Gå til innhold

Venninne går på sopptur, uten mye erfaring..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Motelvibes skrev (1 time siden):

Kantarell kan lett forveksles med en giftig type sopp.

https://www.nrk.no/livsstil/advarer-mot-livsfarlig-sopp-1.11257581

Nei, det kan den virkelig ikke. Kantarell er en av de få som ikke kan forveksles med giftig sopp. 

Traktkantarell derimot vokser i samme miljø som spiss gifyslørsopp og man KAN komme i skade for å få den med seg om man plukker sopp i halvsvime. Derfor plukker man en og en sopp av gangen, så unngår man problemet. 

3d86d37e-dd6d-4d95-aea1-ffc5822d7186.jpeg.jpg

Cantharellus_tubaeformis_1.jpg

250px-2007-07-14_Cantharellus_cibarius.jpg

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den samme visa hver høst. 10-20 person innlagt i året med alvorlig forgiftning etter å ha spist sopp, så det er helt lov å nekte å spise sopp som andre har plukket. Sopp har uansett så lav næringsverdi at jeg ser ingen grunn til å spise den uansett.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ebbeliten skrev (19 minutter siden):

Nei, det kan den virkelig ikke. Kantarell er en av de få som ikke kan forveksles med giftig sopp. 

Traktkantarell derimot vokser i samme miljø som spiss gifyslørsopp og man KAN komme i skade for å få den med seg om man plukker sopp i halvsvime. Derfor plukker man en og en sopp av gangen, så unngår man problemet. 

3d86d37e-dd6d-4d95-aea1-ffc5822d7186.jpeg.jpg

Cantharellus_tubaeformis_1.jpg

250px-2007-07-14_Cantharellus_cibarius.jpg

Ja de er virkelig ikke like noen av dem

Anonymkode: c2ca1...7f4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blizz1 skrev (12 minutter siden):

Den samme visa hver høst. 10-20 person innlagt i året med alvorlig forgiftning etter å ha spist sopp, så det er helt lov å nekte å spise sopp som andre har plukket. Sopp har uansett så lav næringsverdi at jeg ser ingen grunn til å spise den uansett.

Det er litt misforstått. Sopp er sunt. 

Anonymkode: 7f0ff...c7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er litt misforstått. Sopp er sunt. 

Anonymkode: 7f0ff...c7c

Sunt, men ikke mye næring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det har ikke vært noen som har dødd av sopp i Norge siden 80-tallet

Anonymkode: 55904...a6b

https://www.aftenposten.no/norge/i/bOMO5/giftig-sopp-oedela-bjoerns-27-nyrer

Nei, men det er ikke verdt å gå på dialysebehandling resten av livet heller. 

Anonymkode: 7e093...9f4

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

https://www.aftenposten.no/norge/i/bOMO5/giftig-sopp-oedela-bjoerns-27-nyrer

Nei, men det er ikke verdt å gå på dialysebehandling resten av livet heller. 

Det står videre i artikkelen at de forvekslet kantarellen med en annen giftig sopp. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lys piggsopp er en av de tryggeste å plukke. Er den lys/evt gulrød med pigger under hatten er den spiselig. Ingen forvekslingsarter. Og en utrolig god matsopp! Jeg liker den bedre enn kantarell. Kan brukes til det meste.

kantarell er det samme med. Se under hatten, ser rillene ut som rynker så er det kantarell, samme med traktkantarell som også er en kjempegod matsopp.

Finner man skivesopp og bryter den opp litt og det kommer rødgul væske der soppen er skadet er det matriske. Alle risker som det kommer rødgul væske av er spiselig. Også en trygg matsopp. 

Er utrolig mange gode matsopper ut i skogene vår. Venter selv på at regnet skal gi seg snart slik jeg kan dra ut å plukke. Selv skal jeg ut å plukke kremler og matrisker da det var lite av både traktkantarell og vanlig og piggsopp. Kanskje jeg er heldig og finner smørsopp også? :)

Man spiser ikke noe man er utrygg på. Men med all kunnskapen som er rett foran nesen vår, så er det bare å lære seg opp. 

ps: ble opplært av en som jobber med å sanke sopp og nyttesvekster til resturanter.

Anonymkode: 912f6...d68

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Badebuksa2.0 skrev (17 timer siden):

Nordmenn generelt har en usunn frykt for sopp😂

Ts her, er vel ikke så rart😂 langpines til døde, høres ikke noe særlig ut. 

Anonymkode: 9d3d8...380

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det står videre i artikkelen at de forvekslet kantarellen med en annen giftig sopp. 

Ja, men den ligner jo ikke i det hele tatt.

Anonymkode: ef766...0b4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Men artikkelen tar feil. Spiss giftslørsopp kan forveksles med traktkantarell, som er noe annet enn kantarell.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare la være å spise soppen hun serverer da? :) Kantarell har et såpass spesielt utseende at det er ganske vanskelig å plukke feil, men jeg forstår deg godt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kantarell er hvit inni. 

Når det er sagt, jeg ville også vært skeptisk til andres sopp. 

Anonymkode: f9f27...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men artikkelen tar feil. Spiss giftslørsopp kan forveksles med traktkantarell, som er noe annet enn kantarell.

Ja jeg lurer på om alle disse artiklene om kantarell vs giftslørsopp bunner ut i at avisene ikke forstår at en traktkantarell ikke er en kantarell. En traktkantarell ligner ikke på en kantarell en plass. Men når en plukker traktkantareller så er det lett å plukke mange sopp på en gang og derfor kan en røske med seg en farlig sopp. Derfor en alltid renser en og en sopp før de tilberedes. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du usikker, så ikke spis det. Jeg plukker selv mye sopp, men jeg er oppvokst med det (har mye slekt i Øst-Europa). Har noen venner som ikke ønsker å spise sopp fra skogen, og det kan jeg forstå selv om jeg vet at jeg kun plukker trygg matsopp. Da blir det mer godsaker på meg og familien min, tenker jeg 😆

Det finnes noen få sopparter man absolutt ikke skal få i seg, og dersom venninnen din er ei som plukker hvasomhelst så er det bedre at du avstår fra å smake.

Anonymkode: d5b69...c20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 21.8.2023 den 11.57):

Hun lærte litt av sin eks, men ut ifra det så har hun ikke faglig kunnskap om sopp. Hun vet hvordan kantarell ser ut, men nå jeg null peiling på sopp selv. 

Hvis hun ber meg på middag, er det lov å takke nei til soppen/soppstuing? Jeg er ekstremt skeptisk til sopp og kjøper kun i butikker. 

Har du faglig kunnskap om sopp? 

Er du klar over at man kan google ? 

Eller ha med ei soppbok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cathrineline skrev (1 minutt siden):

Helt i orden! Og ta gjerne et alvorsprat med venninnen din og om hvor farlig det er. https://www.aftenposten.no/norge/i/V9w6r/livet-snudd-opp-ned-etter-sopptur

Men dette er traktkantarell vs giftslørsopp og igjen noen som har røsket den med seg. En må se på hver enkelt sopp etter den er plukket for å konstatere soppart. Og en trenger ikke begynner med traktkantareller. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ts her, er vel ikke så rart😂 langpines til døde, høres ikke noe særlig ut. 

For meg er det rart for det skal mye til for å ta feil av sopp🙊

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@TS selvfølgelig kan du takke nei til soppen. Det smaker uansett ikke godt når du er usikker på om den er trygg å spise.

Jeg er på noen soppgrupper på Facebook, og der har jeg lært at det finnes noen magiske sopper i skogen som hopper usett opp i soppkurven til enkelte plukkere. Har aldri opplevd det selv, men folk på disse gruppene opplever folk det stadig vekk.

Anonymkode: dd503...712

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...