AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #1 Skrevet 21. august 2023 Når man lager det ved å bare koke opp bær og sukker og så heller på syltetøyglass. Hvor lenge holder det da når det er åpnet? Og er det noe man kan gjøre for å gi det lang holdbarhet? Anonymkode: fc5ee...910
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #2 Skrevet 21. august 2023 Lurer litt på det samme. Laget ripsgele / ripssyltetøy for en liten stund siden og lurer på hvor lenge det holder seg bra. Anonymkode: c499d...91b
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #3 Skrevet 21. august 2023 Når glasset er åpner er holdbarheten begrenset. Det man kan gjøre er å alltid bruke egen skje til syltetøyet, og ikke gni den skjeen på brødskiva. For å få enda lengre holdbarhet kan man bruke en ren skje og ta en mindre mengde over i en skål, og deretter ta fra skålen. For å få et uåpnet glass til å holde seg lengst mulig er hygienen viktig. Alt utstyr må steriliseres med kokende vann, og glass, lokk og eventuelt gummiringer må enten kokes eller steriliseres i ovn. Hender må selvsagt være rene. Det er lurt å bruke trakt for å unngå søl på kanten, og toppen av glasset må tørkes av før lokket settes på dersom det blir søl. Når glassene er avkjølt må man kontrollere at ingen lokk popper. Snu så glassene forsiktig opp ned, og kontroller at de ikke lekker. De glassene som popper eller lekker må i kjøleskap, disse er ikke tette. Resten vaskes, tørkes, merkes og lagres opp ned et mørkt, kjølig, frostfritt sted. De kan holde seg i ti år eller mer om du er heldig, men bør ideelt spises opp i løpet av et år. Kontroller at det ikke er noe synlig mugg, vond lukt eller usmak når du åpner glasset. Anonymkode: 45cb8...dcc 2 4
c_buk Skrevet 21. august 2023 #4 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Når glasset er åpner er holdbarheten begrenset. Det man kan gjøre er å alltid bruke egen skje til syltetøyet, og ikke gni den skjeen på brødskiva. For å få enda lengre holdbarhet kan man bruke en ren skje og ta en mindre mengde over i en skål, og deretter ta fra skålen. Er ikke uenig, men nysgjerrig. Når bruker man ikke en ren skje til å forsyne seg av syltetøy? Aldri opplevd at noen bruker en skitten skje. 1
Hurrahei Skrevet 21. august 2023 #5 Skrevet 21. august 2023 c_buk skrev (2 minutter siden): Er ikke uenig, men nysgjerrig. Når bruker man ikke en ren skje til å forsyne seg av syltetøy? Aldri opplevd at noen bruker en skitten skje. Jo… min bestemor har skjeen stående i syltetøyglasset. Altså samme skje helt til glasset er tomt. Det er vist en slik egen syltetøyskje i sølv… Blir bare vasket mellom hvert nytt glass 1
c_buk Skrevet 21. august 2023 #6 Skrevet 21. august 2023 Hurrahei skrev (17 minutter siden): Jo… min bestemor har skjeen stående i syltetøyglasset. Altså samme skje helt til glasset er tomt. Det er vist en slik egen syltetøyskje i sølv… Blir bare vasket mellom hvert nytt glass Jøss! Da har jeg lært noe nytt idag 😁. Mange ulike vaner blant folk.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #7 Skrevet 21. august 2023 c_buk skrev (1 time siden): Er ikke uenig, men nysgjerrig. Når bruker man ikke en ren skje til å forsyne seg av syltetøy? Aldri opplevd at noen bruker en skitten skje. Når man tror man greier seg med to skiver men syltetøyet er så godt at man vil ha en tredje bruker jeg samme skje som ble liggende på fjøla på nytt... 🤭 Ang. holdbarhet har jeg ripsgelé fra 2019 i matboden som er god som ny, bare å være nøye med hygienen når man har det på glass, sjekk vakuumet og oppbevar mørkt og forholdsvis kjølig (vi har ikke kjøling på boden men den er i kjeller). Anonymkode: d8658...9cf 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #8 Skrevet 21. august 2023 c_buk skrev (1 time siden): Er ikke uenig, men nysgjerrig. Når bruker man ikke en ren skje til å forsyne seg av syltetøy? Aldri opplevd at noen bruker en skitten skje. Jeg opplever heldigvis ikke det så ofte selv, men du skulle bare visst hvor mange som ikke tenker over sånt. Som bruker brukte skjeer til syltetøyet, brukte gafler/skjeer til å fiske ut oliven eller sylteagurk fra laken osv.. Anonymkode: 592af...f95 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #9 Skrevet 21. august 2023 c_buk skrev (1 time siden): Er ikke uenig, men nysgjerrig. Når bruker man ikke en ren skje til å forsyne seg av syltetøy? Aldri opplevd at noen bruker en skitten skje. Faren min bruker kniven han nettopp smurte margarin på brødskiva med og rører rundt i hele syltetøyglasset før han har syltetøy på skiva si 🤢 han har eget syltetøy fordi alle syns det er så kvalmt med brødsmuler og margarinrester i syltetøyet, men han mener han må få spise som han vil... Anonymkode: 84974...097 1
c_buk Skrevet 21. august 2023 #10 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Faren min bruker kniven han nettopp smurte margarin på brødskiva med og rører rundt i hele syltetøyglasset før han har syltetøy på skiva si 🤢 han har eget syltetøy fordi alle syns det er så kvalmt med brødsmuler og margarinrester i syltetøyet, men han mener han må få spise som han vil... Anonymkode: 84974...097 🤢 bra dere har løst det med eget syltetøyglass 😅 1
c_buk Skrevet 21. august 2023 #11 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg opplever heldigvis ikke det så ofte selv, men du skulle bare visst hvor mange som ikke tenker over sånt. Som bruker brukte skjeer til syltetøyet, brukte gafler/skjeer til å fiske ut oliven eller sylteagurk fra laken osv.. Anonymkode: 592af...f95 Æsj. Dette minner meg om hvorfor jeg liker best å spise fra eget kjøkken. 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #12 Skrevet 21. august 2023 Jeg har laget syltetøy som har holdt seg i to år, har ikke testet noe lenger enn det. Setter rene glass i stekeovnen, skrur den på 120 grader og lar dem stå i minst 30 min etter at den har blitt varm. Lokkene koker jeg i minst ti min. Heller så kokvarmt syltetøy i varmt glass rett fra ovnen, setter på lokk som kommer rett fra kokende vann. Snur det opp og ned noen ganger (med minutters mellomrom) så den luften som er i glasset må gjennom det veldig varme syltetøyet. Viktig å ikke søle noe på kanten av glasset. Anonymkode: 547cc...e95 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #13 Skrevet 22. august 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg har laget syltetøy som har holdt seg i to år, har ikke testet noe lenger enn det. Setter rene glass i stekeovnen, skrur den på 120 grader og lar dem stå i minst 30 min etter at den har blitt varm. Lokkene koker jeg i minst ti min. Heller så kokvarmt syltetøy i varmt glass rett fra ovnen, setter på lokk som kommer rett fra kokende vann. Snur det opp og ned noen ganger (med minutters mellomrom) så den luften som er i glasset må gjennom det veldig varme syltetøyet. Viktig å ikke søle noe på kanten av glasset. Anonymkode: 547cc...e95 Men 2 år etter åpning elle mener du uåpnet? For spørsmålet var etter åpning Anonymkode: fc5ee...910 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #14 Skrevet 22. august 2023 Sukker og koking gir lang holdbarhet. Mindre sukker, mindre holdbar. Kan fint fryse syltetøy. Anonymkode: 1a92c...fae 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #16 Skrevet 23. august 2023 AnonymBruker skrev (På 21.8.2023 den 14.59): Faren min bruker kniven han nettopp smurte margarin på brødskiva med og rører rundt i hele syltetøyglasset før han har syltetøy på skiva si 🤢 han har eget syltetøy fordi alle syns det er så kvalmt med brødsmuler og margarinrester i syltetøyet, men han mener han må få spise som han vil... Anonymkode: 84974...097 Pappa er kliss lik😂 Anonymkode: 6ae84...06e 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2023 #17 Skrevet 23. august 2023 AnonymBruker skrev (På 22.8.2023 den 14.06): Men 2 år etter åpning elle mener du uåpnet? For spørsmålet var etter åpning Anonymkode: fc5ee...910 Herlighet, sorry, jeg forstod ikke at det dreide seg om åpnet! Hm, har aldri opplevd at det har blitt dårlig etter åpning, men nå er jeg glad i syltetøy og det blir aldri stående i ukeavis. Anonymkode: 547cc...e95
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #18 Skrevet 24. august 2023 c_buk skrev (På 21.8.2023 den 15.01): Æsj. Dette minner meg om hvorfor jeg liker best å spise fra eget kjøkken. Nemlig. Kjøkkenhygienen (eller hygiene generelt) er hos mange helt fraværende. Har en venninne som ALDRI vasker hender, dalker på alt med hendene, bruker kjøttfjøla til brød og salat uten å vaske i mellom. En gang holdt hun på med rått kjøtt som hun skar og kikte. Så ikke at hun vasket fjøla mens jeg satt der. Et par dager senere fortalte hun at hun hadde hatt slikt magetrøbbel. Lurte oppriktig på om det var den nye saften (et el annet sukkerfritt sesong-smak) som gav magetrøbbel… 😂 Spiser ikke der for å si det slik. Og heller ikke hos mange andre. Og spesielt syltetøy som er hjemmelaget skal man være veldig fordiktig med. Sukker gir god grobunn for at det meste av bakterier, mugg og gjær skal kunne formere seg. Anonymkode: a743f...b8a 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå