AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #1 Skrevet 21. august 2023 Og hvordan ser helgen ut? Hvilken type drikke drikker du om du ikke kun drikker vann? Jeg er bare nysgjerrig. Anonymkode: 0e768...132
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #2 Skrevet 21. august 2023 Har bmi på 20 og trener styrke ca to timer i uken, ellers stillesittende. Spiser 2 ganger daglig og da er det lavkarbo/keto grunnet diabetes 1 (har hatt det i 30 år nå). Ingen forskjell på helg og hverdag. Drikker vann og Cola uten sukker. Anonymkode: 99e6b...3f6 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #3 Skrevet 21. august 2023 Jeg spiser frokost, lunsj og middag hverdager. Frokosten kan være en frukt og en skyr, frukt og noen kjeks, yoghurt med bær og litt granola. Lunsj er salat eller knekkebrød med pålegg. Kanskje litt mer frukt. Spiser «vanlig» middag men mye raske pga tidsklemma. Alt fra laks,grønnsaker og ris til kylling og risotto eller Grandiosa for den saks skyld. Spiser ganske mye til middag iforhold til frokost og lunsj. Så er mett kvelden ut. Skulle middagen være «mager» og jeg blir veldig sulten på kvelden så tar jeg 1-2 knekkebrød med mager smøreost eller en skyr, men det er sjeldent. I helgene er middag som vanlig. Men spiser frokost/lunsj i et. Skeier kanskje ut med toast feks. Skal det være andre utskriver så holder jeg frokost/lunsj minimal. Drikker alkohol til spesielle anledninger/festligheter. Drikker sukkerfri pris når jeg har lyst på. Noen dager ingenting, så landet være dager jeg heller nedpå en liter. Men i snitt kanskje 1-2 glass om dagen. Godteri kan jeg ikke kjøpe inn, da jeg spiser opp. Kjøper ikke godteri til meg selv, men takker ja om barna tilbyr meg å smake, og spiser litt om det blir servert feks på jobb eller på besøk. Kan fint ta en softis eller bolle, men tenker helhet. Skal jeg på fest på fredag og i bursdag lørdag, da er jeg veldig streng øvrige dager. Spiser jeg for mye kake i den bursdagen på søndag, så gråter jeg ikke over det, spist er spist. Men skeier ikke da ut påfølgende uke. Jeg klarer fint å spise vanlig og sunt helgen etter, bare jeg bestemmer meg på forhånd. Anonymkode: d00dc...bd0 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #4 Skrevet 21. august 2023 Frokost, egg og yoghurt. Erstatter yoghurt med bacon et par ganger i uka. Middag, kjøtt av noe slag med tilbehør av noe slag. Erstatter det med pizza, takeaway, eller restaurant en gang i uka. En banan eller lignende til lunsj og utpå kvelden. Drikker vann + et glass hvitvin til middag de fleste dager og en flaske fredag eller lørdag, eller en flaske begge dager hvis det har klikka for meg. Hender jeg kjøper en pose potetgull, sjokolade osv men da spiser jeg den over flere dager, litt her og litt der. Min eneste aktivitet er å gå tur med hunden. Anonymkode: 761f0...f19
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #5 Skrevet 21. august 2023 Jeg har en bmi på 21. Har kontorarbeid og har et relativt lavt aktivitetsnivå i hverdagene. Er vanligvis ganske aktiv i helgene. En vanlig hverdag spiser jeg tre knekkebrød med ost til lunsj og en posjon med middag. Drikker vann og kaffe. I helgene spiser 1-2 brødskiver med ost/leverpostei/salami til frokost, og det samme til lunsj. Spiser gjerne to porsjoner middag om jeg har vært ute på aktivitet. Det hender jeg drikker et glass brus på fredagene, og det hender at jeg drikker en boks øl på lørdagene. I de tilfellene spiser jeg gjerne litt potetgull på siden av. Anonymkode: 9644a...f8d
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #6 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Har bmi på 20 og trener styrke ca to timer i uken, ellers stillesittende. Spiser 2 ganger daglig og da er det lavkarbo/keto grunnet diabetes 1 (har hatt det i 30 år nå). Ingen forskjell på helg og hverdag. Drikker vann og Cola uten sukker. Anonymkode: 99e6b...3f6 Jeg må spørre hvordan du klarer å spise to måltid per dag. Blir du ikke sulten? Hva med jobb? Trodde diabetikere burde spise regelmessig. Anonymkode: 0e768...132 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #7 Skrevet 21. august 2023 Jeg spiser mye knekkebrød og proteinrundstykker til frokost og lunsj. Dette fordi det holder meg mett lenge. Spiser stor middagsporsjon siden jeg er veldig glad i middagsmat. Drikker svart kaffe hvis jeg ikke drikker vann. Det hender jeg spiser egg eller proteinshake hvis jeg blir sulten utenom. Anonymkode: fd554...bd6
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #8 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg må spørre hvordan du klarer å spise to måltid per dag. Blir du ikke sulten? Hva med jobb? Trodde diabetikere burde spise regelmessig. Anonymkode: 0e768...132 Nei, ikke spesielt. Når man spiser ketogent så forsvinner mye av sultfølelsen fordi ikke man ikke får de store svingningene i blodsukkeret lengre (det gjelder alle). Har som regel med meg rester til lunsj, eller spiser det som er tilgjengelig av lavkarbo-mat på arbeidsplassen. Jo færre måltider (– og karbohydrater, for den saks skyld!) som spises, jo færre måltider må kompenseres for ved hjelp av insulin. Da slipper man svingninger og potensielle høye/lave verdier som kan risikere hypoglykemi (– og enda mer spising, insulinresistens, vektøkning++) 😊 Anonymkode: 99e6b...3f6 2 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #9 Skrevet 21. august 2023 Bmi på 19 og trener 3-5 ganger i uka frokost er ofte to knekkebrød med pålegg, ett eple og ett glass melk lunsj er to stekte egg på en skive med bacon og sjokolademelk (en svakhet)😆 middag er hva som helst, men er ikke superglad i saus, poteter eller pasta på kvelden får jeg skikkelig lyst på noe søtt… så spiser noe godt hver dag. men prøver å ikke spise etter klokka 20 drikker ellers vann eller kaffe. Ikke juice eller annen drikke med sukker Anonymkode: cdbc4...363
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #10 Skrevet 22. august 2023 Jeg spiser ikke frokost. Spiser havregrøt til lunsj. Helgene blir frokost/lunsj rundstykker med egg og kjøttpålegg, eller kjøttpålegg og majones. Middag er 80-130 g fisk/kjøtt, couscous/bulgur/potet, og masse grønnsaker. Middagen er ganske lik i helger og hverdager. Drikker kun vann og kaffe, eventuelt ett glass vin eller en øl på kvelden. I helgene blir det noe mer øl/vin. Trener ikke. AnonymBruker skrev (14 timer siden): Bmi på 19 og trener 3-5 ganger i uka frokost er ofte to knekkebrød med pålegg, ett eple og ett glass melk lunsj er to stekte egg på en skive med bacon og sjokolademelk (en svakhet)😆 middag er hva som helst, men er ikke superglad i saus, poteter eller pasta på kvelden får jeg skikkelig lyst på noe søtt… så spiser noe godt hver dag. men prøver å ikke spise etter klokka 20 drikker ellers vann eller kaffe. Ikke juice eller annen drikke med sukker Anonymkode: cdbc4...363 Hva er veldig aktiv for deg? om trening 3-5 dager i uka er lite aktiv? Jeg har alltid tenkt på trening 3-5 dager som veldig aktiv... Anonymkode: a096c...e40 5
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #11 Skrevet 22. august 2023 Bmi 19 Beveger meg lite pga sykdom Spiser knekkebrød,salater ,kjøtt og dessverre en god del godteri. Drikker lettbrus Anonymkode: 350c8...72a
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #12 Skrevet 22. august 2023 Dette får jeg i meg av kalorier: Frokost: Kaffe med mye melk før jeg reiser på jobb. Go Morgen-yoghurt når jeg kommer på jobb, Lunsj: Go morgen-yoghurt til lunsj på jobb. Middag: Relativt liten størrelse på middagen vil jeg tro (veier den ikke, så vanskelig å si), men f.eks 1 hamburger eller 1/2 frossenpizza de gangene vi gjør det veldig enkelt. mellommåltid: Håndfull nøtter på jobb og fjerne en banan eller eple på jobb. Anonymkode: ca86f...6fd
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #13 Skrevet 22. august 2023 Jeg spier egentlig det jeg har lyst på. Spiser junkfood flere ganger i uken, er ikke så glad i salat, men spiser mye kjøtt. Har alltid vært tynn, uansett om jeg spiste på maccern hver lunsj på vgs eller hva. Drikker pepsi max hele tiden, vann drikker jeg sjeldent, liker ikke smaken Anonymkode: e559d...2d0
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #14 Skrevet 22. august 2023 Etter at jeg skakk-kjørte helsa ved å kutte ut alt animalsk, så har jeg nå gjort helomvendig for å få helsa tilbake. Jeg ble undervektig og mistet også beinmasse og muskelmasse da jeg var veganer. Nå spiser jeg dyrebasert og spiser nesten utelukket mat som kommer fra dyreriket. Jeg har gått i litt opp i vekt, til og med i beinmasse og muskelmasse. Jeg er lite aktiv fordi beina er fortsatt litt skjøre og jeg jobber fortsatt med å få helsa opp igjen. En skogtur eller to i uka er min "trim", i tillegg til noen rolige øvelser hjemme hver morgen før jeg drar på jobb, ca 15 minutter. Periodisk faste har også hatt en god effekt på meg der kroppen får resirkulere gamle, ødelagte celler med dårlig plantefett og erstatte dem med nye, ferske celler med sunt og stabilt mettet fett i cellemembranene. Jeg faster til middag ca kl 16 og faster igjen fra ca kl 20. Jeg spiser meg behagelig mett. Men jeg har lært meg at det er ikke farlig å gå litt tid mellom måltidene så lenge man spiser godt når man spiser. Faktisk er det bedre enn å spise ofte og lite hver gang. I dag har jeg en svær biff som jeg langstekte i går som jeg skal spise av etter jobb. Andre dager er det hjemmelagede kjøttboller (helt uten planter - bruker gelatin eller ost som bindemiddel), stekt kjøttdeig, egg&bacon, carnivorebrød for eksempel. Snacks: baconsvor, litt økologisk frukt Drikke: For det meste vann. Aldri, aldri kaffe. Beinkraft. Av og til upasteurisert melk. En sjelden gang fersk juice av økologisk frukt. Typisk dag kan være 1 kg oksekjøtt, 2 ss seterrømme, litt ost, 30-50 gram lever, 1 glass upasteurisert melk, 1 kopp beinkraft. Anonymkode: 3ca00...030 1 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #15 Skrevet 22. august 2023 Bmi på 19. Går litt tur. Sånn annehver dag cirka. 08:00. 2 knekkebrød (coop sine frø knekkebrød av Trine Dahlmo) med kalkunpålegg, tomater, paprika og litt blåbær. Drikker grønn te og vann. 12:00. Salat med tomater, agurk, oliven, kylling, paprika og fetaost. Grønn te og vann. Mellommåltid: mørk sjokolade 70% +++ 17:00. Grønnsaker- gulrot, brokkoli, selleri og blomkål med enten ørret/laksefilet, torskefilet, kyllingfilet eller storfekjøtt. Vann 19.00. Bringebær, blåbær og en håndfull nøtter. Vann I helgene har vi kanskje taco eller hjemmelaget pizza til middag. Da litt senere enn 17.00. Liker også godt chips i helgene. Drikker sjelden alkohol. Anonymkode: 282fb...b5f
