AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #1 Skrevet 21. august 2023 Hun lærte litt av sin eks, men ut ifra det så har hun ikke faglig kunnskap om sopp. Hun vet hvordan kantarell ser ut, men nå jeg null peiling på sopp selv. Hvis hun ber meg på middag, er det lov å takke nei til soppen/soppstuing? Jeg er ekstremt skeptisk til sopp og kjøper kun i butikker. Anonymkode: 9d3d8...380 6 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #2 Skrevet 21. august 2023 Snakk om å ta sorgene på forskudd. Men ja det bør vel være greit Anonymkode: 8d37c...548 21
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #3 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Snakk om å ta sorgene på forskudd. Men ja det bør vel være greit Anonymkode: 8d37c...548 Er nesten bekymret for henne også. Hun lasset på med flere kurver igår. Hun kan fort spørre meg om jeg vil smake sopp om jeg er hos henne. Det gjør jeg bare ikke. Anonymkode: 9d3d8...380 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #4 Skrevet 21. august 2023 Hva mener du med at hun ikke har faglig kunnskap om sopp? Anonymkode: 63858...e77 4
c_buk Skrevet 21. august 2023 #5 Skrevet 21. august 2023 Jeg synes kanskje dere er på hver deres side av ekstremene her. Hun høres ut som hun kanskje tar litt vel lett på det å plukke sopp. Med mindre hun kun plukket kantarell. Den er jo enkel å kjenne igjen. Du høres kanskje litt vel bekymret ut om du kun spiser sopp fra butikken. Selvsagt kan du takke nei om hun tilbyr deg å smake. Er da ingen tvang å spise noe man er ukomfortabel med. Det er alltid akseptabelt å ikke ville spise noe, uansett årsak. 13 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #6 Skrevet 21. august 2023 Hun har vel kanskje en bok med seg, som mange soppsamlere har? Kantarell er ganske kjennelig for de fleste 😊 Anonymkode: 8904a...d2f 7 1
norw Skrevet 21. august 2023 #7 Skrevet 21. august 2023 Si nei til sopp uansett sort og hvor den kommer fra. Yuck 😐😄 1 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #8 Skrevet 21. august 2023 Jeg er veldig åpen for forskjellige typer mat. Elsker nye ting. Men sopp; den skal være kontrollert av folk som kan det. Det er historier om hele familier som har havnet med dialyse fordi de har fått i seg feil type sopp. Og det har også av og til vært erfarne soppfolk. Så nei; jeg ville heller ikke spist sopp hos denne venninnen. Anonymkode: c3921...257 16 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #9 Skrevet 21. august 2023 Jeg har takket nei til å spise selvplukk sopp. De kan ha så god kunnskap som bare det, men jeg avstår fra å spise. Jeg får selvsagt høre at jeg er rar, men heller det. Leste om en familie som plukket sopp for noen år siden og de var «erfarne» sopp plukkere. Familien endte opp med å stå i donorkø som følge av det. Anonymkode: 7e093...9f4 9 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #10 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg har takket nei til å spise selvplukk sopp. De kan ha så god kunnskap som bare det, men jeg avstår fra å spise. Jeg får selvsagt høre at jeg er rar, men heller det. Leste om en familie som plukket sopp for noen år siden og de var «erfarne» sopp plukkere. Familien endte opp med å stå i donorkø som følge av det. Anonymkode: 7e093...9f4 Ja vet det.. hun er ingen ekspert men stoler såpass på seg selv at hun gir det til barna og mannen sin også. Hvis det er feil sopp så vil hun måtte leve på dette marerittet livet ut. Skjønner ikke folk som på død og liv skal plukke sopp jeg... ts Anonymkode: 9d3d8...380 4
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #11 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Er nesten bekymret for henne også. Hun lasset på med flere kurver igår. Hun kan fort spørre meg om jeg vil smake sopp om jeg er hos henne. Det gjør jeg bare ikke. Anonymkode: 9d3d8...380 Det går da an å skaffe seg kunnskap med små bøker en har med seg i løpet av turen eller finne ut av hjemme. Ingen er eksperter de første gangene, men skal det frata oss læringsmuligheter om sanking og utnytte naturen? Ja selvfølgelig skal en være forsiktig, noe de aller fleste er, fordi ja konsekvensen kan være store. Når du vet at denne venninna di ikke er det, så trenger du jo selvfølgelig ikke spise. Men det høres det ut som at du har gjort deg en mening om allerede før du lagde tråden. Men tror som andre har skrevet at en trenger ikke ta med seg alle soppene en finner og en trenger heller ikke bare kjøpe butikk sopp, det finnes en mellom ting, men før dere to har funnet den balansen får du gjøre ditt og hun sitt. Anonymkode: 8d37c...548 7
Badebuksa2.0 Skrevet 21. august 2023 #12 Skrevet 21. august 2023 Nordmenn generelt har en usunn frykt for sopp😂 12 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #13 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Skjønner ikke folk som på død og liv skal plukke sopp jeg... ts I nærområdet mitt kan man møte opp på visse steder med sopp-kurven, og så er det eksperter som går gjennom alt å sjekker hva du har. I tillegg har man bøker, internett og sikkert apper som kan hjelpe til å fortelle hva som er riktig og hva som er galt. Synes det blir veldig ekstremt at vi ikke skal benytte oss av mangfoldet og matfatet i naturen, men heller vente til noen pakker det pent i plast og tar betalt for det. Kapitalismen lenge leve liksom. Vi kan jo lære hva som er riktig, og om du ikke vil spise det så kan du bare la være. Anonymkode: 20e20...78e 18 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #14 Skrevet 21. august 2023 Badebuksa2.0 skrev (2 minutter siden): Nordmenn generelt har en usunn frykt for sopp😂 https://www.independent.co.uk/news/world/americas/mushroom-poisoning-australia-beef-wellington-b2395929.html Anonymkode: 9b6d6...b3b 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #15 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ja vet det.. hun er ingen ekspert men stoler såpass på seg selv at hun gir det til barna og mannen sin også. Hvis det er feil sopp så vil hun måtte leve på dette marerittet livet ut. Skjønner ikke folk som på død og liv skal plukke sopp jeg... ts Anonymkode: 9d3d8...380 Ja men det er veldig få veldig giftige sopper og de er lett å lære seg. Hvis hun kun plukker kantareller skal det godt gjøres å ta feil altså. Anonymkode: c2ca1...7f4 9 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #16 Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): https://www.independent.co.uk/news/world/americas/mushroom-poisoning-australia-beef-wellington-b2395929.html Anonymkode: 9b6d6...b3b Ja men dette bar jo vel mer preg av at det var med vilje? vi har noen alvorlige tilfeller i året knyttet til sopp i Norge. Noen er knyttet til utlendinger som plukker sopp i Norge. Dette skyldes at de tar feil av sopper som er vanlig der de kommer fra og sopper som vi har her som er giftige. Typisk er hvit fluesopp vs champignong. Jeg har sett ørten hvite fluesopp men aldri en champignong på Vestlandet… Anonymkode: c2ca1...7f4 4 2
Motelvibes Skrevet 21. august 2023 #17 Skrevet 21. august 2023 Kantarell kan lett forveksles med en giftig type sopp. https://www.nrk.no/livsstil/advarer-mot-livsfarlig-sopp-1.11257581 1
Gjest Dingeldangel Skrevet 21. august 2023 #18 Skrevet 21. august 2023 Det er ikke alltid lett å skille giftig fra spiselig, det er vel derfor man har gratis kontroller man kan benytte seg av, både fysisk og digitalt (egen app å greier)
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #19 Skrevet 21. august 2023 Jeg er soppkontrollør og mener det er helt greit å takke nei tilselvplukket sopp hos andre. Når det er sagt så kan det jo hende hun har besøkt soppkontroll eller brukt digitalsoppkontroll. Digitalt soppkontroll er en app hvor vi som er sertifiserte soppkontrollører sjekker bildene som kommer inn, og vi har kun lov til å godkjenne matsopper som er enkle å kjenne igjen på bilder. https://app.soppkontroll.no/ Anonymkode: dc61a...4fb 8 12
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #20 Skrevet 21. august 2023 Det har ikke vært noen som har dødd av sopp i Norge siden 80-tallet Anonymkode: 55904...a6b 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå