Gå til innhold

Eksmann og ny kjæreste

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det barna som krever spillkvelder med mor og kjæresten til mor,  og barnefar? 
Bli skilt først , er ikke det en bra idé for alles del ?  
Når en har vært skilt i noen år så skjønner en hvordan en skal bevege seg for å holde samarbeidet på best måte 

Anonymkode: 5661c...f42

Dersom en spillkveld i ny og ne gjør at far til barna sliter mindre psykisk, så er det absolutt i barnas interesse at det kan gjøres på et vennskaplig plan. Ellers er jeg enig i at det er raskt å ta inn en ny person i huset.

Anonymkode: 5458e...bb9

• Liker 5
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk for svar alle sammen. Tydelig at det er store forskjeller på hva folk mener om temaet. Jeg kvitter meg ikke med kjæresten, han er fantastisk ❤️ Noen spurte om spillkvelder er for eksmann eller barna, og det er nok mest for eksmannen. Men psyken hans vil jo påvirkes av at han har gode folk rundt seg, og god psyke hos far er bra for barna. Jeg synes det er veldig trist for eksmann sin del at folk har en dårlig oppfatning av han. Det fortjener han egentlig ikke. Men han er som han er, klønete sosialt som gjør at han fremstår nedlatende, tror han er bedre enn andre, autoritær, når han egentlig er ekstremt usikker. Jeg kommer til å godta at det ikke blir spillkvelder, men tenke at det er fint at de ikke har problemer om de må se hverandre under levering, foreldremøte på skolen o.l.

Jeg skjønner at jeg har forventet for mye av nye kjæresten, jeg håpet at han skulle like eksmannen min, men nok en person som misliker han. Det er forferdelig vondt for eks, for han skjønner ikke hvorfor. Håper han ikke har merket det denne gangen... 

Anonymkode: c8fb7...6d3

• Hjerte 1
Skrevet
Brunello skrev (2 timer siden):

Hun bør avslutte umiddelbart dersom ikke ny partner er villig til å akseptere det hun mener er best for barna. De voksnes vurdering må være hva som er best for barna og ikke hva som passer de best.

Ja, hun bør avslutte forholdet til den nye partneren.

Anonymkode: 4b219...24f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi meldes eller ringes mer eller mindre daglig. Så skravler vi en stund i forbindelse med henting/levering. Da tar vi gjerne en kaffe og skravler om hvordan uken har vært, eventuelle ting som skal skje i løpet av uken osv. 

Min samboer er som regel hjemme under henting/levering, og sitter jo ofte å skravler med oss. Det har også hendt ved et par anledninger at samboeren min har levert eller vært alene hjemme under henting. Da slår de av en prat om uken som har vært. En gang jeg kom hjem satt de og så på fotball 💁🏼‍♀️

Faren til barnet mitt feirer juleaften, 17 mai og bursdag sammen med meg/oss. Noen ganger er kjæresten hans med. I hvert fall på bursdagsfeiring. 

Vi har altså et hyggelig og uanstrengt forhold til dette.

Noe annet hadde vært uaktuelt. Jeg og barnefar hadde aldri involvert oss i forhold med noen som hadde hatt et problem med dette. 

Anonymkode: d66ad...ac6

Mange flere burde vært som dere👏 eksempel til etterfølgelse 

Anonymkode: 354cc...f1c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det barna som krever spillkvelder med mor og kjæresten til mor,  og barnefar? 
Bli skilt først , er ikke det en bra idé for alles del ?  
Når en har vært skilt i noen år så skjønner en hvordan en skal bevege seg for å holde samarbeidet på best måte 

