalkunnskap ikke kan ta høyde for. Hadde det vært mer planlagt, kaldere utført, så hadde politiet fortsatt etterforsket en forsvinningssak, eller potensielt drap uten funn av kropp, noe Lier Horst også har vært innom. Jeg tror gjerningspersonen(e) allerede følte at de var stengt inne i et hjørne. 1
NiceOrNothing Skrevet 9. september 2023 #271 Skrevet 9. september 2023 LukeDanes skrev (4 minutter siden): Det var også poenget mitt. Hvilken nytte vil det ha å forvirre en bande forumbrukere når det er politiet som jobber med å løse saken? Da legger de uansett også bare igjen ytterligere elektroniske spor. For dersom saken drar ut veldig lenge uten at politiet føler de kommer noen vei så kommer de til å gå gjennom forumtråder om saken. Trenger nok ikke utvidet lokalkunnskap annet enn å ha kjent til området fra før eller hørt det nevnt av noen, og så brukt noen dager på å speide. De har jo også gamblet i valget av åsted. Hva om hytteeier plutselig bestemte seg for å ta turen opp? Eller hadde lånt ut hytta til familie, venner eller kollegaer? Det er jo en faktor lokalkunnskap ikke kan ta høyde for. Hadde det vært mer planlagt, kaldere utført, så hadde politiet fortsatt etterforsket en forsvinningssak, eller potensielt drap uten funn av kropp, noe Lier Horst også har vært innom. Jeg tror gjerningspersonen(e) allerede følte at de var stengt inne i et hjørne. Det koker jo uansett ned til at drapet er utført av ikke veldig smarte folk . Han var mer verdt død enn levende for dem. Enten var det hevn , evnt var det redselen for at han kunne finne på å blåse dem. De færreste drap skjer umotivert , å her tenker jeg motivene er opptil flere.
LukeDanes Skrevet 9. september 2023 #272 Skrevet 9. september 2023 NiceOrNothing skrev (Akkurat nå): Det koker jo uansett ned til at drapet er utført av ikke veldig smarte folk . Han var mer verdt død enn levende for dem. Enten var det hevn , evnt var det redselen for at han kunne finne på å blåse dem. De færreste drap skjer umotivert , å her tenker jeg motivene er opptil flere. Mhm. Og da kommer vi litt inn på hva @Samfunnsdebatt lurer på i #267. De har ulike teorier på blokka basert på motiv, og kanskje ulike interessserte knyttet til disse, og det er begrenset hva de kan gå ut med og spørre publikum om. Selv om noen skulle få snev av panikk så er det ikke så vanskelig å ta seg ubemerket ut av landet hvis man føler man har evner og ressurser til å klare seg etterpå.
NiceOrNothing Skrevet 9. september 2023 #273 Skrevet 9. september 2023 LukeDanes skrev (1 minutt siden): Mhm. Og da kommer vi litt inn på hva @Samfunnsdebatt lurer på i #267. De har ulike teorier på blokka basert på motiv, og kanskje ulike interessserte knyttet til disse, og det er begrenset hva de kan gå ut med og spørre publikum om. Selv om noen skulle få snev av panikk så er det ikke så vanskelig å ta seg ubemerket ut av landet hvis man føler man har evner og ressurser til å klare seg etterpå. Er sikker på at politiet tar dem. Å ja, skriver dem, da dette garantert er flere enn en. De tror kanskje de er smart og usynlig , men sannheten er at de er elektronisk overvåka i huet & ræva . Dette tror jeg er i en helt annen , og lavere liga , enn f eks Lørenskog -saken . 2
Forundret.. Skrevet 9. september 2023 #274 Skrevet 9. september 2023 Jeg lurer litt på om noen skal ha vært inne i hytta eller om alt foregått på utsiden?
Andrine& Skrevet 9. september 2023 #275 Skrevet 9. september 2023 Kan han ha avtalt et møte med noen som mente de hadde info om saken hans? Kan de ha vært ute etter de 50tusen han hadde lovet til den som hadde fellende bevis? Ble det en konflikt der og da? Kanskje det er nevnt her tidligere? 1
LukeDanes Skrevet 9. september 2023 #276 Skrevet 9. september 2023 Andrine& skrev (7 minutter siden): Kan han ha avtalt et møte med noen som mente de hadde info om saken hans? Kan de ha vært ute etter de 50tusen han hadde lovet til den som hadde fellende bevis? Ble det en konflikt der og da? Kanskje det er nevnt her tidligere? Tviler. I tilfelle om de 50.000 måtte han da ha hatt kontakt med vedkommende, og jeg hadde ikke utbetalt slikt før politiet hadde fått bevisene og tiltalt noen. Det nevnes også i podcasten at det er dårlig mobildekning ved hytta, så f.eks innlogging i nettbank hadde vært mer hensiktsmessig å gjøre andre steder. Med tanke på graden av personlig sikkerhet han praktiserte med å overnatte på ulike adresser så vil han vel trolig hatt med seg noen i møte med en potensiell informant. Og hvis det handlet om privatliv så hadde han vel ikke kronglet seg opp denne blindveien med firmabil og henger. 7
Callisto83 Skrevet 9. september 2023 #277 Skrevet 9. september 2023 Tulipanpiken skrev (6 timer siden): Du skjønner kanskje at det er fordi de jobber med å etterforske og oppklare et drap, og at det kan skade etterforskningen å gå ut med for mye informasjon. Selvsagt skjønner jeg det. Men det er en balanse her. I dag fikk vi f.eks vite via VG at det ble funnet en bukse som ikke tilhørte Jonas ved åstedet. Kanskje noen hadde visst noe mer om den buksen, hvis den lille detaljen kom frem på et tidligere tidspunkt? Det er greit nok å holde kortene tett inntil brystet, for å forhindre falske tilståelser etc. Men det kan også - etter min mening - føre til at man får det som i Lørenskog saken. Spor blir kalde fordi befolkningen ikke lenger husker noe som kanskje kunne vært relevant for etterforskningen. 2
LukeDanes Skrevet 9. september 2023 #278 Skrevet 9. september 2023 Callisto83 skrev (33 minutter siden): Kanskje noen hadde visst noe mer om den buksen, hvis den lille detaljen kom frem på et tidligere tidspunkt? Hvor mange skulle det egentlig hvert? Hvor mange andre enn de med naturlig tilhold på hytta, Jonas og gjerningspersonen(e) kan vite noe om buksa? Politiet må gjøre et valg på hva de skal gå ut med, og hvor mange ekstra tips det vil medføre at de må bruke tid på å gå gjennom. 4
Krokenguri Skrevet 9. september 2023 #279 Skrevet 9. september 2023 NiceOrNothing skrev (14 timer siden): Ikke sikkert han rakk eller klarte tenke så langt . Tenker at de feigingene som overrumplet han kom brått på. Det er dårlig dekning der 1
Samfunnsdebatt Skrevet 10. september 2023 #280 Skrevet 10. september 2023 Jeg tror morderen(e) har ligget i skjul i skog rundt, og så drept han på avstand slik som ved jakt på dyr i skogen. Jeg tror også de har bevegd seg igjennom skogen i skjul slik som jegere. Tror drapet er godt planlagt så da kan de ha bevegd seg i lang strekning i lang tid i skjul, og på den måten ikke blitt filmet av dashbordkamera i området. Tror også det er de samme som står bak hærverket som fortsatte helt inn til drapet ble utført. Tror det er de samme som er blitt besatte av Jonas grunnet påstått tysting/svik (ref sakene), og ikke noen profesjonelle mordere. For hva er sannsynligheten for at noen både er så besatte av han og ikke lar han være i fred, og samtidig så er noen andre kriminelle ute å dreper han av andre årsaker? 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå