Gå til innhold

Venninne går på sopptur, uten mye erfaring..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men én del av de som tok feil i sopp, er tidligere polakker og nå ukrainere som plukker sopp som de er vant til hjemmefra, her i Norge. Og det er ikke nødvendigvis samme sopp, for i Norge finnes ikke den typen sopp de tror de plukker. Det har ihvertfall vært flere slike saker. 

For en nordmann, som plukker kjent og sikker sopp, er det ingen risiko. Det er flere gode sikre matsopper i Norge, som er helt trygge å plukke. Det er steinsopp, kantarell, piggsopp og matrisker. Alle disse har "tegn" det er lett å se etter, og de har ikke giftige sopper som likner på de.

Anonymkode: c9c1b...4de

Jo vi har en giftig en som ligner på steinsopp. 

Anonymkode: 9d3d8...380

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

De eneste soppene som kan forveksles med steinsopp er skrubb og gallerørsopp. Skrubben er spiselig dersom den varmebehandles i 15 minutter. Blir den ikke det kan man få vondt i magen. Gallerørsoppen er ikke giftig, men den smaker Grusomt. 

Selv om en sopp ikke er matsopp trenger den ikke automatisk å være giftig eller dødelig. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, AnonymBruker said:

nei det har vi ikke. Du tenker sikkert på gallerørsoppen som ikke er giftig, men den smaker bare ikke bra (smaker og lukter galle). Så det ikke er en matsopp, selv om den ikke er giftig. 

Anonymkode: c9c1b...4de

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde takket nei. Jeg har ikke lyst til å dø av forgiftning. 

Anonymkode: 37ae0...6e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også vært skeptisk til en som kom hjem med flere fulle kurver uten å ha god kunnskap om sopp. Og ja, det er utrolig hva folk kan forveksle. Jeg leste nylig om en som tok feil av fåresopp (god matsopp) og hvit fluesopp (potensielt dødelig). Det skulle egentlig ikke gå an siden fåresoppen har tynne porer på undersiden av hatten, mens fluesoppen har skiver.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men humn blir omtrent sur og grinete fordi jeg ikke vil ta imot sopp eller lære barna mine kunnskapen om sopp. Jeg måtte tilslutt si at jeg aldri kommer til å få barna mine med på sopp-plukking. Hvorfor bli sur fordi jeg ikke ønsker det hun vil? TS 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 27.8.2023 den 19.00):

Hvilken sopp mener du det er? Satansopp er en giftig rørsopp, men den er ikke funnet i Norge og likner heller ikke spesielt mye på steinsopp. Gallesopp, som er nevnt, er ikke giftig. Den bare smaker grusomt. 

Anonymkode: 6af09...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det snart godt to uker her, og vi er helt fine. 

Hilsen hun som skrev tidligere og var litt nervøs. Det gode med denne tråden for min del er at jeg lærte at giftslørsopp kan vokse innimellom traktkantarellen. Så fra nå av blir bare en og en traktkantarell plukket, og vi dropper de små. 

Men til TS så er svaret at jeg ville ikke spist sopp hos andre uansett. Jeg vil se og vite selv at alt er gjort helt riktig. 

Anonymkode: 5242b...999

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Nå har det snart godt to uker her, og vi er helt fine. 

Hilsen hun som skrev tidligere og var litt nervøs. Det gode med denne tråden for min del er at jeg lærte at giftslørsopp kan vokse innimellom traktkantarellen. Så fra nå av blir bare en og en traktkantarell plukket, og vi dropper de små. 

Men til TS så er svaret at jeg ville ikke spist sopp hos andre uansett. Jeg vil se og vite selv at alt er gjort helt riktig. 

Anonymkode: 5242b...999

Dette er en veldig forståelig holdning. Som sopplukker løser jeg dilemmaet ved å ikke servere selvplukket sopp til gjester. Da slipper de ta stilling til om de stoler på mine soppkunnskaper. Og så blir det mer sopp på meg. Vinn-vinn, altså. :D 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Dette er en veldig forståelig holdning. Som sopplukker løser jeg dilemmaet ved å ikke servere selvplukket sopp til gjester. Da slipper de ta stilling til om de stoler på mine soppkunnskaper. Og så blir det mer sopp på meg. Vinn-vinn, altså. :D 

Ja, det beste er tross alt å dø alene 😂

Anonymkode: 3c7e2...395

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Besteforeldrene mine plukket sopp som vi stekte da jeg var liten. Steinsopp, fåresopp, tror det ble skrubb også. Og andre ting jeg ikke husker. Men de hadde lært av en ekspert og brukt mye tid med den personen. De var nøye. Lurer på om de lærte litt pga andre verdenskrig, også? 

Men selv er jeg ikke sikker nok på egne kunnskaper. Fallhøyden er tross alt veldig stor. Og jeg liker nyrene mine. kjæresten min har kun én nyre. Og det gikk opp for meg akkurat nå; han bør være enda mer forsiktig. 
Men vi spiser ofte på restauranter hvor de har plukket sopp selv. Det gjør at jeg alltid blir litt urolig; hvor ofte tas det feil på veletablerte restauranter? Også i utlandet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.8.2023 den 11.57):

Hun lærte litt av sin eks, men ut ifra det så har hun ikke faglig kunnskap om sopp. Hun vet hvordan kantarell ser ut, men nå jeg null peiling på sopp selv. 

Hvis hun ber meg på middag, er det lov å takke nei til soppen/soppstuing? Jeg er ekstremt skeptisk til sopp og kjøper kun i butikker. 

Enig m deg! Jeg spiser kun sopp kjøpt i butikk. Men kinkig når man får deg servert på pizza for eksempel….Heldigvis ikke så ofte det skjer.

Anonymkode: 283c7...168

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...