Gå til innhold

Jonas Aarseth Henriksen drept

Nutz

Anbefalte innlegg

Trikker skrev (16 minutter siden):

De virker ikke desperate etter tips nei,  de på avhørt podcasten hadde heller ikke blitt avhørt. Men politiet ville ha mest mulig ro. 

Ressurser er sjelden et problem i slike  saker, så kan være de er i hælene på noen eller ikke ønsker usikre vitneobservasjoner som lager støy , i en kompleks sak

Ja, når de ikke vet om morderen(e) har bevegd seg langs bilvei eller skog, så er det rart at de ikke ber om vitnebeskrivelser om folk i marka 🤔🧐

https://maps.app.goo.gl/G5XDaGq6oywBsyZbA?g_st=ic

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samfunnsdebatt skrev (12 minutter siden):

Ja, når de ikke vet om morderen(e) har bevegd seg langs bilvei eller skog, så er det rart at de ikke ber om vitnebeskrivelser om folk i marka 🤔🧐

https://maps.app.goo.gl/G5XDaGq6oywBsyZbA?g_st=ic

Ja  Noen kan ha sett noen komme med båt over vannet der eller gjennom skogen? Og det ble hørt skudd der ( i området hvor Jonas ble funnet )  noen dager før han ble drept (samme dagen som låsen til bommen forsvant ? ) , men de har ikke etterlyst potensielle jegere eller våpen eier som kan ha vært i området og avfyrt skudd. Da bør de være sikre på at det er gjerningspersonen som har skutt der da. 

Endret av FruR
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at de har spanet på en gruppe mennsker. Jeg tror politiet vet hvem som er involvert, men kanskje ikke hvem som har gjort hva. Mulig jeg har sett for mye true crime, men at de tar inn folk for ting de kan ta dem for. Grums som de har ignorert tidligere. Jeg tipper dette er en gjeng man kan finne litt narkotika på her og der, og de har sikker snusket litt, men de håper at noen vil prate for en mildere tiltale. Jeg har som sagt veldig lave forventninger til denne gjengen, så tipper at noen som blir møtt med beviser, plaprer.

Endret av Helene1982
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (43 minutter siden):

Jeg tror at de har spanet på en gruppe mennsker. Jeg tror politiet vet hmen som er involvert, men kanskje ikke hvem som har gjort hva. Mulig jeg har sett for mye true crime, men at de tar inn folk for ting de kan ta dem for. Grums som de har ignorert tidligere. Jeg tipper dette er en gjeng man kan finne litt narkotika på her og der, og de har sikker snusket litt, men de håper at noen vil prate for en mildere tiltale. Jeg har som sagt veldig lave forventninger til denne gjengen, så tipper at noen som blir møtt med beviser, plaprer.

Drap, drapsforsøk og noe som kalles «massive politiaksjoner i nær geografisk og tidsmessig avstand til hver hendelse er ikke tilfeldig. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrine& skrev (På 2.9.2023 den 14.20):

Drap, drapsforsøk og noe som kalles «massive politiaksjoner i nær geografisk og tidsmessig avstand til hver hendelse er ikke tilfeldig. 

Enig . Men det sto et sted at Jonas aldri hadde med henger med mindre det var noe jobbrelatert . Er det ikke litt rart at han som nesten ikke turde sove hjemme , drar helt aleine på et jobboppdrag ( som han tydelig trodde det var) langt oppi skauen ?? . Tenker at det er noen han stoler på / «venner « , som har lurt han oppi dit . 

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NiceOrNothing skrev (11 timer siden):

Enig . Men det sto et sted at Jonas aldri hadde med henger med mindre det var noe jobbrelatert . Er det ikke litt rart at han som nesten ikke turde sove hjemme , drar helt aleine på et jobboppdrag ( som han tydelig trodde det var) langt oppi skauen ?? . Tenker at det er noen han stoler på / «venner « , som har lurt han oppi dit . 

Tenker det er noe mistenkelig der ja. Rart om han ikke varslet noen i nettverket sitt på forhånd dersom det var en ukjent kunde. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NiceOrNothing skrev (På 3.9.2023 den 20.35):

Samfunnsdebatt skrev (14 timer siden):

Tenker det er noe mistenkelig der ja. Rart om han ikke varslet noen i nettverket sitt på forhånd dersom det var en ukjent kunde. 

Hvis du jobber med  brønn så tar jeg forgitt at de ofte er ute i midten ingensteds. Forbinder brønn nettop med avsidesliggende hytter osv ikke tettbebygd strøk. Men i og med at han var så klar over at noen var ute etter han er det rart han ikke hadde noen han i miste fall sa fra til hvor han skulle når og hvem han skulle møte. 

Endret av FruR
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Samfunnsdebatt said:

Han gjorde jo det. Han sendte pin til kompisen sin, han som senere fant ham død.

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nutz skrev (3 timer siden):

Han gjorde jo det. Han sendte pin til kompisen sin, han som senere fant ham død.

Men uten noe forklaring? 

vi vet heller ikke når pin ble sendt 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Samfunnsdebatt said:

Men uten noe forklaring? 

vi vet heller ikke når pin ble sendt 

Det vet vi ikke, men jeg antar at det var en del av sikkerhetstiltakene han drev med i tiden før drapet.
Enten det, eller så skulle han i et møte han visste kunne bli utrivelig og sendte ping for å vise hvor han sist oppholdt seg.

Endret av Nutz
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt rart at samtaleloggen ikke gir informasjon om hvem som har lurt han opp dit hvor han ble drept (regner med politiet har undersøkt alle anrop i loggen). Noe som gir antydning til at drapsmannen kan ha slettet anropet fra loggen (og kanskje også være den som har sendt pin?), eller at det eventuelt er gjort en muntlig avtale, kan det være at adressen har blitt fortalt til Jonas fra en han har tillit til?

Det at han bare dager etter podcast intervju blir drept gjør at jeg tenker at det kan være dette intervjuet som gjorde at drapsmann/mennene fikk panikk (for at noe skulle avsløres/rettet fokus på?) og derfor drepte han. For om de virkelig ønsket å drepe han skulle man tro det ville skjedd tidligere, med tanke på at det har gått så lang tid hvor ulike hendelser har skjedd Jonas.. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elidaa skrev (3 minutter siden):

Synes det er litt rart at samtaleloggen ikke gir informasjon om hvem som har lurt han opp dit hvor han ble drept (regner med politiet har undersøkt alle anrop i loggen). Noe som gir antydning til at drapsmannen kan ha slettet anropet fra loggen (og kanskje også være den som har sendt pin?), eller at det eventuelt er gjort en muntlig avtale, kan det være at adressen har blitt fortalt til Jonas fra en han har tillit til?

Det at han bare dager etter podcast intervju blir drept gjør at jeg tenker at det kan være dette intervjuet som gjorde at drapsmann/mennene fikk panikk (for at noe skulle avsløres/rettet fokus på?) og derfor drepte han. For om de virkelig ønsket å drepe han skulle man tro det ville skjedd tidligere, med tanke på at det har gått så lang tid hvor ulike hendelser har skjedd Jonas.. 

Ja, dette er rart. 

Har også hatt samme tanke som deg ang podcasten. 
Men er usikker på om det var allment kjent at Jonas skulle stille opp i podcast? Første episode kom ut etter drapet..

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (1 minutt siden):

Ja, dette er rart. 

Har også hatt samme tanke som deg ang podcasten. 
Men er usikker på om det var allment kjent at Jonas skulle stille opp i podcast? Første episode kom ut etter drapet..

Om personen/personene som drepte han fulgte med på han (de lusket rundt huset osv), så er det ikke utenkelig at de har fått med seg at han møtte crewet til podcasten osv. I tillegg virker han å være ganske ærlig og åpen som person, så han kan jo ha fortalt det til noen som videre fortalte det osv. Word gets around fast..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elidaa skrev (1 minutt siden):

Om personen/personene som drepte han fulgte med på han (de lusket rundt huset osv), så er det ikke utenkelig at de har fått med seg at han møtte crewet til podcasten osv. I tillegg virker han å være ganske ærlig og åpen som person, så han kan jo ha fortalt det til noen som videre fortalte det osv. Word gets around fast..

Ja det er sant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Elidaa skrev (53 minutter siden):

Noe som gir antydning til at drapsmannen kan ha slettet anropet fra loggen

Politiet forholder seg ikke bare til informasjon på selve mobilene. De innhenter data fra mobilselskapene, kommunikasjon til og fra nummeret, apparater registrert innom aktuelle basestasjoner osv. Så det hjelper fryktelig lite å slette anropslogg eller annen trafikk knyttet til telefonnummer. At Kripos også er i kontakt med selskaper som driver sosiale medier-plattformer er heller ikke usannsynlig, men dette tar nok mye lengre tid enn å få data fra Telenor og Telia.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også en god grunn til å nevne noe om hvordan det er å gå til politiet når man er redd og trenger hjelp.

Den drepte i denne saken gikk til polititet å navnga to personer. Disse ble arrestert. Så fikk de tilgang til avhøret som han hadde gitt politiet før de ble løslatt.

Så hvem våger egentlig å si noe til politiet i dette landet? Det er jo det samme som å be om å komme i fokus og bli satt i ytterligere fare. For meg er dette så ulogisk som det kan få blitt. Det er jo kjent at offer for vold i parforhold feks opplever dette der overgriper får lese alt de har sagt til politiet før de så blir løslatt. På denne måten ber den som er forfulgt om å få mer trøbbel.

Mulig en liten avsporing dette, men hva skal folk som blir forfulgt og frykter for sitt liv egentlig gjøre? 

• Liker 18
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NiceOrNothing skrev (På 3.9.2023 den 20.35):

Jeg vil si det motsatt, at som truet så er noen mest utsatt i eget hjem eller områder de normalt ferdes, ikke langt inn i skauen. Altså er slike steder normalt de sikreste.

Men klart at dersom noen har lokket han et sted for å drepe, da vil han jo være utsatt der. Og det kan godt ha vært realitetene i denne saken, altså at han er lokket dit i form av noe han trodde at var et jobboppdrag.

Tenker at han nok ikke så for seg at han ville bli drept på jobb, er åpenbart at han ikke så at dette skulle komme i og med at han reiste dit han ble drept. Men tenker at det oppdraget vell så gjerne kunne ha vært bestilt av noen han ikke kjenner, han hadde hatt lite å gjøre dersom alt skulle gå gjennom hans egen krets, dessuten ville jeg sett det siste som en større risiko i og med at flere rundt han da trolig ville ha visst hva han gjorde og hvor han befant seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrine& skrev (2 timer siden):

Det er også en god grunn til å nevne noe om hvordan det er å gå til politiet når man er redd og trenger hjelp.

Den drepte i denne saken gikk til polititet å navnga to personer. Disse ble arrestert. Så fikk de tilgang til avhøret som han hadde gitt politiet før de ble løslatt.

Så hvem våger egentlig å si noe til politiet i dette landet? Det er jo det samme som å be om å komme i fokus og bli satt i ytterligere fare. For meg er dette så ulogisk som det kan få blitt. Det er jo kjent at offer for vold i parforhold feks opplever dette der overgriper får lese alt de har sagt til politiet før de så blir løslatt. På denne måten ber den som er forfulgt om å få mer trøbbel.

Mulig en liten avsporing dette, men hva skal folk som blir forfulgt og frykter for sitt liv egentlig gjøre? 

Ikke blande seg bort i tvilsomme folk i første omgang, er de som engasjerer seg med feil mennesker som opplever slik som dette, og det er det mange som gjør fordi de lukker øynene og er uktitisk. Man skal ikke komme overrasket i ettertid, dersom en slik relasjon viser seg å være problematisk, det kunne mer kritiske mennesker sett at skulle komme til å bli en realitet fra start av.

Personlig har jeg null aksept for kriminalitet, voldelig adferd og narkotika fra samtlige rundt meg, jeg vil ikke ha kontakt med slike over hodet og blir aldri venner med personer i nevnte kategorier. Er mer enn det også jeg er skeptisk til og som medfører at de aldri kommer inn i min krets.

Ser rundt meg at mange andre mennesker med hell kunne hevet egne standarder.

Endret av tvertimot
  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...