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #16 Skrevet 22. august 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Etter at jeg skakk-kjørte helsa ved å kutte ut alt animalsk, så har jeg nå gjort helomvendig for å få helsa tilbake. Typisk dag kan være 1 kg oksekjøtt, 2 ss seterrømme, litt ost, 30-50 gram lever, 1 glass upasteurisert melk, 1 kopp beinkraft. Anonymkode: 3ca00...030 Så fra å være fanatiker ene veien, har du nå kuttet ut det og omtrent blitt fanatiker andre veien i stedet? Med den menyen hver dag, får du snart andre mangelsykdommer. Du bør spise VARIERT. Litt fra planteriket og litt fra dyreriket. En kombinasjon er det vi mennesker er skapt til å spise fra naturens side. Anonymkode: 2438a...371 6
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #17 Skrevet 22. august 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Så fra å være fanatiker ene veien, har du nå kuttet ut det og omtrent blitt fanatiker andre veien i stedet? Med den menyen hver dag, får du snart andre mangelsykdommer. Du bør spise VARIERT. Litt fra planteriket og litt fra dyreriket. En kombinasjon er det vi mennesker er skapt til å spise fra naturens side. Anonymkode: 2438a...371 Nei, dette kostholdet gir meg alt jeg trenger. Jeg får stadig bedre helse. Hadde jeg fått mangelsykdommer av dette kostholdet, så skulle jeg fått det for lenge siden. Anonymkode: 3ca00...030 4
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #18 Skrevet 22. august 2023 Spiser ikke frokost, drikker en del kaffe med melk. Til lunsj spiser jeg en stor salat med bønner og grønt. Til middag spiser jeg gjerne en kremet pasta, eller pizza. Sidesalat som tilbehør. Veldig glad i sjokolade og bakst, så spiser Twix eller Aunt Mable muffin til dessert hver dag. Anonymkode: dedba...a36
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #19 Skrevet 22. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Spiser ikke frokost, drikker en del kaffe med melk. Til lunsj spiser jeg en stor salat med bønner og grønt. Til middag spiser jeg gjerne en kremet pasta, eller pizza. Sidesalat som tilbehør. Veldig glad i sjokolade og bakst, så spiser Twix eller Aunt Mable muffin til dessert hver dag. Anonymkode: dedba...a36 Har forøvrig en litt "høyere" bmi innenfor normalen, ligger rundt 22/23. Anonymkode: dedba...a36
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #20 Skrevet 22. august 2023 BMI veksler mellom 20 og 21. Jeg går tur fem dager i uka på 4 til 8 km, ellers inaktiv. Etter at jeg kom i overgangsalderen merket jeg at forbrenningen sank, slik spiser jeg nå: Frokost: svart kaffe og 1 liter vann fram til lunsj Lunsj: to grove knekkebrød med ost, skinke, makrell i tomat eller mager leverpostei, og med tomat, agurk og/eller paprika på. Noen ganger erstatter jeg dette med havregrøt med frukt eller bær på. Vann og usøtet te til. Middag: Mye grønnsaker, litt poteter, pasta eller ris og 1 kyllingbryst eller ca 200 gram fisk. Drikker vann til, og 1 glass vin et par av kveldene. I helgene er frokost og lunsj som ellers, med mindre jeg er gjest hos noen. Til middag spiser jeg akkurat hva jeg vil fredag og lørdag, men begrenser porsjonsstørrelsene hvis maten er veldig fet. Drikker vin til, akkurat så mye jeg vil og utover kvelden(e) er ofte på sosiale sammenkomster da. Aldri kaker eller snacks med mindre det er helg og selskap, men jeg begrenser det veldig da også. Liker egentlig ikke noe søtt, men spiser selvsagt litt kake eller dessert om jeg får det servert som gjest. Da kniper jeg inn på kaloriene den helgen. Jeg har aldri vært særlig glad i frokost, og jeg er sjelden sulten. I feriene spiser jeg forøvrig som jeg vil, men da er jeg som regel også mer aktiv. Anonymkode: 1c18e...d16
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå