Gå til innhold

Jonas Aarseth Henriksen drept

Nutz

Anbefalte innlegg

tvertimot skrev (27 minutter siden):

Ikke blande seg bort i tvilsomme folk i første omgang, er de som engasjerer seg med feil mennesker som opplever slik som dette, og det er det mange som gjør fordi de lukker øynene og er uktitisk. Man skal ikke komme overrasket i ettertid, dersom en slik relasjon viser seg å være problematisk, det kunne mer kritiske mennesker sett at skulle komme til å bli en realitet fra start av.

Personlig har jeg null aksept for kriminalitet, voldelig adferd og narkotika fra samtlige rundt meg, jeg vil ikke ha kontakt med slike over hodet og blir aldri venner med personer i nevnte kategorier. Er mer enn det også jeg er skeptisk til og som medfører at de aldri kommer inn i min krets.

Ser rundt meg at mange andre mennesker med hell kunne hevet egne standarder.

Ja så absolutt, mange er også veldig naive..

Rent juridisk så er det en uting at mistenkte får lese offeret sitt avhør. 

Folk i alle samfunnslag fortjener beskyttelse. 
Det er lett å havne i noe som er større enn hva mange aner, i begynnelsen er jo ting rosenrødt. Les om hvordan organisasjoner bedriver radikalisering feks. Det brukes bestemte teknikker for å lokke folk inn… Folk som kanskje har et behov for å føle at de hører til et sted og som higer etter en følelse av fellesskap. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Andrine& skrev (12 minutter siden):

Det er lett å havne i noe som er større enn hva mange aner, i begynnelsen er jo ting rosenrødt. Les om hvordan organisasjoner bedriver radikalisering feks. Det brukes bestemte teknikker for å lokke folk inn… Folk som kanskje har et behov for å føle at de hører til et sted og som higer etter en følelse av fellesskap. 

Som jeg sa, ukritiske mennesker.

Slike ting ser man at skjer hele tiden, jeg har selv brutt med mange i løpet av mitt liv og det har vært fordi de har beveget seg i en retning jeg ikke aksepterer eller fordi de har vært på vei inn i miljøer jeg ikke vil ha med å gjøre (ei heller noen som er i et slikt miljø, det gjelder også kristne sekter etc.).

Man bør omgås mennesker som er en ressurs for enn i form av hvem de er og hva de står for, ingen burde ha interesse av å omgås noen som er en byrde, få dem bort umiddelbart er min oppfordring og hvordan jeg har valgt å leve. Min bestekamerat fra oppveksten for eksempel, jeg brøt med han tvert og fra den ene dagen til den neste så hadde jeg aldri mer kontakt med han, årsaken var fordi jeg så sider ved han som gjorde det valget riktig. Og slik har jeg brutt med flere, aldri sett meg tilbake de gangene jeg har tatt slike valg. Fikk han fryst ut av vår felles krets også, så i dag har ingen av oss kontakt med han mer. Andre har vært enklere å ta avstand fra og pælme ut av mitt liv og tilværelse.

Har levd lenge nok til å ha sett at ikke alle har samme standarder, og har jo kuttet kontakten med slike også da mennesker som ikke forstår seg på fornuft har jeg uansett lite til felles med, jeg vil ikke omgås naive og ukritiske mennesker heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elidaa skrev (20 timer siden):

Synes det er litt rart at samtaleloggen ikke gir informasjon om hvem som har lurt han opp dit hvor han ble drept (regner med politiet har undersøkt alle anrop i loggen). Noe som gir antydning til at drapsmannen kan ha slettet anropet fra loggen (og kanskje også være den som har sendt pin?), eller at det eventuelt er gjort en muntlig avtale, kan det være at adressen har blitt fortalt til Jonas fra en han har tillit til?

Det at han bare dager etter podcast intervju blir drept gjør at jeg tenker at det kan være dette intervjuet som gjorde at drapsmann/mennene fikk panikk (for at noe skulle avsløres/rettet fokus på?) og derfor drepte han. For om de virkelig ønsket å drepe han skulle man tro det ville skjedd tidligere, med tanke på at det har gått så lang tid hvor ulike hendelser har skjedd Jonas.. 

Snap

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elidaa skrev (20 timer siden):

Synes det er litt rart at samtaleloggen ikke gir informasjon om hvem som har lurt han opp dit hvor han ble drept (regner med politiet har undersøkt alle anrop i loggen). Noe som gir antydning til at drapsmannen kan ha slettet anropet fra loggen (og kanskje også være den som har sendt pin?), eller at det eventuelt er gjort en muntlig avtale, kan det være at adressen har blitt fortalt til Jonas fra en han har tillit til?

Det at han bare dager etter podcast intervju blir drept gjør at jeg tenker at det kan være dette intervjuet som gjorde at drapsmann/mennene fikk panikk (for at noe skulle avsløres/rettet fokus på?) og derfor drepte han. For om de virkelig ønsket å drepe han skulle man tro det ville skjedd tidligere, med tanke på at det har gått så lang tid hvor ulike hendelser har skjedd Jonas.. 

Telenor / teleselskapet bør kunne sitte på den originale samtale loggen hvis noe er sletta , så dersom noe er slettet fra telefonen til Jonas bør politiet kunne finne anropet eller meldingen for det om . Dersom det er melding sendt via kryptert meldingstjeneste eller til og med Facebook eller Snapchat så er dette vanskeligere å få opp hvis det er sletta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnsdebatt skrev (2 timer siden):

Interessant!

Hvis Jonas ble lurt ditt ved et falskt jobboppdrag, må de som har lurt han dit være sikre på at det nettopp er Jonas selv som kom til å komme, og ikke en kollega. Hadde Jonas mange kolleger som gjorde samme type jobb? 

Jeg stusser litt på at i artikkelen fra NRK, så står det at politiet har en klar formening om hvor og når drapet skjedde. Sikkert dumt spørsmål, men hvordan kan de vite det? Tok det ikke litt tid før de i det hele tatt slo drapsalarm? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Callisto83 skrev (11 minutter siden):

Jeg stusser litt på at i artikkelen fra NRK, så står det at politiet har en klar formening om hvor og når drapet skjedde. Sikkert dumt spørsmål, men hvordan kan de vite det? Tok det ikke litt tid før de i det hele tatt slo drapsalarm

Spørsmål om når er vel besvart rettsmedisinsk ifm. obduksjon. Det var også foreløpig obduksjonsrapport som endret saken fra mistenkelig dødsfall til drap. NRK meldte om endringen søndag formiddag, under to døgn etter han ble funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elidaa skrev (22 timer siden):

Tviler på at det var særlig mange mennesker der oppe, politiet har nok fått logger fra telefonmastene i området. Politiet kan også innhente digitale telefonlogger fra mobiltelefoner, dette er noe mobilselskapene sitter på. Virker som at politiet har et par hypoteser om hvem som står bak, så jeg vil tro de samler inn beviser og indisier for å felle dem. Hjelper ikke å slette loggen fysisk på telefon lengre 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (26 minutter siden):

Interessant!

Hvis Jonas ble lurt ditt ved et falskt jobboppdrag, må de som har lurt han dit være sikre på at det nettopp er Jonas selv som kom til å komme, og ikke en kollega. Hadde Jonas mange kolleger som gjorde samme type jobb? 

Jeg stusser litt på at i artikkelen fra NRK, så står det at politiet har en klar formening om hvor og når drapet skjedde. Sikkert dumt spørsmål, men hvordan kan de vite det? Tok det ikke litt tid før de i det hele tatt slo drapsalarm? 

Der ble vel skrevet at han skulle se på en jobb..han hadde jo ikke med seg brønnboring utstyr. Det er ikke de ansatte som regner ut prisen på jobbene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrine& skrev (9 timer siden):

Det er også en god grunn til å nevne noe om hvordan det er å gå til politiet når man er redd og trenger hjelp.

Den drepte i denne saken gikk til polititet å navnga to personer. Disse ble arrestert. Så fikk de tilgang til avhøret som han hadde gitt politiet før de ble løslatt.

Så hvem våger egentlig å si noe til politiet i dette landet? Det er jo det samme som å be om å komme i fokus og bli satt i ytterligere fare. For meg er dette så ulogisk som det kan få blitt. Det er jo kjent at offer for vold i parforhold feks opplever dette der overgriper får lese alt de har sagt til politiet før de så blir løslatt. På denne måten ber den som er forfulgt om å få mer trøbbel.

Mulig en liten avsporing dette, men hva skal folk som blir forfulgt og frykter for sitt liv egentlig gjøre? 

Enig ! Tenker at dette er et gedigent svik mot folk som opplever å bli hetset , truet og angrepet . Folk som truer og angriper noen , er ikke i vater i utgangspunktet . Så blir de angitt / anmeldt å får lese avhør og slippes fri . Farligere enn noensinne . Stygt å peke finger mot noen her, men jeg tenker man skal lytte til det Jonas selv sa i podcasten . Hvem sa magefølelsen hans at det var . Noen var livredd at han skulle fortelle avhørt  noe de var redd for . drap blir ofte  begått av noen med motiv . 

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det stemmer som Jørn Lier Horst sier at Jonas trolig har blitt skutt/såret utenfor selve hytta og slept seg til bilen der han forsøkte å kjøre etter gjerningspersonen(e), men i stedet ender opp med å kjøre i grøfta. Hvorfor ringer han ikke helse og politi? Enig med Horst at det skurrer her... 🙄 https://www.ringblad.no/reagerer-pa-n-spesiell-detalj-i-jonas-saken-det-er-noe-underlig-her/s/5-45-1720832

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke han kjørte for å følge etter gjerningspersonen, han kjørte for å komme seg bort fra stedet og få hjelp. Dette er jo den eneste veien han kunne kjøre. 

Nå vet vi vel lite om hva som er naturlig å gjøre når man har blitt skutt, lett å tenke seg at man ringer noen. Men kanskje instinktet om å komme seg vekk fra stedet er sterkere? 

Jeg tror (men vet ikke) at jeg ville kommet meg til et tryggere sted og så ringt. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frida skrev (21 minutter siden):

Jeg tror ikke han kjørte for å følge etter gjerningspersonen, han kjørte for å komme seg bort fra stedet og få hjelp. Dette er jo den eneste veien han kunne kjøre. 

Nå vet vi vel lite om hva som er naturlig å gjøre når man har blitt skutt, lett å tenke seg at man ringer noen. Men kanskje instinktet om å komme seg vekk fra stedet er sterkere? 

Jeg tror (men vet ikke) at jeg ville kommet meg til et tryggere sted og så ringt. 

Det å gå i sjokk er en tilstand som må oppleves for å kunne forstå. Det er som om tiden stopper og alle sanser slutter å fungere, en autopilot slås på i kroppen. Frykt setter i gang flukt responsen.

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Andrine& skrev (20 minutter siden):

Det å gå i sjokk er en tilstand som må oppleves for å kunne forstå. Det er som om tiden stopper og alle sanser slutter å fungere, en autopilot slås på i kroppen. Frykt setter i gang flukt responsen.

Ja, akkurat som jeg mener. 

Så jeg synes ikke det er noe som skurrer i at han forsøkte å komme seg bort fra stedet hvor noen hadde skutt ham. Bort fra situasjonen først og så søke hjelp. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miss Anthropy skrev (5 timer siden):

Hvis det stemmer som Jørn Lier Horst sier at Jonas trolig har blitt skutt/såret utenfor selve hytta og slept seg til bilen der han forsøkte å kjøre etter gjerningspersonen(e), men i stedet ender opp med å kjøre i grøfta. Hvorfor ringer han ikke helse og politi? Enig med Horst at det skurrer her... 🙄 https://www.ringblad.no/reagerer-pa-n-spesiell-detalj-i-jonas-saken-det-er-noe-underlig-her/s/5-45-1720832

Horst sier at ting skurrer fordi han mener at om dette var planlagt drap av Henriksen, så er det rart at drapspersonen/e ikke har gjort noe med kroppen til Henriksen.

Han funderer på at Henriksen har satt seg i bilen etter å ha blitt skutt for å jakte på personen/e, men det kan også godt være at Henriksen heiv seg i bilen for å flykte.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (2 timer siden):

Horst sier at ting skurrer fordi han mener at om dette var planlagt drap av Henriksen, så er det rart at drapspersonen/e ikke har gjort noe med kroppen til Henriksen.

Han funderer på at Henriksen har satt seg i bilen etter å ha blitt skutt for å jakte på personen/e, men det kan også godt være at Henriksen heiv seg i bilen for å flykte.

Gjerningsperson måtte hatt bil for å fjerne kroppen, kanskje mer praktisk for drapsmannen å kjøre motorsykkel fra dette åstedet. Hjelmen vil effektivt skjule hvem personen er og hvordan han/hun ser ut for eventuelle vitner. Skilt på motorsykkel kan  fjernes til drapsmannen er et stykke unna åstedet. Kanskje var det også meningen å la kroppen ligge igjen, advarsel til andre om å holde tett om hva det nå var dette handlet om?  

Tror neppe en såret person vil jakte på skytteren, instinktivt vil man nok helst prøve å redde livet sitt. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Bålkaffe skrev (7 timer siden):

Det er lettere å komme seg unna etter å skutt noen (på avstand, i skjul) enn å dra med seg et lik på fluktruta (f.eks som jeger gjennom skogen) som deretter må legges et sted uten å bli funnet. 

Synes han virkelig det er rart? 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnsdebatt skrev (49 minutter siden):

Det er lettere å komme seg unna etter å skutt noen (på avstand, i skjul) enn å dra med seg et lik på fluktruta (f.eks som jeger gjennom skogen) som deretter må legges et sted uten å bli funnet. 

Synes han virkelig det er rart? 

Syntes også dette var ett merkelig poeng. Med en gang man er i fysisk kontakt med ett menneske, så er jo sjansen mye større for å legge igjen dna.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (9 timer siden):

Det kan jo eventuelt forklare hvorfor det gikk litt tid før det ble slått drapsalarm. Hvis Jonas ble skutt i bilen utenfra, ville vel ikke dødsfallet vært mistenkelig fram til lørdagen. (Han ble drept torsdag den 17 august.)

Jeg synes også det er rart at drapet skulle være planlagt, med tanke på all hærverk han ble utsatt for i perioden rett før. Hadde noen planlagt det, tenker jeg det ville vært dumt å stikke nesa fram for mye i forkant. Kanskje han skulle møte noen den torsdagen og ordne opp selv, så eskalerte det? Mobiltelefonen må jo være alfa og og omega i denne saken.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (11 timer siden):

Det kan jo eventuelt forklare hvorfor det gikk litt tid før det ble slått drapsalarm. Hvis Jonas ble skutt i bilen utenfra, ville vel ikke dødsfallet vært mistenkelig fram til lørdagen. (Han ble drept torsdag den 17 august.)

Jeg synes også det er rart at drapet skulle være planlagt, med tanke på all hærverk han ble utsatt for i perioden rett før. Hadde noen planlagt det, tenker jeg det ville vært dumt å stikke nesa fram for mye i forkant. Kanskje han skulle møte noen den torsdagen og ordne opp selv, så eskalerte det? Mobiltelefonen må jo være alfa og og omega i denne saken.

Hvorfor tilegne morderen kvaliteter som smart, evne til logisk tenkning og evne til å se konsekvenser av egne handlinger? Kanskje morderen var rusa og hissig? At det klikka etter mange forsøk på å kue offeret? 

Hvor mange drap har vi i Norge pr år? De færreste får mye omtale i media, det kan gjøre at endel tror at denne saken er spesiell. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...