Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, et enkelt spørsmål: 

Når må man ha egenkapital disponibel ved boligkjøp?

La oss si at finansieringsbevis osv. er i orden, og jeg vinner budrunde i morgen med overtakelse 1.11.2023. Har pengene på ulike sparekontoer og fond, så lurer på om pengene må være tilgjengelig i dag eller da leiligheten faktisk betales (lån + egenkapital). Er det ikke slik at betalingen skjer nærmere overtakelse? 

Anonymkode: 3708b...a0c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den må betales inn til meglerens konto nr før overtakelse. 

Skrevet

Du kan ikke vise til penger i ulike fond - de kan vel tapes/reduseres.

Du får boliglån basert på tilgjengelige penger som er overført og ikke kan tapes i verdi. 

Dvs: du kan ikke by med penger du ikke kan overføre umiddelbart/noen kausjonere for. 

Anonymkode: f3c12...86c

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Du kan ikke vise til penger i ulike fond - de kan vel tapes/reduseres.

Du får boliglån basert på tilgjengelige penger som er overført og ikke kan tapes i verdi. 

Dvs: du kan ikke by med penger du ikke kan overføre umiddelbart/noen kausjonere for. 

Anonymkode: f3c12...86c

Man kan jo by med oenger i fast bolig så nei du skal ikke nødvendigvis kunne hoste de opp dasgen etter

Anonymkode: 58290...c8f

Skrevet

Dette her med tap/reduksjon av verdi har jeg tenkt over, har en del mer egenkapital enn jeg trenger, så dette trengs ikke mer diskusjon. Var bare usikker på når jeg må ha pengene tilgjengelig. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Man kan jo by med oenger i fast bolig så nei du skal ikke nødvendigvis kunne hoste de opp dasgen etter

Anonymkode: 58290...c8f

Godt poeng, det er mange som har egenkapitalen sin i bolig som også kan synke i verdi, og som ikke kan hostes opp dagen etter. 

Skrevet

Pengene må være hos meglers oppgjørskonto i tide til å betale for boligen før overtagelse. Noen ganger ønsker banken at alle midler samles på én konto og hvor det foretas trekk mot og alt går som en samlet overføring fra bank til meglerkonto, andre ganger overføres EK direkte fra privatperson til meglerkonto. Overføringen skjer normalt rimelig nærme overtagelsesdato, kanskje tilogmed samme dag eller natten før

Man kan definitivt benytte fond som egenkapital, og få finansieringsbevis basert på verdien av fond. Veeeeldig få banker krever at man likviderer fond før man starter en prosess hvor man KANSKJE ender opp med et hus om 3-12 måneder... Ja, verdien KAN gå ned, men det tar de ofte noe hensyn til (og justerer ned verdsettelsen kanskje 10-20%). Det kan gå til helvete med fondet, men statistisk er det bare uflaks. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...