Hvorfor skal en formell detalj være så avgjørende? De har flyttet fra hverandre. Det er det viktige i denne sammenheng. Å sikre barnas situasjon startet selvfølgelig i det en av foreldrene flyttet. Man venter ikke noen år før en tar tak i det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar alle sammen. Tydelig at det er store forskjeller på hva folk mener om temaet. Jeg kvitter meg ikke med kjæresten, han er fantastisk ❤️ Noen spurte om spillkvelder er for eksmann eller barna, og det er nok mest for eksmannen. Men psyken hans vil jo påvirkes av at han har gode folk rundt seg, og god psyke hos far er bra for barna. Jeg synes det er veldig trist for eksmann sin del at folk har en dårlig oppfatning av han. Det fortjener han egentlig ikke. Men han er som han er, klønete sosialt som gjør at han fremstår nedlatende, tror han er bedre enn andre, autoritær, når han egentlig er ekstremt usikker. Jeg kommer til å godta at det ikke blir spillkvelder, men tenke at det er fint at de ikke har problemer om de må se hverandre under levering, foreldremøte på skolen o.l.

Jeg skjønner at jeg har forventet for mye av nye kjæresten, jeg håpet at han skulle like eksmannen min, men nok en person som misliker han. Det er forferdelig vondt for eks, for han skjønner ikke hvorfor. Håper han ikke har merket det denne gangen... 

Jeg skjønner du ville gjøre en innsats for eksmannen din, men er det ikke helsevesenet sin oppgave å hjelpe han med behandling til å takle det sosiale livet og samfunnet ellers ? 
Støttekontakt er vel å ta hardt i , men han trenger hjelp til å klare seg sjøl mentalt og sosialt virker det som. 
Det er drøyt å skulle bruke kjæresten din til en sånn samfunnsoppgave som det egentlig handler om. 

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Brunello skrev (4 minutter siden):

Hvorfor skal en formell detalj være så avgjørende? De har flyttet fra hverandre. Det er det viktige i denne sammenheng. Å sikre barnas situasjon startet selvfølgelig i det en av foreldrene flyttet. Man venter ikke noen år før en tar tak i det.

Du misforstår hva dette handler om. 
Det er eksmannen sin psykiske helse som er grunnen til at TS ønsker et tett forbindelse som innbefatter den nye kjæresten sin velvilje til å delta på spillkvelder. 
Eksmannen er heller ikke enkel å omgås viser det seg 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Separert i snart ett år. Har en ny kjæreste og de har møttes. Eksen og jeg samarbeider optimalt. Men nye kjæresten er ikke helt komfortabel med å ha han i livet. De kan omgås høflig, men nye kjæresten vil ikke ha noe kontakt utover det. Jeg vil egentlig at man kan møtes for en spillkveld innimellom, eller lignende.

Har ikke hatt romantiske følelser for eksen på mange år, og han har svært lite nettverk og sliter med psyken. Jeg syns synd på han.... nye kjæresten syns at han er nedlatende og ikke en person han liker. Jeg vet at eksen fremstår sånn pga psyken, men at det ikke finnes noe vondt i han. Jeg er redd for at samarbeidet blir dårligere hvis eksen føler seg uønsket. Og dette med brudd er så uvant for meg at jeg ikke kjenner kjørereglene. Alle roser oss opp i skyene for at vi samarbeider så bra. Jeg trodde det var en fin ting å gjøre, men ny kjæresten gjør meg usikker. 

Hva slags kontakt har du med din eksmann og hva syns din nye kjæreste om det?

Vanskelig spørsmål, prøver meg på noen betraktninger du kan reflektere over…

Hvor stor plass og fokus tar eksen i livet ditt, alt i alt? Er det plass til en ny person? En som ikke bare glir usynlig inn, men får plass til å være en hel, levende person med vaner og følelser?

Samarbeidet må være tettere når barna er små enn når de er store.

Å føle seg utestengt mens dere dyrker den gamle kjernefamilien stadig vekk vil oppleves vondt. Å vite at man kan være med, men velge å takke nei er noe helt annet.

Prøv å finne de løsningene/kompromissene som gjør at alle har det bra. Barn, foreldre og nye kjærester. Det vil ikke fungere hvis behovene til noen av disse blir nedprioritert for mye. 

og for å svare på spørsmålet;

Jeg har tenåringsbarn. Snakker med far om praktiske ting, prater fem minutter ved levering eller på butikken, men har ikke mye kontakt. Mer før, gradvis mindre. Barna vokste, livene våre gikk videre med nye partnere, det virker ikke nødvendig lenger. Null problem med konfirmasjon etc.

Samboeren hadde et tettere forhold til sin eks. Alt av helligdager, bursdager, hverandres familie, fleksibel samværsordning, stille opp for hverandre flere ganger i uka. Og spillekvelder:) Middager. Osv. Da han hadde vært sammen med meg i 1,5 år spurte han om de kunne redusere omfanget litt. Hun eksploderte, krevde, baksnakket osv. Gjorde ALT for å ødelegge for oss. Lang historie, men han har kuttet kontakten til et minimum. Orker ikke mer negativt drama.

Du må bare se an de menneskene akkurat deres kabal består av. Det er ingen rette svar her.

Anonymkode: 81a06...787

• Nyttig 1
Skrevet

Jøss her var det mye pizzaesker svar🙈

Du kan fremdeles bry deg om din eks og far til ditt barn! Det får nesten bare din nye kjæreste akseptere. Han trenger ikke bli hans bestevenn uansett.

Godt forhold mellom deg og eksen er bare positivt for barna. Kanskje din nye kjæreste er litt sjalu av seg.. Meget mulig han har litt stor fantasi😅 Jeg hadde forventet ny kjæreste respekterte at dere samarbeider bra og at du bryr deg om han som far til deres barn.

Skrevet

Du kan ikke kreve eller forvente at din x og nye kjæreste skal delta på koselige spillkvelder.

Jeg synest allikevel det absolutt kan være en fin ting. Men sånt vil eventuelt utvikle seg over tid om de finner tonen sammen. Virker jo ikke sånn nå.

Anonymkode: 37ee3...0ca

• Nyttig 1
Skrevet
Brunello skrev (3 timer siden):

Hun bør avslutte umiddelbart dersom ikke ny partner er villig til å akseptere det hun mener er best for barna. De voksnes vurdering må være hva som er best for barna og ikke hva som passer de best.

Stemmer. Men hun kan ikke tvinge den nye mannen å kosemose med eksen over et brettspill. Det er greit at man er bak barna, men ikke bak eksen. Da kan hun heller være singel og spille så mange brettspill hun vil med eksen sin. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg er stemor to ganger. Flrste gangen gikk det veldig fint. Og jeg inviterte mora på middag osv ved henting og levering. Var far borte og hun trengte hjelp eller ekstra pass av barna, så stilte jeg alltid opp. Vi gikk bare inn døra til hverandre. Av og til tok vi oss en fest samnen også om det var mulig. 

Andre gangen gikk det ikke så bra. Mor likte ikke meg, tråkket in i boligen vår som om det var hun og han som bodde der, og jeg var en fremmed. Hun snakket stygt om meg til andre og var svært vanskelig å samarbeide med. Så da satte jeg ned foten. At jeg ønsker ikke at hun sitter å drikker kaffe her, mens barnet er hos bestemor, når hun skal sitte her å være ekkel mot meg i mitt eget hjem. 

Så det finnes ingen fasit her. For alt kommer også an på ders kjemi. Er din ex ikke imøtekommende til din nye, så er spillkvelder ol et ikke tema. Derimot er det dein kjæreste som er problemet sur og tverr osv. Så må du jo vurdere forholdet. Men du kan uansett ikke forvente sååå tett kontakt kanskje. Det må komme litt naturlig av seg selv.

Anonymkode: f2712...19a

Skrevet

Hvis du er monogam og velger en ny partner, så mener jeg at han og hans behov må prioriteres foran din eksmann. Selv om han er far til dine barn. 

Din eksmann nedlatende, tror han er bedre enn andre og autoritær, og er derfor mislikt av andre. Hbis han oppfører seg sånn uten å ta tak i egen oppførsel så fortjener han faktisk å bli mislikt. Det heter konsekvenser. Han må enten få hjelp til å endre seg, få en diagnose som forklarer problemet eller leve med at folk oppfatter ham slik. Det er klart det er vanskelig for ham når han blir mislikt, men han er voksen og må ta ansvar og konsekvenser for egne handlinger. Kanskje han må kjenne på at han mister alle rundt seg før han skjønner at han må ta tak i ting. At du duller med ham og skal sørge for at folk liker ham, havner innenfor kategorien bjørnetjeneste. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor skal du ha med deg en såpass ny kjæreste på foreldremøter på skolen? Dette synes jeg er mye mer merkelig enn spillkveld... Det blir jo ganske folksomme foreldremøter hvis mange av barna skal ha med seg to foreldre hver pluss at begge foreldrene har med seg sine nye partnere. Er dette vanlig?

Anonymkode: fbece...aff

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Du skal selvfølgelig ikke kreve at din nye kjæreste skal møte din eks over spillkvelder når dere ikke en gang er skilt! Ta hensyn til at sånt allerede fra før av kan være en kamel å svelge for en ny partner. Begynner du å forvente at han skal akseptere din mingling med eksen din så håper sannelig at han dumper deg!

Anonymkode: b88e0...c2f

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ville gjort det slutt med den nye typen, dere har ingen historie og det bør derfor ikke telle i den store sammenheng. Barn og mann bør alltid komme først. Dump den nye så du får tid til det nye livet og dets utfordringer før du drar inn en ny.

Barn får alltid mest ut av å ha mamma og pappa som god venner, der ingen andre burde komme inn å begrense deres kontakt. Jobb heller med forholdet til pappaen. Kanskje dere finner ut av det romantiske også med tiden. Ikke forhast deg inn i et nytt forhold. En ny vil aldri kunne bidra på den måten en pappa kan. 

Anonymkode: f688a...cfe

Så du mener at barn og EKSPARTNER alltid skal komme først? Virkelig? Den nye kjæresten har ikke en dritt i å si?

Anonymkode: b88e0...c2f

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Barna kommer først ja, men ikke eksen! Du kan enten fortsette å leke kjernefamilie med eksen din og heller la den nye partneren finne seg noen som ikke lar han bli en skygge i sitt eget forhold, eller så kan du ta hensyn til den nye partneren.

Bare fordi omtrent felles samvær med eksen 24/7 er normalt for enkelte så gjelder dette ikke alle, ta hensyn til det.

Anonymkode: 98aea...9a2

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva med å bare roe ned? Det er under et år siden dere ble separert, dere alle må få tid til å komme inn i den nye hverdagen, og da spesielt barna. 

Anonymkode: 362f6...0d3

Skrevet

Er han autist? Om han stadig opplever folk ikke liker han,men han forstår ingenting selv.

Anonymkode: 17645...158

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Separert i snart ett år. Har en ny kjæreste og de har møttes. Eksen og jeg samarbeider optimalt. Men nye kjæresten er ikke helt komfortabel med å ha han i livet. De kan omgås høflig, men nye kjæresten vil ikke ha noe kontakt utover det. Jeg vil egentlig at man kan møtes for en spillkveld innimellom, eller lignende.

Har ikke hatt romantiske følelser for eksen på mange år, og han har svært lite nettverk og sliter med psyken. Jeg syns synd på han.... nye kjæresten syns at han er nedlatende og ikke en person han liker. Jeg vet at eksen fremstår sånn pga psyken, men at det ikke finnes noe vondt i han. Jeg er redd for at samarbeidet blir dårligere hvis eksen føler seg uønsket. Og dette med brudd er så uvant for meg at jeg ikke kjenner kjørereglene. Alle roser oss opp i skyene for at vi samarbeider så bra. Jeg trodde det var en fin ting å gjøre, men ny kjæresten gjør meg usikker. 

Hva slags kontakt har du med din eksmann og hva syns din nye kjæreste om det?

Er 100% enig med den nye kjæresten din. Ekser har absolutt ingenting i livet å gjøre når man har truffet en ny. Samarbeid med barna er ok, utover det, nei🚩🚩

Anonymkode: 56658...839

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...